پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

پنهان‌کاری آمریکا در قضیه حمله به قندوز

يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 456882
وزارت دفاع آمریکا از حذف اطلاعات محرمانۀ حمله هوایی به بیمارستان قندوز، پس از تکمیل گزارش نهایی خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بنابر اعلام پنتاگون، جزئیات محرمانه تحقیق کارشناسان درخصوص حمله هوایی جنگنده‌های این کشور به بیمارستان شهر قندوز افغانستان، پس از تأیید فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر، توسط وزارت دفاع آمریکا حذف خواهد شد.

در پی حمله هوایی آمریکا به بیمارستانِ محل فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز، در بامداد روز یازدهم مهر ۱۳۹۴، ۳۰ غیرنظامی کشته و دست‌کم ۳۷ تن مجروح شدند.

ژنرال «جان اف کمپل» فرمانده کل نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان، پس از حمله مذکور مدعی شد آن بیمارستان «به اشتباه» مورد هدف قرار گرفته بوده است.

این در حالی است که «کریستوفر استوکس» رییس سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) معتقد بود باتوجه به برخورداری همه طرف‌های درگیر از مختصات جغرافیایی دقیق بیمارستان، حمله جنگنده‌های آمریکا از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

به‌رغم درخواست سازمان MSF، مبنی بر تعیین یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تنها به بررسی این فاجعه از سوی یک ژنرال ارتش این کشور بسنده کرده بود.

به گزارش رویترز، نتایج بررسی‌های ژنرال «ویلیام هیکمن» بزودی در اختیار کمپل قرار خواهد گرفت و پس از تأیید وی و پیش از انتشار در رسانه‌ها، بمنظور بازنگری و حذف اطلاعات محرمانه به پنتاگون ارسال خواهد شد.

تصمیم واشنگتن برای حذف بخش‌هایی از اطلاعات تحقیقات در مورد این حادثه در حالی اتخاذ شده که پیش از این آمریکا وعده داده بود «تحقیقاتی شفاف» ترتیب داده و اطلاعات آن را منتشر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *