چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۳

اینکه می‌گویند نباید دنبال مجلس ششم باشیم، اشتباه است

شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب: 456771
اگر ما امروز احساس می‌کنیم فضا برای اکثریت اصلاح‌طلبان فراهم نیست و بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب شاخص ممکن است رد صلاحیت شوند، باید به سراغ افراد متعادلی برویم که احساس می‌کنیم مخالف جریان اصلاحات نیستند و به اصول اولیه‌ای مثل قانونمداری و تکیه بر قانون اساسی پایبند هستند.
اینکه می‌گویند نباید دنبال مجلس ششم باشیم، اشتباه است
به گزارش جهان، محمد کیانوش‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با روزنامه آرمان و در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید کدام یک از مجلس‌های بعد از انقلاب به این مجلس نزدیک‌تر بوده‌اند؟، گفت: من می‌توانم از مجلس ششم بگویم که خودم در آن حضور داشتم. با وجود اینکه مجلس ششم را مجلسی بیشتر سیاسی فرض می‌کردند اما در عمل میزان وقت‌گذاری در مجلس و میزان تصویب طرح‌ها و لوایح اقتصادی قابل دفاع است. این مجلس را می‌توان مجلسی دانست که در ارتباط با منافع مردم ماندگار خواهد بود. در مجالس دوره‌های قبل شاید بتوانیم به مجلس پنجم هم اشاره کنیم. این مجلس هم از جمله مجالسی بود که فعالیت‌های خوبی داشت.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو می گوید: برخی به اشتباه می‌گویند ما نباید دنبال مجلسی مثل مجلس ششم باشیم. نه اگر ما بتوانیم مجموعه اصلاح‌طلبان را وارد مجلس کنیم باید این کار را انجام دهیم. اگر عده‌ای اشکالی به آن وارد می‌دانند آن را باید در جای دیگری حل کرد. برخی معتقدند در دوره اصلاحات اصلاح‌طلبان شعارها و مطالبات بیش از ظرفیت جامعه را مطرح می‌کردند، باید این را اصلاح کرد، وگرنه هر گروه سیاسی سعی می‌کند اکثریت مجلس را در دست خود بگیرد. مهم آن است که اگر اکثریت مجلس در دست اصلاح‌طلبان افتاد، رفتار اصلاح‌طلبان رفتاری مبتنی بر عقلانیت و مصلحت باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد ما موفق شده‌ایم. یک جریان سیاسی که نمی‌آید کرسی‌های پارلمان را به رقیب خودش واگذار کند.

کیانوش راد با رونمایی از استراتژی اساسی اصلاح طلبان در انتخابات عنوان کرد: اگر ما امروز احساس می‌کنیم فضا برای اکثریت اصلاح‌طلبان فراهم نیست و بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب شاخص ممکن است رد صلاحیت شوند، باید به سراغ افراد متعادلی برویم که احساس می‌کنیم مخالف جریان اصلاحات نیستند و به اصول اولیه‌ای مثل قانونمداری و تکیه بر قانون اساسی پایبند هستند.

وی با بیان اینکه، این اقدام اصلاح طلبان عقب نشینی به حساب نمی آید، تاکید کرد: همان‌طور که عرض کردم هر جریانی باید سعی کند اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند. اگر فضا و شرایط اجتماعی به گونه‌ای باشد که این کار را نشدنی کند، مفهوم جدیدی به نام ائتلاف شکل می‌گیرد. اصولا مفهوم ائتلاف از کاهنده بودن رای یک جریان سیاسی یا مانع بودن برای حضور یک جریان سیاسی ناشی می‌شود. شما اگر در شرایطی نمی‌توانید کاری را انجام دهید، می‌توانید برای اینکه از ۱۰۰ بتوانید ۵۰ را کسب کنید با فردی که همراه شماست ائتلاف کنید. معنای ائتلاف در عمل سیاسی همین است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو هم شکل بگیرد، خاطر نشان کرد: ما اصولا در موضوع پرونده هسته‌ای با آنها ائتلاف کردیم. در واقع در یک برنامه سیاسی ملی اصولگرایان واقع‌گرا و اصلاح‌طلبان ائتلاف کردند. اما در برنامه سیاسی مربوط به انتخابات این اصلا قابل پیش‌بینی نیست. به دلیل اینکه سبد آرای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان متفاوت است. علاوه بر آن به لحاظ هویتی، هویت اصلاح‌طلبان با هویت اصولگرایان با شاخص‌هایی تعریف می‌شود. چنین در هم‌آمیختگی ائتلاف در امر انتخابات به دلیل اینکه از یک سو مرزهای هویتی را از بین می‌برد و از سوی دیگر پایگاه‌های رای را دچار مخاطره خواهد کرد به اعتقاد من ضرورتی ندارد. اما اگر بخواهیم درباره یک آینده فرضی صحبت کنیم و تصور کنیم علاوه بر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان دیگری نیز در جامعه ایران بروز کرده است، آن موقع شاید بتوانیم فرض کنیم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باز در یک برنامه داخلی ائتلاف کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


me
بورو بچه خجالت بکش.....
سید
مجلس امریکایی دل تنگ شدی براش
اصلاح طلب ها هروز پرروتر از دیروز