سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

حضور MTN در فیبرنوری ایران منتفی شد؟

شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 456730
در حالیکه زمزمه‌های واگذاری اپراتور فیبرنوری ایران به گروه MTN آفریقایی شنیده می‌شود اما اظهارات مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان عضو سهامدار ۲۰ درصدی ایرانیان‌نت مبنی بر عدم رغبت خارجی‌ها برای ورود به این پروژه قابل تأمل است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اواسط آبان ماه جاری به یکباره انحصار اپراتور فیبرنوری ایران با نام تجاری "ایرانیان‌نت" با بیانات شفاهی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مدت سه سال تمدید ‌شد و محمود واعظی در کمال تعجب گفت: ایرانیان‌نت تا سال ۹۹ انحصار دارد و نمی‌توانیم در این زمینه کاری انجام دهیم.

وزیر ارتباطات، دولت و وزارتخانه را چه در زمان حال و چه آینده متعهد به رعایت پروانه‌هایی که در گذشته صادر شده است، دانست و گفت: خود را متعهد به قراردادهای سابق می‌دانیم که پروانه‌های امروز هم شامل این موارد می‌شود.

در حالی انحصار ایرانیان‌نت یکباره سه سال دیگر تمدید شد که حتی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به این اظهارات وزیر ارتباطات اعتراض کرد و گفت: انحصار ایرانیان‌نت تا سال ۹۶ است.

اما این اظهارات کافی بود تا وزیر ارتباطات برای اولین بار به رگولاتور ارتباطی صراحتا بگوید که من در جریان بندها و پروانه‌های صادر شده هستم و براساس بندی که در پروانه ایرانیان‌نت در نظر گرفته شده، تا سال ۹۹ انحصار خواهد داشت.

با در نظر گرفتن اینکه ایرانیان‌نت در تاریخ ۹۰/۴/۴ تحت شماره ۴۰۷۳۳۲ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۵۸۲۴۳۵ در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک ایران به ثبت رسید، بنابراین پایان انحصار آن سال ۹۵ خواهد بود.

محسن باقری‌ چناری -مدیر عامل اپراتور چهارم- هم با بیان اینکه تا پایان شش ماه اول سال ۱۳۹۵ مجوزهای ما برای فعالیت انحصاری ادامه دارد، پیش از این گفته بود که برای تمدید دوره انحصار لازم است حداقل ۵۰ درصد تعهدات‌مان را انجام داده باشیم که ما همه تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا این اتفاق رخ دهد.

وی همچنین گفت زمانی که پروانه ما داده شد ۱۸ ماه مهلت انحصار برای ما در نظر گرفتند که البته این دوره انحصار پس از ثبت شرکت خواهد بود؛ ما مجوز رسمی شرکت برای فعالیت را از پایان سال ۱۳۹۱ دریافت کرده‌ایم.

با این حساب اگر زمان ثبت این شرکت در سازمان ثبت اسناد و املاک ایران را طبق گفته باقری چناری سال ۹۱ در نظر بگیریم هرچند که این کار در سال ۹۰ انجام شد، بنابراین گارانتی ایرانیان‌نتی که برای ارائه اینترنت ۲۰ مگابایتی، ایجاد شبکه فیبر نوری و نصب ۶.۸ میلیون پورت پرسرعت طبق گفته مسئولانش بالغ بر پنج میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد، سال ۹۶ به اتمام می‌رسد.

براساس اطلاعات سهامداران ایرانیان‌نت، ۲۰ درصد از سهام شرکت ایرانیان‌نت متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت (به نمایندگی از دولت جمهوری اسلام ایران) و ۸۰ درصد دیگر آن متعلق به شرکت گسترش الکترونیک سینا، شرکت گسترش الکترونیک، شرکت سرمایه‌گذاری فناوران توسعه ارتباطات پایوران و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت است.

براساس زمزمه‌های پیشین مبنی بر احتمال واگذاری این اپراتور، گفته می‌شود دولت با تمدید زمان انحصار ایرانیان‌نت در نظر دارد تا ارزش سهام آن را افزایش داده و در نهایت آن را به فروش رساند که ظاهرا خریدار این سهام نیز مشخص است.

تسنـیم پیش از این در گزارشی به احتمال حضور MTN در این پروژه اشاره کرد و گفت: بخشی از درآمدهای ام‌تی‌ان از سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه ایرانسل، ایران بلوکه شد تا جاییکه این شرکت آفریقایی فروردین ماه سال جاری رسما اعلام کرد "در صورت کاهش تحریم ها علیه ایران این شرکت می تواند یک میلیارد دلار دارایی خود را از ایران خارج کند."

هرچند برخی مسئولان ایران درآمدهای این گروه در ایران را بیش از این دانسته و می‌گویند حدودا رقمی بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان می‌شود اما آمار رسمی همان یک میلیارد دلار است.

حال با توجه به توافق هسته‌ای ایران و فراهم شدن زمینه برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه، مسئولان ایران برای جلوگیری از پول ام‌تی‌ان از کشور که سرمایه چشم‌گیری است تصمیم گرفته‌اند تا ایرانیان‌نت را به این گروه آفریقایی واگذار کنند.

ظاهرا فردی از تیم مدیریتی ایرانسل رایزنی با دیگر سهامداران ایرانیان‌نت را آغاز کرده و آنها را نسبت به چنین تصمیمی آگاه می‌کند؛ هر چند که هنوز مشخص نیست هدف دولت از این کار فروش سهام خود یا واگذاری کلی ایرانیان‌نت به MTN است.

با این حال اظهارات محمود خسروی –معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت- درباره احتمال حضور خارجی‌ها در پروژه فیبرنوری ایران هم قابل تأمل است.

وی پیش از این در خرداد ماه سال جاری از ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری در کرج توسط اپراتور چهارم ارتباطی کشور و جذب پیمانکار داخلی برای این پروژه خبر داده بود.

محمود خسروی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی این پروژه موضوع سهامداری آن بود که باعث ایجاد وقفه در اجرای پروژه فیبر نوری منازل شد، گفت: هم‌اکنون مشکلات مدیریتی و سهامداری این پروژه حل شده و شبکه فیبرنوری منازل مدل اجرایی به خود گرفته است. یکی از مشکلات این بود که سهام ویژه‌ از بین رفته و وقفه‌ای رخ داده بود که این قضیه حل شده است.

وی گفت: از دیگر مشکلات اساسی پروژه ملی دسترسی فیبرنوری، جذب سرمایه‌گذار خارجی بود که تاکنون نیز موفق به انجام این موضوع نشده است. شبکه‌های فیبرنوری نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی هستند و در همه جای دنیا به عنوان زیرساخت اصلی ارتباطات کشور تلقی می‌شود و لذا برگشت سرمایه در این نوع پروژه‌ها طولانی است و باید سرمایه‌گذاری زیادی بر روی آن صورت گیرد.

او افزود: اما با توجه به اینکه این پروژه موفق به جذب سرمایه‌گذار خارجی نشد، هم‌اکنون به صورت پیمانکاری و BOT آغاز به کار کرده است. هم‌اکنون چند شرکت داخلی به عنوان پیمانکار این پروژه در چند شهرستان قرار است کار اجرایی را انجام دهند.

خسروی ابراز کرد: در حال حاضر شبکه‌سازی این پروژه در کرج با سرمایه‌گذاری داخلی کلید خورده است و مطابق برنامه در چند کلانشهر دیگر نیز قرارداد آن بسته شده و به زودی اجرایی می‌شود.

عضو سهامدار ۲۰ درصدی پروژه فیبرنوری منازل در مورد تعلیق پروانه این پروژه که چندی پیش از سوی وزیر ارتباطات و معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دلیل اتمام مهلت اجرای این پروانه عنوان شده بود، گفت: ارائه سرویس این پروژه دی ماه سال ۹۳ به اتمام رسیده است اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، مهلت مجددی درخواست شد و هم‌اکنون شبکه‌سازی این پروژه در کرج و برخی از کلانشهرها با استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی شروع شده است.

وی با بیان اینکه در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (تا هفته اول خرداد ۹۴) به این پروژه پرداخته شد، گفت: ایرانیان‌نت در حال جذب سرمایه گذار داخلی به صورت شریک تجاری یا BOT است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *