کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیدار قالیباف با رئیس مفتی‌های مسکو

29 آبان 1394 ساعت 12:56

شهردار تهران در دیدار با رئیس مفتی های مسکو و رئیس اداره مسلمانان روسیه گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت بین جامعه اسلامی و معرفی درست اسلام در بین همه جوامع و همچنین معرفی آن به عنوان یک دین توأم با صلح و آرامش هستیم.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف در دیدار با شیخ راویل عین‌الدین اظهار داشت: مسجد جامع مسکو نمادی از سابقه مسلمانان و جامعه اسلامی در کشور روسیه است و بدون شک تبلوری از فرهنگ قرآنی، نبی مکرم اسلام و نمادی از اسلام و نقش مسلمین در این کشور است.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت بین جامعه اسلامی و معرفی درست اسلام در بین همه جوامع و همچنین معرفی آن به عنوان یک دین توأم با صلح و آرامش هستیم.

شهردار تهران تصریح کرد: باید نشان دهیم که مسلمانان در هر جای دنیا که هستند علاوه بر اینکه به باورهای دینی اعتقاد دارند برای آن جامعه، دولت و سرزمینی که در آن زندگی می‌کنند، مفید و اثرگذار هستند و تلاش می‌کنند. همچنین باید نشان دهیم که مسلمانان علاوه بر اینکه به مبانی قرآن و سنت‌های نبی مکرم اسلام باور دارند به کشورشان نیز عشق و عرق داشته و آزادگی و انسانیت جزو باورهای دینی، مذهبی و اخلاقی شان است.

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم مسلمان واقعی، برائت و دوری از خشونت، تروریسم، رادیکالیسم و محکومیت انسان کشی و تهدید دیگر جوامع را بخشی از دین مبین اسلام می‌داند و به این مسائل پایبند است. بی شک مسلمان واقعی وهابیت و تندروی‌های اینچنینی را محکوم می‌کند.

قالیباف تصریح کرد: امیدوارم همه جوامع اسلامی و به ویژه مسلمانان کشور روسیه و همچنین جمهوری اسلامی ایران بتوانند واقعیت اسلام را که توأم با مهربانی، رأفت، صلح و آرامش است را به همه مردم دنیا معرفی کنند.

شیخ راویل عین‌الدین نیز با بیان اینکه ۱۱۱ سال است که مسلمانان در مسجدجامع مسکو نماز می‌خوانند، اظهار داشت: در این سال‌ها مسلمانان نشان دادند که در صلح، دوستی و مهربانی با همسایگان خود از سایر مذاهب زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: مسلمانان مسکو نشان دادند که ریشه‌های بسیار دیرینه و قدیمی دارند و صدها سال است که در این شهر زندگی می‌کنند. ما حتی در اینجا مسجدی به نام مسجد تاریخی مسکو داریم که در سال ۱۸۱۲ ساخته شد.

رئیس شورای مفتی‌های روسیه نیز تصریح کرد: مسلمان‌ها نه تنها سال‌ها در مسکو زندگی کردند بلکه به افتخار و احترام آنها خیابان‌هایی به نام سفرای فارس، سفرای کشورهای عربی و غیره نامگذاری شده است.

وی افزود: به واسطه تغییرات دموکراتیکی که در سال ۱۹۹۰ در روسیه رخ داد مسلمانان توانستند ظرفیت‌های جدیدی دریافت کنند. اوایل سال ۱۹۹۰ در جلسات تکمیل قوانین مربوط به آزادی وجدان و اتحادیه‌های مذهبی شرکت می‌کردم که خوشبختانه رئیس جمهور وقت اجازه داد رجال دینی نیز در مجلس تدوین قوانین حضور یابند.

رئیس اداره مسلمانان روسیه گفت: دین اسلام طبق قانون فدرال روسیه یک دین سنتی محسوب می‌شود و رئیس جمهور طبق قانون اساسی کشور تضمین کننده آزادی‌های دینی و مذهبی در روسیه است. خوشبختانه چون مسلمانان روسیه با اعتقاد و باور قلبی به مبانی اسلام و آموزه‌های پیامبر اسلام به تندروی، افراط و کارهای غیرقانونی نمی‌پردازند، دولت روسیه هیچگونه محدودیتی برای ما اعمال نمی‌کند.

وی افزود: مدرسان دینی ما کارهای بسیار بزرگی انجام می‌دهند و در تلاش هستند تا میان مسلمانان کارهای روشنگرانه انجام دهند تا بین ادیان و ملیت‌ها روابط محترمانه، اعتماد و تفاهم بیشتری برقرار شود. مدرسان و مبلغان ما علیه وهابیت، سلفی گری و همچنین تروریسم مبارزه می‌کنند.

شیخ راویل با بیان اینکه ما از سیاست رئیس‌جمهور روسیه حمایت می‌کنیم تا بتوانیم بشریت را از پدیده شوم تروریسم رهایی بخشیم، تصریح کرد: از روابط نزدیک و دوستانه‌ای که میان ایران و روسیه برقرار شده خشنود هستیم و آن را به سود ملت و به ویژه مسلمانان هر دو کشور می‌دانیم. اگر روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورها توسعه پیدا کند می‌تواند روابط دینی، فرهنگی، علمی و آموزشی را بین ملت‌ها توسعه ببخشد.

وی با اشاره به اینکه ما با دانشمندان مشهور و رجال دینی ایران روابط نزدیکی داریم، گفت: از شما می‌خواهم گرم‌ترین سلام و بهترین دعای ما را به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر دینی ایران و جناب روحانی رئیس‌جمهوری ابلاغ کنید.


کد مطلب: 456572

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/456572/دیدار-قالیباف-رئیس-مفتی-های-مسکو

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com