جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۲۶
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:

تطبیق مذاکرات هسته ای با صلح امام حسن(ع) توهین به ملت ایران است

جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 456553
یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: صلح امام حسن (ع) با معاویه قابل قیاس با مذاکرات هسته‌ای نیست و این قیاس نسنجیده توهینی بزرگ است.
تطبیق مذاکرات هسته ای با صلح امام حسن(ع) توهین به ملت ایران است
گروه سیاست جهان نيوز ـ نقل قول‌هایی برای شهادت امام حسن مجتبی (ع) وجود دارد که یکی از این نقل قول‌ها مربوط به شهادت این امام در هفتم صفر و دیگری مربوط به ۲۸ صفر است. آنچه در روایات آمده است این امام معصوم در سن ۴۷ سالگی بر اثر خوردن زهر و مسمومیت ناشی از آن به شهادت رسیده و در قبرستان بقیع مدفون شده‌اند.

زندگی امام حسن مجتبی (ع) با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است که از جمله رخدادهایی که در زندگی این امام معصوم در تاریخ بیش از پیش مطرح است، صلح امام حسن مجتبی (ع) با معاویه به شمار می‌رود که در این راستا با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان و دلایل صلح امام حسن (ع) و تطبیق آن با مسائل روز به گفت‌و‌گو پرداختیم.

بخشندگی و کرامت در وجود همه ائمه اطهار (ع) وجود داشته است ولی جای تامل دارد که چرا به امام حسن (ع) لقب «کریم اهل‌بیت» داده شده است؟

پناهیان: یکی از دلایل ملقب شدن امام حسن مجتبی (ع) به «کریم اهل بیت» این بود که ایشان سنت سفره‌داری و پذیرایی کریمانه زائران خاندان اهل‌بیت (ع) را بنیان‌گذاری کردند.

امیرالمومنین (ع) باغ‌هایی را در اطراف مدینه ایجاد کرده بودند که در آن زمان میوه‌های آن به ثمر رسیده بود و امام حسن (ع) به صورت کریمانه به مدیریت این باغات و محصولات آن می‌پرداخت و با وجود اینکه امام (ع) پس از صلح،‌ توسط معاویه دچار محدودیت و غربت خاصی شده بودند،‌ رفتار اخلاقی میان مردم داشتند و همه این عوامل موجب شد که جلوه کریمانه آن حضرت بیش از دیگر امامان به چشم بیاید.

در حال حاضر مذاکرات ایران با غربی‌ها را می‌توان با صلح امام حسن(ع) تطبیق داد؟

پناهیان: اگر مذاکرات هسته‌ای را با صلح امام حسن (ع) تطبیق دهیم بسیار فاجعه‌آمیز است و این یک توهین بزرگ به ملت می‌شود، زیرا نامردی فرماندهان امام حسن(ع)،‌ خیانت اطرافیان و ضعف ایمان مردم بود که صلح را به امام تحمیل کرد. اگر بگوییم مذاکرات مثل صلح امام حسن (ع) هست این افتخاری برای ملت ما نیست زیرا که این تطبیق تاریخی به این معناست که مردم ما به امام خود خیانت کرده و برای ادامه راه و مقاومت از خود ضعف نشان دادند که اگر کمی تامل کنیم متوجه می‌شویم به هیچ وجه اوضاع صلح امام حسن (ع) مشابهتی با شرایط ما و آنچه در زمان ما می‌گذرد ندارد، زیرا ما الان در اوج اقتدار و انگیزه برای دفاع از حق و مقاومت هستیم. تطابق این دو واقعه باهم شایسته و صحیح نیست.

شبهه‌ای به تازگی در فضای مجازی توسط معاندین مطرح شده که مضمون آن چنین است؛ «چرا امام حسن (ع) صلح کردند و برای مقابله با معاویه قیام نکردند» پاسخ اسناد و قرائن تاریخی به این شبهه چیست؟

پناهیان: علت این اتفاق برای این بود که در وهله نخست،‌ امام معصوم (ع) یاری برای مقابله با دشمن نداشتند و سپس با توجه به اینکه ائمه معصومین (ع ) اتمام حجت و روشنگری را یکی از وظایف خود می‌دانند، امام حسن (ع) می‌خواستند حجت بر مردم تمام شود. همچنین معاویه برخی نکات ظاهری را از لحاظ سیاسی رعایت می‌کرد به همین دلیل توانسته بود توجه مردم را به خود جلب کند و صلح امام حسن (ع) فرصتی بود تا مردم درک کنند که رفتار سیاسی معاویه در نهایت به نفعشان نخواهد بود. مردم نتایج حکومت معاویه را در حکومت یزید و در جریان واقعه کربلا مشاهده کردند و به باطن حکومت معاویه پی‌بردند ولی این زمان برای فهم چنین مسئله‌ای دیر شده بود.

چرا حماسه عاشورای حسینی را امتداد صلح امام حسن (ع) می‌دانند؟

پناهیان: واقعه عاشورا مثل صلح امام حسن (ع) در مسیر روشنگری و اتمام حجت با مسلمین بود، در یک زمان روشنگری با صلح صورت می‌گیرد و در یک زمان با قیام؛ اگر معاویه مثل یزید با بی‌احترامی با امام حسن (ع) برخورد می‌کرد و عزت امام معصوم (ع) را حفظ نمی‌کرد به طور قطع امام حسن (ع) هم مقابل معاویه ایستادگی می‌کرد و برعکس آن هم ممکن بود رخ بدهد یعنی اگر یزید مثل معاویه احترام و عزت امام حسین (ع) را حتی به صورت ظاهری حفظ می‌کرد، ممکن بود کار به صلحی شبیه صلح امام حسن (ع) نرسد ولی کار به نبرد عاشورا هم نمی‌رسید. آنچه که مهم و قابل تامل است اینکه صلح امام حسن (ع) غریبانه اما عزت مندانه بود و حفظ عزت نیز یکی از مشترکات صلح و قیام این دو امام بود که در امتداد هم قرار داشت.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تیتر انقلابی
آقای پناهیان، ملت ایران خودش نماینده داره..
چ کسانی صلح را برامام حسن علیه السلام تحمیل کردند؟خائنین به امام.
...
Iran, Islamic Republic of
حتما نماينده اش تويي؟
Iran, Islamic Republic of
كلا هر تطبيقي با معصومين صحيح نمي باشد چه از اين گروه يا آن گروه. زيرا غير معصومين به هيچ عنوان با معصومين قابل تطبيق و مقايسه نيستد
Iran, Islamic Republic of
دولتی ها گوش شنوا!
درود بر عمار انقلاب و رهبری
Iran, Islamic Republic of
عمار مجیز.
غلامرضا قهرمانی
اینکه توهین به مردم هست یا نه، باید بگم: همینه که هست ...
غلامرضاقهرمانی
متاسفانه جهان نیوز فقط بخش اول صحبت بنده را آورده و منظور کلام بنده را برعکس انتشار داده. منظور بنده این است که: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، آقایان دولتی برای توجیه مذاکرات، از این دست حرفهای ... میزنند.
اتفاقا به همان دلیلی که فرمودید میشه مقایسه کرد..
تطبیق سخنرانی احمدی نژاد در سازمان ملل ...
این همه جوادث سال 88را با وقایع صدر اسلام مشابه سازی کردید توهین به مردم نبود؟
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه بعضی ها
Iran, Islamic Republic of
پس رئیس جمهور پرسال در زنجان چی می گفت؟
Iran, Islamic Republic of
حالا یه عده بازم بگن روحانی مچکریم!
Iran, Islamic Republic of
روحاني بازم متشكريم
غلامرضاقهرمانی
جهان نیوز عزیز! مطالب را درست انتقال بده. ابتدای نوشته بنده را در قسمت نظرات خوانندگان آورده اید و کاملا منظور بنده را وارونه جلوه داده اید. لطفا سریعتر اصلاح کنید و متن کامل بنده را منتشر کنید.
حسین سهیلی
خود حضرت آقا از صلح امام حسن به نرمش قهرمانه تعبیر کردند در قضیه مذاکرات هسته ای هم همینطور
Iran, Islamic Republic of
بله آن نرمش قهرمانانه بود ولي مذاكرات ما فقط نرمش بود و نه قهرمانانه
امام حسن علیه السلام فرمودند:
«اگر صلح نمی‌کردم، احدی ازشیعیان ما روی زمین نمی‌ماند.» (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۱،)
سخنگوى حسينقلى خان :⁉️
حتماً يار كدخدا هم ميگه اگه تسليم نميشدم ديگه از راى اوردن خبرى نبود!!!!!!!!!!!!!!!
محرم
جناب آقای پناهیان : کسی مذاکرات هسته ای و توافق هسته ای را با صلح امام حسن مقایسه نمیکنند بلکه با صلح حدیبیه مقایسه میکنند آیا در صلح حدیبیه هم ضعف ایمان فرماندهان بود ؟ اقتضای زمان و مکان میطلبد که یک وقتی انسان صلح کند و وقت دیگر هم دفاع و جنگ ؟ اصلا توافق به معنای صلح نیست یک مناقشه بین المللی در باره انرژی هسته ای در جهان بر علیه ایران راه انداخته بودند و بهانه ای شده بود برای تحریم های ظالمانه و متأسفاده در دوران دولت دهم بخاطر ادبیات تند آنها؟ اجماع جهانی برعلیه ایران براه انداخته بودند این دولت و تیم مذاکره کننده که در راس آن شخص ظریف بود با منطق قوی و انقلاب توانست به مذاکره برود و موفق هم شد.
Iran, Islamic Republic of
این بنده های خدا هر حرکتی بکنند مورد انتقادند . میخواهید دولت مردان قبل از رفتن به مذاکره بیان پیش آقای پناهیان و امثالهم کسب تکلیف کنند .
دلواپسِ جُهال : ⁉️
والا با اين تدابيرى كه اين فلك زده ها دارند اگه با عمار هاى
انقلاب مشورت كنند عاقلانه كار كرده اند ، گرفتى ؟؟؟؟؟؟؟
آقایان قربونتون برم آمریکا دشمن شماره ما هست ازقبل این برجام بی فرجام مارا له خواهدکرد