جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۳
آدرس غلط "نفتی‌ها"

دلیل توقف سوخت‌رسانی فرودگاه امام/دعوای‌شرکت پخش و وزارت اقتصاد یا بدهی‌شرکت‌های‌هواپیمایی؟!

پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 456403
در حالی همه شواهد حکایت از اعمال محدودیت سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های داخلی به‌واسطه دعوای شرکت پخش و وزارت اقتصاد دارد که مسئولان نفتی همچنان اصرار دارند دلیل قطع سوخت‌رسانی بدهی شرکت‌های هواپیمایی بوده است.
دلیل توقف سوخت‌رسانی فرودگاه امام/دعوای‌شرکت پخش و وزارت اقتصاد یا بدهی‌شرکت‌های‌هواپیمایی؟!
گروه اقتصاد جهان نيوز: صبح دیروز سوخت‌رسانی به ایرلاین‌ها در فرودگاه امام خمینی (ره) متوقف شد تا یکبار دیگر موضوع همیشگی "بدهی سوختی ایرلاین‌ها" در اذهان تداعی شود. اما این بار ایرلاین‌ها مقصر وضع به‌وجود آمده نبودند و دعوای خارج از محدوده فرودگاه‌ها باعث شد تا دیواری کوتاه‌تر از شرکت‌های هواپیمایی داخلی پیدا نشود.

با این حال اظهارنظر برخی مسئولان نفتی در نوع خود جالب توجه است و به نوعی توپ را به زمین شرکت‌های هواپیمایی انداخته و آنها را مقصر اتفاقات دیروز فرودگاه امام خمینی معرفی می‌کنند.

سایت رسمی اطلاع‌رسانی وزارت نفت به نقل محمدرضا مظلومی مدیربازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام بدهی ۹۰۰میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی، گفت: در صورت ارائه ضمانتنامه از سوی این شرکت‌ها، مشکلی برای تامین سوخت وجود ندارد.

وی افزود:‌ مشکلات مالی میان شرکت‌های هواپیمایی و شرکت ملی پخش در خصوص پرداخت به‌موقع مطالبات وجود داشت که خوشبختانه شرکت‌ها مراجعه و ضمانتنامه در اختیار ما قرار دادند تا سوخت به صورت اعتباری در اختیار آنها قرار گیرد.خوشبختانه مشکل پرداخت بدهی شرکت‌های هواپیمایی به جز "آسمان" که ٢٦٥ میلیارد تومان و ایران ایر تور که ۶۰ میلیارد تومان بدهکار هستند، با ارائه ضمانتنامه حل شده و سوخت به صورت اعتباری در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی با بیان این که هنوز شرکت‌های ایران ایرتور و آسمان برای حل مشکل بدهی خود به شرکت ملی پخش مراجعه نکرده اند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع در تعدادی از فرودگاهها (نه همه فرودگاهها بویژه فرودگاه امام) عرضه سوخت به این دو شرکت هواپیمایی متوقف شد.

وی تاکید کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص عملکرد خود پاسخگوی سازمانهای نظارتی باشد و انتظار بر این است که شرکتهای هواپیمایی نیز به این موضوع توجه داشته باشند و پول سوخت دریافتی خود را بموقع پرداخت کنند.

وی درباره دلیل تاخیر برخی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی، اظهار کرد: این موضوعی است که شرکتهای هواپیمایی، خود باید پاسخگوی آن باشند.

مظلومی با بیان این که توقف عرضه سوخت، شرکتهای هواپیمایی خارجی را شامل نمی شود، اظهار کرد: فعالیتهای سوخت رسانی هوایی شرکت ملی پخش همسو با سیاستهای سازمان هواپیمایی کشوری است؛ ضمن آن که دو ماه قبل نیز به شرکتهای بدهکار هواپیمایی در خصوص پرداخت بدهیهای خود توجه داده شده بود.

*اختلاف حساب پخشی‌ها با وزارت اقتصاد

این در حالی بود که محمدسعید شرفی مدیر کل روابط عمومی سازمان هواپیمایی روایت دیگری از دلایل توقف سوخت‌رسانی به ایرلانی‌ها را بازگو می‌کنند. وی با با اشاره به اینکه اختلاف حساب بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت سوخت در فرودگاه امام خمینی(ره) باعث توقف سوخت‌رسانی به پروازهای این فرودگاه شده است، گفت: سازمان هواپیمایی در حال رایزنی برای حل این مشکل است.

وی بیان کرد: توقف سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های داخلی و خارجی در فرودگاه امام خمینی(ره) مربوط به اختلاف حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت سوخت‌رسانی اوج است.

وی با بیان اینکه "اوج" یک شرکت بخش خصوصی ارائه دهنده سوخت در فرودگاه امام خمینی است، ابراز کرد: به‌دلیل اختلاف حساب، شرکت ملی پخش فرآرده‌های نفتی و شرکت اوج حساب‌های یکدیگر را بلوکه کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های داخلی و خارجی به‌دلیل این اختلاف متوقف شده است، تصریح کرد: به‌دلیل همین اختلاف ذخیره مخازن سوخت فرودگاه امام رو به اتمام است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه آقای عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در حال مذاکره با مسئولان مربوطه برای رفع این مشکل است، گفت: اکثر شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی دچار مشکل شده‌اند، مخصوصاً شرکت‌هایی که هواپیماهای بزرگ دارند با محدودیت بیشتری در زمینه سوخت مواجه هستند.

شرفی یادآور شد:‌ سازمان هواپیمایی کشور طی چند ماه اخیر تلاش‌های زیادی کرد که در نهایت منجر به این شد تا ایرلاین‌ها مبالغ قابل توجهی را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بابت تحویل سوخت پرداخت کنند و مشکلی در این زمینه روی ندهد.

وی ادامه داد: با این برنامه سازمان هواپیمایی بخش زیادی از بدهی‌های ایرلاین‌های داخلی به شرکت پخش پرداخت شده است.

*مشکل مالیاتی پخشی‌ها

مدیرکل فرودگاه امام خمینی نیز با تایید محدودیت سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های داخلی در این فرودگاه با نامه شرکت پخش به تسنیم، گفت: «مشکل شرکت پخش با وزارت اقتصاد عامل تاخیرهای دیروز فرودگاه امام بود. شرکت پخش قول داده دیگر چنین مشکلی را برای ایرلاین‌ها به‌وجود نیاورند و سوخت فرودگاه را تامین کند.»

حمیدرضا سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تاکید بر این‌که تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا مشکل محدودیت سوخت‌رسانی به ایرلاین‌ها را برطرف کنیم،‌ افزود: ظاهرا بین شرکت پخش فرآوده‌های نفتی و وزارت اقتصاد در خصوص بدهی‌های مالیاتی و بدهی‌های گذشته شرکت نفت و شرکت‌های هواپیمایی مشکلاتی به وجود آمده بود که نتوانسته‌اند این مشکلات بین مجموعه خود را حل کنند و به سوخت فرودگاه و مجموعه فرودگاه‌ها منتقل شده است.

وی تصریح کرد:‌ وقتی سوخت فرودگاه توسط شرکت پخش محدود شده و جلوی سوخت‌رسانی را گرفت، پروازها با تاخیر مواجه شد.

وی با تاکید بر این‌که تمام پروازهای امروز فرودگاه امام به دلیل اقدام شرکت پخش با تاخیر چند ساعته انجام شد،‌گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در دو سه روز اخیر مخازن سوخت فرودگاه امام خمینی را شارژ نکرده است. این شرکت طی نامه‌ای تاکید کرده بود به شرکت‌های هواپیمایی داخلی سوختی تحویل نشود ولی شرکت‌های خارجی مشکلی نداشتند.

مدیرکل فرودگاه امام خمینی با بیان این‌که اگر به‌صورت کامل از ذخیره سوخت فرودگاه استفاده می‌کردیم کل فرودگاه می‌خوابید، افزود: در این صورت کل پروازها نیز زمینگیر می‌شد.

سیدی تاکید کرد:‌ اظهارات مسئولان سازمان هواپیمایی، مجموعه فرودگاه و حتی شرکت اوج به‌عنوان توزیع‌کننده سوخت فرودگاه مشخص می‌کند که مشکل امروز مربوط به چه چیزی بوده است، اما شرکت پخش فرآورده‌های نفتی می‌خواهد منکر موضوع شود.

وی یادآور شد: در یک نمونه به دلیل اقدام شرکت پخش ۶ پرواز امروز هواپیمایی ماهان با تاخیر چند ساعته انجام شد.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر دم از این باغ بری می رسد
Iran, Islamic Republic of
هنوز مشکل هواپیما حل نشده این بساط پهن شد
میلاد
Iran, Islamic Republic of
آقای زنگنه کجایی؟دولت تدبیر و امید کجایی؟