کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رونمایی از کتاب خاطرات پدر موشکی ایران

27 آبان 1394 ساعت 13:08

جلد ۲۵ مجموعه یادگاران کتاب شهید حسن طهرانی‌مقدم روز گذشته با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری، شهردار منطقه۲۰ هم‌رزمان شهید و خانواده شهدا در کتابخانه ۱۳ آبان رونمایی شد.


به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در چهارمین سالگرد شهادت پدر موشکی ایران و همزمان با هفته کتاب آیین رونمایی از «کتاب حسن طهرانی‌مقدم جلد ۲۵ مجموعه یادگاران» با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهردار منطقه ۲۰، سردار مهدی زارع، خانواده این شهید و نویسنده کتاب در کتابخانه ۱۳آبان شهرری منطقه ۲۰ برگزار شد.

محمود صلاحی در این آیین با عرض تسلیت به مناسبت ایام ماه صفر، با تاکید بر اینکه در موضوع کتاب‌شهدا نباید فقط به خاطره‌ها بسنده شود، افزود: زندگی شهدا می‌تواند راه درست را برای نسل جوان معرفی کند؛ در واقع در هشت سال دفاع مقدس مدینه فاضله‌ای شکل گرفته بود، چیزی که همه به دنبال آن هستند و اندیشمندان از افلاطون تا ابن‌خلدون درباره مدینه فاضله نوشته‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: دفاع مقدس نورانی‌ترین بخش از تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و نگین دفاع مقدس شهدا هستند و وظیفه ما غبار روبی از این ستاره‌هاست. در دفاع مقدس فرماندهان پیشروان و سرمشق هستند و همیشه در جبهه باطل پست‌ترین و پلیدترین انسان‌ها فرمانده‌اند اما در جبهه حق کریمان هستند. مانند اینکه در دوره‌ای از تاریخ معاویه و عمروعاص در یک سو قرار دارند و در سوی دیگر حضرت علی(ع) و مالک اشتر.

صلاحی با اشاره به اینکه واقعه عاشورا جنگ لئیمان و کریمان بوده است، گفت: این مسئله در طول تاریخ ادامه خواهد داشت و در زمان‌هایی لئیمان فضا را غبارآلود می‌کنند و چهره کریمان برای گروهی نامشخص می‌شود و حتی خودی‌ها ممکن‌ است که راه را اشتباه بروند مانند حوادث سال ۸۸ که عده‌ای گیج شدند.

وی افزود: دقت و درنگ در خاطره‌ها و زندگی شهیدان می‌تواند مسیر را روشن کند؛ کتاب‌هایی که فراتر از انتقال حس باشند. شهید طهرانی‌مقدم ۵۲ سال در بین ما زندگی کرد و معرفی این زندگی فصلی از کار ماست. به خصوص برای نسل جوان وظیفه داریم مسیر را روشن کنیم و زوایای مختلف زندگی شهیدان را دریابیم.

* سردار عالی قدر، دانشمند برجسته و پارسایی بی‌ادعا

همچنین در این نشست سردار زارع هم‌رزم شهید حسن طهرانی‌مقدم در سال‌های جنگ از رشادت‌های بی‌بدیل این شهید تعریف کرد. وی با اشاره به پیچیدگی‌های فن‌آوری موشکی گفت: شهید طهرانی مقدم سامانه موشکی که بیش از چند سال زمان برای یادگیری و راه‌اندازی آن نیاز بود را ظرف سه ماه آموزش دید و با ابتکار و خلاقیت خود سامانه موشکی جبهه ایران علیه رژیم بعثی را ساماندهی کرد.

سردار زارع با تاکید بر اخلاق‌مدار بودن شهید طهرانی مقدم تصریح کرد: طهرانی‌مقدم ارادت و احترام ویژه‌ای برای رزمندگان، جانبازان و شهیدان قائل بود و طهرانی مقدم که مقتدرانه با سپاه دشمن روبه‌رو می‌شد اگر رزمنده‌ای را می‌دید که در بستر بیماری است به پای او می‌افتاد.

در ادامه این نشست فرزانه مردی نویسنده کتاب با بیان اینکه پس از به شهادت رسیدن حسن طهرانی‌مقدم با او آشنا شده گفت: در نوشتن این کتاب همسر شهید همکاری و نقش به‌سزایی داشتند که از ایشان تشکر می‌کنم.

وی افزود: اگر همه صحبت‌ها و خاطره‌های زندگی شهید حسن طهرانی مقدم را بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم به فرمایش رهبری می‌رسیم که در توصیف شهید طهرانی‌مقدم می‌فرمایند: «سردار عالی قدر، دانشمند برجسته و پارسایی بی‌ادعا.»

فرزانه مردی با اشاره به اینکه هدف این کتاب آشنایی نسل جوان و الگو گرفتن از شهید است، گفت: کتاب حسن طهرانی مقدم از تولد تا شهادت این شهید را در خاطره‌هایی کوتاه روایت می‌کند.

شعرخوانی سیامک رجاور، پخش فیلمی از گفته‌های مادر شهید از دیگر بخش‌های این آیین بود.

در پایان این برنامه از این کتاب رونمایی شد و با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهردار منطقه ۲۰ منصور کتان‌باف، محمدجواد حیدری‌پور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۰ و سردار مهدی زارع از همسر شهید طهرانی‌مقدم و نویسنده کتاب حسن طهرانی مقدم تقدیر شد.

کتاب حسن طهرانی‌مقدم ۲۵امین جلد از مجموعه یادگاران است که به معرفی شهیدان می‌پردازد. این کتاب شامل یکصد خاطره کوتاه درباره شهید حسن طهرانی‌ مقدم به روایت خاطر‌ه‌هایی از زبان برادر، همسر، فرزندان و دوستان شهید، به قلم فرزانه مردی است.


کد مطلب: 456239

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/456239/رونمایی-کتاب-خاطرات-پدر-موشکی-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com