شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

داعیه داری که ناتوان در امنیت خود است

چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 456174
دولتمردان فرانسوی در حالی داعیه کمک به سایر کشورها برای تامین امنیت آنها را دارند که خود در تامین امنیت شهروندان‌شان کیلومترها دورتر از نقاط بحران ناکام بوده‌اند.
داعیه داری که ناتوان در امنیت خود است
به گزارش جهان به نقل از فارس، گروه تکفیری داعش ظرف یکسال، دو بار پاریس را هدف حملات تروریستی خود قرار داد؛ یکبار ژانویه ۲۰۱۵ که در اثر حمله سه فرد مسلح به نشریه فکاهی و موهن «شارلی ابدو»، ۱۲ کشته بر جای ماند و یکبار هم نوامبر ۲۰۱۵ که به خاطر چند عملیات بمب‌گذاری و تیراندازی همزمان در نقاط مختلف پایتخت فرانسه، حدود ۱۳۰ نفر جان باختند.

این دو رسوایی معنایی ندارد جز شکست فاحش دستگاه اطلاعاتی فرانسه در رصد تحرکات گروه‌های تروریستی و خنثی‌سازی نقشه تروریست‌هایی که از سوی دستگاه‌های امنیتی تحت تعقیب هستند.

این رسوایی زمانی بیشتر به چشم آمد که ترکیه اعلام کرد، دو سال پیش به مقامات فرانسوی هشدار داده بود یکی از عناصری که حادثه پاریس را رقم زده، از ترکیه به فرانسه رفته است.

عمراسماعیل مصطفی عضو مهاجمان تروریست حادثه پاریس که بلافاصله توسط پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه شناسایی شد، در سال ۲۰۱۳ به طور قانونی از بلغارستان وارد ترکیه شده و در دسامبر سال بعد یعنی ۲۰۱۴ راهی سوریه شده است.

سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه این ماجرا را همان موقع به اطلاع مقامات امنیتی فرانسه رسانده بودند.

هفت ماه بعد یعنی در ژوئن گذشته مقامات ترکیه بار دیگر به همتایان فرانسوی خود هشدار داده بودند که این فرد وارد سوریه شده است و در همان زمان سرویس‌های امنیتی ترکیه رد پای این فرد را از دست می‌دهند و تصور می‌کنند که عمر اسماعیل به فرانسه باز گشته است.

این عنصر تروریستی در حملات جمعه شب پاریس مشارکت داشته و این امر نشان از عدم توانایی سرویس‌های جاسوسی، ضدجاسوسی و اطلاعاتی فرانسه در استفاده از اطلاعات جاسوسی دارد.

حال آنکه مقامات فرانسوی هر بار به بهانه تامین امنیت مناطق مختلف جهان به دنبال گسیل نیرو هستند.

یک بار سنگ تامین امنیت در آفریقا را به سینه می‌زنند؛ مانند «ژان ایو الودریان» وزیر دفاع فرانسه که خواستار تامین بیشتر امنیت در این قاره سیاه شده و یک بار برای کمک به عراق به منظور مقابله با تروریسم اعلام آمادگی می‌کند؛ مانند «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور این کشور که در سفر به بغداد چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود.

حال باید پرسید کشوری که در قلب پایتخت آن ظرف یکسال دو بار هدف حملات تروریستی قرار گرفته، بهتر نیست به جای کمک به برقراری امنیت دیگر کشورها، به امنیت شهروندان خود بیاندیشد؟!

تاکید فرانسوا اولاند به آمادگی برای کمک به عراق در مقابله با داعش در حالی انجام شد که در صحنه تحولات میدانی و به اذعان مقامات دولت عراق، اعضای ائتلاف به رهبری آمریکا در مقابله با داعش کارآیی نداشته و نتوانسته‌اند ضربه‌ای جدی به داعش وارد کنند.

این در حالی است که ایران به‌رغم محاصره شدن در حلقه کشورهایی که هر یک به نوعی درگیر جنگ داخلی و خارجی شده‌اند یا مورد هجمه گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند، نه تنها امنیت کامل مرزهای خود را تامین کرده بلکه در مقابله با گروه‌های تروریستی، به کشورهای متحد خود نیز در حال کمک‌رسانی است.

شاهد این مدعا تامین امنیت مراسم اربعین سال گذشته بود که نیروهای مردمی عراق با کمک مستشاران ایرانی حتی اجازه ندادند دست یک تروریست داعش به زوار عراقی و خارجی اربعین حسینی برسد.

چند روز پیش نیز حجت‌الاسلام سید محمود علوی، وزیر اطلاعات از دستگیری بیش از ۲۰ نفر از عوامل تروریستی ترددکننده به مقصد عراق و سوریه، در مرزهای کشورمان خبر داد.

وی با بیان اینکه ایام محرم و صفر از مقاطعی است که جریان‌های تروریستی برای ضربه به برنامه‌های عزاداری امام حسین (ع) جدیت بیشتری به خرج می‌دهند، گفت: «علی‌رغم تلاش‌های دشمن برای انجام اقدامات ترویستی به لطف خداوند و با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) تمام حرکات آنها خنثی شد.

طی ایام محرم و صفر ضربه به شبکه‌های تروریستی در شرق کشور و دستگیری ۱۰ نفر از عوامل تروریستی در گلستان، مازندران، تهران و سیستان و بلوچستان صورت گرفت».

فرانسوی‌ها باید می‌دانستند که چاهی که برای دولت بشار اسد می‌کنند، روزی پذیرای آنها هم خواهد بود.

ممکن است فضای امنیتی فرانسه طی چند روز آینده به حالت عادی بازگردد اما از این پس هراس از تروریست‌های تکفیری، خواب را بر بسیاری از شهروندان فرانسوی ناآرام خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *