پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نشانه‌های حمله قلبی را بشناسیم

چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 456136
بسیاری از مردم زمانی که با حمله قلبی مواجه می‌شوند، تنها و بدون کمک هستند و شاید فقط حدود ۱۰ ثانیه قبل اینکه هوشیاری خود را از دست دهند، فرصت داشته باشند. لذا باید بدانیم چگونه خود را از حمله قلبی زمانی که تنها هستیم، نجات دهیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پزشکان و محققان معتقد هستند افراد زمان تنهایی و هنگامی‌که کسی اطرافشان نیست، می‌توانند از حمله قلبی ایجادشده خود را نجات دهند. این مسئله بسیار حائز اهمیت بوده و فرد را از مرگ احتمالی دور می‌سازد.

احساس درد شدید در ناحیه سینه یا ایجاد درد از بالای ناف تا فک و آرواره‌ها می‌توان نشان از یک حمله قلبی در فرد باشد .حمله قلبی یک‌باره اتفاق نمی‌افتد، بلکه همراه با علائم متعددی است که طی روزها و هفته‌ها خود را نشان می‌دهد اما اغلب افراد به آن بی‌توجه‌اند. علائم حمله قلبی مختلف و در زنان و مردان متفاوت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۵ درصد زنانی که دچار حمله شده‌اند، از قبل علائمی غیر از درد قفسه سینه را تجربه کرده بودند. برای به دست آوردن آگاهی بیشتر درباره علائم حمله قلبی و راه نجات خود زمانی که تنها هستید، می‌توانید از این مطلب بهره‌مند شوید.

* سوء هاضمه یا حالت تهوع

این نشانه یکی از علائمی است که به آن توجه نمی‌شود. علائم می‌تواند شامل سوءهاضمه خفیف، حالت تهوع شدید، درد و استفراغ باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد می‌کنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به‌احتمال‌زیاد این علائم را تجربه می‌کنند بی‌آنکه بدانند این علائم با بیماری‌های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران‌کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

* درد فک، گوش، گردن و شانه


بی‌حسی در شانه و دست نشانه حمله قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علائم را تجربه نمی‌کنند. به‌جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش‌درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. ازآنجا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده می‌شود.

* خستگی مفرط

خستگی مفرط و ادامه‌دار که برای چندین روز باقی می‌ماند، علامت دیگر حمله قلبی است. طی بررسی ۷۰ درصد زنان داوطلب، خستگی مفرط چند هفته یا چند ماه قبل از حمله را گزارش کردند. منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می‌شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید.

* کمبود نفس و سرگیجه

نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می‌شود.

* ورم و درد پا

هنگامی‌که عضله قلب درست عمل نمی‌کند باعث ورم می‌شود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغازشده و هنگامی‌که خون کافی به بافت‌ها نمی‌رسد، درد نیز ایجاد می‌شود.

* خواب‌آلودگی، بی‌خوابی و اضطراب

تحقیقات نشان داده، افرادی که با حمله قلبی روبه‌رو شده بودند یک ماه یا چند هفته قبل از حمله به‌طور نامعلوم دچار کم‌خوابی شده بودند.

* علائم مشابه آنفلوانزا

عرق کردن، احساس سبکی در سر، خستگی مفرط و ضعف علائم آنفلوانزا نیست بلکه ممکن است علائم یک حمله قلبی باشد. علائم حاد مشابه آنفلوانزا بدون تب و سرفه حاد ممکن است علائم حمله قلبی باشد.

* ضربان تند و نامنظم قلب

به گفته متخصصان، در این مواقع احساسی که به فرد دست می‌دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می‌کنند.

بعد از یک روز کاری فردی به‌تنهایی به خانه برمی‌گردد. به‌شدت خسته و غمگین بوده و ناگهان یک درد شدید در ناحیه سینه خود احساس می‌کند که به‌طرف بازو و نیز به آرواره زبانه می‌کشد. فاصله خانه تا نزدیک‌ترین بیمارستان حدود ۷ تا ۸ کیلومتر است. اما متأسفانه، نمی‌داند که آیا می‌توان تا رسیدن به بیمارستان این مشکل را تحمل کند. بسیاری از مردم، زمانی که با حمله قلبی مواجه می‌شوند، تنها و بدون کمک هستند. شخصی که ضربان قلب او نامنظم است و کسی که شروع به احساس ضعف می‌کند، تنها حدود ۱۰ ثانیه پیش از دست دادن هوشیاریش وقت دارد. به‌ هرحال، این قربانیان می‌توانند با سرفه‌های مکرر و شدید به خود کمک کنند. پیش از هر سرفه باید نفس عمیق کشید، و سرفه باید عمیق و کش‌دار باشد و خلط سینه را از عمق سینه ایجاد کند. توالی یک‌نفس و یک سرفه باید حدود هر ۲ ثانیه یک‌بار بدون توقف تکرار شود تا کمک برسد یا ضربان قلب دوباره به حالت عادی بازگردد. نفس‌های عمیق اکسیژن را به داخل شش‌ها می‌کشد و حرکت‌های سرفه موجب فشار به قلب و تداوم جریان گردش خون توسط آن می‌شود. همچنین این فشار فشرده کننده روی قلب موجب بازیابی ریتم نرمال ضربان آن می‌شود. بدین طریق، قربانیان حملات قلبی می‌توانند تا رسیدن به بیمارستان حیات خود را حفظ کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *