چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تغذیه مناسب فصل سرما از نگاه طب سنتی

سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 455946
متخصص طب سنتی در خراسان‌جنوبی گفت: سردی‌ها را در فصل گرم و گرمی‌ها را در فصل سرد مصرف کرده و در فصل پاییز از غذای معتدل استفاده کنید.
به گزارش جهان، علیرضا پرهیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با سرد شدن تدریجی هوا، باید در رژیم غذایی نیز تغییراتی ایجاد کرد بنابراین در فصل پاییز نباید غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد را مصرف کنید.

وی با اشاره به اینکه مزاج‌ها در هر فصل تغییر می‌کند، گفت: رژیم غذایی در فصل سرما از اهمیت بسیاری برخوردار است و مزاج‌ها در هر فصل متغیر است. مزاج فصل پاییز سرد و خشک، مزاج فصل زمستان سرد و تر است.

این متخصص طب سنتی در خصوص بیماری‌های رایج در فصل پاییز، افزود: در فصل پاییز معمولاً مزاج سرد و خشک است، بنابراین بیماری‌های پوستی مثل اگزما، ترک لب و اختلالات روانی مثل وسواس و افسردگی تشدید می‌شود.

پرهیز با اشاره به غذاهای مناسب فصل برگ‌ریزان، ادامه داد: از موادغذایی گرم مثل آبگوشت، انواع سوپ و آش، کشمش و شیره انگور، استفاده و کمتر از آب سرد و بیشتر از آب گرم استفاده کنید.

وی با بیان اینکه حتی الامکان در صورت تشنگی از نوشیدن آب یخ خودداری کنید، تاکید کرد: استفاده از شربت‌ها و عرقیات سنتی و گرم مانند گل گاو زبان، زعفران و دارچین برای کاهش بیماری‌های فصلی در روزهای سرد بسیار موثر بوده و برای شیرین شدن آنها از عسل، شیره انگور و نبات استفاده کنید.

این متخصص طب سنتی با اشاره به خواص عرقیجات گرم، تاکید کرد: عرق‌های بیدمشک، نعناع، پونه و آویشن از جمله عرق‌های گرمی هستند که از ابتلا به سرماخوردگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر جلوگیری می‌کنند.

پرهیز با تاکید بر اینکه سردی‌ها را در فصل گرم و گرمی‌ها را در فصل سرد مصرف کنید، افزود: نباید در فصل بهار و پاییز غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد مصرف کرد. وقتی وارد فصل زمستان شدیم، می‌توانیم میزان مصرف گرمی‌ها را افزایش و پرهیز از مصرف سردی‌ها در فصل‌های سرد ضروری‌تر است.

وی با اشاره به اینکه اگر فعالیت بدنی و ورزشی در فصل سرد سال بیشتر شود، می‌تواند به بدن ما انرژی بیشتری برساند، ادامه داد: به ویژه در فصل زمستان، ورزش متعادل، رطوبت اضافه بدن را دفع و کاهش این رطوبت در پیشگیری از بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت گوش موثر است.

این متخصص طب سنتی در خراسان جنوبی بیان کرد: در فصل‌های سرد سال، نوشیدن آب به ویژه آب سرد ناشتا مضر بوده و می‌توان از شربت عسل استفاده کرد. استفاده از نوشیدنی‌هایی که طبع گرم‌تری دارند و مصرف دم نوش‌های گیاهی با طبع گرم مانند آویشن، بابونه و استوخودوس هم مفید است.

وی با اشاره به تعادل در مصرف میوه‌ها، افزود: زیاده‌روی در مصرف میوه‌های فصل پاییز مضر است. از میوه‌های مناسب این فصل می‌توان به سیب، به و گلابی اشاره کرد.

پرهیز تصریح کرد: در فصل پاییز بیماری‌های سرد مثل سرماخوردگی، بیماری‌های مفصل، بیماری‌های عصبی، استرس و افسردگی بیشتر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *