چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

خاویاری که سه سال دیگر آزاد می شود

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 455395
ایران در راستای تنوع بخشی به اقتصاد خود و کاهش وابستگی به نفت طرح پرورش ماهیان خاویاری را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آسوشیتد پرس طی گزارشی نوشت: در سواحل دریای خزر یک پروژه بلندپروازانه برای تولید یک ماده غذایی گران قیمت و لذیذ در جریان است که می تواند با کاهش تحریم ها موجب رشد اقتصاد ایران شود. این ماده غذایی با ارزش خاویار است.

ایران که زمانی بزرگترین صادر کننده خاویار جهان بود، در سال ۲۰۰۰ بیش از ۴۰ تن تخم ماهی خاویاری فروخت. صادرات خاویار ایران سال گذشته به دلیل کاهش ذخایر ماهی و تحریم های اقتصادی غرب تنها به یک تن رسید.

پس از انعقاد توافق هسته ای و لغو تحریم ها اکنون برخی در ایران امیدوارند صادرات تخم ماهی خاویار احیا شود.

اسلامی، مدیر مزرعه پرورش ماهی قره برون در روستای ساحلی گلدشت در این باره گفت: «ما امیدواریم در نتیجه تعامل دولت ایران با دنیا، مسیر برای ما جهت صادرات محصولاتمان به خارج هموار شود و بتوانیم درآمدهای ارزی کسب کنیم. مهم نیست به کجا صادر می کنیم، آمریکا یا اروپا.»

این مزرعه و ۲ مجتمع موجود در حاشیه آن سالانه نیم میلیون ماهی آزاد خاویاری تولید می کنند و استخرهای خود را از آب دریای خزر پر می کنند.

اسلامی این پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد، اما حداقل ۱۲ سال طول می کشد تا ماهیان خاویاری بالغ شوند و خاویار تولید کنند. حدود ۱۱۰ هزار عدد از این ماهی ها از نوع بلوگا هستند که تخم های گران قیمت نقره ای- خاکستری تولید می کنند که گران ترین نوع خاویار در جهان به شمار می رود.

این مزرعه پرورش ماهی قصد دارد در طی ۳ سال ۳۰ تن خاویار و ۲ هزار تن گوشت ماهی خاویاری صادر کند. اسلامی انتظار دارد سالانه ۹۰ میلیون دلار کسب درآمد کند. آمریکا، اروپا و ژاپن به صورت سنتی بزرگترین بازارهای صادراتی خاویار ایرانی به شمار می روند.

وی افزود: «بر اساس پیش بینی ما، مجموع درآمد صادراتی سالانه ما در سال ۲۰۱۸ برابر با ارزش ۲ روز صادرات نفت ایران خواهد بود.» ایران در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می کند.

تولید خاویار در راستای سیاست دولت ایران برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و تنوع بخشی به کالاهای صادراتی است.

بر اساس بخشی از توافق هسته ای، آمریکا قرار است واردات برخی کالاها نظیر فرش، پسته و خاویار از ایران را که در سال ۲۰۱۰ متوقف شده بود از سر بگیرد.

ناصر اوکتائی، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «لغو تحریم ها و به ویژه تحریم های بانکی موجب تسهیل صادرات خاویار خواهد شد و به رشد این صنعت در ایران کمک خواهد کرد... آمریکا مشخصا یکی از بزرگترین وارد کنندگان خاویار در جهان است. صادرات خاویار ایرانی به آمریکا اگر عملی شود خون جدیدی به رگ های صنعت خاویار ایران تزریق خواهد کرد و نقدینگی مورد نیاز این صنعت را تامین خواهد کرد.»

مزرعه ۸۰۰ متر مربعی قره برون یکی از ۳ مرکز تحت مدیریت اسلامی برای پرورش ماهی خاویاری است. عواملی نظیر صید بیش از حد، آلودگی و نابودی محل های تخم ریزی، موجب کاهش قابل توجه ذخیره ماهیان خاویاری در دریای خزر شده است. خزر منبع تامین ۹۰ درصد خاویار جهان است.

حبیب نژاد، یکی از مسئولان شیلات استان می گوید مزرعه پرورش ماهی قره برون حدود ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است. وی افزود: «ما امیدواریم اینجا به پایتخت خاویار جهان تبدیل شود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *