جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

ساخت سریال در مورد زندگی کادر پروازی

جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب: 455180
کارگردان سریال «آسمان من »از احتمال ساخت اثری با محوریت زندگی میهمانداران، خلبانان، سیستم پرواز و سیستم هوایی کشور به پیشنهاد سازمان هواپیمایی کشور خبر داد. او برای ساخت این سریال ابراز امیدواری کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشست خبری سریال عوامل و بازیگران «آسمان من» با حضور محمدرضا آهنج تهیه کننده و کارگردان، هومان فاضل نویسنده و بازیگرانی از جمله آتیلا پسیانی، رضا توکلی، افشین زینوری، ویدا جوان، امیرمحمدزند، رحیم نوروزی و تنی چند از عوامل پشت صحنه این سریال در سالن اجتماعات پایگاه خبری الف برگزار شد.
 
محمدرضا آهنج تهیه کننده و کارگردان این سریال در ابتدای مراسم گفت: از سال 81 با ساخت سریال «معما» ایده اولیه این سریال شکل گرفت و سیلابس 136 صفحه‌ای آن توسط هومان فاضل به نگارش درآمد. اما چون هیچ اراده‌ای برای ساخت این سریال از سوی مدیران وقت سازمان صدا و سیما وجود نداشت این سریال به تولید نرسید تا اینکه در سال 1390 موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج ازاین طرح حمایت کرد و تولید این سریال شکل گرفت.
 
وی افزود: پخش سریال آسمان من با ذوق‌زدگی موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج که نیت‌شان هم خیر بود در 29 قسمت از نوروز 94 در شبکه افق به پخش رسید.
 
آهنج بابیان اینکه اگر حمایت‌های معنوی، فرهنگی، فکری و مادی موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج نبود سریال آسمان من هیچگاه به تولید نمی‌رسید. 
 
وی در مورد یک پلیس امنیت پرواز زن گفت: مبحث ورود بانوان به عنوان یک تاکتیک در سریال گنجانده شد چون برخی از مخاطبان این سریال زنان هستند.
 
کارگردان سریال آسمان من خاطرنشان کرد: شخصیت پلیس زن در این سریال به عنوان یک افسر امنیتی که سبقه‌ای از پدر شهید هم در خود داشت در دل درام آورده شد. 
 
آهنج بااشاره به تعدد بازیگران در این سریال در نقش‌های اصلی اضافه کرد: حس صحیح و درست این است که کارگردان دست یاری به سمت بازیگرانی ببرد که آنها از این حس استقبال کنند. 
 
وی تصریح کرد: این حق بیننده است وقتی نقدهای خوب و جدی نوشته شده پس چرا بازیگران جدی و حرفه‌ای را به کار نگیریم. پس به هزینه پرداخت دستمزدها فکر نکردیم. 
 
کارگردان سریال «آسمان من» در خصوص انتخاب بازیگران این سریال افزود: انتخاب بازیگران براساس فیزیک و چهره آنها لحاظ شده بود. این چهره و فیزیک مخاطب را ترغیب می‌کرد که با شخصیت‌های سریال همزادپنداری کنند. 
 
آهنج در مورد بازخوردهای منفی در مورد موضوع این سریال و محدودیت‌هایی که در آن وجود داشت، توضیح داد: محدودیت‌ها همواره در اینگونه سریال‌ها وجود دارد و اگرچه چند سالی از سوژه یک سریال گذشته است اما توانستیم آسمان من را به تولید برسانیم. آسمان من از این محدودیت‌ها مستثنی نبوده و با کمک مشاوران امنیت پرواز و هواپیمایی کشور تاجایی که امکان داشت و با توجه به موضوع این سریال از آنها استفاده کردیم.
 
وی با اشاره به هواپیماربایی دوران دفاع مقدس و سالهای جنگ خاطرنشان کرد: اگر آن هواپیماربایی در آن دوران ناموفق بود به دلیل حضور سپاه در امنیت پرواز بوده و من به عنوان یک فیلمساز وارد این ژانر شدم تا الگوی سبک زندگی درستی را نمایش دهم نه اینکه یک فیلم پلیسی برای مخاطبان شکل بگیرد. 
 
کارگردان سریال آسمان من گفت: سریال آسمان من یک ملودرام اجتماعی از شاخه‌های فرعی اکشن بوده که پلیسی نیست. 
 
آهنج در خصوص تجهیزات و امکانات نظامی این سریال افزود: ما در این سریال در بسیاری از سکانس‌ها صحنه‌های جنگ را بازسازی کردیم و با همکاری‌های مناسب سپاه توانستیم از امکانات جنگ به خوبی استفاده کنیم و نبرد تانک و صحنه‌های مربوط به نبرد تن به تن بازسازی شد که ما توانستیم از هواپیماهای شخصی تجهیزات جدید صنعت هواپیماسازی، انواع فوکرها در ساخت و تولید این سریال بهره ببریم. 
 
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این سریال که با همکاری و مشارکت صنعت هواپیمایی کشور به خوبی انجام شد این بود که توانستیم هواپیمایی را به 8 تکه تقسیم کرده و از آن در تصویربرداری و ضبط صحنه‌های داخلی استفاده کنیم. 
 
کارگردان سریال آسمان من با اعلام اینکه ساخت سریال آسمان من برای اولین بار در تاریخ رسانه ملی ماندگار می‌شود، گفت: به دلیل استفاده از تجهیزات و امکانات نظامی و پرداختن به سوژه امنیت پرواز که برای اولین بار تابوی ساخت این سریال را در رسانه ملی از بین برده‌ایم سریال آسمان من در تاریخ سینما و تلویزیون ایران ماندگار شده است. 
 
آهنج اضافه کرد: فقدان بودجه‌های جدی از سوی سازمان صدا و سیما و وحشت خود فیلمسازان در ساخت و تولید اینگونه آثار باعث شده است که کمتر کارگردانی به ساخت و تولید اینگونه سریال‌ها اقدام کند. سریالی را تولید کرده‌ام که در عرصه فرهنگی می‌تواند یک دید متفاوتی را نسبت به امنیت پرواز به مخاطبان ارائه دهد. 
 
وی اظهار کرد: قصد دارم تا در آینده نزدیک درباره زندگی میهمانداران، خلبانان و تیم پرواز و همچنین سیستم هواپیمایی کشور کاری را به تولید برسانم که ایده اولیه این طرح نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشور پیشنهاد شده است. 
 
هومان فاضل نویسنده سریال آسمان من در ادامه نشست صحبت کرد و گفت: به دلیل شکل‌های متفاوتی که از مشاغل امنیت پرواز در کشور وجود دارد تعدد شخصیت‌ها  کاراکترها و نقش‌های اصلی این سریال دیده می‌شود که همین امر باعث شد تا آسمان من مجموعه‌ای پرداکشن و پرلوکیشن باشد. 
 
وی افزود: در نگارش فیلمنامه این سریال با استفاده از اسناد مکتوب و مصاحبه‌های مسئولین امنیت پرواز توانست فیلمنامه این سریال را به نگارش درآورد و در مشاوره با کارگردان فیلمنامه آن شکل گرفت. 
 
فاضل با بیان اینکه تشخیص بین واقعیت و تخیل ساده نیست اضافه کرد: قسمت‌های هواپیماربایی در جنوب کشور که با بازی پژمان بازغی انجام شد واقعیت داشته اما شخصیت‌های دیگر این قصه جزء درام داستان بوده که به آن اضافه شد. 
 
نویسنده سریال آسمان من تصریح کرد: در نگارش فیلمنامه این سریال با نمایش‌های نسل‌های مختلف گذشته و حال قصد داشتیم تا تاریخی را روایت کنیم که گذشتگان نیز در آن حضور داشته باشند. داستان این سریال جدی است حتی اگر پیشکسوتان این شغل بازنشسته شده باشند و نسل جدید این عرصه توانستند با آزمون و خطا و تلاش خود این حرفه را یاد بگیرند. 
 
فاضل افزود: تمام شخصیت‌های اصلی این سریال حرکت‌های قهرمانانه‌ای دارند که در برابر قهرمان اصلی داستان که هواپیما است و به عنوان مظهری از خاک ایران معرفی می‌شود سمبل داستان قرار گرفته است و شخصیت‌های دیگر مکمل قهرمان اصلی نقش‌آفرینی می‌کنند. 
 
وی اضافه کرد: روایت داستان این سریال این است که هواپیما جزئی از خاک ایران است و افرادی که در این هواپیما حضور دارند باید از این خاک و مرز و بوم محافظت کنند. 
 
نویسنده سریال آسمان من در پایان خاطرنشان کرد: تمام سعی و تلاش گروه تولید این سریال این بود که با ساخت مجموعه آسمان من بتوانیم ادای دینی نسبت به خانواده شهدا و بازماندگان حرفه امنیت پرواز داشته باشیم و همین که دین خود را ادا کرده‌ایم بهره را برده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *