جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نقش و جایگاه "المیادین"در منطقه

چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 454935
با وجود تمامی فشارهای اعمال شده از سوی کشورهای عربی خصوصاً عربستان، آینده از آن رسانه هایی است که فارغ از تهدیدها و تطمیع ها، به حق ملتها برای آگاهی از واقعیتها احترام گذاشته و به انعکاس دقیق رویدادها و حوادث می پردازند.
نقش و جایگاه "المیادین"در منطقه
به گزارش جهان به نقل از فارس، ریشه عصبانیت کشورهای مرتجع از شبکه المیادین در کجاست؟

*المیادین چگونه شکل گرفت

اگر بخواهیم ریشه های شکل گیری و آغاز فعالیت شبکه المیادین را بررسی کنیم باید بگوییم المیادین یک شبکه ماهواره ای عربی وابسته به موسسه اطلاع رسانی المیادین با مدیریت «غسان بن جدو» است که به طور رسمی از یازدهم ژوئن سال ۲۰۱۲ آغاز به کار کرده است و مقر اصلی آن در بیروت می باشد.

غسان بن جدو پیش از راه اندازی این شبکه خبرنگار و مجری شبکه الجزیره و مدیر این شبکه در تهران، بود؛ اما به دلیل خروج الجزیره از روند حرفه‌ای و واقع‏گرایانه از این شبکه استعفا داد و شبکه ای منحصر به فرد را در جهان عرب راه اندازی نمود.

علاوه بر شخص غسان بن جدو، برخی دیگر از خبرنگاران الجزیره که به دلیل سیاست‌های رسانه‌ای دوگانه این شبکه در پوشش اخبار تحولات کشورهای عربی از این شبکه ناراضی بوده و استعفا داده‌اند نیز از برجسته‌ترین شخصیت‌های کاری شبکه ماهواره‌ای المیادین هستند.

بنابراین شبکه المیادین یکی از معدود رسانه های عربی است که با رویکردی انتقادی نسبت به دیگر شبکه های خبری برجسته جهان عرب کار خود را آغاز کرده و مدعی رعایت اصول اخلاق حرفه ای در فرایند کار خویش است.

* رویکردها و کارکرد شبکه المیادین در جهان عرب و مسائل منطقه


این شبکه در مخالفت با عملکرد غیر حرفه ای شبکه های برجسته عربی همچون الجزیره شکل گرفته است.

بنابراین طبیعی است که رویکرد خبر دهی و اطلاع رسانی این شبکه نیز در تقابل با دیگر خبرگزاری ها و شبکه های اطلاع رسانی عربی قرار دارد.

به عنوان نمونه غسان بن جدو یکی از دلایل استعفای خود از دفتر شبکه تلویزیونی و خبری الجزیره قطر را عملکرد گزینشی الجزیره در قبال انقلاب‌های منطقه و خصوصاً پوشش حوادث بحرین در جانبداری از سیاست‌های عربستان سعودی و آمریکا، معرفی نمود.

بن جدو همچنین بعد از راه اندازی شبکه المیادین اعلام نمود که از وی خواسته شده است که اخبار جنایات ائتلاف ضد یمن را در تجاوز به این کشور بازتاب ندهد.

بنابراین به نظر می رسد شبکه المیادین یکی از معدود رسانه های عربی است که بدون تأثیر پذیرفتن از اعمال قدرت و نفوذ عربستان بر رسانه های خبری، کوشیده است به بازتاب واقع گرایانه اخبار خاورمیانه و جهان عرب بپردازد.

* نگاه المیادین به بحران های جهان عرب و منطقه

رویکرد و جهت گیری اصلی شبکه المیادین همسو با جبهه مقاومت و خواسته های مردم منطقه قرار دارد.

بنابراین سیاست این شبکه در رابطه با بحرانهای مختلف منطقه از جمله فلسطین، سوریه ، عراق و یمن منطبق با آرزوی ملتهای خاورمیانه یعنی مخالفت با اشغالگری ومداخله قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای، واگذاردن امور داخلی و تعیین رهبران سیاسی کشورها به عهده مردمان هر کشور و مقابله با اشغالگری و شهرک سازی رژیم صهیونیستی است.

* انواع رویکرد بازیگران عربی به نقش و کارکرد شبکه المیادین

متأسفانه کشورهای عربی منطقه به دلیل ضعفهای ژئوپلیتیک و عدم برخورداری از عمق استراتژیک و فاکتورهای قدرت بومی، از اعتماد به نفس لازم برخوردار نبوده و در نتیجه نمی توانند موضع گیری مستقلی راجع به مسائل منطقه و جهان داشته باشند.

اکثر آنها در امر سیاست خارجی یا پیرو قدرتهای فرا منطقه ای هستند و یا از قدرت عربی برتر یعنی عربستان پیروی می کنند.

بنابراین در بحث رویکرد این کشورها به شبکه المیادین نیز باید گفت از آنجا که سیاست خارجی اکثر این کشورها (شاید بتوان عمان را در مواقعی استثناء نمود) همسو با عربستان است و از آنجا که شبکه المیادین از منتقدین جدی سیاست خارجی تهاجمی عربستان است، بنابراین طبیعی است که رویکرد آنها به المیادین نیز همچون عربستان رویکردی خصمانه و تقابلی است.

* اهرم های فشار بازیگران عربی بر ضد المیادین

از آنجا که شبکه المیادین یک شبکه عربی است، تفاوت آن با دیگر شبکه های خبری عربی و تلاش آن برای انعکاس واقعیتها در جهان عرب از تأثیرات بیشتری نسبت به رسانه های غیر عرب برخوردار بوده و مخاطبان بیشتری را به خود جلب می کند.

بنابراین کشورهای عربی برای مقابله با شفاف سازی های این شبکه خبری از راههای مختلفی وارد شده و کوشیده اند ابتدا با ترغیب و تشویق و تطمیع اهداف و عملکرد این شبکه را مطابق با خواسته های خود تغییر دهند و زمانی که این اقدامات موثر نیفتاد به ترساندن و تهدید دست زدند.

حمله به دفتر المیادین و توقف پخش این شبکه از ماهواره «عرب ست» نیز از دیگر اهرمهای فشار کشورهای عربی بوده است.

عصبانیت کشورهای عربی از شفاف سازیها و اطلاع رسانی های واقع گرایانه این شبکه تا حدی بوده است که برخی مقامات آنها با فراموش کردن هدف مشترک آزادی قدس و اسرائیل ستیزی، کوشیده اند تا از این امر به عنوان دستاویزی برای ضربه زدن به المیادین استفاده کرده با ضد یهود معرفی کردن این شبکه ، کشورهای اروپایی را نیز بر علیه آن تحریک کنند.

* علل فشارهای سیاسی رسانه ای و....بازیگران عربی بر ضد المیادین و آینده فشارها


بر اساس آنچه در رابطه با ریشه های شکل گیری و اهداف پیش روی شبکه المیادین ذکر شد، مشخص است که سیاستهای این شبکه در تقابل جدی با رویکرد سیاست خارجی و سیاست رسانه ای کشورهای عربی مبنی بر تجاوزگری و سانسور و دست چین کردن خبر ها قرار دارد.

بنابراین به نظر می رسد تا زمانی که سیاستها و خط مشی این شبکه تغییر نکند، فشارها علیه آن نیز ادامه خواهد داشت.

خصوصاً اگر کشورهای اروپایی نیز در اثر لابی و تبلیغات منفی کشورهای عربی بر ضد المیادین، حاضر به همکاری با آنها برای اعمال فشار بر این شبکه بشوند، عرصه کار و فعالیت باز هم برای این شبکه تنگ تر خواهد شد.

* آینده تاثیر گذاری نقش و کارکرد شبکه المیادین در جهان عرب و منطقه

ملتهای عرب و مسلمان منطقه در طی سالیان اخیر با انواع اعتراضها و انقلابهای خود جوش خود نشان داده اند که دل خوشی از سیاستهای داخلی و خارجی حاکمان استبدادی خود ندارند.

بنابراین از یکسو اقبال آنها به شبکه های خبری مستقل و شفاف روز به روز بیشتر خواهد شد و از سوی دیگر تلاش آنها برای دست یابی به چنین شبکه های خبری، هزینه مسدود و یا قطع کردن چنین شبکه هایی را برای حاکمان عرب بالا خواهد برد.

بنابراین به نظر می رسد با وجود تمامی فشارهای اعمال شده از سوی کشورهای عربی خصوصاً عربستان، آینده از آن رسانه هایی است که فارغ از تهدیدها و تطمیع ها، به حق ملتها برای آگاهی از واقعیتها احترام گذاشته و به انعکاس دقیق رویدادها و حوادث می پردازند.

از آنجا که المیادین نیز در بین رسانه های تطمیع شده عرب جایگاه منحصر به فرد اطلاع رسانی و آگاه سازی شفاف را بر عهده گرفته است، به نظر می رسد میزان محبوبیت و تأثیر گذاری آن در افکار عمومی منطقه افزایش خواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *