سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۵

واکنش دولت به اظهارات رئیس قوه قضائیه

سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 454807
سخنگوی دولت:ما همانگونه که به اصل 57 قانون اساسی در خصوص تفکیک قوا پایبند هستیم اصل 113 قانون اساسی که یک جایگاه ویژه برای رئیس جمهور قائل شده است را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت عصر امروز در نشست‌خبری هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: از صدا وسیما به دلیل اینکه مسیر و امکان حضور مردم در کربلا را به تصویر کشیدند، تشکر می‌کنم.
 
وی افزود: بعداظهر امروز شورای اقتصاد در رابطه با بررسی کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی جلسه‌ای برگزار می‌کند.
 
نوبخت خاطرنشان کرد: با هر کسی که بخواهد درباره وام 25 میلیونی خودرو سوء استفاده کند، برخورد می‌کنیم و تلاش می‌کنیم راه‌های انحراف در این باره را کاهش دهیم.
 
سخنگوی دولت درباره کمیته نظارت بر برجام گفت: این کمیته در آینده نزدیک از سوی شورای عالی امنیت ملی مشخص خواهد شد.
 
وی درباره کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا تاکید کرد: این کمیته در حال رسیدگی به موضوع است.
 
نوبخت تصریح کرد: رئیس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی هر جا احساس کند حقوق شهروندی و مطبوعات مخدوش می‌شود حتما موضع‌گیری خواهد کرد و دولت نیز به عنوان یک عقبه در قوه مجریه این هدف را دنبال خواهد کرد.
 
سخنگوی دولت در ادامه گفت: لایحه شفاف‌سازی اموال کاندیداها در دولت تصویب شده و طی این هفته یا هفته آینده پس از اتمام تعطیلات مجلس تقدیم خانه ملت می‌شود.
 
نوبخت درباره واکنش رئیس قوه قضائیه به اظهارات رئیس‌جمهور در نمایشگاه مطبوعات، گفت: ما همچنان که به اصل 57 قانون اساسی احترام می‌گذاریم، به اصل 113 قانون اساسی پایبند هستیم که می‌گوید رئیس‌جمهور پس از رهبری مقام عالی کشور است و هرجا که احساس کرد حقوق مردم تضعیف می‌شود حتما موضع‌گیری خواهد کرد.
 
***************************************************
 
مشروح نشست‌خبری سخنگوی دولت را در ذیل می‌خوانید:
 
به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که در محل برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد در پاسخ به سوالی در خصوص تدابیر دولت برای مراسم اربعین حسینی گفت: با توجه به استقبال گسترده‌ای که مردم خوب کشورمان و همچنین شیعیان برای حضور در کربلا و عتبات عالیات در روز اربعین حسینی نشان دادند و با توجه به پیش‌بینی استقبال گسترده در مراسم پیش رو، تدارکاتی در این زمینه اندیشیده‌ایم و ستاد مشخصی در این زمینه تشکیل شده است.
 
وی افزود: قطعا در این ستاد مشخص همه مشکلات احتمالی و موارد پیش رو پیش‌بینی و مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت. قطعا همه تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و جا دارد از رسانه ملی نیز که به خوبی امکان حضور در کربلا و مراسم را به تصویر کشیده است تشکر کنم و انشاءالله شاهد برگزاری مراسم باشکوه در این روز خواهیم بود.
 
نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اعطای وام 25 میلیونی خودرو و احتمال ورود دلالان به این موضوع و تمهیدات دولت در این راستا تصریح کرد: همانگونه اطلاع دارید بارها اعلام کردیم در جهت خروج از رکود به عنوان یک سیاست کوتاه مدت تصمیم بر این شد در عرصه سیاست‌های مالی با ابزارهای مالی و در عرصه سیاست‌های پولی از طریق ابزارهای پولی در سرعت بخشیدن به اقتصاد و خروج از رکود به چه صورت عمل خواهیم کرد.
 
وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: سازوکارهایی نیز از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین صنایع مرتبط در مورد تسهیلات خودرو و صنعت خودرو مورد توجه قرار دادیم.
 
سخنگوی دولت تاکید کرد: در این راستا چنانچه عده‌ای بخواهند از فرصت بوجود آمده سوء استفاده کنند و یا مسیر را منحرف کنند برخورد می‌کنیم و سازوکارهایی تعیین خواهیم کرد که اینگونه انحرافات به حداقل برسد.
 
نوبخت در ادامه نشست خبری و در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر نرخ سود بانکی اظهار داشت: تغییر نرخ سود بانکی یک سیاست مشترک میان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. وام عملیاتی این موضوع نیز از طریق پرداخت تسهیلات خرید خودرو به محصولات داخلی با نرخ 16 درصد فراهم شده و نشان دادیم که جهت‌گیری‌مان برای تغییر نرخ تسهیلات بانکی است.
 
وی با بیان اینکه در مصوبه گذشته شورای پول و اعتبار بر این موضوع تاکید شد و نظارت کافی هم به توافقات و مصوبات شورا صورت خواهد گرفت، کاهش نرخ سود بانکی را دارای منطق اقتصادی دانست و افزود: زمانی که تصمیمی ابلاغ می‌شود و زمانی منطق اقتصادی به شکل دیگری حکم می‌کند بنابراین منطق اقتصادی حکم می‌کند که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند و اراده هم برای کنترل از سوی بانک مرکزی و دیگر نهادها وجود دارد.
 
سخنگوی دولت بر همین اساس از تشکیل جلسه شورای پول و اعتبار در بعد از ظهر امروز برای بررسی کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و اظهار داشت: این تصمیم یک تصمیم عقلانی است و می‌تواند به سیاست‌های اقتصادی دولت کمک کند.
 
نوبخت در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل کمیته نظارت بر برجام تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک نهاد رسمی موضوع پرونده هسته‌ای را از گذشته دنبال می‌کرده و مصوبه این شورا بر چگونگی اجرای برجام نیز هم‌اکنون عملیاتی است و قطعا این کمیته نظارت نیز در آینده نزدیک از سوی این شورا معرفی خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی در این هفته جلسه‌ای برگزار خواهد کرد که یکی از موضوعات مهم این جلسه تعیین اعضای کمیته نظارت بر برجام خواهد بود.
 
سخنگوی دولت در خصوص پیگیری دولت درباره فاجعه منا و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اظهار داشت: قبلا یک گروه کارشناسی از ایران به عربستان رفته‌اند تا مفقودین احتمالی شناسایی و همچنین حقوق تضعیف شده مردم ایران  استیفا شود. ما از همه ابزارهای رسمی و غیررسمی در خصوص این اتفاق استفاده می‌کنیم و امیدواریم کمیته حقیقت‌یاب نیز تشکیل شود.
 
نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات رئیس جمهور در روز افتتاح نمایشگاه مطبوعات و واکنش‌ها و انتقادات صورت گرفته نسبت به این اظهارات از سوی برخی مسئولان از جمله رئیس قوه قضائیه، اظهار داشت: قطعا رئیس جمهور با توجه به جایگاه حقوقی که دارند هر جایی که احساس کنند حقوق مردم، شهروندان و مطبوعات مخدوش شود چه در اصلاح قوانین و چه در اجرای آن به نحو شایسته موضع‌گیری خواهند کرد و دولت نیز به عنوان یک  عقبه در قوه مجریه این سیاست را دنبال خواهد کرد.
 
وی با اشاره به اظهارات رئیس قوه قضائیه در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور گفت: به هر حال همه در یک نظر نیستند، قضات نیز در خصوص یک مسئله رای مشابه صادر نمی‌کنند گاهی دادگاه نخستین به یک مسئله‌ای رایی می‌دهد که دادگاه بعدی آن را تایید نمی‌کند. نظرات متفاوت است ما همانگونه که به اصل 57 قانون اساسی در خصوص تفکیک قوا پایبند هستیم اصل 113 قانون اساسی که یک جایگاه ویژه برای رئیس جمهور قائل شده است را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم.
 
سخنگوی دولت ادامه داد: اصل 113 قانون اساسی به ما می‌گوید که رئیس جمهور پس از مقام معظم رهبری عالیترین مقام در کشور است و علاوه بر اینکه مسئول قوه مجریه است مسئول اجرای قانون اساسی در کشور نیز به حساب می‌آید و نظر خود را در جایگاه عالی خود پس از مقام معظم رهبری بیان کردند و حتما دولت نیز در جهت اجرایی شدن نگرانی‌های رئیس‌ جمهور تلاش خواهد کرد و پیگیر مسئله خواهد بود اما اینکه هر یک از قوا در هر امری نظری مشابه داشته باشند همیشه صددرصد نیست ما عزیزان سایر قوا نیز اگر نظری داشته باشند آن را محترم می‌دانیم اما دوست داریم در فضای پس از برجام که یک موفقیت ملی برای ایرانیان بود و موفق شدیم نه تنها تحریم‌ها را پس بزنیم بلکه حقوق هسته‌ای‌مان را به رسمیت بشماریم در یک مسیری حرکت کنیم که از این فضا به نحو احسن استفاده کنیم.
 
نوبخت همچنین در خصوص لایحه شفاف‌سازی اموال کاندیداها نیز اظهار داشت: این لایحه در دولت به تصویب رسیده و انشاءالله با قید فوریت این هفته یا هفته‌ آینده و پس از طی تعطیلات مجلس تقدیم خانه ملت خواهد شد.
 
وی درباره بازداشت تعدادی از خبرنگاران و موضع دولت در این راستا گفت: این موضوع در حال طی مسیر قانونی خود است و اجازه دهیم این مسیر طی شود.
 
سخنگوی دولت در خصوص اعتراض مردم آذربایجان به پخش یک طنز در صدا و سیما و نظر دولت در این خصوص گفت: این اتفاق موجب تاسف است که یک برنامه طنز بخواهد فرهنگ قومیت‌ها را به شکل دیگری به تصویر در آورد. البته خوشحالیم که مسئولان صدا و سیما موضع مناسبی گرفتند و حتی نسبت به این موضوع عذرخواهی کردند و‌ آقای روحانی نیز به عنوان مدافع حقوق ملت همواره در کنار همه قومیت‌ها هستند و موضع خود را درباره خرده‌فرهنگ‌ها در سفری که به کردستان داشتند بیان کردند.
 
خبرنگاری از نوبخت سوال کرد که وام خودرو به جای بازپرداخت 7 ساله بازپرداخت 4 ساله را در نظر گرفته و این برخلاف آن چیزی بود که دولت در این باره نظر داده بود، گفت: قطعا هیچ اقدام انفرادی از سوی نظام بانکی کشور وجود ندارد. جمعه هفته گذشته جلسه‌ای بین وزارت صنعت و بانک مرکزی تشکیل شد و راه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
 
وی تصریح کرد: قطعا در زمینه اجرای این طرح اگر ناهماهنگی پیش آید دولت مسئولیت پیگیری آن را به عهده سازمان مدیریت گذاشته و ما نیز هر امری را که برخلاف چارچوب تعیین شده باشد به چارچوب قانونی و اولیه خود باز می‌گردانیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هر جا حقوق شهروندي مخدوش شود نه اينكه با جاسوسان و دشمنان ملت برخورد شود و دولت موضع دفاعي بگيرد!!!؟؟؟
مدعيان اعتدال در عمل ثابت كرده اند كه هيچ حد و مرزي براي قدرت و نفوذ خود نمي شناسند و اگر بتوانند همه منتقدان دولت را قلع و قمع مي كنند!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
Ireland
وام خودرو 25 میلیون تومان
وام ازدواج 6 میلیون تومان
و دیگر هیچ!!
شما هرچی میگی خلافش به واقعیت نزدیکه!دیوی دولتی!
سرباز سید علی
شما موضع گیریتون رو واسه دشمنان این نظام داشته باشید.