جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جوسازی جدیدآمریکا علیه ایران و روسیه

دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 454449
پایگاه آمریکایی بامداد دوشنبه مدعی انجام مذاکراتی میان ایران و روسیه، برای انتقال مخفی نفت روسیه شده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یکی از وبگاه‌های آمریکایی، بامداد دوشنبه مدعی مذاکره ایران و روسیه، برای آنچه «انتقال مخفی» نفت خوانده شده، شده است.

«بیزنس اینسایدر»، ادعا کرده روسیه، در حال مذاکره بر سر «مسیر مخفی» نفت است. به نوشته این پایگاه خبری این اقدام، از طریق دولت ایران صورت خواهد گرفت و صادرات نفت روسیه به خارج از آسیا و فراسوی آن را آسان‌تر خواهد کرد.

«بیزنس اینسایدر» اظهارات امیر حسین زمانیان، معاون وزیر نفت ایران مبنی بر ورود نمایندگان نفتی روسیه به ایران جهت گفت‌وگو درباره تهاتر نفتی را شاهدی بر مدعای خود گرفته و به توضیح درباره این مسیر مخفی ادعایی پرداخته است.

مطابق این گزارش، روسیه، به مسیرهای کشتی‌رانی در فراسوی اقیانوس آرام و قطب شمال دسترسی ندارد؛ این در حالی است که ایران از طریق بنادر خود در خلیج فارس دسترسی بهتری به این مناطق دارد.

علی‌رغم این، بنادری که روسیه در دریای خزر دارد، یک مسیر کوتاه کشتی‌رانی برای ورود به ایران در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

به ادعای «بیزنس اینسایدر»، روسیه، در طرح تهاتر نفتی، نفت خام خود را به ایران می‌فرستد و در ازای آن مقادیر مساوی نفت خام از ایران به روسیه فرستاده می‌شود. پایگاه آمریکایی می‌افزاید: «از اینجای کار جالب است بدانید چه اتفاقی می‌افتد.»

مقاماتی که اشاره‌ای به نامشان نشده می‌گویند نفت روسیه احتمالاً در استان‌های شمالی ایران مصرف می‌شود. اما، قرارداد تهاتر، یک احتمال دیگر را هم مطرح می‌کند و آن اینکه نفت خام روسیه می‌تواند به مناطق جنوبی‌تر فرستاده شده و حتی از طریق بنادر خلیج فارس صادر شود.

این، به روسیه، دسترسی بی‌سابقه به بازارهای اطراف اقیانوس هند و از جمله خریداران نفت خام در آسیا را می‌دهد؛ رویدادی که می‌تواند تا اندازه زیادی تحولات بازار نفتی در این منطقه از جهان را دستخوش تغییر کند.

بیزنس اینسایدر در پایان خاطر نشان کرده هنوز مشخص نیست ایران و روسیه بر سر تهاتر چه میزان نفت توافق کرده‌اند، اما احتمال دارد جزئیات بیشتری در همین باره بعد از دیدارهای هفته جاری در تهران مشخص شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *