پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

سه اقدام برای جذب دانشجوی دندانپزشکی

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 454118
دبیر شوای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به سه اقدام وزارت بهداشت جهت جذب نیروی انسانی مورد نیاز جامعه دهان ودندان کشور اشاره کرد و گفت: جهت جذب دانش آموختگان به مرکز بهداشت درمانی محل خدمت خود دست به اصلاح قانون اصلاحیه عدالت آموزشی زده و این قانون را که سال گذشته تصویب شده بود، امسال به اجرا در آوردیم.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، سعیدعسگری روز گذشته در نشست کارشناسان مسئول سلامت دهان و دندان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هتل پارس این شهر برگزار شد، با بیان این نکته که اقدامات بسیار خوبی در حوزه دهان و دندان در کشور در حال اجرا است، گفت: اکثر تلاش گران حوزه سلامت بر این نکته اتفاق نظر دارند که اقدامات بسیار خوبی در حوزه دهان و دندان در کنار طرح تحول سلامت در حال انجام است.

عسگری به فرموده امام حسین (ع) اشاره داشت و بیان کرد: سید الشهدا(ع) فرمودند اگر در منصبی قرار دارید به مردم توجه نشان دهید و این منصب را یک نعمت بزرگ بدانید که خداوند به شما عطا کرده است؛ اما نکند که این جایگاه باعث افسردگی و ملال شما شود.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به تلاش بیش از یک ساله وزارت بهداشت در امر بهداشت دهان و دندان اشاره داشت و خاطرنشان کرد: بیش از یک سال است که در حوزه بهداشت دهان و دندان وارد شده‌ایم و در خوش بینانه ترین حالت باید در کمتر از دو سال دیگر به اهداف خود در زمینه بهداشت دهان و دندان در کشور دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم در مدت مقرر به اهداف خود دست یابیم، مطمئنا باید در برابر خداوند مسئول باشیم و بر اساس گفته امام حسین (ع) ملال در زندگی ما ایجاد می‌شود.

عسگری تجهیز نیروهای بهداشت دهان و دندان در کشور را به توان علمی خواستار شد و افزود: باید خود را به نیروی علم در جهان مجهز کنید زیرا در حوزه سلامت دهان و دندان شما در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور منشاء اثر هستید.

* حوزه بیماری‌های دهان و دندان هزینه بر است

دبیر شوای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به اهمیت کنترل بیماری‌های دهان و دندان اشاره داشت و تصریح کرد: به چهار دلیل پبشگیری از دچار شدن به بیماری‌های دهان و دندان دارای اهمیت است که هزینه بر بودن درمان، شیوع بالای این نوع بیماری، عوارض این بیماری برسبک زندگی(لایف استایف) و ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با بیماری‌های سیسیتم گوارشی این چهار دلیل را شکل می‌دهد.

وی از کشف دلایل ابتلای بیماران زائدهای دهان و دندان به بیماری‌های قلبی و ریوی خبر داد و گفت: باید با رشد علم خود را جلو ببریم؛ زیرا هر روزه علم در حال بالا بردن دانش بیماری‌های دهان و دندان و ارتباط این بیماری‌ها با یکدیگر است.

عسگرب بحث پوسیدگی‌های دندان و ترمیم را در همه جای دنیا دارای اهمیت دانست و گفت: در تمام دنیا مانند ایران حدود ۹۰ درصد کودکان مبتلا به پوسیدگی‌های دندان و نیازمند ترمیم دندان هستند که این موضوع در ایران نیز شایع است.

دبیر شوای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به وضعیت کشور عربستان در بحث بهداشت دهان و دندان اشاره کرد و افزود: بر اساس نقشه‌ای که در خصوص وضعیت بهداشت دهان و دندان در جهان از سوی WHO منتشر شده است عربستان طی سالهای گذشته سقوط در حوزه بهداشت دهان و دندان را داشته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در سال ۲۰۰۴با ایران در بهداشت دهان و دندان تفاوتی نداشته است؛ اما اکنون در جدول رنگ‌ها در بهداشت دهان و دندان در شرایط اضطراری قرار دارد و ایران نیز باید درWHO خود را از رنگ آبی به سبز برساند.

عسگری آمار پوسیدگی دندان DMF در جهان را تا سال ۱۹۸۰ در شرایط مناسب دانست و افزود: از سال ۲۰۱۱ به بعد وضعیت پوسیدگی دهان و دندان در جهان با افت روبه رو شد که متاسفانه DMF مردم ایران نیز برخلاف مردم منطقه در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

* میانگین سن پوسیدگی دندان در ایران ۳۵ تا۷۴ سال است

دبیر شوای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت میانیگین سن بالا رفتن پوسیدگی دندان در میان مردم ایران را بین ۳۵ تا ۷۴ سال دانشت و افزود: در این سنین افراد حدود شش تا ۲۲ دندان کشیده دارند.

وی با انتقاد از حرکت دندان پزشکان به سمت کشیدن دندان، گفت: ما نباید به سمت کشیدن دندان حرکت کنیم زیرا کشیدن دندان به معنای ناتوانی در سنین بزرگ سالی و میان سالی است.

عسگری به روش‌های علمی و تلاش این روش‌ها درترمیم و نگاهداری دندان اشاره داشت و تصریح کرد: متاسفانه باید اعتراف کرد ضعیف ترین کشورهای دنیا برنامه‌هایی برای ممانعت از کشیدن دندان در کشور خود دارند؛ اما ایران در این خصوص هیچ برنامه‌ای تا قبل از این دوره نداشته است.

دبیر شوای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با انتقاد از برنامه ارائه شده از سوی کارشناس و مسئول بهداشت دهان و دندان خراسان رضوی، گفت: در این گزارش هیچ برنامه علمی و یا کلاس آموزشی جهت پایین آوردن DMF و ایجاد تغییر در ساختار آن حرکت ارائه نشد.

* اجازه افزایش دانشگاه‌های دندان پزشکی را نمی‌دهیم

وی به عدم کاهش شاخص DMFکودکان زیر دو سال در ایران از سال ۱۳۷۷ اشاره داشت و با انتقاد از این وضعیت، گفت: برخی در کشور اعتقاد دارند که باید تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی درکشور افزایش پیدا کند؛ اما آمار مربوط به DMF کودکان زیر دو سال نشان می‌دهد افزایش تعداد دانشگاه‌ها تاثیر گذار نبوده و نیست.

عسگری افزایش تعداد دانشگاهای دندانپزشکی در کشور را کاردرستی ندانست و با اشاره به فشاری که در این خصوص به وزارت وارد می‌آید، تصریح کرد: با وجود فشارهای وارده، ما حاضر به زیاد کردن دانشگاه‌های دندان پزشکی در کشور نیستیم زیرا این موضوع برای ما نفعی در بر ندارد در عوض باید به سمت کنترل بیماری‌های دهان و دندان حرکت کنیم.

دبیر شوای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به برنامه پنج ساله توسعه اشاره داشت و خاطر نشان کرد: ما داریم ذره ذره به سوی برنامه پنج ساله توسعه که با دقت بینی رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است حرکت می‌کنیم زیرا این برنامه منبعث از یک تفکر خلاق و عمیق بوده است.

وی کارکردهای نظام سلامت را در سیستم‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب متمرکز دید و افزود: در بند هفت این سیاست‌ها به وظایف تولیت، تامین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت اشاره شده است ک متاسفانه در بحث تولیت هنوز وزارت نتوانسته ورود مناسبی را داشته باشد.

عسگری به دعوای اخیر وزارت کشور در نزج گرفتن از وزارت بهداشت اشاره کرد و بیان داشت: این اختلاف نیز بر گرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری در سیاسیت‌های ابلاغی است که در صورت اجرایی شدن آن مشکلات بسیاری در این حوزه قابل حل است.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: باید تصمیم گیری مبتنی بر شواهد را در دستور کار قرار دهیم و مانند کشور افغانستاان که برنامه‌ای جهت هدایت و تعیین هدف بهداشت دهان و دندان دارد و البته آلمان که زمان بندی هدف گذاری خود در این خصوص را نیز انجام داده است وضعیت و جایگاه مورد نظر خود در این حوزه را مشخص کنیم.

* باید وضعیت پوسیدگی دندان کودکان خود را از دو به یک کاهش دهیم

وی به طرح تحول بهداشت دهان و دندان در کشور اشاره داشت و گفت: ما در نظر داریم تا شش سال آینده وضعیت پوسیدگی دندان کودکان خود را از دو به یک کاهش دهیم که اگر نتوانیم در این مدت موفق شویم نخواهیم توانست سر خود را در برابر مردم بالا بگیریم.

عسگری بهترین راه کاهش پوسیدگی دهان و دندان را استفاده از وارنیش فلوراید دانست و گفت: براساس شواهد علمی که می‌توان به آن استناد کرد خمیر دندان دارای فلوراید ۲۴ درصد، ژل فلوراید ۲۸ درصد، دهان شویه ۲۶ درصد و وارنیش فلوراید ۴۸ درصد در جلوگیری از پوسیدگی دندان تاثیر گذار است.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت بهترین زمان استفاده از وارنیش فلوراید را هر سه تا شش ماه دانست و گفت: دانش آموزان شش تا ۱۸ سال هر سه تا شش ماه باید از وارنیش فلوراید استفاده کنند که در ایران به دلیل مشکلات موجود هر شش ماه این امکان وجود دارد.

وی با بیان این موضوع که استفاده از دهان شویه نیز بسیار کارآمد است؛ اما نمی‌توان از مصرف آن به وسیله کودکان اطمینان داشت، تصریح کرد: چون دهان شویه را خود کودکان مصرف می‌کنند و نمی‌توان نظارتی بر استفاده آن داشت نمی‌توان به صورت قطع به یقین بر استفاده کودکان از این مایع و دریافت فلوراید آن اطمینان خاطر داشت.

عسگری به تلاش برخی کشورهای جهان در کاهش پوسیدگی دندان در کودکان شان از عدد شش عدد به یک اشاره داشت و گفت: این که بتوان با برنامه ریزی و فرهنگ سازی در طول مدت کوتاه دو سال تا این اندازه کاهش در دندان‌های پوسیده (به طور میانگین یک عدد در هر کودک) داشت اعجاب انگیز است.

وی افزود: کاهش پوسیدگی دندان یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی است و بر این اساس اگر بنا باشد در ایران هر دانشگاه به فکر یکه تازی باشد و همکاری با دیگر بخش‌ها را در نظر نداشته باشد ما به موفقیت نخواهیم رسید.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت نحوه غذاخوردن را به بهداشت دهان و دندان مربوط دانست، تاکید کرد: اگر نحوه غذا خوردن به بهداشت دهان و دندان، بیماری دیابت و بیماری چاقی ارتباط دارد پس باید میان کارشناس دیابت، دفتر تغذیه و دندانپزشکان ارتباط همسو شکل گیرد.

* سند سیاست گذاری بهداشت دهان و دندان چاپ می‌شود

عسگری از چاپ سند سیاست گذاری بهداشت دهان و دندان خبر داد و تصریح کرد: این سند را به زودی چاپ و دراختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی خود در سراسر کشور قرار خواهیم داد.

وی رساندن DMF دانش آموزان ایرانی به یک در سال ۱۴۰۰ را امید کارشناسان و مسئولان بهداشت دهان و دندان در ایران دانست و متذکر شد: در تمام دنیا خدمات در سطوح مختلف دارای تفاوت است و ما نیز بر این مبنا جهت رسیدن به اهداف تعیین شده سطح بندی در خدمات دهان و دندان را تعریف کرده‌ایم.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، ادامه داد: از دندانپزشک گرفته تا بهداشتیار دهان، بهورز و کاردان‌ها همه و همه در سطح بندی شکل گرفته دارای تعریف هستند.

* سه اقدام وزارت بهداشت جهت جذب دانشجوی دندانپزشکی

عسگری به سه اقدام وزارت بهداشت جهت جذب نیروی انسانی مورد نیاز جامعه دهان و دندان کشور اشاره کرد و بیان داشت: جهت جذب دانش آموختگان به مرکز بهداشت درمانی محل خدمت دست به اصلاح قانون اصلاحیه عدالت آموزشی زده و این قانون را که سال گذشته تصویب شده بود امسال به اجرا در آوردیم.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح دانشجویانی که بخواهند بومی دانشگاه خود باشند با قبول تعهدی محضری می‌توانند بومی شهر خود بوده؛ اما در مناطق محروم به خدمت بپردارند.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، تصریح کرد: این دانشجویان باید سه برابر دوره تحصیل خود تعهد محضری به خدمت بدهند به این صورت که اگر شش سال تحصیل آنان به طول انجامید پس از تحصیل حدود ۱۸ سال در مرکز مربوطه به خدمت رسانی مشغول باشند.

عسگری خطاب به کارشناسان مسئول سلامت دهان و دندان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: از ابتدای مهر ماه تا ابتدای دی ماه سال جاری فرصت دارید تا محل خدمت این دانش آموختگان را مشخص کرده و تعهد محضری مربوطه را از دانشجویان بگیرید.

وی ادامه تحصیل این دانشجویان در ترم دوم را منوط به دادن تعهد محضری و قبول شروط عنوان شده دانست و گفت: این دانشجویان با شرایط بهتری پذیرش و در شهر خود به صورت بومی در حال تحصیل خواهند بود؛ اما باید این شروط را نیز بپذیرند، در غیر این صورت از ترم دوم قادر به ادامه تحصیل نخواهند بود.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با انتقاد از نبود ارتباط مناسب میان معاونین بهداشتی و آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تاکید کرد: ما نامه‌ای را خطاب به معاونین آموزشی هر دانشگاه تعبیه و ابلاغ کرده‌ایم که تعیین محل دقیق این دانشجویان و اسناد تعهد محضری به همت معاون بهداشتی و همکاری معاون آموزشی بر مبنای نیاز مرکز بهداشتی و درمانی صورت گیرد.

عسگری گفت: امسال برای دومین بار به این صورت دانشجوی دهان و دندان در دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفته می‌شود.

* پذیرش تکنیسین سلامت دهان و دندان صورت می‌گیرد

وی به پذیرش تکنیسین سلامت دهان و دندان نیز اشاره کرد و افزود: ما در نظر داریم تا تکنسین سلامت دهان و دندان را در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تربیت کنیم .

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، ادامه داد: این تصمیم بر اساس اعلام نیاز و اعلام آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بوده است که با قبول سه شرط در پذیرش دانش آموخته در این سطح می‌توان اقدام کرد.

عسگری تصریح کرد: تکنسین‌های سلامت دهان و دندان باید بومی منطقه خود باشند، بدون پذیرش در کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند و در نهایت از بالاترین نمرات تشخیصی به دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی شوند.

وی خانم‌ها را در برابر آقایان در نقش تکنسین بهداشت دهان و دندان موفق تر دانست و متذکر شد: در پذیرش این دانشجویان بیشتر بر روی خانم‌ها تمرکز داشته باشد زیرا این قشر بهتر خواهند توانست در این رشته خود را نشان دهند که البته این قانون و الزام آور نیست.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت افزود: البته می‎توان جهت بالا بردن پذیرش خانم‌ها برای این افراد امتیازاتی در نظر گرفت، تکنسین‌های سلامت دهان و دندان نیز باید تعهد محضری داده و سه برابر مدت تحصیل خود در محل خدمت خود مشغول به خدمات رسانی شوند.

* پذیرش نیروی متمرکز درخواست داده شده است

عسگری به پذیرش نیروی متمرکز نیز اشاره داشت و افزود: پذیرش نیروی متمرکز نیز از سوی ما درخواست داده شده است که این افراد نیز باید بومی بوده و تعهد محضری سه برابر تحصیل خدمت در محل تحصیل را بدهند و دانشگاه نیز باید نیروی دوره دیده جهت تربیت این افراد در درون خود داشته باشند.

وی به گرفتن اطلاعات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه دهان و دندان اشاره کرد و افزود: نامه‌ای را روز گذشته بر اساس ابلاغیه‌های چهارگانه وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فرستاده‌ایم که بر اساس آن برای دومین بار اطلاعات حوزه دهان و دندان خود را به دست ما برسانند.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به دریافت هشت مورد اطلاعات در این زمینه اشاره داشت و گفت: برگزاری تعداد جلسات، صوت جلسات کمیسیون ماده ۱۳، عملکرد ماده ۱۴، لیست اسامی پزشکان شیفت عصر دندان پزشکی های استان، میزان پرداخت کارانه به پزشکان شیفت عصر در طول سال، خدمات دندانپزشکی ارائه شده و هزینه کرد اعتباری از جمله مواردی است که باید در این نامه به دست وزارت برسد.

عسگری به ابلاغیه وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی در عدم اجازه استفاه از بودجه دهان و دندان در جای دیگر اشاره داشت و گفت: ما نمی‌خواهیم هزینه‌ای که جهت استفاده در بخش سلامت دهان و دندان در اختیار دانشگاه قرار می گیرد در جای دیگر استفاده شود.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت در نامه دیگری به دانشگاه‌ها اعلام کرده است که به هیچ وجه دانشگاهی حق ندارد حق اعلام عدم نیاز خود به دانشجو را ندارد و در صورتی که دانشگاهی به هر علتی این رفتار را انجام دهد تخلف کرده است.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان در انتقاد از برخی مشکلات موجود میان کارشناسان بهداشت دهان و دندان در دانشگاه‌های علوم پزشکی، یادآور شد: ابلاغیه‌های طرح تحول سلامت با تمام بزرگی خود با امضای معاونت درمان در اختیار داشگاه‌ها قرار می‌گیرد؛ اما ابلاغیه‌های طرح تحول بهداشت دهان و دندان با امضای مستقیم بالاترین شخص در وزارت بهداشت امضا می شود که این موضوع همت بیشتر شما را در پیشبرد اهداف می‌طلبد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضااااااااااااااااااااااااا
Romania
اینار رو ما هم میدونیم کلا بگو که چیکار کردید در حوزه ی عمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟