سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

ایجاد کمپین بین‌المللی ضد تجارت با ایران

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 454047
گروه فشار حامی تحریم‌های ایران که شواهدی از ارتباطاتش با دولت آمریکا هم وجود دارد کمپین بین‌المللی ضد تجارت با ایران تشکیل داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، گروه فشار حامی تحریم‌های ایران که شواهدی از ارتباطاتش با دولت آمریکا هم وجود دارد، کمپینی بین‌المللی علیه تجارت با ایران تشکیل داد.

این گروه، روز پنجشنبه روی وب‌سایت خود اعلام کرده کمپینی بین‌المللی با هدف هشدار به شرکت‌های سراسر جهان، درباره خطرات حقوقی، مالی و اعتباری تجارت با ایران راه انداخته است.

«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های خارجی، امضای برجام میان ایران و گروه ۱+۵ را چراغ سبزی برای ورود به بازار ایران دیده‌اند تأکید کرده این کمپین در پی گوشزد کردن این نکته به شرکت‌های بین‌المللی است که تحریم‌ها هنوز پابرجا هستند و رفع نشده‌اند.

مارک والاس، که قبلاً نماینده آمریکا در سازمان ملل بوده و به تازگی به سمت ریاست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای انتخاب شده گفت: «کسانی که شتابزده در پرتو برجام به سمت امضای قراردادهای تجاری با ایران حرکت می‌کنند، شرکتشان را در معرض خطرات مالی و اعتباری قرار می‌دهند.»

گروه اتحاد علیه هسته‌ای ادعا می‌کند غیردولتی است اما هنگامی که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته با استناد به یک قانون بسیار قدرتمند امنیت ملی برای لغو شکایت از این گروه در یک پرونده قضایی خصوصی وارد عمل شد، صحت این ادعا تا اندازه زیادی مورد تردید واقع شد.

مرداد ماه سال گذشته وکلای حقوقی دولت آمریکا در اقدامی که تعجب بسیاری را به همراه داشت هشدار دادند طرح برخی اطلاعات درباره شکایت یک بازرگان یونانی از «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در دادگاه می‌تواند با مخاطراتی برای دولت همراه باشد. آنچه مایه تعجب بود این بود که گروهی که خود را غیردولتی معرفی می‌کند چگونه توانسته به اطلاعاتی از دولت دست پیدا کرده باشد که اکنون طرح آنها می‌تواند موجب گرفتاری برای آن دولت شود.

اما ماجرای این پرونده به همینجا ختم نشد و یک ماه بعدتر دولت آمریکا به‌موجب برخورداری از امتیاز ممانعت از انتشار اسناد محرمانه از رسیدگی بیشتر به پرونده شکایت از گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای در دادگاه جلوگیری کرد.

پرونده‌ای که دولت آمریکا روند رسیدگی به آن را مختل کرد به شکایت یک بازرگان یونانی به نام «ویکتور رستیس» مربوط می‌شد که پیشتر توسط گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به نقض قوانین تحریم‌ ایران متهم شده بود. اما آقای رستیس با رد این ادعا گروه مزبور را در دادگاه به اتهام افترا تحت تعقیب قضایی قرار داد.

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که بسیاری از اعضای آن را اسرائیلی‌ها تشکیل می‌دهند در گذشته توانسته با ایجاد لابی در کنگره به تصویب تحریم‌های ضدایران کمک کند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در گزارشی به‌تاریخ ۵ مهرماه سال ۱۳۹۱ در معرفی این گروه، آن را دارای ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرده است.

در معرفی این گروه در وب‌سایت وزارت اطلاعات آمده است: «اتحاد علیه ایران هسته‏‌ای، یک لابی آمریکایی است که در سال ۲۰۰۸ آغاز به کار کرده و هدف خود را "پیش‏گیری از دست‏یابی ایران به رؤیای بدل شدن به ابرقدرت منطقه‏‌ای دارای سلاح هسته‌ای" اعلام کرده است. این گروه، با هم‏کاری‏ دیگر سازمان‏‌های مشابه، رهبری تلاش‌‏هایی را به‌عهده دارد که به‌منظور اعمال فشار بر شرکت‌‏ها انجام می‏‌شوند تا آن‏ها را از مراوده تجاری با ایران بازدارند و به این ترتیب مانع تحقق برنامه هسته‏‌ای ایران و توسعه سلاح‌‏های هسته‏‌ای ادعایی شوند».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «با وجود این، وابستگی این لابی به جریان‌‏ها، تشکل‏‌ها و شخصیت‌‏های نئومحافظه‌کار طرفدار رژیم صهیونیستی، اهداف پوششی که همگی مبارزه با ایران هسته‏‌ای و به‌طور کلی پروژه ایران هراسی را توجیه و تسهیل می‏‌نماید و هم‏چنین مکانیسم‏‌های ‏تسهیل‌گری برای منابع مالی این مرکز از جمله معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی برای حمایت از این تشکیلات، ترجمان واقعی ماهیت آن می‌‏باشد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *