سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

سرنخ واردات بی‌رویه دست دولت است

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 454043
عضو اتاق بارزگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد عاریتی نیست گفت: بحث کشاورزی، یارانه‌ها و اقتصاد مقاومتی سه نقیضه‌ای که دربسته خروج از رکود دولت وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اسد‌الله عسگر اولادی عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس درباره برنامه خروج از رکود دولت، وضعیت اقتصاد در دولت شهید رجایی، بازرگان، میرحسین موسوی و احمدی‌نژاد، عملکرد دولت در حوزه اقتصاد، چگونگی تولد بابک ‌زنجانی‌ها، یارانه‌های نقدی و ... به بحث و بررسی کارشناسانه داشت که برخی از محورهای مهم این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:

*اقتصاد کشورمان شرایط خیلی سختی را می‌گذراند.

*دولت یازدهم تدبیرها را در سال اول و دوم از نظر دیپلماسی و سیاسی خوب به کار برده است

* تدبیرهای اتخاذ شده پاسخگوی امیدها نبوده است.

*بسته خروج از رکود دولت را کارساز نمی‌بینم.

*بحث کشاورزی، یارانه‌ها و اقتصاد مقاومتی سه نقیضه‌ای که دربسته خروج از رکود دولت وجود دارد.

*اقتصاد مقاومتی اقتصاد عاریتی نیست.

* دولت اهل مشورت گرفتن نیست.

*تیم اقتصادی دولت خیلی ضعیف عمل کرده است.

*دولت به‌جز دیپلماسی چیز دیگری در کارنامه ندارند.

*در اقتصاد مقاومتی ما باید اتکا به خارج از کشور را کم کنیم و به سمت خودکفایی برویم.

*برای اقتصاد مقاومتی سرمایه‌گذاری‌ لازم است.

* یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی حل کردن دغدغه شغلی افراد جامعه است.

*من هر جا رئیس‌جمهور را دیدم یا هر جا حرف زدیم گفتم آقا اشتغال باید دغدغه اصلی شما باشد.

*ما هم همدلی و هم‌زبانی را قبول داریم اما همدلی و هم‌زبانی باید دوطرفه باشد ما همدل و هم‌زبان دولت هستیم دولت هم باید همدل و هم‌زبان مردم باشد.

*دولت خودش تصمیم می‌گیرد خودش اجرا می‌کند و با هیچ‌کس هم مشورت نمی‌کند و کارها هم که خراب می‌شود، به گردن دولت قبل می‌اندازد.

*راه‌حل‌ پیش‌بینی‌شده دربسته خروج از رکود راه‌حل رسایی نیست.

*با وام خودرو مخالفم، این وام همچون مسکّن چندماهه عمل می‌کند؛ این ریسک بدی است.

*دولت قدرت خرید مردم را بالا ‌ببرد.

*بانک‌ها باید افزایش سرمایه بدهند.

*سود بانکی الآن با شرایط تورمی فعلی خوب است.

*اگر راست بگویند که تورم ۱۳ الی ۱۴ درصد باشد، سود بانکی ۲۰ تا ۲۲ درصد زیاد است و باید بر روی ۱۷ الی ۱۸ درصد قرار بگیرد که این سود بانکی کمی از تورم بالاتر باشد تا برخی از نقدینگی‌ها جذب شود.

*بانک مرکزی باید با مردم صادق‌تر باشد، واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوییم.

*تورم نقطه‌به‌نقطه به زیر ۱۰ درصد نرسیده است؛ تورم واقعی بین ۱۷ تا ۱۸ درصد است.

*تکلیف دولت با بانک‌ها مشخص نیست.

*کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی خرید کالا تورم‌زا است؛ به‌جای آن پول باید شغل ایجاد کرد و به تعبیر دیگر به‌جای ماهی دادن ماهیگیری را باید آموزش داد.

*وقتی چیزی معامله نمی‌شود به فرض ایران‌خودرو ۸۰ هزار خودرو دارد فروشش صفر است، خوب این صنعت وقتی فروشش صفر است که دیگری تورمی ندارد؛ یعنی وقتی نقطه آنجا را بگیریم تورم آن صفر است.

* از نظر اقتصادی کلمه و شیوه قشنگی نیست که شما بخواهید یکجایی را به‌کلی از مسائل اقتصادی حذف کنید و بعد بگویید در این مملکت تورم نقطه‌به‌نقطه کنترل شده، صفر شده و یا هر چیز دیگری... صادق بودن با مردم این است که واقعیت‌ها را بگوییم.

*درحالی‌که کشاورزی ما نیاز به سرمایه‌گذاری دارد به این موضوع دربسته خروج از رکود دولت بسیار کمرنگ توجه شده است است.

*وزیر کشاورزی در مورد این بسته فقط سکوت کرده است. هیچ‌چیز نمی‌گوید چرا که وی را بازی نداد اصلاً از وی نپرسیده‌اند که ما در مورد کشاورزی چه‌کار کنیم.

*یارانه‌ها باید به ۲۰ درصد از جامعه تعلق می‌گرفت.

*دولت چرا به این فکر نمی‌کند که از کمک ذخیره مردم استفاده کند.

*دولت تدبیر و امید، تدبیرها را به‌کار برده اما امیدها ناقص مانده است آقای دولت پاسخگوی امیدهای مردم باش.

*تدبیر در حوزه دیپلماسی واقعاً جواب داد و ما ممنونشان هستیم اما تدبیر در عرصه اقتصادی جواب نداده است.

*نامه ۴ وزیر نباید منتشر می‌شد

*رئیس‌جمهور باید درایت لازم را داشته باشد و اختلاف کابینه‌اش را حل کند.

*نباید اختلافات درون کابینه را به اجتماع کشاند.

*دولت باید اولین تدبیر را درباره خودش بکار ببرد.

*دولت باید خودش را کوچک کند چراکه دولت مرتباً دارد خودش را بزرگ می‌کند. اختیارات اقتصادی اکثراً دست وزرا و دست سازمان‌هایی است که در اختیار وزارتخانه‌ها هستند. دولت اگر خودش را کوچک نکند در امور خود می‌ماند ما معتقدیم دولت خود را کوچک کند و کار را به دست غیردولتی‌ها بسپارد.

*دولت باید خصوصی‌سازی به معنای واقعی داشته باشد نه خصوصی‌سازی «خصولتی»‌ها.

* رقابت است که تورم را می‌شکند؛ نصف کالاهای دولتی باید واگذار شوند.

*دو دغدغه در رابطه با دولت داریم دغدغه اول اشتغال است و دغدغه دوم کوچک کردن دولت است.

*آیا آقای روحانی اعتقادی به کوچک‌کردن دولت دارد اما گروهش قدرت تصمیم‌گیری در این زمینه را ندارد، بدنه دولت اجازه نمی‌دهد کرکره‌ها پایین کشیده شود و دولت کوچک شود. فساد به دلیل همین رفتارها متولد شده است. تمام فسادها از اقتصاد دولتی است.

*شهرام جزایری‌ها و زنجانی‌ها متولد شدند چون به منبعی از دولت وصل بودند.

* به خاطر دولت است که در واردات و صادرات ما انحصارگرایی وجود دارد.

*انحصارگرایی باید به کلی شکسته شود و رقابت کامل باید ایجاد شود.

*انحصارگرا نیستم و در صادرات خشکبار نفر دوازدهم هستم.

*چاه نفت ندارم؛ من فقط یک کاسب جزء هستم. به خدا اگر چیزی داشته باشم؛ من می‌نویسم هر فردی که این ادعا را می‌کند بردارد برای خودش.

*من هیچ سرمایه‌‌گذاری به‌ جز خانه، انبار و دفتر نکردم؛ یک دفتر در هنگ کنگ برای پسته دارم و یک دفتر هم در دبی.

*کفه انحصارگرایی در واردات سنگین‌تر از صادرات است.

*دستور داده‌اند که روغن پالم نباید وارد شود اما چقدر پالم وارد کشور و از گمرک مرخص شده است؟‌ اجازه این ترخیص را چه کسی داده است؟‌ اگر بی‌اجازه این کار صورت گرفته است که قاچاق است اما اگر با اجازه بوده پس اجازه را چه کسی داده است؟ اینجا است که ما با مقوله انحصار روبه‌رو می‌شویم.

*عزم جدی لازم برای مقابله با فساد وجود دارد، اما قدرت جدی وجود ندارد. جسارت آن وجود ندارد.

*مسلماً سرنخ واردات بی‌رویه دست دولت است.

*آمار قاچاق سالیانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد است.

*برای این نمی‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم که در آن مداخله دارند. محال است که شما کالایی را بتوانید از مرز وارد کنید اما کسی به کسی چیزی نگوید.

* تمام اجناس چین معیوب نیست! اجناس ترکیه معیوب‌تر از چین است حتی ترکیه اجناس معیوب را زیرپوشش چین می‌آورد تا خودش بدنام نشود. «ویتنام»، «تایوان» و «دبی» به نام «چین» جنس وارد بازار می‌کند. «دبی» از پاکستان و هندوستان جنس می‌آورد اما مارکش را عوض می‌کند و به نام چین صادر می‌کند تا چین را بدنام کنند و موفق هم شدند. چین کالای بُنجُل و آشغال دارد اما کالای درجه‌یک هم دارد.

*دولت باید بتواند با همه توان خود فساد را ریشه‌کن کند‌، نمی‌تواند ریشه کن کند حداقل مهار کند.

* یک‌بار در دولت نهم مجوزی برای پپسی کولا گرفته شده بود که عمل نشد. مک‌دونالد هم من چند سال پیش شنیدم که در خیابان ولیعصر محل آن درست‌شده بود، اما مردم شیشه‌های آنجا را شکستند.

*بابک زنجانی در آن دولتی متولد شد که پول‌ در اختیارش قرار داد؛ بابک زنجانی راننده رئیس بانک مرکزی بود، از راننده بانک مرکزی مورد اعتماد صاحب خودرو قرار گرفت و در آن زمان پول در اختیارش گذاشتند؛ چنین فسادهایی از دولت چهارم شروع شد.

* الآن چین بزرگ‌ترین خریدش را در منطقه از ایران دارد انرژی اول پتروشیمی دوم و پس‌ از آن خرید خشکبار، فرش و ماشین‌آلات کشاورزی در اولویت دوم قرار دارد. الآن ما در این ۴۰ و چند میلیارد که با چین مبادله داریم ۵۵ درصد صادرات ما است. چین الآن خریدار منطقه ما است و بزرگ‌ترین فروشنده منطقه هم است.

*اصرار پرداخت یارانه به دلیل انتخابات مجلس است.

*اقتصاد مملکت چوب شعارها و سیاست‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات‌ها را می‌خورد.

*باید بگویم برادر بزرگوار رئیس‌جمهور گرامی با مردم صادق باشد گفتار درمانی برای مدت کوتاهی جواب می‌دهد؛ اما پس از مدتی دیگر جواب نمی‌دهد چون مردم فهمیده‌اند.

*الآن این اینترنت در کوچک‌ترین دِه و روستا وجود دارد. آنچه رئیس‌جمهور از مجموع مسائل می‌داند، به خدا قسم آن بچه روستایی هم می‌داند. چون این دستگاه جلوی رویش است و سواد دارد و مطالب را می‌خواند.

*من به رئیس‌جمهورمان خیلی اعتقاد دارم چراکه فرد بسیار خوبی است، زحمت‌کشیده و رأی بزرگی از ملت گرفته است؛ اما الآن سال سوم دولت وی است. تو را خدا این رئیس‌جمهور به‌جز مسائل هسته‌ای یک کارنامه دیگری برای سال سوم خود ارائه بدهد. آیا کارنامه‌ای دارد که ارائه بدهد.

*اگر تحریم‌ها که بنده فکر نکنم زودتر از اردیبهشت ماه سال آینده برداشته شود، برداشته شود که البته رفع تحریم‌ها چون به مسائل داخلی آمریکا و کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا گره‌خورده و این رئیس‌جمهور باید با آن کاندیدا مبادله کلامی داشته باشد، تکلیف مشخص می‌شود که آیا تحریم‌ها را لغو می‌کنند یا خیر.

* اینکه بگوییم دیوارها فروریخت درست نیست. بلکه باید بگوییم می‌خواهیم فرو بریزیم. هنوز ما از هامبورگ که به تهران می‌آیم در فرودگاه به ما بنزین نمی‌دهند و سوخت‌گیری در ترکیه صورت می‌گیرد پس هنوز دیوارها نریخته هنوز برجام کار اجرایی نکرده است و احتمالاً در ماه دی و بهمن انجام می‌شود که ما هم دعا می‌کنیم. اگر برجام به کار اجرایی برسد و تحریم‌ها را بردارند شرایط ما تغییر خواهد کرد.

*ایجاد اشتغال و کوچک کردن دولت؛ مهم‌ترین دغدغه دولت در حوزه اقتصاد باید باشد چراکه بزرگ کردن دولت سبب این بدهی‌های دولت شده است.

*رشد اقتصادی صفر است؛کاهش تورم همراه با تداوم رکود، ورشکستگی به دنبال دارد؛در دوران «مسادی» قرار داریم.

*من رکود و تولید ناخالصی را می‌بینم و می‌‌گویم که رشد اقتصادی ما صفر است. بانک مرکزی می‌گوید من سال دیگر رشد اقتصادی‌ام ۵ است، من می‌پرسم: از کجا؟‌ با کدام برنامه رشد ۵ درصدی را سال دیگر به مردم نوید می‌دهید؟ خدا کند من که نمی‌گویم نه اما با کدام شاخص تولید؟‌.

* ۴۰ درصد کارخانه‌ها تعطیل است. ۴۰ درصد دیگر نیز با ظرفیت زیر ۵۰ کار خود را جلو می‌برند.

*یکی از اشتباهات دولت این است که تورم را خریده تا تورم را پایین بیاورد.

*رکود را نمی‌توانی بشکنی کلمه فارسی رکود یعنی کساد. کساد را می‌توان با رواجی جبران کرد، یعنی تولید و قدرت خرید داشته باشی و بخری و بفروشی. الآن دوران مسادی است و این مثال من است یعنی نه کسادی است و نه رواجی. مسادی یعنی چه؟ یعنی آن چیزی که خریده پس می‌دهد. چون پول ندارد.

* خواهش بنده از دولت دو جمله است: یک خود را کوچک کند و با مردم صادق باشد و از کمک فکری مردم استفاده کند. هیچ وزیر و رئیس‌جمهوری حق ندارد بگوید من علامه دهر هستم. کسی می‌تواند بگوید من همه‌چیز را می‌دانم که معصوم باشد ما که معصوم نیستیم.

*این‌ها باکسی مشورت نمی‌کنند. وقتی این ۴ وزیر نامه‌شان رسانه‌ای شد به‌جای درنگ و تأمل در آن دو روز بعدش برنامه خروج از رکود را دادند.

*دولت با مردم صداقت داشته باش. دولت! مخواه که مردم را گول بزنی.

* آقای روحانی روند اقتصاد آزاد را دنبال می‌کند؛ اما مشکلات فراوانی بر سر راه دارد چون مجلس دولت با هم مشکل دارند و در کابینه نیز اختلافاتی وجود دارد. سیاست‌مداران قبلی و وزرای در سایه که روزی مسئول بودند این‌ها هنوز همدیگر را نمی‌‌فهمند و آقای روحانی باید سعی کند با این‌ها تفاهم داشته باشد.

*اقتصاد کوپنی ما را زمین می‌زند.

*اقتصاد آزادراه ما و راه آینده ما است. اقتصاد سوسیالیستی، بسته و دولتی راه ما نیست چراکه ما در اقتصاد دولتی شکست می‌خوریم. روس‌ها ۷۰ سال ماندند و شکست خوردند. چینی‌ها نیز همین‌طور؛ کوبا هم شکست خورد.

*دولت نباید قیم مردم باشد؛ اقتصاد آزاد به معنای باز کردن دروازه‌های کشور نیست.

*کیفیت خودروهای داخلی پایین است چون انحصار وجود دارد؛ من اصلاً خودروهای داخلی را نمی‌پسندم و از آن‌ها استفاده نمی‌کنم.

*در اقتصاد دهه ۶۰ جریان سوسیالیستی حاکم بود؛سازمان مجاهدین انقلاب معتقد بود که مردم باید جیره‌خوار دولت باشد.

*موسوی می‌گفت شما به درد من نمی‌خورید اما چون منصوبین امام (ره) هستید، نمی‌توانم عزلتان کنم

*در زمان مهندس بازرگان دو خطای خیلی تاریخی صورت گرفت که مسئول آن وزیر نفت وقت بود. ما یک پالایشگاه بسیار مهم و باارزش در کره جنوبی داشتیم و آن را فروختیم. ما این پالایشگاه را به ۵۰ میلیون دلار فروختیم. دومین اشتباه زمان بازرگان این بود که ما در یک بانک اسلامی که بانک بزرگی هم بود ۵۰ درصد سهام متعلق به ما بود، در افزایش سرمایه بازرگان مقصر نیست بلکه بازرگان گفت من این کار را انجام می‌دهم، اما میرحسین موسوی نگذاشت. در افزایش سرمایه آن بانک فلان تاریخ گفتند که مثلاً ۵ میلیون دلار افزایش سرمایه بدهید، اما ما لج سیاسی کردیم و این کار را صورت ندادیم و همین امر سبب شد سرمایه ما نصف شود. ما صدمه بدی خوردیم. آن بانک الآن ۱۰۰ میلیارد دلار می‌ارزد، اما ما برای ۵ میلیون دلار نصف سهام را از دست دادیم.

*خروج ما از سازمان تجارت جهانی توسط موسوی صورت گرفت؛ ۱۰ سال است که در صف WTO قرار داریم.

*فسادها به خاطر رعایت نکردن حلال و حرام است. اگر واقعاً حلال و حرام رعایت کنید دنبال فساد نخواهید رفت.

*باید یک خط کمربندی راه در سراسر کشور ایجاد کرده و به جوانان کار بدهیم.

*رئیس اتاق بازرگانی می‌تواند مشاور خوبی برای رئیس‌جمهور باشد؛ روحانی باید مشاوران اقتصادی خود را تغییر دهد.

* من یک سفر با احمدی‌نژاد به چین داشتیم که در این سفرها صحبت‌های بسیاری بین ما صورت گرفت، من از وی خواهش و تمنا داشتم که راجع به هولوکاست چیزی نگوید ولی ایشان به من می‌گفت تو چیزی نمی‌دانی و باید یاد بگیری. من هم می‌گفتم بله من هیچ‌چیز بلد نیستم و باید یاد بگیرم.

*ماجرای خریدن نمایشگاه بین‌المللی شوخی بود من هفت هزارمین سرمایه‌دار ثروتمند ایران نیستم چه برسد به هفتمین؛ من اصلاً چک ندارم.

*آرزویم دیدن رحیمی در مقابل قاضی بود؛ مشکل آنها با مرحوم حبیب‌الله بود.

*موضوع حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و روسیه یک ماه دیگر در مسکو بررسی می‌شود.

*تفاوت سلایق کشورهای مسلمان سبب عدم شکل‌گیری بازار اسلامی‌شده است.

*مجمع وزرای ادوار صرفاً نقش مشورتی دارد.

*قرار است شورای پیشکسوتان در اتاق بازرگانی راه‌اندازی شود.

*از حزب مؤتلفه استعفا کردم اما با درخواستم موافقت نشد.

*انتقادات شدیدی به مرحوم حبیب‌الله عسگر اولادی در رابطه با فعالیت سیاسی داشتم.

*در سیاست ناسپاسی در اوج است. من تجارت را انتخاب کردم و همیشه هم آقای خودم هستم. سیاستمداران به من احتیاج دارند. من به‌جای اینکه نماینده مجلس شوم نماینده می‌سازم، البته من عرضه این کار را ندارم و برای مثال گفتم، اما من تجارت را انتخاب کردم و برادرم سیاست را انتخاب کرد. یک برادر دیگری نیز داشتم که وی هم سیاسی بود و با چپ‌ها همراه بود که فوت کرد.

*مرحوم حبیب‌الله امدادگری بود که مسائل را می‌فهمید، در سیاست واقع‌بین بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *