شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
مرکز پژوهش های مجلس در واکنش به گزارش مرکز آمار

پایه‌های آماری رشد ۱ درصدی را منتشر کنید

جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 453979
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی که اخیرا درباره نرخ رشد سال ۹۳ منتشر کرده، پرسش هایی را در مورد نرخ رشد اقتصادی یک درصدی اعلام شده توسط مرکز آمار مطرح کرده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در بخشی از گزارش مرکز پژوهش های مجلس با عنوان « تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران؛عملکرد رشد اقتصادی» درباره نرخ رشد اعلام شده توسط مرکز آمار آمده است:« مرکز آمار ایران اخیرا با انتشار گزارش یک صفحه ای، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۴ را یک درصد اعلام کرد ولی درباره عدد اعلام شده چند نکته قابل طرح است».

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است:« در سال ۱۳۹۳ مبنای اعلام نرخ رشد اقتصادی کشور، آمارهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود ولی کارشناسان نسبت به برخی از مبانی محاسباتی ارقام مزبور انتقاد دارند و منتظر انتشار حساب های ملی توسط مرکز آمار ایران هستند که تاکنون محقق نشده است. اکنون و به یکباره نرخ رشد اقتصادی مرکز آمار ایران مبنا قرار می گیرد بدون آنکه معلوم باشد اعداد و ارقام مبنای محاسبه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر ممکن است رقم مبنای محاسبه نرخ رشد مرکز آمار ایران از رقم ۶ ماهه اول اعلامی توسط بانک مرکزی کمتر باشد. آن گاه تکلیف چیست؟ آیا رشد مثبت وجود داشته است یا منفی؟

اینکه در یک سال، بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی اعلام کرده و توسط کارشناسان مورد استفاده قرار گیرد و در سال بعد آن نهاد سکوت کرده و مرکز آمار ایران آمار نرخ رشد اقتصادی اعلام کند، در نهایت ذهن کارشناسان اقتصادی را مشوش کرده و موجبات انحراف سیاستگذاران را فراهم می کند و زیان های جبران ناپذیری به اقتصاد ملی تحمیل می کند».

مرکز پژوهش های مجلس در ادامه آورده است:« نهادهای آماری تنها موظف به انتشار آمار نهایی نیستند بلکه وظیفه آنها انتشار شفاف پایه های آماری نیز هست. به طور مشخص انتشار آمار عملکرد رشد اقتصادی فصلی که چند سالی است دغدغه اول همه سطوح سیاستگذاری و مردم است، در یک صفحه بدون ارائه مستندات پشتیبان اجحاف در حق ذهن های درگیر در این مسئله است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *