جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دور بعدی نشست بین‌المللی درباره سوریه

پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب: 453926
یک نشریه آمریکایی خبر داد که نشست بعدی بین المللی درباره بحران سوریه روز 12 نوامبر در لندن برگزار خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، منابع دیپلماتیک به نشریه فارن پالیسی اعلام کردند که "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا و "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در حال نهایی کردن مقدمات دور جدید گفت‌وگوها در لندن در روز 12 نوامبر (21 آبان) هستند.
 
دومین نشست وین با حضور وزرای امور خارجه 17 کشور دخیل در بحران سوریه و دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور حل بحران سوریه برگزار شد و برخلاف بدبینی های قبلی با صدور بیانیه 9 ماده ای پایان یافت . در این نشست تصمیم گرفته شوده بود که دور بعدی این نشست تا دو هفته بعد از نشست اول در وین برگزار شود و در عین حال سازمان ملل بتواند نشستی را میان دولت و مخالفان سوریه ترتیب دهد و بدین ترتیب یکی از خلائ های اساسی موجود در نشست وین را بر طرف سازد.
 
مقامات کشورهای چین، مصر، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، امارات عربی متحده، انگلیس، سازمان ملل متحد و آمریکا در نشستی در وین، گردهم آمدند تا اوضاع وخیم سوریه و راههای پایان دادن به خشونت ها در این کشور را در سریعترین زمان ممکن بررسی کنند.شرکت کنندگان در نشست ضمن مذاکراتی صریح و سازنده، به بررسی مسائل مهمی پرداختند.
 
با وجود اختلافات اساسی میان شرکت کنندگان نشست وین، همه طرفها در خصوص مسائل ذیل به تفاهم رسیدند.

1) وحدت، استقلال، تمامیت ارضی و ماهیت سکولار سوریه مسائلی اساسی هستند.

2) موسسات دولتی بدون تغییر باقی خواهند ماند
3) حقوق همه سوری ها، صرف نظر از قومیت و مذهب آنها باید محفوظ بماند.

4) ضرورت دارد تا همه تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ سوریه تسریع شود.

5) دسترسی های بشردوستانه در سراسر خاک سوریه تامین خواهد شد و شرکت کنندگان نشست وین بر حمایت های خود از آوارگان سوری داخل خاک این کشور، پناهجویان و کشورهای میزبان آنها خواهند افزود .

6) داعش و دیگر گروههای تروریستی طبق نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق شرکت کنندگان نشست وین باید منکوب شوند.

7)شرکت کنندگان نشست وین‌مطابق با اعلامیه 2012 ژنو و قطعنامه شماره 2118 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سازمان ملل متحد دعوت کردند نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن را به منظور تشکیل روندی سیاسی منتهی به تشکیل دولتی غیر فرقه ای، فراگیر و معتبر و متعاقب آن تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات گردهم جمع کند. این انتخابات باید تحت نظارت سازمان ملل متحد و منطبق با بالاترین استانداردهای شفافیت و مسئولیت پذیری و آزادانه و بیطرفانه باشد و همه سوری ها از جمله آوارگان سوری مقیم خارج واجد شرایط در آن شرکت کنند.

8) این روند سیاسی تحت هدایت مردم سوریه و متعلق به آنها خواهد بود و مردم سوریه درباره آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.

9) شرکت کنندگان نشست وین به اتفاق سازمان ملل متحد مدالیته هایی برای برقراری آتش بسی سراسری در سوریه در تاریخی معین و همسو با این روند سیاسی خواهند یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *