پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

شریعتمداری:"شکارمیانجی" راه موثر نفوذ

سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 453583
مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به راه‌های نفوذ آمریکا گفت: اصلی‌ترین نوع نفوذ، نفوذ در کانون‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در مراسمی که به‌مناسبت 13 آبان در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، شیوه‌های جدید استکبار برای استحاله انقلاب اسلامی و نفوذ در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی را تشریح کرد.
 
حسین شریعتمداری در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه نفوذ دامنه گسترده و راهکارهای متفاوتی دارد، اظهار داشت: برخی اوقات افراد گزارش‌هایی را می‌آورند که دو نوع برخورد با آن متصور است؛ یک نوع از خبرها و گزارش‌ها به گونه‌ای است که شما وقتی آن را قبول می‌کنید که از نقل کننده خبر اطمینان داشته باشید و نوع دوم زمانی است که نیازی به اعتماد به خبردهنده نیست بلکه آن خبر با گزارش و مستنداتی همراه است.
 
وی ادامه داد: در چنین حالتی افراد اقوال مختلف را بررسی کرده و بهترین آن را انتخاب می‌کنند. برای بررسی مسئله نفوذ و راه‌های آن باید در قدم اول تابلویی داشته باشیم و بر روی آن مختصات نقطه‌ای که در آن ایستاده‌ایم را ترسیم کنیم. لذا تا وقتی که اصل موضوع را ندانیم، نمی‌توان فلش‌های نفوذ را کشف کرد.
 
مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه درگیری ما با آمریکا ماهوی است، یادآور شد: یعنی ماهیت‌های ما با آمریکا درگیر است و اینطور نیست که در نقطه‌ای اتفاقی افتاده باشد و باعث تخاصم ما با آنها شده باشد؛ مادامی که ما در حاکمیت بر اسلام ناب محمدی تکیه داریم و اسلام ناب ظلم‌ستیز است به طور طبیعی نظام سلطه با ما تخاصم خواهد داشت.
 
شریعتمداری گفت: درگیری جمهوری اسلامی با آمریکا از بعد از انقلاب اسلامی آغاز شده است. قبل از انقلاب از یک طرف سازش و تسلیم و از آن طرف زورگویی و غارتگرایی بود اما بعد از انقلاب اسلامی این درگیری آغاز شده است و ماهیت انقلاب اسلامی که ظلم‌ستیز است، با ماهیت نظام سلطه که بر ظلم تکیه دارد، درگیر است.
 
وی تصریح کرد: درگیری ما با آمریکا زمانی پایان می‌پذیرد که ما در نسخه حکومتی از اسلام ناب محمدی دست بکشیم یا حریف از خوی استکباری خود جدا شود و طبق تعبیر امام خمینی(ره) آمریکا از خر شیطان پیاده شود. نباید دشمنی (آمریکا) این دشمن قسم خورده و ماهوی را فراموش کنیم.
 
مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به فرمایش امام راحل(ره) مبنی بر اینکه هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید، خاطرنشان کرد: امروز مقام معظم رهبری فرمودند که دشمنی ما با ملت آمریکا نیست بلکه دشمنی با حاکمیت استکباری آمریکاست. شعار مرگ بر آمریکا در حقیقت عقربه قطب‌نمایی است که دشمن اصلی را نشان می‌دهد تا نگاه ما به جوانب فرعی و مسائل پیرامونی مشغول نشود و از دشمن اصلی غفلت نکنیم.
 
شریعتمداری با ارائه تعریفی از واژه نفوذ گفت: نفوذ یعنی ورود مخفی و پنهان برای آسیب رساندن به حریف. از آنجا که موجودیت ما با موجودیت نظام سلطه در تقابل است، طبیعی است که فلش اصلی نفوذ مقابله با موجودیت ماست. برخی اوقات نفوذ برای عملیات تخریبی استفاده می‌شود که این موضوع اهمیت کمی در مقابل سایر راه‌های نفوذ دارد.
 
وی ادامه داد: نفوذ اصلی که منظور مقام معظم رهبری نیز همین است، نفوذ در کانون‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور است و این نوع نفوذ از اصلی‌ترین انواع نفوذ محسوب می‌شود؛ یکی از راه‌های موثر نفوذ برای حریف، شکار میانجی است؛ میانجی کسی است که باید دارای ویژگی‌هایی باشد و مهمترین ویژگی آن دارا بودن سابقه مثبت و شناخته شده است که در میان مردم و مسئولان نظام تعریف شده باشد.
 
مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: فردی با این خصوصیات به مجردی که با خط اصلی انقلاب زاویه بگیرد، برای شکار شدن آماده است. در واقع کار میانجی این است که با تابلوی سابقه خود در جامعه حضور پیدا کرده ولی با شناسنامه کنونی خود عمل کند.
 
شریعتمداری یادآور شد: مثال این مورد  درباره افرادی است که با عنوان نخست‌وزیر امام و نماینده امام در جنگ به میدان آمدند؛ آنها تابلوی خودی داشتند ولی شناسنامه آنها خودی نبود. لذا دشمن از آنها برای اهداف خود استفاده کرد چرا که دشمن کانون‌های مانع نفوذ را هدف می‌گیرند. برخی می‌گویند که من عوض نشده‌ام بلکه دیگرانی که با من دشمنی می‌کردند، تغییر موضع دادند؛ به آنها باید گفت که آقای عزیز اینها به خاطر اینکه روزی شما انقلابی بودید دورت جمع نشدند بلکه به خاطر اینکه دیدند انقلابی نیستی، دورت جمع شدند.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های منافقین اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های منافقین این است که چهره خود را پنهان می‌کنند؛ باید پرسید چرا عده‌ای به آنها می‌گویند که فساد نکنید، پس معلوم است که عده‌ای این بصیرت را دارند که ببینند آنچه آنها انجام می‌دهند با آنچه در تابلوی خود دارند، متفاوت است. به هر حال باید با نگاه تیزبین مراقب بود و راه شناخت این افراد آسان است و پیچیده نیست. البته من نمی‌گویم که وقتی چنین رفتاری را دیدید، به وی شک کرده و او را نفوذی بدانید بلکه حداقل تردید کنید.
 
مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به این جمله امام راحل(ره) که فرمودند ملاک حال فعلی افراد است نه گذشته آنها، گفت: منظور امام(ره) آدم‌هایی است که در گذشته خوب بودند ولی حالا تغییر کردند. برادرمان می‌گویند که فتنه‌ها را فراموش کنید ولی باید پاسخ داد گذشته‌ای که همین امروز هم در میان است، قابل فراموشی نیست و راه مقابله با اینگونه نفوذ مقایسه میان مواضع و عملکردها با خط اصلی انقلاب است.
 
شریعتمداری با اشاره به حضور خبرنگار واشنگتن‌پست در روزنامه کیهان گفت: یادم است که روزی خبرنگار واشنگتن‌پست به روزنامه کیهان آمد و پرسید که چرا با آقای ظریف دشمنی دارید؟ من پاسخ دادم که چه کسی گفته ما با آقای ظریف دشمنی داریم؛ او پاسخ داد که مواضع شما این را نشان می‌دهد و من به او گفتم که ما انتقاداتی داریم ولی براساس یک ضرب‌المثل ایرانی یک موی گندیده خودی‌مان را به همه آنها نمی‌دهیم.
 
وی تاکید کرد: من نمی‌گویم که بلافاصله حکم صادر کنیم ولی باید حواسمان جمع باشد؛ درست است که در خلوت با حریف می‌نشینند ولی باید نتیجه‌ای در جلوت داشته باشد.
 
مدیر مسئول کیهان تاکید کرد: به کسی که به دروازه‌های اصلی ممانعت از نفوذ حمله می‌برد، شک کنید. ممکن است فردی که به شورای نگهبان حمله می‌کند، ناآگاهانه این کار را انجام دهد ولی هدفش ضربه زدن به دروازه‌های ممانعت از نفوذ است.
 
شریعتمداری با اشاره به حادثه 13 آبان و تغییر مواضع کسانی که در تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند، گفت: اگر برخی از این کار پشیمان شدند و می‌خواهند در مقابل دیواری که روزی از آن بالا رفتند تعظیم کنند و آن دیوار برایشان دیوار ندبه شده، بقیه چنین کاری انجام نمی‌دهند.
 
وی با اشاره به مسئله‌ای تحت عنوان دوگانه فریب گفت: دوگانه فریب یعنی اینکه گاهی به ما می‌گویند که شما قدرت برتر هستید و هیچ کس از کشورهای منطقه به پای شما نمی‌رسد و سخن‌تان سکه رایج روز در منطقه است، حالا چه نیازی به انقلابیگری دارید؛ انقلاب کردید و حالا به این نقطه رسیدید. حضرت آقای فرمودند که انقلاب تمام نشده است و ما نیز این قدرت و موقعیت برتر را به این علت داریم که انقلابی رفتار کردیم؛ حالا اگر قرار باشد که این عامل را کنار بگذاریم، تضعیف شده و به کشور عادی تبدیل می‌شویم و بعد آنها ما را می‌خورند.
 
مدیر مسئول روزنامه کیهان با طرح این پرسش که ما همه مشکلاتمان را از استکبار داریم یا از استکبارستیزی، گفت: آمریکا هیچگاه از کینه‌توزی و دشمنی بر علیه ملت ما دست نکشید؛ زمانی می‌خواست که در اوج وابستگی و غارتگری کاپیتولاسیون را به ما تحمیل کند. حتی می‌بینیم که می‌خواست به منطقه دموکراسی بیاورد ولی هم اکنون مرتجع‌ترین و دیکتاتورترین کشورها کنار آمریکا هستند. مثلا عربستانی که در نشست وین گفته بود ما خواهان انتخابات آزاد در سوریه هستیم یا بحرینی که مساحت امیر آن از مساحت کشورش بیشتر است.
 
شریعتمداری یکی دیگر از انواع نفوذ را القای ناامیدی دانست و گفت: کسی که ناامید شده و آینده را سیاه می‌بیند، از مسیر پشیمان می‌شود و وقتی پشیمان شد، می‌ایستد و زمانی که ایستاد، احتمال بازگشت وجود دارد. چرا می‌گویند که ما فقط در حد پخت آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی توان داریم؟ روز گذشته روزنامه اسرائیلی از قول یکی از وزرای رژیم صهیونیستی نوشته بود که از 30 سال قبل تاکنون تعداد دانشگاه‌های ایرانی 20 برابر شده ولی تعداد دانشگاه‌های ما 3 برابر شده است. القای ناتوانی و بی‌آیندگی از جمله موارد نفوذ است.
 
حسین شریعتمداری در ادامه این مراسم به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
 
وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که گفته بود شما در دولت‌های بعد از انقلاب چه رفتاری با آنها داشتید و رفتار آنها با شما چگونه بوده است، اظهار داشت: من 22 سال است که مدیر مسئول روزنامه کیهان هستم و اینکه شما گفته‌اید غیر از ارگانهای دولتی کسی روزنامه کیهان را نمی‌خرد، بی‌انصافی است و شما مطلع نیستید.
 
شریعتمداری ادامه داد: هر چهار دولت کارگزاران، اصلاحات، احمدی‌نژاد و اعتدال ما را تحریم آگهی کردند. البته نباید از حق بگذریم و باید بگویم که دولت اصلاحات ما را کمتر تحریم کردند. مدتی است که وزارت ارشاد یارانه ما را قطع کرده و مدعی است که ما بودجه عمومی می‌گیریم. من از وزیر ارشاد تعجب می‌کنم که تعریف بودجه عمومی را نمی‌داند. ما کدام ردیف بودجه‌ای داریم؟
 
مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: اگر کسی وابسته به حزبی باشد، آن حزب برایش خط قرمز می‌شود ولی ما واقعا این‌طور هستیم؟ با جرات می‌‌گویم که شما هیچ پرونده فساد بزرگ اقتصادی را نمی‌توانید آدرس بدهید که قبل از رسیدگی قضایی کیهان به آن نپرداخته باشد.
 
شریعتمداری در پاسخ به این پرسش دانشجویی که گفته بود در 22 سال مدیر مسئولی کیهان چقدر پاسدار خون شهدا بودید، تصریح کرد: امیدوارم توانسته باشم از خون شهدا دفاع کنم ولی حداقل فکر نمی‌کنم که به شهدا خیانت کرده باشم.
 
وی در خصوص دوران احمد‌نژاد گفت: عملکرد روزنامه کیهان در دوره احمدی‌نژاد را می‌توانید در مقایسه با روزنامه‌های مدعی اصلاحات ببینید؛ البته باید بگویم که در دوره دولت نهم این دولت خدمات زیادی به مردم کرد و بودجه را به شهرستانها و استانها برد. اما انحراف آقای احمدی‌نژاد که ضربه سختی هم زد، از زمانی آغاز شد که منش، روش و بینش اصلاح‌طلبان و کارگزاران را دنبال کرد و گفت «می‌گویم و از عهده برون می‌آیم» روزنامه‌‌های اصلاحات در آن دوران مدام به وی اعتراض می‌کردند ولی  از زمانی که آقای احمدی‌نژاد خط خود را عوض کرد، مورد حمایت آنها قرار گرفت و اولین فرد و جایی که قلم به اعتراض گرداند و زبانش به اعتراض چرخید، روزنامه کیهان بود. موضوع حلقه انحرافی را ما شروع کردیم و به دادگاه کشیده شده و ما را محاکمه کردند. چه کسی بود که گفت من دیگر کیهان نمی‌خوانم. بعد از این ماجرا دستورات کتبی و رسمی آمد که مبادا به کیهان آگاهی بدهید.
 
شریعتمداری ادامه داد: من درخواست می‌کنم که مواضع دولت دهم را با مواضع و دیدگاه‌های کارگزاران و اصلاحات را مقایسه کنید. در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، سیاست خارجی و حتی میدان هسته‌ای تفاوتی در این مواضع نیست و یادتان نرفته که آقای احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای گفت که من در جریان هسته‌ای نیستم.
 
مدیر مسئول روزنامه کیهان اظهار داشت: زمانی که آقای روحانی دبیر شورای امنیت ملی بود روزنامه کیهان گزارشی نوشت و آقای روحانی از ما پرسید که خبر آن را از کجا آورده‌اید و من به وی گفتم که منبع را نمی‌گویم و همین که می‌گویید از کجا آورده‌اید لابد مسئله‌ای است. ما از مدت‌ها قبل گفتیم که پرونده ما را به شورای امنیت می‌برند و از اول می‌دانستیم که مسئله آنها هسته‌ای نیست و می‌گفتیم که توافق به آن شکلی که ما می‌خواهیم محال است؛ اما برجامی که با توصیه‌های الزامی 9 گانه رهبر انقلاب آمده، طبیعی است که قانونی است و باید از آن حمایت کرد.
 
شریعتمداری درباره دلواپس ماندن منتقدان دولت افزود: دلواپسی جرم نیست و اگر کسی خطری را می‌بیند و دلواپس نمی‌شود، دوستانه قابل ملامت است. یکی از راه‌های نفوذ بیرون راندن نیروهای اصیل از صحنه است و ما به شدت در مقابل کسانی که نیروهای انقلابی را با مارک تندرو و افراطی می‌خوانند، می‌ایستیم و معتقدیم که دشمن می‌خواهد آنها را بیرون کند. اما باید گفت اگر نیروهای کف خیابان نباشند، جریان‌های ضدانقلاب و دشمن همه را می‌بلعند و مسئولان مملکت مسئولیت خود را مدیون این افراد هستند.
 
وی در جواب دانشجویی که گفته بود براساس اظهارات آقای شریعتمداری این شائبه پیش می‌آید که آیا وی بازجو است یا وزیر اطلاعات، گفت: من بازجو نبودم ولی بشدت تاسف می‌خورم که در نظام جمهوری اسلامی چرا بازجو نبودم و ثواب بازجویی در نامه اعمال من نوشته نشده بود. به همه برادران بازجویی که وقتی شما خواب بودید، خطر را از شما رفع کردند از جانب شما از آنها پوزش می‌خواهم.
 
مدیر مسئول کیهان با اشاره به رویکرد کیهان درباره تحریم‌ها افزود: ما می‌گفتیم که اصلی‌ترین قضیه این است که تحریم‌ها باید برداشته شود اما به ما تهمت می‌زدند که کاسب تحریم هستیم؛‌ کسی که از تحریم‌ها کاسبی‌ می‌کند نباید به دنبال رفع تحریم‌ها باشد.
 
وی با اشاره به افشاگری مایکل لدن درباره ارتباط فتنه‌گران با موسوی گفت: مایکل لبین با صراحت گفته که ماجرای جنبش سبز (2009) از دفتر موسوی آغاز شد و رئیس دولت اصلاحات وسط ماجرا اعلام کرده که رفراندوم کنید.
 
شریعتمداری با اشاره به اظهارات برخی افراد که می‌گویند کسانی که اعتراف کردند، زیر شکنجه این کار را انجام دادند، خاطرنشان کرد: مگر شکنجه سند تولید می‌کند؟ اینها چه رهبران فکری هستند که وقتی شیرکاکائوی آنها قطع می‌شود، مثل بلبل حرف می‌زنند. من معتقدم که در انتخابات 88، 11 میلیون رای تقلب شده است چرا که موسوی شعارهایی داد و آرایی را جمع کرد که به آنها پایبند نبود. حالا بگویید که چه کسی به آرا توجه نکرد. ما زمانی که رئیس دولت اصلاحات، رئیس جمهور شد هیچ اعتراضی نکردیم و او رای بالایی آورد اما کسانی که از او حمایت می‌کردند، جا زدند ولی ما ایستادیم.
 
مدیر مسئول کیهان با اشاره به یکی از حمایت‌های روزنامه کیهان از رئیس دولت اصلاحات گفت: زمانی که آقای خاتمی در سفر به فرانسه به یک میهمانی دعوت شده بود، شرطش برای حضور در این میهمانی این بود که سر میز مشروب سِرو نشود اما رئیس جمهور فرانسه این موضوع را نپذیرفت و آقای خاتمی هم شرکت نکرد و من نیز یک یادداشتی در این زمینه نوشتم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *