کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقایسه آماری گلزنی در ادوار لیگ برتر

12 آبان 1394 ساعت 13:00

بازی‌های پرگل در هفته‌های اخیر هیجان زیادی را به لیگ برتر پانزدهم تزریق کرده است و باعث شده خیلی از مربیان لیگ باکیفیت صحبت کنند. تفاوت کیفیت فنی دربی 81 با چند رویارویی قبلی استقلال و پرسپولیس نیز به این موضوع دامن زده تا مسئولان، مربیان و بازیکنان این را بهانه‌ای برای حضور پرشور دوباره تماشاگران در ورزشگاه‌ها بدانند.


 به گزارش جهان، روزنامه شهروند در ادامه می‌نویسد: آمار نشان می‌دهد که سه هفته اخیر لیگ پانزدهم دارای بازی‌های پرگل و غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای بوده که حتی از نظر میانگین تا سطح لیگ‌های اروپایی نیز بالا رفته است اما آمارهای استخراج شده گویای این است که لیگ فوتبال ایران هرساله از نظر میانگین گلزنی گام در مسیر نزولی گذاشته است.
 
سه هفته جذاب و برتر
 
هفته‌های نهم،‌ دهم و یازدهم لیگ برتر ‌سال جاری با برخی بازی‌های پرگل و غیرقابل پیش‌بینی همراه بود که گل سرسبد آن را می‌توان تساوی 4 بر 4 تراکتورسازی و ذوب‌آهن دانست. در هفته نهم 17،‌ در هفته دهم 21 و در هفته یازدهم 20 گل در 8 دیدار به ثمر رسیده تا میانگین 2.41 برای هر دیدار در این سه هفته ثبت شود. اگر این آمار را با سه هفته مشابه پنج فصل اخیر مقایسه کنیم، لیگ پانزدهم در شرایط بهتری قرار دارد و نشان می‌دهد که تیم‌ها کاملا جا افتاده‌اند و استارت جذابیت لیگ خورده است اما چه فایده که باز هم شاهد تعطیلی 19 روزه لیگ خواهیم بود. با این حال، بهترین آمار گلزنی در این سه هفته، به لیگ هشتم و میانگین 2.96 برمی‌گردد.
 
نزول گلزنی در فوتبال ایران
 
اگر سه هفته اخیر را کنار بگذاریم و به 11 هفته‌ای که از لیگ پانزدهم گذشته نگاهی بیندازیم، به این نکته می‌رسیم که میانگین گلزنی در لیگ امسال چندان تعریفی ندارد و از میان 15 دوره برگزاری لیگ برتر با میانگین 2.02 گل برای هر بازی در رده پانزدهم قرار دارد! فقط لیگ دوم بوده که از نظر گلزنی در 11 هفته اول تقریبا در رده مساوی با لیگ پانزدهم قرار دارد. نکته جالب دیگر اینجاست که آمارها نشان می‌دهد فقر گلزنی در فوتبال ایران هر فصل نمود بیشتری پیدا می‌کند و بی‌جهت نیست که این روزها شاهد سکوهای خالی ورزشگاه‌ها هستیم.
 
در آغاز کار لیگ برتر، میانگین گلزنی تا هفته یازدهم، 2.10 گل بوده است و این آمار در لیگ سوم به 2.89 رسیده است. البته اگر لیگ سوم که نقطه عطفی در تمام فصول لیگ حرفه‌ای بوده را کنار بگذاریم، به تدریج این میانگین تا لیگ نهم که دارای میانگین 2.71 برای هر بازی بوده،‌ افزایش داشته اما در پنج ‌سال اخیر این روند نزولی بوده و حالا در پایین‌ترین سطح خود یعنی 2.02 گل برای هر بازی رسیده است.
 
مقایسه با لیگ‌های اروپایی
 
چه خوب است بدانید که در برخی از ادوار لیگ میانگین گلزنی در لیگ ایران به لیگ‌های معتبر اروپا نزدیک شده اما هم‌اکنون فاصله زیادی تا لیگ برتر انگلیس و بوندس‌لیگای آلمان وجود دارد. این دو لیگ معتبر اروپایی که در موقعیتی مشابه با لیگ ایران یعنی گذشت 11 هفته قرار دارند،‌ با ثبت میانگین گلزنی 2.74 و 2.86 نشان می‌دهند که میانگین توپ‌هایی که در فوتبال ایران از خط دروازه‌ها عبور می‌کند، هنوز فاصله زیادی با استانداردهای بین‌المللی دارد. حالا خبر بدتر اینجاست که آمار گلزنی در فوتبال ایران با وجود شعارهای خیلی از مربیان رو به کاهش است.
 
تعطیلات چقدر تاثیرگذار است؟
 
روند نزولی در کیفیت لیگ برتر که معمولا با میانگین گلزنی رابطه موازی دارد، دقیقا از زمانی آغاز شده که کی‌روش پایش به خاک ایران رسید و سرمربیگری تیم‌ملی را پذیرفت. سیاست‌های کی‌روش در برگزاری اردوهای بلندمدت هر‌ سال نمود بیشتری در فوتبال ایران پیدا می‌کند و امسال به اوج خود رسیده است. این اتفاق صدای خیلی از مربیان لیگ برتر را درآورده که بارها از ابتدای فصل به تعطیلی‌های متعدد در لیگ اعتراض می‌کنند و آن را باعث افت فنی بازی‌ها می‌دانند.
 
قنبرزاده، مدیرعامل نفت تهران که تیمش در 11 هفته شش - هفت مصدوم تحویل داده،‌ می‌گوید: «من تمام لیگ‌های حوزه خلیج‌فارس و لیگ‌های معتبر دنیا را بررسی کردم اما درهیچ کجای دنیا برای بازی‌های مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی این‌قدر لیگ دچار وقفه نمی‌شود. دلیل اصلی افت کیفیت لیگ قطعا همین تعطیلی‌هاست که باعث مصدومیت بازیکنان هم می‌شود.»
 
جلالی: منظم باشیم، پیشرفت می‌کنیم
 
مجید جلالی، کارشناس فوتبال درباره افت میانگین گلزنی در لیگ برتر به «شهروند» می‌گوید: «تعطیلات در لیگ هیچ‌وقت مثبت نیست و باعث می‌شود که تیم‌ها و بازیکنان از روند مسابقات خارج شوند. طبق آمار استخراج شده،‌ سه هفته اخیر لیگ دارای جذابیت بالایی بوده و از نظر گلزنی نیز مردم را راضی کرده است. خیلی ساده است چون لیگ در این چند هفته منظم برگزار شده و تیم‌ها به آمادگی کامل رسیده‌اند اما بازهم شاهد تعطیلی مسابقات هستیم. مطمئن باشید بعد از این تعطیلات تا یکی، دو هفته شاهد کاهش کیفیت و میزان گل‌های رد و بدل شده در میان تیم‌های لیگ برتری هستیم.»
 
واقعیت را به مردم بگویید
 
آماری که در بالا در تمام دوره‌های لیگ برتر استخراج شده، شاید باعث شود که دیگر مردم فریب برخی اظهارنظرها که بیشتر شبیه شعار است را نخورند. البته مردم و هواداران فوتبال خیلی باهوش‌تر از اینها هستند و سکوهای خالی ورزشگاه‌ها نیز همین را نشان می‌دهد. شاید عوامل زیادی دست به دست هم داده که این روزها دیگر عده کمی راغب به حضور در ورزشگاه‌ها هستند اما قطعا اصلی‌ترین دلیل را می‌توان در کیفیت مسابقات جست‌وجو کرد.
 
بازی‌های پرگل همواره برای مردم جذاب بوده است. به ‌هرحال فقر گلزنی در فوتبال ایران یک زنگ خطر جدی برای مسئولان است چون با همین روند در یکی، دو ‌سال آینده شاهد خواهیم بود که میانگین گلزنی در هر بازی به زیر 2 گل می‌رسد. نباید واقعیت‌ها را از مردم پنهان کرد و صحبت از پیشرفت در لیگی کرد که هر‌ سال تعدادی از گل‌هایش پرپر می‌شوند.


کد مطلب: 453512

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/453512/مقایسه-آماری-گلزنی-ادوار-لیگ-برتر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com