جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

واکنش‌انتظامی به‌حواشی نمایشگاه‌مطبوعات

سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 453469
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: در بحث جشنواره مطبوعات به دنبال ساز و کاری هستیم که به جای معرفی بهترین آثار مطبوعاتی در رشته‌های معمول، مسائلی مانند مسئولیت‌پذیری را لحاظ کنیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۱ آبان در حاشیه نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره جشنواره مطبوعات، گفت: چندی پیش در همین خصوص و موضوع ارزیابی جشنواره مطبوعات، با سردبیران روزنامه‌های مهم کشور جلسه‌ای داشتیم که آنها در آن جلسه به نحوه برگزاری این جلسه انتقاد داشتند و اینکه هیچ تغییری در آن داده نمی‌شود. یادم هست یکی از نقدها این بود که ضرورتاً کارهایی که به عنوان بهترین گفتگو یا بهترین گزارش یا بهترین یادداشت، در جشنواره مطبوعات ارائه می‌شود، اینها بهترین‌ها در هر رشته در یک سال گذشته نبوده، بلکه تنها بهترین‌ها در بین آثاری است که شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این انتقاد وارد است، در عین حال تاکید کرد: ما در آخرین دوره جشنواره مطبوعات که در نیمه دوم سال ۹۲ برگزار شد، سعی کردیم با تدابیری از جمله اعلام قبلی شاخص‌ها، اعضای هیئت داوران، کمیته‌های انتخاب و نوعی جامعیت حرفه‌ای، این مسئله را به نحوی حل کنیم اما این انتقاد همچنان پابرجا بود.

انتظامی افزود: استادان ارتباطات هم جلسه جداگانه‌ای با من داشتند و آنها هم ار زاویه دیگری این بحث را مطرح می‌کردند. اینکه آیا ما باید هچنان این راه را برویم که بهترین‌ها را در هر حوزه انتخاب کنیم یا اینمکه به وظایف اصلی و حقوق اصلی مطبوعات بپردازیم و اینکه کدام رسانه به مسئولیت پذیری رسانه‌ای بهتر عمل کرده، کدام رسانه بیشتر از بقیه به اخلاق حرفه‌ای که گم‌گشته اصلی ما در فضای رسانه‌ای است، پایبند بوده، محل بحث است و ما به دنبال ساز و کارهایی هستیم که بتوانیم به این مدل برسیم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اعلام کرد: در رویدادهایی مانند جشنواره مطبوعات و یا نمایشگاه مطبوعات، ما باید تلاش کنیم که کار به خود صنف واگذار شود نه اینکه توسط دولت انجام شود و طبیعتاً این مسیر را باید با همکاری تشکل‌های مطبوعاتی طی کنیم. انشاءالله این مسیر طی می‌شود ولی اگر قرار باشد کاری انجام شود، باید به نحو خوبی انجام شود و باید چهره‌های اصلی و مطرح عرصه مطبوعات به خصوص استادان این حوزه، در این خصوص اظهار نظر کنند. همانطور که گفتم انتقادهایی که دوستان در این خصوص مطرح کرده‌اند، وارد است و من به عنوان یک آدم رسانه‌ای جوابی برای آنها ندارم.

حسین انتظامی در پایان گفت: با این شرایط بعید می‌دانم جشنواره مطبوعات امسال برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *