جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۴
"جهان نیوز" بررسی می‌کند؛

آیا "دولت" هیچ برنامه‌ای برای "مدیریت انتخابات" ندارد؟!/ بسته‌ای‌ که قرار است ۶ ماه قبل از انتخابات، رکود را از بین ببرد!

چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 453415
با این حال و علاوه بر انتقاد اقتصاددانان از این بسته اقتصادی، نمایندگان مجلس بر این باورند که هدف دولت از ارائه این بسته نه حل مشکل‌های اقتصادی، بلکه تلاش برای جهت‌ دهی و پیروزی در انتخابات "مجلس دهم" است که اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
آیا "دولت" هیچ برنامه‌ای برای "مدیریت انتخابات" ندارد؟!/ بسته‌ای‌ که قرار است ۶ ماه قبل از انتخابات، رکود را از بین ببرد!
گروه سیاست "جهان نيوز" -  به فاصله کوتاهی پس از رونمایی از بسته اقتصادی دولت روحانی برای خروج از رکود، انتقادات کارشناسان از ساختار این بسته آغاز شد. هم‌ زمان برخی نمایندگان بر اساس نشانه هایی، هدف این بسته را مدیریت انتخابات "مجلس دهم" توسط دولت دانسته‌اند.

بسته اقتصادی دولت روحانی پس از هشدار هفته های اخیر درباره امکان بازگشت رکود به اقتصاد ایران ارائه شده بود. مساله‌ای که نخستین بار جزئیاتی از آن توسط شخص روحانی در یک گفت‌ و گوی تلویزیونی اعلام شد و سپس سه تن از اعضای ارشد تیم اقتصادی دولت در مراسم رونمایی آن حاضر شده و پیرامون این بسته به ارائه توضیح و بیان جزئیات آن پرداختند.

با این حال و علاوه بر انتقاد اقتصاددانان از این بسته اقتصادی، برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که هدف دولت از ارائه این بسته نه حل مشکل‌های اقتصادی، بلکه تلاش برای جهت‌ دهی و پیروزی در انتخابات "مجلس دهم" است که اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

سیدمرتضی حسینی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی، هدف دولت را از ارائه این بسته "مدیریت انتخابات" توصیف کرد و گفت: "دولت با ارائه این بسته اقتصادی به دنبال مدیریت انتخابات مجلس و خبرگان رهبری است نه حل مشکل خروج از رکود اقتصادی". به گفته‌ى وى: "شرایط کشور پس از اجرای این بسته اقتصادی بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود".

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز درباره بسته اقتصادی دولت روحانی نوشت: "بسته دولت که برای تغییر و رونق اقتصاد کشور رونمایی شده است بخشی از مشکلات را حل می‌کند اما بخش دیگر با این بسته حل نمی‌شود. در دوره پنج‌ماهه این بسته ابهاماتی وجود دارد که از شفافیت لازم برخوردار نیست".

دامنه انتقادها از وضعیت اقتصادی کشور و رکودی که از پس تصمیمات اقتصادی دولت روحانی دامن گیر بازار شده، حتی به "فرشاد مومنی"، اقتصاددان و از مشاوران میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ نیز رسیده است. مومنی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: "قاطعانه می‌توان گفت تیم اقتصادی و مشاوره‌ دهنده دولت از نقایص و کاستی‌هایی برخوردار هستند و بخش‌های بزرگی از واقعیت‌ها از چشم رئیس‌جمهور پنهان باقی مانده است و این مسئله می‌تواند برای آینده اقتصاد کشور بسیار پرهزینه و احیانا مشکل‌آفرین باشد".

مومنی اضافه کرد: "از او [حسن روحانی] که تخصصی در اقتصاد ندارد نباید انتظار داشت که مانند یک کارشناس خبره به مسائل نگاه کند اما از مشاوران و اطرافیان وی انتظار می‌رود که قدری با دید وسیع‌تر و جامع‌تر به مسائل بنگرند و دید تنگ و محدود طیف اندکی از اقتصاددان‌ها به عنوان واقعیت‌های اقتصادی در اختیار رئیس‌جمهور قرار نگیرد. برای مثال وی به کاهش نرخ تورم بسیار بالیده است و گذشته از این مسئله رئیس‌جمهور همچنین در سخنان اخیر خویش تصریح ساخت که در آینده، تورم، استاندارد پیدا خواهد کرد".

حسن راغفر عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه بسته اقتصادی دولت احیای برنامه شکست‌خورده تعدیل اقتصادی دهه هفتاد است، گفت: "مشکل اساسی در اقتصاد ایران بینش دولت‌ها نسبت به اقتصاد است که از ۲۵ سال پیش حاکم بوده و آن سیاست تعدیل ساختاری است. حسن روحانی هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی و سپس در سفر به مازندران خبر از بازگشت احتمالی رکود داده و وعده داده بود که با بسته اقتصادی خروج از رکود، دولت این مشکل را حل خواهد کرد."

بسته "خروج از رکود" به کام خودروسازان

بسته خروج از رکود که یکی از چاشنی های اصلی آن وام "۲۵میلیونی" خودرو بوده به دنبال خروج از رکود حاضر در کل اقتصاد نبوده و بیشتر به فکر صنعت "نورچشمی" خودروسازی بوده است.

چرا مشکلات دامن گیر خودروسازان این قدر برای روحانی و تیم اقتصادی اش مهم بوده که وام "۲۵ میلیونی" برای آن در نظر گرفته می شود؟

مدیر عامل یکی از شرکتهای خودروساز که در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ مدیر عامل یکی از شرکتهای زیرمجموعه این شرکت بزرگ بود، به یک باره و پس از رای آوردن حسن روحانی ناگهان عازم پست مدیر عاملی کل شرکت شد. اخبار غیر رسمی حکایت از حمایت برخی از مدیران خودروسازی سال ۹۲ از روحانی برای رای آوردن در انتخابات ریاست جمهوری داشت و شاید بتوان یکی از دلایل "غش" نمودن بسته خروج از رکود به سمت خودروسازان را، حمایت آن روزهای مدیران این صنعت از حسن روحانی دانست.

بسته خروج از رکود، خیلی اتفاقی ۶ ماه قبل از انتخابات

هر فردی حتی اگر به اصول ابتدایی اقتصاد هم وارد نباشد نیز این نکته را به خوبی درک می کند که سیاست های "تورم زدای" دو سال گذشته دولت بدون حمایت از تولیدکنندگان چه رکود سنگینی را برای اقتصاد کشور به وجود می آورد. پس چرا دولت دقیقا صبر کرده تا ۶ ماه قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی این بسته را به بازار بی رمق این روزهای کشور تزریق کند؟ تیم مشاوران اقتصادی روحانی آیا این روزها را از پس سیاست اقتصادی "تورم زدای" خود پیش بینی نمی کردند که به سمت "بسته خروج از رکود" این روزها پیش روند؟ بسته ای که بین صنایع تشنه کمک مالی، فرق گذاشته و برخی را ویژه تر در اختصاص بودجه رصد و مستحق می داند.

به دلیل شرایط بسته چهار سال گذشته در اقتصاد کشور و مشکلات مختلف به وجود آمده در زندگی مردم، دولت اگر بتواند در اقدامی غیر متعارف در این شش ماه باقی مانده تا انتخابات، تحول اقتصادی هر چند کوچک را در زندگی مردم رقم بزند، می تواند با جهت دهی افکار مردم به سمت انتخابات، نمایندگان مورد تایید خود را به سمت کرسی های مجلس شورای اسلامی رهسپار کند اما افکار عمومی با این سوال مواجه می شوند که چرا این بسته در زمان نزدیک به انتخابات مجلس شورای اسلامی به داد جیب آنها رسیده است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
United Kingdom
ياد توزيع سيب زميني بخير
حسن
توی دولت قبل هم همین رو می گفتن
دولت سیب زمینی
افزایش حقوق بازنشسته ها و ...
تموم بسته ها در بحبوحه انتخاباتی رو میشه یا کلید میخوره !!!!!
حمید
راستی از سیب زمینیهایی که دولت قبلی زمان انتخابات پخش کرد چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یاشار
چرا مثل آقای احمدی نژاد احتمالا سهام عدالت پخش کنند در آستانه انتخابات؟