سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

آملی لاریجانی: مبارزه با فساد را به امنیت سرمایه گذاری گره نزنید

دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 453371
بحث برخورد با مفاسد اقتصادی را نباید با بحث حمایت از سرمایه گذاری‌های قانونی خلط کرد. آمریکا در حالی ما را ناقض حقوق بشر می‌داند که اصرار به اعدام شیخ نمر دارد که فقط نظر خود را اعلام کرده است. عدم خوف از استکبار و عزت ایمانی در روابط با کشورهای دیگر و سیاست خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش جهان به نقل از میزان، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در مرکز آموزش و پژوهش بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تحولاتی در قوه قضائیه در زمینه منابع انسانی صورت گرفته است و همچنین تحولات گستردهای در زمینه فناوری ارتباطات به وجود آمده است به طوریکه بسیاری از کارها در قوه قضائیه به منظور تسریع در امور از طریق فناوری‌های نوین صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بحث پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک کار مهم مورد توجه قرار گرفت و معاونتی برای آن در نظر گرفته شد. همچنین اخیرا لایحه پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصویب قرار گرفت.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: توجه به نظارت‌های درون سازمان و برون سازمان مورد تاکید است. همچنین حقوق شهروندی و حقوق متهمان در دادگاه‌ها مورد توجه قرار دارد.

وی در ارتباط با تعامل قوه قضائیه با سایر قوا گفت: برای کمک و حمایت از ولت خصوصا در مسایل مهم اقتصادی که بار اجرایی آن بر دوش دولت است تلاش می‌شود با حفظ استقلال قوه قضائیه و در چارچوبهای قانونی به دولت کمک شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: توجه به امنیت قضایی را با رفتارهایی که موجب این کار می‌شود مدنظر قرار دادیم و همچنین در زمینه برخورد با مفاسد اقتصادی تلاش شد و نباید بحث برخورد با مفاسد اقتصادی را با بحث حمایت از سرمایه گذاری‌های قانونی خلط کرد.

وی با اشاره به مسئله مبنایی که در عمل و زندگی روزمره ما دخالت دارد، گفت: توجه به نحوه‌های حیات مسئله مهمی است که گرچه این امر یک اصطلاح فنی و نظری است و فیلسفوفان غربی از آن استفاده کرده‌اند؛ اما این یک حرکت قرآنی است و توجه به نحوه حیات تاثیرات عظیمی در زندگی اجتماعی و سیاسی ما خواهد گذاشت.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: غربی‌ها دو نوع نحوه حیات دارند که یکی از آن‌ها «Formal Life» است که بیشتر به مظاهری همچون نحوه سخن گفتن می‌پردازد و دیگری Life Style» است که بحثی فلسفی است و اشاره به لایه‌های عمیق تر زندگی و هستی انسان می‌کندو نوع نگاه مدرنیته و تجدد از چند قرن پیش در مغرب زمین مطرح شد که این تجدد و مدرنیته ظواهری دارد.

وی ادامه داد: بنیان‌های مدرنیته و تجدد، پیشتیبان‌های نظری و عقلانی و ریشه عقلانیت مدرنیته مولفه‌هایی چون فردگرایی لیبرالی، نسبی گرایی و عقلانیت ابزاری است، در تفکر مدرنیته به تعبیری اهداف را خود انسان‌ها می‌سازند نه اینکه اهدافی وجود داشته باشد که اهداف به سمت آن حرکت کنند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: گرایش عقلانیت ابزاری و تفکر مدرنیته به سمت هرچه بیشتر تولید کردن است و با آیات و اهداف انسانی کاری ندارد، البته در عقلانیت ابزاری پیشرفت‌هایی نیز می‌شود اما مشکل این است که عقلانیت در اینجا محدود و منحصر در عقلانیت ابزاری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *