جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

انگلیس: روسیه همچنان حامی اسد است

يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 453029
وزیر خارجه انگلیس می‌گوید در گفت‌وگو با همای روسی‌اش متوجه شده که موضع مسکو در قبال نظام سوریه هیچ تفاوتی با سه سال گذشته نکرده و احتمالا در آینده هم تغییری نخواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشست بین‌المللی در مورد سوریه در حالی روز جمعه در شهر وین اتریش برگزار شد که گمانه‌زنی‌ها در مورد محتوای این نشست و تبعات آن همچنان ادامه دارد.

پایگاه بلومبرگ در گزارشی در مورد موضع روسیه در قبال بحران سوریه، نوشته است که در حال حاضر هیچ کشوری حتی متحدان واشنگتن امیدی به تغییر موضع مسکو در قبال بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه ندارند.

این در حالی است که روز شنبه تونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست امنیتی منامه ابراز امیدواری کرد که فشار مالی عملیات نظامی از یکسو و افزایش نفوذ مسکو در دمشق از سوی دیگر، روسیه را به تن دادن به تغییر نظام سوریه وادارد.

با این وجود به نوشته بلومبرگ تقریبا تمام متحدان آمریکا از جمله کشورهایی با این نظر مخالف هستند و آن را درست نمی‌دانند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان که او هم به منامه شرکت کرده، از جمله کسانی است که با این ارزیابی مخالف است.

وی به تحلیلگر بلومبرگ گفته است: «مکتب فکری وجود دارد که می‌گوید روس‌ها آنقدر در این بحران دچار گرفتاری می‌شوند که نهایتا بیشتر و بیشتر به دنبال راهی برای رسیدن به راهکاری سیاسی خواهند افتاد. اما ارزیابی دولت من این نیست.»

هاموند گفته است که در گفت‌وگوهایی که پس از پایان نشست روز جمعه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه داشته، دیپلمات روس به او اعلام کرده است که مسکو هیچ انعطاف‌پذیری در قبال بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه ندارد.

به گفته وزیر خارجه انگلیس، موضع روس‌ها در مورد اسد دقیقا همان چیزی است که آن‌ها سه سال قبل هم داشتند و احتمالا در آینده هم موضع‌شان همین باقی خواهد ماند. در تمام این مدت روس‌ها تاکید کرده‌اند که اسد از طریق انتخابات روی کار آمده و تنها از طریق انتخابات است که می‌تواند کسی جایگزین وی شود.

هاموند می‌گوید مسکو با موضع بسیاری از کشورهای غربی که می‌گویند اسد باید پیش از برقراری راهکار سیاسی طولانی‌مدت از قدرت کنار برود، مخالف است.

نشست وین ۲ با موضوع بحران سوریه ابتدا روز پنج‌شنبه با نشست چهارجانبه وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه آغاز شد و پس از آن در روز جمعه با نشستی جامع با حضور نمایندگان دیگر کشورها ادامه یافت.

بر اساس بیانیه پایانی نشست، جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، روسیه، چین، مصر، فرانسه، آلمان، عراق، ایتالیا، اردن، لبنان، عمان، قطر، عربستان، ترکیه، امارات، انگلستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، شرکت‌کنندگان در نشست پایانی بوده‌اند.

پس از پایان مذاکرات وین، بیانیه‌ای ۹ بندی صادر شده که در آن بر لزوم حفظ اتحاد و یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه تأکید شده است. در این بیانیه همچنین همه اعضا برقراری آتش‌بس سراسری و آغاز روند سیاسی بین دولت و مخالفان را خواستار شده‌اند.

هرچند در این بیانیه بر لزوم تصمیم‌گیری مردم سوریه در مورد آینده این کشور تأکید شده، اما کشورهای غربی و حاشیه نشینان خلیج فارس همچنان بر کناره‌گیری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اصرار دارند.

قرار است طی هفته‌‌های آتی نشست دیگری با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضین برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *