جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

درآمدی که" مافیای سینما"نمی سازد

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 452871
۵۰ میلیارد تومان فروش سالانه، پولی نیست که مافیا‌ساز شود.
درآمدی که" مافیای سینما"نمی سازد
به گزارش جهان به نقل ار باشگاه خبرنگاران جوان، سعید‌ خانی تهیه‌‌کننده و پخش‌کننده سینما در خصوص ناعدالتی بین دفاتر پخش و اینکه فیلم‌های خاص و پرمخاطب متعلق به دفاتر پخش خاصی هستند، گفت: در ایران حدود ۲۸ دفتر پخش داریم که یک سوم آن فعال و دو سوم آن نیمه‌فعال و غیر‌فعال هستند.

پس به طور قطع صاحب فیلم سراغ دفتری که تجهیزات، نرم‌افزار و سخت‌افزار بیشتری دارد، خواهد رفت و فیلم‌های ضعیف‌تر به سمت دفاتر ضعیف گرایش پیدا می‌کنند، این موضوع یک روند عادی و منطقی است که هر کسی برای بازدهی بهتر انجام خواهد داد.

وی افزود: به نظر من بهترین راه برای تقسیم فیلم‌های خوب، متوسط و ضعیف بین دفاتر پخش و ایجاد رقابت سالم این است که باید تمام دفاتر پخش ما به حدود ۸ دفتر تقلیل یابد.

یعنی چهار یا پنج دفتر پخش با هم یکی شوند و یک واحد تشکیل دهند.

در نتیجه دادن امکانات و بازدهی بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر پخش ما در سینما پوست انداخته و نیاز به نیروی انسانی جدید، افکار مدرن و به روز، رایزنی و تلاش بیشتری دارد.

پس نمی‌توان مانند سال‌های پیش با یک نفر تمام کار‌های پخش یک فیلم را انجام داد و انتظار داشت با این امکانات بهترین فیلم‌های سینمایی تحت اختیار شما قرار بگیرد.

وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که برخی دفاتر پخش فیلم‌های تولیدی خود را به پخش‌های قوی برای پوشش بهتر و سرویس بیشتر می‌دهند، با این تفاسیر دفاتر پخش کهنه‌کار نباید انتظاری برای گرفتن فیلم‌های خوب داشته باشند.

خانی ادامه داد: بحث دیگر با کیفیت بودن فیلم‌های تولیدی است.

یعنی هر فیلمی که به لحاظ تماشاچی، جشنواره و فروش در سطح بالایی باشد و از عوامل و بازیگران حرفه‌ای استفاده کند، باعث جذب هر چه بیشتر دفاتر پخش به سمت خود می‌شود و دست تهیه‌کننده را برای بستن قرارداد با پخش قوی باز می‌کند.

خانی تصریح کرد: از طرفی نمی‌توان گفت رقابت بین دفاتر پخش در جهت گرفتن فیلم‌ها صد در صد سالم است؛ چون تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها به لحاظ پرداخت نقدینگی و دادن امکانات بهتر آنقدر قوی هستند که توانایی رقابت با آن‌ها بسیار پایین است و منطقی است که صاحب فیلم، اثر خود را به این دفاتر بدهد.

وی در خصوص وجود مافیا در بین دفاتر پخش عنوان کرد: مگر سینمای ایران چه دارد که مافیا داشته باشد، ۵۰ میلیارد فروش سالانه پولی نیست که مافیا‌ساز باشد و این مسئله شوخی است.

با این پول یک مغازه در خیابان شریعتی هم نمی‌توان خرید.

خانی در خصوص حمایت از دفاتر پخش ضعیف اظهار داشت: دولت و وزارت ارشاد می‌تواند به دفاتر پخش ضعیف برای بالا بردن سطح کیفی آن‌ها در جهت جذب فیلم‌های با‌کیفیت و رقابت سالم کمک کند، حمایت از این گونه دفاتر باعث یکدست شدن کل مجموعه پخش و تقسیم عادلانه فیلم‌ها خواهد شد.

خانی در خصوص حال و هوای این روز‌های سینمای ایران گفت: اتفاقی که در سینما افتاده این است که همه تمایل دارند یا آرتیست و یا کارگردان شوند و از تربیت نیروی انسانی در دیگر زمینه‌های فیلم‌سازی غافل شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *