جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

راه‌های پیشگیری از آنفلونزا

جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 452692
یک کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر گفت: آنفلونزا بیماری ویروسی همراه با سرفه‌های طولانی مدت است که بهبودش کمتر از ۷ روز طول می‌کشد.
به گزارش جهان، «علی جلیلیان» در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه ایلام، اظهار کرد: آنفلونزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفس است که با تب، سردرد، درد عضلانی، عرق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه ظاهر می‌شود که اغلب سرفه‌های آن مدت‌ بیشتری ادامه دارد اما سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا ۷ روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

وی شروع ناگهانی تب بیش از ۳۸.۵درجه، سرفه خشک، درد عضلانی و سردرد، ناراحتی گلو ، گرفتگی و آبریزش بینی، تهوع، اسهال همراه علایم مذکور (بیشتر در کودکان ) را از علائم بیماری آنفلونزا برشمرد و افزود: دوره نهفتگی بیماری آنفلونزا کوتاه و معمولاً بین یک تا ۳ روز است که دفع ویروس در بالغین بین ۳ تا ۵ روز بعد از بروز نشانه‌های بالینی بیماری و در کودکان تا ۷ روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.

جلیلبان در مورد راه‌های انتشار بیماری گفت: بیماری آنفلونزا از طریق تماس با پرندگان و حیوانات مخزن، انتقال انسان به انسان از طریق ریز قطره‌های تنفسی (سرفه و عطسه) و همچنین در صورت تماس فرد با اشیاء آلوده به ویروس و تماس دست آلوده با دهان، بینی و چشم‌ها منتشر می‌شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه رعایت اصول بهداشت فردی، اجتناب از حضور در تجمعات در فصل بیماری به خصوص در زمان استرس و خستگی زیاد را از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا عنوان کرد و افزود: اجتناب از تماس مستقیم با افراد بیمار، اجتناب از دست زدن به بینی، چشم‌ها و دهان قبل از شستشوی دست‌ها، اجتناب از نشستن و ایستادن نزدیک افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند، شستشوی دست‌ها پس از تماس با افراد آلوده، عدم استفاده از وسائل و لوازم مشترک با بیماران آلوده، تعویض مسواک پس از بهبودی، اجتناب از استرس‌های روحی روانی، دفع بهداشتی زباله‌ها (دستمال کاغذی مصرف شده و غیره)، به حداقل رساندن تماس با نوزادان، استفاده از ماسک در طول بیماری، تمیز کردن و ضد عفونی منظم سطوح به وسیله صابون و آب از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلونزا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *