جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

ادامه گزافه‌گویی‌های الجبیر علیه ایران

پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 452536
وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید کنار برود چه با راه حل نظامی و چه با راه حل سیاسی.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز خبرداد: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی با تکرار اتهامات خود علیه ایران بار دیگر اعلام کرد که ایران در سوریه یک کشور اشغالگر است و بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید چه با راه حل سیاسی و چه نظامی از صحنه سوریه کنار برود.
 
عادل الجبیر افزود که راه حل سیاسی باید شامل کنار رفتن بشار اسد در یک دوره زمانی مشخص باشد و از راه حلی حمایت می کنیم که بر اساس آن بشار اسد نقشی در آینده سوریه نداشته باشد.
 
وزیر خارجه عربستان که کشورش در طی چهار سال بحران در سوریه از گروه های تروریستی در این کشور حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است گفت: اگر راه حل سیاسی در سوریه شکست بخورد ما مجبور خواهیم شد که اقدامات دیگری را انجام دهیم که به رفتن بشار اسد منجر شود.
 
الجبیر در این کنفرانس خبری گفت که با هاموند درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرده و درباره ضرورت روند انتقال سیاسی در سوریه بحث کردیم.
 
وی گفت که در نشست وین که روز جمعه برگزار خواهد شد کشورهای دوست سوریه و کشورهای دیگری که درصدد آزمایش مقاصد آنها هستیم مشارکت خواهند کرد.
 
وزیر امور خارجه عربستان افزود که در دیدار با هاموند درباره تحولات عراق گفت‌وگو کرده و حمایت خود از دولت العبادی را ابراز داشتیم.
 
وی سپس به موضوع یمن نیز اشاره کرد و گفت که درباره ضرورت ارسال کمک به یمن گفت‌وگو کرده و عربستان از گفت‌وگوها در یمن در راستای پایان بحران استقبال می‌کند.
 
الجبیر گفت که در این دیدار درباره روند صلح و ضرورت یافتن راه‌حلی برای درگیری اعراب و اسرائیل نیز صحبت کردیم.
 
وزیر خارجه عربستان افزود که موضع ریاض در قبال سوریه تغییر نمی‌کند و اسد نباید هیچ نقشی در آینده سوریه داشته باشد.
 
وی در ادامه گفت که جدیت ایران درباره رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه را می‌آزماییم و باید درباره رفتن اسد طی یک تاریخ مشخص به توافق برسیم.
 
الجیبر در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که اسد مسئول وارد کردن ایران به عنوان یک نیروی اشغالگر در سوریه است و ما باید نیت‌های روسیه و ایران درباره کناره گیری اسد را بیازماییم.
 
وزیر امور خارجه عربستان در ادامه سخنانش گفت: گام‌های سیاسی خصمانه ایران روابط با کشورهای منطقه را از بین برد.
 
وی افزود: اگر راه حل سیاسی در سوریه به نتیجه نرسد به ادامه رایزنی‌ها نخواهیم پرداخت و هر گونه راه حل در سوریه باید بر اساس بیانیه ژنو 1 باشد.
 
"فیلیپ هاموند" وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت که همکاری با عربستان در زمینه تروریسم به نجات یافتن جان هزاران نفر منتهی شده است
 
وزیر امور خارجه انگلیس افزود که در این نشست بر ضرورت حضور تمامی گروه‌های یمنی در میز مذاکرات تاکید کرده و بر آمادگی خود در ارائه کمک‌های فنی در راستای امدادرسانی به یمن ابراز داشتیم و عملیات ائتلاف بین‌المللی در یمن به پایان خود نزدیک می‌شود.
 
وی در ادامه گفت که در نشست روز جمعه در وین درباره راه‌های پایان دادن به جنگ در سوریه بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.
 
هاموند اضافه کرد که انگلیس کاملا موضع خود درباره ضرورت کناره گیری اسد را تغییر نداده و اسد دستانش به خون آغشته شده و به وی اجازه نخواهیم داد تا در روند سیاسی مشارکت کند و درباره تاریخ معینی برای کناره گیری اسد صحبت خواهیم کرد.
وی گفت که ایران و روسیه باید جدیت خود در مذاکرات وین را نشان دهند.
 
بر اساس گزارش‌ها وزرای خارجه از 10 کشور جهان در نشست وین که در 30 اکتبر (8 آبان) درباره بحران سوریه تشکیل خواهد شد، شرکت خواهند کرد.
 
پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، و نیز سامح شکری، وزیر خارجه مصر،‌ و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر حضور خود در نشست وین را تأیید کردند.
 
فرانک-والتر اشتاین‌مایر نیز روز جمعه (8 آبان) درنشست وین حضور خواهد داشت. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز اعلام کرده در این گفتگوهای شرکت خواهد کرد.
 
به گفته این منبع دیپلماتیک، وزرای خارجه عراق، لبنان، اردن و انگلستان نیز در نشست حضور خواهند داشت.
 
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست جمعه در وین پیشنهاد داده بود که تعداد شرکت کنندگان در این مذاکرات افزایش یابد. "فکر می‌کند که در حدود دو جین کشور و سازمان مناسب باشد."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
الجبیرچه کاره این دنیاست که می گوید.اسدبایدبرود.به کوری چشم شمااسدمنتخب ملت سوریه است ودرمرحله بعدی انتخابات کاندیدانیز است .