جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۳

تشکر معنادار نوبخت از ترکان

سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 452228
سخنگوی دولت امروز درباره واکنش ترکان مشاور رئیس جمهور به نامه اخیر چهار وزیر به آقای روحانی گفت: از آقای ترکان تشکر می کنیم که فرصتی فراهم کرد از دوستی که با صراحت لهجه و ادبیات خودشان مطالبی را مطرح می کند ، یادی کنیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت در نشست با خبرنگاران گفت: اصل موضوع نامه چهار وزیر درباره بازار سرمایه و بورس بود که نگرانی هایی از نوسان شاخص های این بازار داشتند.

وی با بیان اینکه بورس از دی ماه ۹۲ همزمان با نرخ گذاری مجلس درباره خوراک پالایشگاه ها در حد ۱۳ سنت ، افت خود را آغاز کرد ، افزود: همان زمان صاحبنظران و صاحبان سهام اعتراضاتی داشتند اما چون قانون بود لازم الاجرا و همه راهها بسته شد.

نوبخت گفت: همکارانی که این نامه را نوشتند در واقع نسبت به این موضوع حساسیت داشتند و حتی وزیر دفاع به خاطر شرکت سرمایه گذاری الغدیر که برای بازنشستگان این وزارتخانه است ،حساس بود.

سخنگوی دولت افزود: آقای ترکان جزو کسانی است که معتقدند این ۱۳ سنت نباید تغییر یابد و میزان سود این صنعت کافی است اما سهامداران و فعالان بازار بورس از این مبلغ اظهار خرسندی نمی کنند.

وی گفت: آقای ترکان می گوید اگر نرخ پایین تر بیاید رانت بوجود می آید و چهار وزیر معتقدند این نرخ باید پایین بیاید تا سود بیشتری حاصل شود.

نوبخت افزود: قصد آقای ترکان این چهار وزیر نبوده بلکه درخواست و آثاری بوده است که در این سود بوجود می آمد. آقای ترکان نظر خود را اعلام کرده است و نظر رسمی دولت را سخنگوی دولت مطرح می کند.

نوبخت افزود: مشاور رئیس جمهور یا هر مقام دیگری می توانند هر نظر شخصی خود را به عنوان صاحبنظر ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور روز گذشته با اشاره به نامه اخیر چهار وزیر کار، صنعت، دفاع و اقتصاد به رئیس‌جمهور گفت: این وزرا هم‌اکنون از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای پشیمان شده‌اند چرا که درخواست نابجایی از رئیس‌جمهور داشتند.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به نامه اخیر چهار وزیر کار، صنعت، دفاع و اقتصاد به رئیس‌جمهور گفت: این وزرا هم‌اکنون از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای پشیمان شده‌اند چرا که درخواست نابجایی از رئیس‌جمهور داشتند.

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که واکنش رئیس جمهور به آنان چه بود، گفت: رئیس جمهور بسیار پرظرفیت هستند و به همه آن‌ها لبخند زدند.

مشاور رئیس‌جمهور درباره انگیزه چهار وزیر در نوشتن این نامه گفت: آن‌ها به‌دنبال رانت خوراک ارزان برای پتروشیمی بودند و هر کدامشان به یک دلیلی این نامه را امضا کردند.

او افزود: انگیزه آقای طیب‌نیا این بود که شاخص بورس بالا برود و تصور می‌کرد که اگر به پتروشیمی‌ها خوراک ارزان بدهند، سودشان بالا می‌رود و شاخص بهتری برای بورس به ارمغان می‌آورد.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: اما در این میان سؤال پیش می‌آید که انگیزه آقای دهقان، وزیر دفاع و آقای ربیعی، وزیر کار چه بود؟ ۹۰ درصد پتروشیمی‌ها برای این دو وزارتخانه و تحت مدیریت این دو وزیر است، پس دوست دارند خوراک ارزان بگیرند. مگر چه‌کسی از پول مفت بدش می‌آید؟ همه خوش‌شان می‌آید. بنابراین آن‌ها با این انگیزه‌ها نامه را امضا کردند.

ترکان درباره انگیزه وزیر صنعت از امضای این نامه گفت: وزیر صنعت قبلاً در پتروشیمی بوده است و مثل من که قبلاً جاهایی بوده‌ام و همیشه به آنجاهایی که بوده‌ام، علاقه دارم، ایشان هم تعلق خاطر به پتروشیمی‌ها داشته‌اند و دلشان می‌خواست که خوراک ارزانی گیر آنها بیاید. بنابراین همه این وزرا در این نامه به‌دنبال خوراک ارزان برای واحدهای پتروشیمی بودند و با این انگیزه نامه را امضا کردند. بعد هم همه‌شان پشیمان شدند چون به‌نظرم درخواست نابجایی داشتند.

او گفت: ما با ارزان فروشی گاز مخالف هستیم، همین الآن داریم گاز را با قیمت ۱۳ سنت ارزان می‌فروشیم چون قیمت جهانی گاز، سه برابر این مقدار است.

مشاور رئیس جمهور تأکید کرد: این نامه نشانه‌ای از اختلاف در تیم اقتصادی دولت را به‌همراه ندارد و نباید نتیجه گرفت که کار این چهار وزیر در اصول اقتصادی دولت خللی ایجاد کرده است.

این گفتگو که ظاهراً واکنش‌های زیادی در پی داشت، اکبر ترکان را مجبور کرد، گفتگوی دیگری را با روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای فروکش واکنش‌ها داشته باشد و تأکید کند که عبارت مفت‌خوار و رانت‌خوار را درباره ۴ وزیر به کار نبرده است.

البته وی در گفتگوی جدید هم بر نظر قبلی خود صحه گذاشت و گفت: "۹۰ درصد سهام پتروشیمی‌ها متعلق به دو وزارتخانه رفاه و دفاع است و دوست دارند خوراک ارزان بگیرند، این امر سبب شد نامه را امضا کنند".

ترکان افزود: "واقعیت این است که قیمت ۱۳ سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها ارزان است. در این میان برخی وزیران از تلاش برای کاهش قیمت خوراک تأثیر پذیرفته‌اند. مگر چه‌کسی از پول مفت بدش می‌آید، همه خوش‌شان می‌آید، بنابراین آنها با این انگیزه نامه را امضا کردند".

وی تصریح کرد: "من هیچ‌گاه نگفته بودم ۴ وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت‌خوار یا رانت‌خوار بودند. در دولت یازدهم و هیئت دولت هیچ اختلافی وجود ندارد".
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هیییییییییییچ اختلافی بین هیئت دولت نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
ماستمالی کنها رو عشقه
شیطونک0915
همه کاره اقتصاد این دولت با دستور و فرمایشات نوبخت و ترکان ابوالمشاغل می باشد و لاغیر بقیه کاره ای نیستن!