پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تجهیزات پزشکی‌ایرانی به اروپامی رسد؟

دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 451903
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو ضمن ارائه آمار و ارقامی در حوزه واردات و صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی و تشریح برخی اقدامات حمایتی جهت افزایش استفاده از تولیدات داخل در این حوزه، تاکید کرد که در سال ۹۳ در برخی حوزه‌ها از جمله ارتوپدی صرفا از تولیدات داخلی استفاده کرده‌ایم.
تجهیزات پزشکی‌ایرانی به اروپامی رسد؟
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مهندس سیدحسین صفوی درباره آمار واردات در حوزه تجهیزات پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر میزان واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی به کشور ۸۰۰ میلیون دلار است،‌ گفت: تجهیزات پزشکی وارد شده به کشور شامل تجهیزات سرمایه‌ای و مصرفی است.

*اختصاص یک‌سوم کل بازار تجهیزات پزشکی به تولیدات داخل

وی افزود: تخمین ما در زمینه ارزش استفاده از تجهیزات و ملزومات پزشکی تولید داخل نیز حدود ۴۰۰ میلیون دلار یعنی نصف میزان واردات است.

بنابراین اگر بازار تجهیزات و ملزومات پزشکی را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، یک سوم کل این بازار را تولیدات داخل دربر می‌گیرد.

صفوی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور وجود دارد، گفت: این تعداد شرکت‌های تجهیزات پزشکی حدود ۸۰۰ نوع وسیله پزشکی را تولید می‌کنند.

*صادرات تجهیزات پزشکی ایرانی به اروپا

وی در پاسخ به اینکه آیا کیفیت تجهیزات و ملزومات پزشکی داخلی تایید شده است؟ گفت: سازمان غذا و دارو کیفیت این تجهیزات و ملزومات را تایید و اعلام می‌کند.

حتی ما محصولات با کیفیتی داریم که آنها را به کشورهای منطقه مثل عراق، مالزی، کشورهای آسیای میانه و کشورهای اروپایی مانند آلمان، اسپانیا، ایتالیا و... صادر می‌کنیم.

*افزایش دو برابری صادرات تجهیزات پزشکی در سال ۹۳

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره میزان صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی، تصریح کرد: میزان صادرات تجهیزات پزشکی ما به دلیل محدودیت‌هایی که در دوران تحریم با آن روبرو بودیم، زیاد نیست اما میزان رشد آن بالا است.

به طوریکه در سال ۹۲ میزان صادرات رسمی و ثبت شده ما ۱۵ میلیون دلار بوده و این میزان در سال ۹۳ به میزان دو برابر افزایش یافته و به ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

صفوی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز رشد بالایی در زمینه صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی داشته باشیم، گفت: در حال حاضر به دلیل وضعیت سیاسی کشور، وضعیت منطقه و رضایتمندی کشورهای منطقه از کیفیت تجهیزات پزشکی ایرانی، میزان صادرات ما در سال آینده افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به اینکه برای حمایت از تولید داخل در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی چه اقداماتی صورت گرفته است، افزود: بعد از طرح تحول نظام سلامت به دلیل سیاست‌های حمایتی وزارت بهداشت جهت استفاده از تجهیزات پزشکی داخلی، رشد تولیدات داخلی در این حوزه بالا و تمایل افراد به احداث واحد تولیدی در این حوزه زیاد بوده است.

*بازار تجهیزات پزشکی در داخل رو به رشد است

صفوی شاهد این گفته را افزایش ۴۰ درصدی درخواست برای احداث واحدهای تولیدی تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ دانست و ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که بازار تجهیزات پزشکی در داخل بازاری رو به رشد است.

*ارتوپدی، در قبضه با تجهیزات پزشکی داخلی


وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۳ در برخی حوزه‌ها صرفا از تولیدات داخلی استفاده کرده‌ایم، گفت: مثلا در حوزه تجهیزات ارتوپدی برای امور شکستگی استخوان و... صرفا از تولیدات داخل استفاده کرده‌ایم.

*سه اقدام وزارت بهداشت برای حمایت از تجهیزات داخلی

صفوی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت جهت افزایش استفاده از تولیدات داخل را تشریح کرد و گفت: برنامه حمایتی از تولیدات داخل را در حوزه تجهیزات پزشکی در چند بخش اجرا می‌کنیم.

ما به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده تجهیزات پزشکی در حوزه‌هایی که تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز کشور است، برای خرید تجهیزات پزشکی از تولیدات داخل استفاده می‌کنیم و این یکی از برنامه‌های حمایتی ما است.

وی افزود: اقدام دیگری که دنبال می‌کنیم ایجاد محدودیت در واردات کالاهایی است که مشابه تولید داخل آنها در کشور وجود دارد.

یعنی ورود کالاهای مشابه تولید داخل که کیفیت پایین‌تر یا مشابه نسبت به تولیدات داخل دارند را محدود کرده و اجازه ورود به آنها نمی‌دهیم.

همانطور که در سال ۹۳ این اقدام را انجام داده و و از ورود کالاهای خارجی مشابه تولید داخل که کیفیت یکسانی با تولیدات داخلی داشتند، جلوگیری کرده‌ایم و تنها کالاهای با کیفیت بالاتر را جهت تشویق تولیدکننده داخلی به ارتقاء کیفیت، وارد کرده‌ایم.

صفوی اقدام دیگر وزارت بهداشت برای حمایت از تولید داخل در حوزه تجهیزات پزشکی را کنترل کیفیت تولیدات داخل هم برای مصرف داخلی و هم برای صادرات دانست و گفت: این اقدام به این شکل است که از بازار نمونه‌برداری کرده و اگر تولیدکننده‌ای کالایی با کیفیت پایین را ارائه دهد، علاوه بر اینکه به ارتقای کیفیت آن کالا کمک می‌کنیم، از توزیع آن هم جلوگیری خواهیم کرد تا با این کار با ذهنیتی که درباره بی‌کیفیتی تولیدات داخل وجود دارد مقابله و از سوءاستفاده نیز جلوگیری کنیم تا کالاهای با کیفیت توزیع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *