جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۱۴
نمایش "زمستان ۶۵" با مجوز ارشاد در حال اکران است؛

روایتی سیاه از رزمنده جانی و پشیمان ایرانی!

يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب: 451791
نمایش یک تئاتر با موضوع ضد دفاع‏ مقدس در شهرستان لامرد واکنش مردم این شهرستان را به دنبال داشته است. این نمایش از هفته دفاع‏ مقدس روی سن رفته است.
روایتی سیاه از رزمنده جانی و پشیمان ایرانی!
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ نمایش «زمستان ۶۵» که به عنوان پاسداشت حماسه و دفاع روی پرده سالن اداره ارشاد شهرستان لامرد به نمایش درآمده، به موضوع یک رزمنده ایرانی می‏ پردازد که سرباز اسیر عراقی را حین درگیری شدید در عملیات می‏ کشد و از آن زمان دچار عذاب وجدان می‏ شود.

اعتراض مردم محلی به این نکته است که این رزمنده به عنوان قهرمان منفی به نمایش درآمده و از گذشته خود پشیمان می‏ شود.

در این تئاتر، رزمنده عراقی مدام در خاطرات رزمنده ایرانی ـ که با لباس بیماران روانی نقش ایفا می کند ـ  آمده و به او گوشزد می‏ کند به جنبه انسانی توجه نکرده و احساسات را کنار گذاشته و به شکل ناجوانمردانه او را از پای درآورده است. در این میان البته بسیجی ایرانی استدلال‏ هایی دارد که بیشتر موجب مضحکه حضار در سالن می‏ شود!


سرباز عراقی تلاش می‏ کند او را متقاعد کند که او هم صاحب زن و خانواده و دارای مذهب شیعه بوده و نباید او را در آن کارزار از میان می‏ برد. در نهایت رزمنده ایرانی که نمی‏ تواند سرباز عراقی را متقاعد کند باردیگر در رویا هم او را با گلوله می‏ کشد.

تیر خلاص، در پرده آخر نمایش زده می‏ شود؛ آنگاه که رزمنده ایرانی «کربلای ۵» سرشکسته و مغموم خاطرات خود را پاره کرده و در آتش دود می‏ کند!



https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000451/nf00451791-1.jpg

تاکید کارگردان به استفاده از زمستان ۶۵، اشاره به عملیات غرورآفرینی است که همواره جمهوری اسلامی به عنوان یک عملیات بزرگ از آن یاد می ‏کند و از حماسه سازان آن تکریم ویژه می‏ کند.

گفتنی است، عملیات کربلای ۵ پس از عملیات فتح خرمشهر و والفجر ۸، به عنوان بزرگترین عملیات دفاع ‏مقدس مطرح است که رزمندگان ما در زمستان سال ۶۵ توانستند متجاوزان عراقی را در شلمچه به عقب برانند و به موفقیت بزرگی نایل شوند.

جالب است، این نمایش ۶۰ دقیقه‏ ای، از موسیقی کردی «له یاره» که پیش از این با صدای یک خواننده زن خوانده شده است، بهره می ‏برد.

مشخص نیست این نمایش با تم ضد دفاع ‏مقدس و در پوشش تکریم حماسه سازان عرضه جهاد و شهادت چگونه از سوی اداره ارشاد شهرستان لامرد مجوز نمايش گرفته است.

روایتهای متعدد مستند داخلی و خارجی از دفاع مقدس حاکی از آن است که رزمندگان ایرانی همواره برخوردی انسانی با اسرای عراقی چه در صحنه جنگ و چه پس از آن داشته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بالاخره آقایان تأسی فرموده اند به وزارتخانه دوره آقا مهاجرانی.
خود مهاجرانی آن زمان گفت که جنگ تحمیلی برادرکشی بود!
محسن
Iran, Islamic Republic of
به همان سرنوشت هم دچار خواهند شد!
United Kingdom
اینها شروع همان دغدغه های فرهنگی است که رهبر انقلاب فرموده بودند که شبها از نگرانی ان خوابشان نمی برده است
مرگ بر منافق
بهایی بهایی بهایی

منافقین منافقی منافقین

در بازار پوشاک و مد
در سینما و تئاتر
در مراکز اقتصادی بزرگ
و در مراکز نظارتی و تصمیم گیری
براي وزارت ارشاد كشورمان و براي خودم متأسفم!
Iran, Islamic Republic of
وقتی آقای مهاجرانی از برادران سعودی دستمزد می گیرد تا علیه انقلاب موضع بگیرد دفاع مقدس هم می شود برادر کشی دیگر.
این نور را که از دفاع مقدس در دل مردانه ملت روشن شده با این تخیلات نمیتوانید کمرنگ کنید
مصطفوی
Iran, Islamic Republic of
پله دوم: از تحریف دفاع مقدس به تحقیر دفاع مقدس رسیدم!
الان شما بی محتواترین فیلم و نمایشنامه ای داشته باشید که به نوعی یک ضربه ای به یک گوشه از این تاریخ دفاع مقدس، عاشورا و ولایت فقیه بزینه مجوزه می دن،.
حسین
اسم کارگردان و بازیگران و نویسنده ی نمایش رو بنویسید تا بدونیم
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
شهید حجت الله شیخی از بستگان بنده که معلم بوده و دو فرزند خردسال داشته در شلمچه شهید شد. ایشان بر اثر اصابت خمپاره سر، یک دست و یک پایش قطع شد و در شلمچه جا ماند. برای شادی روح شهید حجت الله شیخی صلوات بر محمد و آل محمد
آره دیگه ... آقایان جنگ ندیده خیال میکنند میدان جنگ و صحنه عملیات در مقابل دشمن بساط " خاله بازی " است .. آنهم عملیات بسیار سخت و کشنده کربلای پنج که هزاران نفر از فرزندان نورانی و فداکار این ملت مظلومانه در آن به شهادت رسیدند و هزاران مجروح و جانباز عزیز از آن عملیات برای این ملت به یادگار مانده است . خدا لعنت کند هر کس را در هر لباس و مقامی که مظلومیت و فداکاری شهدا و رزمندگان را در دوران دفاع مقدس لگد مال میکند .
آقایان منظورشان این است که بچه های رزمنده باید میگذاشتند مزدوران عراقی آن هارا دست بسته بکشند تا امروز موی دماغ وزیر ارشاد و سوتی های ایشان نباشند ... غافل از اینکه اگر این اتفاق می افتاد امروز کشوری و وزارت ارشادی نبود تا این آقا بر مسند آن تکیه بزند و اینطوری عمل کند ...
حسین
..
خداوند به زودی رسوایشان کند. ان شاالله
خدا لعنت کنه برخی ارشادی رو که دوباره در این دولت سر جایشان برگشتند