پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

شروط واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل‌ها

يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 451749
سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب ضمن تشریح مراحل بررسی عملکرد تشکل‌های نشر در نمایشگاه امسال نسبت به ادامه روند واسپاری‌ها در سال‌ آینده ابراز امیدواری کرد.
به گزارش جهان، علی‌اکبر اشعری سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با مهر درباره تفاوت مصوبه اخیر این شورا در خصوص واگذاری مدیریت نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌های نشر با مصوبه دوره قبل نمایشگاه، گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته در خصوص این موضوع، اینگونه اعلام شد که تشکل‌های نشر طی یک بازه زمانی ۴ یا ۵ ساله، این آمادگی را پیدا کنند که اداره نمایشگاه را بر عهده بگیرند.

وی افزود: قرار بر این بوده و هست که از همان جا که تشکل‌های نشر در این رابطه اعلام آمادگی می‌کنند، کار واسپاری‌ها شروع شود. بر این اساس، تشکل‌های نشر امور مربوط به بخش ناشران داخلی را بر عهده گرفتند و در نمایشگاه امسال انجام دادند. در رابطه با این مسئله، ارزیابی‌های مفصلی صورت گرفت و خود دوستان تشکل‌های نشر آن را در یکی از جلسات شورای سیاستگذاری نمایشگاه ارائه کردند.

اشعری اضافه کرد: برای ادامه این واگذاری‌ها در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۵ هم از دلِ شورای سیاستگذاری نمایشگاه، کارگروهی تشکیل شد با دو نفر اضافه‌تر از قبل، با این هدف که با تشکل‌های نشر جلساتی را ترتیب دهند که با توجه به تجربه دوره قبل، چه پیشنهاد یا پیشنهادهایی برای نمایشگاه پیش رو دارند. قرار است نتایج این جلسات به شورای سیاستگذاری بیاید و در آنجا در خصوص جزئیات این واگذاری‌ها تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه شورایی متشکل از آقایان محمدرضا توکل‌صدیقی، محمد حمزه‌زاده، مهدی اسماعیلی‌‌راد (سه نماینده تشکل‌ها در شورای سیاست‌گذاری)، همایون امیرزاده، امیرمسعود شهرام‌نیا، حسین صفری و علی‌اصغر سیدآبادی ماموریت یافته‌اند که جزئیات واگذاری را مشخص کنند، گفت: تا جایی که من می‌دانم این گزارش تهیه شده و قرار بود در جلسه روز چهارشنبه ۲۹ مهرماه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب مطرح شود که این جلسه به تاخیر افتاد و در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

* هنوز در خصوص مکان برگزاری تصمیم‌گیری نشده است

اشعری در خصوص اعلام آمادگی مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مجموعه باغ کتاب و تپه‌های عباس آبادی طی یک نشست خبری و اینکه آیا شورای سیاستگذاری در این خصوص، تصمیم خاصی گرفته است یا خیر؟، گفت: هنوز در خصوص مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۵ تصمیم‌گیری نشده است البته مجموعه ارشاد و شهرداری تهران به دنبال برگزاری یک نمایشگاه آبرومند و قابل دفاع هستند طوری که رضایت مردم جلب شود.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد و شهرداری تهران در حال بحث و بررسی کارشناسی سه گزینه موجود در این زمینه هستند؛ شهر آفتاب، باغ کتاب و مصلی. البته صحبت‌های آقای نوریان به نوعی اعلام آمادگی شرکت نوسازی اراضی عباس آباد برای برگزاری نمایشگاه کتاب در این مجموعه است ولی نمایشگاه امکاناتی را نیاز دارد که کسانی که سال‌ها با آن درگیر بوده‌اند، بهتر می‌توانند درباره نیازهای آن نظر کارشناسی بدهند البته منظورم این نیست که حرف ایشان ممکن است مقبول واقع نشود بلکه به این معناست که بهتر است به نظرات کارشناسی بیشتر توجه شود.

به گفته اشعری، آماده‌سازی مکان از امضای قراداد با مصلا تا آماده‌سازی کامل، مدیریت و اجرای ثبت نام و تخصیص غرفه به طور کامل، امور اجرایی، رفاهی و پشتیبانی نمایشگاه، اطلاع رسانی و فعالیت‌های فرهنگی از جمله امور قابل واگذاری اما تصویب مقررات، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، نظارت مالی، اجرایی و محتوایی، پاسخگویی به شکایات و رسیدگی به تخلفات، امور مربوط به اتباع خارجی و ستاد خبری از جمله موارد غیرقابل واگذاری در نمایشگاه کتاب تهران هستند گرچه همین امور هم با مشارکت تشکل‌های نشر قابل انجام است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *