پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

اسب تراوایی که توسط رهبر انقلاب پی شد

شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 451593
پس از پذیرش مشروط برجام توسط مقام معظم رهبری، برخی از فعالان حزبی و تشکیلاتی، صاحبنظران، تحلیلگران سیاسی، نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی مواضع خود را مطرح کردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مقام معظم رهبری ۲۹ مهرماه سال جاری طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی موافقت مشروطی خود را اعلام فرمودند.

معظم‌له با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورایعالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر فرمودند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز با ارسال نامه‌ای به مقام عظمای ولایت تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد کرد.

پس از پذیرش مشروط برجام توسط مقام معظم رهبری، برخی از فعالان حزبی و تشکیلاتی، صاحبنظران، تحلیلگران سیاسی، نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی مواضع خود را مطرح کردند.

* آیت‌الله خاتمی: پیام رهبر انقلاب درباره برجام موضع ملت ایران است/ خوش‌بینی به آمریکا یعنی ناپختگی سیاسی/ عربستان در فاجعه منا مجرم است

آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به نامه مهم مقام معظم رهبری به ریاست جمهوری کشورمان اظهار داشت: نامه تاریخی عمیق و دقیق مقام معظم رهبری پرونده برجام را بست.

وی با بیان اینکه نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری نامه معمولی نبود، افزود: کلمه به کلمه این نامه بر روی حساب بود بنابراین اگر دنیا می‌خواهد موضع ملت ایران را بفهمد این نامه موضع ملت ایران است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه این نامه تجلی پیام عاشورا بود، گفت: در سراسر این نامه روح حماسه حسینی و انقلابی حاکم است و این پیام را با خود دارد که ایران اسلامی همچنان بر مواضع اصولی خود اصرار دارد و این مایه نشاط نیروهای انقلابی است که دغدغه ارزش‌های نظام را داشتند شد چرا که تمام این نامه را می‌توان هیهات من‌الذله دانست.

آیت‌الله خاتمی از دیگر ویژگی‌های بارز نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور کشورمان را نفرت از آمریکا برشمرد و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همچون امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند و از بدقولی و دروغگویی این کشور سخن گفتند.

وی تأکید کرد: اگر هر یک از طرف‌های مذاکره‌کننده بگویند که ساختار تحریم‌ها به قوت خود باقی است این نقض برجام است اگر در طول این چند سال با هر بهانه‌ای همچون بهانه نخ‌نمای حمایت از تروریسم و یا نقض حقوق بشر بخواهند برای ما تحریم جدیدی را وضع کنند این به معنای نقض برجام تلقی می‌شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند باید هیأتی قوی، آگاه و هوشمند پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل را دقیق رصد و راستی‌آزمایی کند و اگر خواستند زیر عهدشان بزنند پاسخی متقابل اتخاذ شود.

آیت‌الله خاتمی افزود: موضع ولایت نشان داد افراط و تفریط‌هایی که در طول این ایام دو طرف ابراز می‌کردند نزد مقام عظمی ولایت هیچ جایگاهی ندارد. اینکه کسانی برجام را فتح‌الفتوح معرفی کرده و یا افرادی برجام را به خطر افتادن انقلاب می‌دانستند مورد پذیرش رهبری انقلاب نبود بلکه مقام معظم رهبری با ۹ شرط برجام را تأیید کرد.

وی ادامه داد: اینکه عده‌ای می‌گویند مقام معظم رهبری برجام را تأیید کرد حتماً تأیید مشروط برجام را نیز ذکر کند و البته ما به عنوان خطیب جمعه تقاضا داریم که بگو و مگوها دیگر در مورد برجام تمام شود چرا که الان برجام یک قانون است و همه باید از این فرصت برای سامان دادن به جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به دغدغه مقام معظم رهبری درباره نفوذ ایالات متحده آمریکا با توسل به پسابرجام اشاره و تأکید کرد: از زمان برجام تاکنون صد روز می‌گذرد و مقام معظم رهبری ۷۰ بار خطر نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را گوشزد کرده‌اند بنابراین مسئولان و مردم باید مراقبت کنند دشمنی را که ۳۶ سال پیش از پنجره بیرون کردیم از در وارد نشود.

آیت‌الله خاتمی در مورد وظایف رسانه‌های تصویری و نوشتاری در مورد برجام نیز گفت: رسانه‌ای‌ها نباید جاده صاف‌کن نفوذ آمریکایی‌ها شوند، نباید چهره آمریکا را بزک کرد کسانی که این چنین عمل کنند و به بازسازی چهره آمریکا بپردازند قطعاً عامل آنها به حساب خواهند آمد.

وی ادامه داد: خوش‌بینی به دشمن و قول و قرارهای آنان ناپختگی سیاسی است. سفیر کوبا می‌گوید با اینکه آمریکا مدت‌هاست که قول داده تحریم‌ها را لغو کند هنوز آمریکا به قول خود عمل نکرده است بنابراین آنهایی که بی‌جهت خوش‌بین هستند ناپختگی سیاسی دارند.

* کعبی: ۹ بند نامه رهبر انقلاب برجام را به فرصتی برای ضربه‌زدن به نظام سلطه تبدیل کرد/خنثی‌شدن استراتژی نفوذ از پنجره مذاکرات

آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به نامه تاریخی رهبر انقلاب درباره توافق هسته‌ای اظهار داشت: نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی در چارچوب باز تبیین استراتژی‌های ثابت انقلاب اسلامی در مواجهه با استبداد و استکبار آمریکا و رژیم صهیونیستی و نیز باز تبیین مواضع ثابت نظام در ایفای حقوق ملت ایران نگاشته شد.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: نامه رهبر انقلاب همه استراتژی‌های نظام سلطه را که می‌خواستند از در و پنجره مذاکرات هسته‌ای استراتژی نفوذ را پیش ببرند خنثی و نقشه آمریکا را به هم ریخت.

عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه نامه رهبری مبنای پیشرفت هسته‌ای، اقتصادی و عبور از تحریم‌ها است، تصریح کرد: ۹ بند نامه رهبری برگرفته از استراتژی بین‌المللی نظام اسلامی بوده و برای جلوگیری از نفوذ دشمن در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که می‌تواند برجام را به یک فرصت برای ضربه زدن به نظام سلطه تبدیل کند.

وی اظهار داشت: خطوط قرمزی که در برجام تا حدودی از آن عبور شده بود و ممکن بود به منافع ملی آسیب بزند با این نامه حفظ شد و رهبری برای بعد از برجام خطوطی را مشخص کردند که باید مبنای کار دولت باشد.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه اراده رهبری به معنای اراده ملت ایران است، به ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی پس از برداشته شدن تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تأکید بر تولید داخلی و ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی برای جلوگیری از تسخیر بازار ایران توسط آمریکا و نفوذ اقتصادی صورت می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آمریکا به دنبال اجرای سیاست مصرف‌گرایی و تجمل‌ در ذیل فرهنگ غربی از طریق ایجاد بازار مصرف از جمله گرفتن مجوز رستوران های زنجیره‌ای مک‌دونالد هستند در حالی که راهبرد نظام اسلامی اقتصاد مقاومتی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درست است که ما مذاکره کرده‌ایم تا تحریم‌ها برطرف شود اما این به معنای باز کردن بازار ایران به عنوان کشور مصرف کننده کالاهای آمریکایی نیست بلکه این شرایط به معنای حرکت به سمت تولید، خودکفایی اقتصادی و توجه به کالاهای داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

* آل‌اسحاق: نامه رهبری درباره برجام یک سند تاریخی است/دولت برای اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی نهاد «نظارت و پیگیری» تشکیل دهد

یحیی آل‌اسحاق وزیر بازرگانی دولت کارگزاران و رئیس اسبق اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به نامه مهم مقام معظم رهبری به ریاست جمهوری اسلامی ایران درباره برجام اظهار داشت: این نامه در یک مقطع مهم تاریخی توسط معظم‌له نوشته شد که از آن به عنوان یکی از سندهای تاریخی یاد خواهد شد.

وی افزود: نکته مهم این تصمیم تاریخی تاکید مجدد بر اقتصاد مقاومتی است که این نشان از اهمیت اقتصاد مقاومتی دارد و باید همه دست‌اندرکاران حوزه اقتصاد به طور جد این مسئله را دنبال کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: تاکید مجدد مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی نشان‌دهنده این است که این مهم چه جایگاهی دارد که رئیس‌جمهور، وزرای دولت، روسای سه قوه و فعالان اقتصادی باید بر تحقق آن اهتمام جدی ببخشند.

آل‌اسحاق با تاکید براینکه دولت که خط مقدم اجرا محسوب می‌شود باید برنامه عملیاتی و اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد، گفت: باید به اقتصاد مقاومتی از جنبه سلبی و ایجابی مورد توجه قرار بگیرد یعنی باید از حالت تعارف و مسائل شعاری سریعا عبور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همانگونه که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره فرمودند در اقتصاد مقاومتی آنگونه که باید و شاید پیش نرفتیم. البته مثل اینکه دولت پیام را دریافت کرده چرا که صحبت‌های رئیس‌جمهور، معاونان وی و وزرا نشان می‌ دهد که همه به عزم واحدی برای اجرایی کردن رسیده‌اند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: باید یک نهاد نظارت و پیگیری برای اقتصاد مقاومتی در دولت شکل بگیرد و دولت برنامه های عملیاتی خود برای همه بخش‌ها را ارائه دهد.

آل‌اسحاق با بیان اینکه نمی‌دانم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که قرار بود در دولت تشکیل شود به کجا رسید، گفت: کمتر از ۵۰ درصد مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی مربوط به ایده می‌شود و بیش از ۵۰ درصد نظارت و پیگیری را در بر می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه تاکید مجدد مقام معظم رهبری در نامه تاریخی خود در مورد برجام و اشاره به اقتصاد مقاومتی نشان از حساسیت به این امر مهم دارد، گفت: دولت باید در مقوله تولیدات داخلی توجه لازم را صورت دهد و شاخه تقاضا را تحریک کند چرا که امروز انبارهای ما چه از خودرو، فولاد، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی و ... مملو از اجناس است اما هیچ خریدی صورت نمی‌گیرد.

به گفته وزیر بازرگانی دولت کارگزاران باید همه راه‌های سد کننده در مورد تولید داخلی را رفع کنیم و این موارد گاهاً کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش خواهد بود و ما باید راه را هموار کنیم. برای این کار گاهاً کار فرهنگی و تجهیزات تکنولوژی لازم است و ما باید این مسیر را تحقق بخشیم.

آل‌اسحاق با بیان اینکه باید چرخ تولید داخلی بچرخد، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی برخی از آن برعهده دولت است که باید بسترسازی کند و مقدار عمده آن به نظام بانکی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی و رایزنی‌های اقتصادی با هیات‌های خارجی باید خود را با بنیه اقتصاد مقاومتی آپدیت کنیم.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی در مورد برنامه ششم نیز گفت: برنامه ششم دولت باید با برنامه پنجم تفاوت ماهوی داشته باشد و هر ۱۷۱ ماده‌ای که رهبری به آن اشاره کردند باید در این برنامه حاکم شود چرا که این ۱۷۱ ماده مربوط به اقتصاد مقاومتی است.

آل‌اسحاق خاطرنشان کرد: مجموعه نظام تدبیر و برنامه‌ریزی که در برنامه ششم حاکم می‌شود باید در تخصیص منابع، جهت‌گیری، حمایت‌ها و اولویت‌بندی‌ها شاخصه اصلی اقتصاد مقاومتی باشد یعنی جای جای برنامه ششم سر تا پا اقدام عملی برای اقتصاد مقاومتی باشد و بیست و چند بندی که مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی ذکر فرمودند خود را در برنامه ششم نشان دهند.

وی با بیان اینکه اگر اقتصاد مقاومتی را ملاک قرار دهیم طرف‌های خارجی سرمایه‌گذاران و شرکاء متوجه عزم جدی ما خواهند شد، گفت: نباید بعد از برداشته شدن تحریم‌ها کالاهای مصرفی وارد کشور شود بلکه باید عزم دولت این باشد که ما اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در توضیح اظهارات خود گفت: باید به جای دریافت محصولات تمام شده از کشورهای خارجی خط تولید را از آنها گرفته و یا ماشین‌آلات برای تولید در اختیار بگیریم و تولیدات خود را به همان کشورها صادر کنیم.

آل‌اسحاق خاطرنشان کرد: باید فضای اقتصادی را به گونه‌ای هدایت کنیم که هیات‌های اقتصادی مذاکره‌کننده کشورهای خارجی اگر بنا به سرمایه‌گذاری در کشور دارند باید اهداف خود را با اقتصاد مقاومتی تطبیق دهند چراکه دولت صرفا باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی حرکت کند و عوض شدن فضای اقتصادی نیز بر همین مبنا باشد.

* نبویان: رهبر انقلاب با ۲۸ شرط اجرای برجام را پذیرفتند/مسئولان حق تخطی از شروط رهبری را ندارند

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به دستور اخیر رهبر معظم انقلاب درباره اجرای برجام گفت: پیروی از رهبر معظم انقلاب و دستوراتی که صادر می‌کنند راه نجات کشور و انقلاب است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف نامه رهبر انقلاب اظهار داشت: در مقدمه ایشان از بررسی‌های انجام شده درباره برجام در کمیسیون‌ ویژه برجام و دیگر کمیسیون‌های مجلس تقدیر کرده و عنوان دقیق و مسئولانه را برای آن بکار برده‌اند؛ متاسفانه برخی مسئولان دولتی و رسانه‌های مختلف تاکید می‌کردند که بررسی‌های مجلس درباره برجام جناحی و سیاسی است که تعابیری دور از انصاف بود.

* مبادا با عدم رعایت این نکات منافع ملت از بین برود

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر لزوم مدنظر قرار دادن شروط ذکر شده در نامه برای حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور گفت: این نکته نشان می‌دهد که مسئولان دولتی باید نکات مطرح شده در این نامه را آویزه گوش خود کرده و مبادا با عدم رعایت این نکات منافع ملت از بین برود.

وی تقدیر رهبر معظم انقلاب از همه اعضای تیم‌های سابق مذاکره کننده و همچنین تیم فعلی را یادآور شد و تصریح کرد: رهبر انقلاب از منتقدان نیز تقدیر کرد و فرمودند که آنها با ریزبینی قابل تحسین مسائل مربوط به برجام را بررسی کردند؛ از این فرموده رهبری مشخص می‌شود که برجام دارای نقاط ضعف بوده و منتقدان آن را شفاف کرده‌اند.

نبویان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ابتدا از اعضای کمیسیون ویژه برجام و سپس نمایندگان و اعضای هیأت رئیسه مجلس تقدیر کردند و طرح مجلس درمورد برجام را محتاطانه خواندند افزود: ما درباره طرح مجلس بارها به این نکته اشاره کردیم که نکات مهم و خطوط قرمز مدنظر رهبر معظم انقلاب در طرح مجلس نیامده است.

* اقدامات ما در تاریخ باقی خواهد ماند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نظر مقام معظم رهبری مبنی بر به یاد ماندنی و عبرت‌آموز بودن تلاش‌های صورت گرفته در بررسی و تصویب برجام گفت: همه ما باید بدانیم که اقدامات ما در تاریخ باقی خواهد ماند و ما باید از آن برای آینده درس بگیریم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری انقلاب درباره توجه به وعده الهی و دل بستن به یاری خداوند اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که اگر تلاش‌ها مسئولانه و برای خدا باشد موجب نصرت الهی می‌شود زیرا خداوند وعده داده که اگر کسانی او را یاری کنند او نیز آنها را یاری خواهد کرد و این نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب بارها به مسئولان تذکر داده‌اند که فقط به خداوند امید ببندیم نه به کشورهای دیگر و سران کفر.

نبویان با اشاره به بند دوم نامه رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر دشمنی امریکا با ملت ایران گفت: این مسئله امروز بسیار مورد غفلت قرار گرفته و متاسفانه دیپلماسی وزارت امور خارجه ما این مسئله را مورد توجه نمی‌دهد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب تاکید می‌کنند که امریکا همواره در مسئله هسته‌ای و دیگر مسائل همواره رویکرد خصمانه با ملت ما داشته است و به عقیده من این ساده‌لوحانه است که ما فکر کنیم امریکا دست از دشمنی با ملت ایران برداشته است.

* اقدامات خصمانه آمریکا علیه ملت ایران

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اقدامات خصمانه علیه ملت ایران نظیر ایجاد قائله‌های مختلف در ابتدای انقلاب، حمایت از گروه‌های تروریستی علیه ملت ایران، تشویق و حمایت صدام و حمله علیه ایران طراحی کودتاها و فتنه‌های مختلف برای براندازی نظام ایران گفت: این اقدامات همگی ثابت می کند که امریکا دشمن ما بوده و دست از دشمنی برنمی‌دارد.

نبویان با یادآوری اشاره رهبر انقلاب به نامه‌نگاری رئیس جمهور امریکا با ایشان و بیان این مسئله که امریکا قصد براندازی نظام ایران را ندارد گفت: رهبر انقلاب به این نکته اشاره کردند که این اظهار نظر رئیس جمهور امریکا با طراحی فتنه ۸۸ و حمایت از فتنه‌گران خلاف واقع از آب درآمد؛ این نشان می دهد که مسئولان ما نباید فریب وعده‌های ظاهری آنان را بخورند.

وی ادامه داد: دست دادن و لبخند زدن به دشمن جز شکست ما و از دست دادن منافع ملی حاصل دیگری در پی نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که علت دشمنی امریکا با ملت ایران چیست اظهار داشت: رهبر انقلاب تاکید دارند که علت دشمنی امریکا ماهیت جمهوری اسلامی ایران است؛ رهبری در سخنرانی‌های اخیر خود نیز در مقابل کسانی که می‌گفتند انقلاب تمام شده است تصریح داشتند که انقلاب تمام شدنی نبوده و روحیه انقلابی تاکنون ما را موفق کرده است.

نبویان با تاکید بر اینکه علت دشمنی امریکا با ایران تعهد ما به اسلام است افزود: قرآن و تعابیر آن درباره مقابله با دشمنان خدا نشان می‌دهد که سران کفر که مصداقش در دوران ما امریکا، اسرائیل و غرب است هیچگاه دست از دشمنی با ما برنمی‌دارند مگر آنکه دین ما را بگیرند.

وی با اشاره به برشمردن موارد منجر به دشمنی امریکا با ملت ایران در نامه رهبر معظم انقلاب گفت: معنی این تعبیر رهبر معظم انقلاب این است که امریکا زمانی دست از دشمنی با ما برمی‌دارد که دست از همه تعالیم اسلامی و ماهیت‌های دینی خود برداریم و به قول رهبر انقلاب هر وقت که ما ضعیف شویم امریکا دست از دشمنی خود برخواهد داشت.

* آمریکا در مذاکرات به دنبال تحقق اهداف رژیم صهیونیستی بود

نبویان با بیان اینکه رهبر انقلاب رفتار امریکا در مذاکرات هسته‌ای را یکی از موارد آشکار دشمنی امریکا با دولت ایران خواندند افزود: رهبر انقلاب تصریح کردند که امریکا در طول دو سال مذاکرات به دنبال تحقق اهداف و خواسته‌های رژیم صهیونیستی بود؛ با این تعبیر رهبری بیان این حرف که با توافق هسته‌ای اسرائیل منزوی شده یک خیال خام است و این حرف بسیار زشت است که بگویند منتقدین با اسرائیل هم‌نوا شده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: چگونه رژیم صهیونیستی باید نگران و ناامید باشد در حالی که تمامی موارد نگرانی آنها در مذاکرات از سوی امریکا از ما گرفته شده است؛ به عنوان مثال ما تعهد کرده‌ایم که راکتور آب سنگین اراک که قابلیت تولید پلوتونیوم دارد باید نابود شود و همچنین متعهد شدیم که باز فراوری اورانیوم را تا ابد انجام ندهیم که این موارد از مصادیقی بود که نگرانی‌های رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد.

نبویان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هوشیاری مسئولان توانسته است تا حدود زیادی نقاط ضعف برجام را تحت پوشش قرار دهد، گفت: رهبر انقلاب تصریح کردند که هوشیاری مسئولان- و نه فقط تیم مذاکره کننده هسته‌ای- از جمله خود ایشان با ابراز نگرانی‌های مختلف توانسته به ما هشدار دهد که از بروز زیان‌های مختلف در موارد متعدد جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه البته در این میان خسارات متعددی نیز به دلیل عدم رعایت خطوط قرمز به ما وارد شده است گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که مقصود مذاکرات دارای نقاط ابهام، ضعف ساختاری و موارد متعددی است که اگر مراقبت صورت نگیرد منجر به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: من به برخی از این موارد خسارت اشاره می‌کنم؛ مجوز برای بازرسی از تمامی نقاط و مراکز نظامی ایران بر اساس ضمیمه اول صفحه ۲۳ تا ۲۴ و بند ۷۴ تا ۷۸ به طرف غربی اعطا شده است.

* نظارت‌های پذیرفته شده از سوی ایران در برجام بی‌نظیر است

نبویان با بی‌نظیر خواندن نظارت‌های پذیرفته شده از سوی ایران در برجام اظهار داشت: هر کشوری در دنیا تنها دو نظارت هسته‌ای را می‌پذیرد که یکی پادمان است و دیگری پروتکل الحاقی در صورت پذیرش داوطلبانه از سوی آن کشور است ولی ما در برجام ۴ نوع نظارت دیگر را نیز پذیرفته‌ایم که هیچ کشوری در دنیا اینگونه نظارت را نپذیرفته است.

وی اضافه کرد: به علاوه نظارت‌های ذکر شده در پروتکل‌های الحاقی که به گونه‌ای که طرف مقابل هر مکان را در هر زمانی می‌تواند بازرسی کند ما پذیرفته‌ایم که اقدامات شفاف‌ساز را نیز انجام دهیم؛ همچنین ما پذیرفته‌ایم که شورای امنیت سازمان ملل نیز بر مسئله هسته‌ای ما نظارت کند و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای موظف شده که علاوه بر گزارش به شورای حکام به شورای امنیت سازمان مل

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای برجام با حضور اعضای ۱+۵ ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا گفت: علاوه بر این نظارت‌ها ما در برجام اجازه داده‌ایم که کشورهای دست چندم مانند عربستان، قطر و بحرین نیز بر صنایع مختلف دفاعی و دارای کلاس بالای ما نظارت کنند که این موارد خسارت‌های بزرگی را به تعبیر مقام معظم انقلاب به کشور ما وارد می‌کنند.

نبویان ترکیب و وظایف کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام را یادآور شد و افزود: ۱۶ وظیفه برای این کمیسیون در نظر گرفته شده است که در همه جا گفته شده که نظر کمیسیون بر اساس اجماع اعضا صادر می‌شود ولی تنها در یکجا گفته شده که اجماع لازم نیست که آن مورد در زمینه دسترسی به اماکن نظامی ایران است که تاکید شده تنها ۵ رأی از ۸ رأی کافی است.

وی با بیان اینکه ایجاد این کمیسیون مشترک یک بدعت در نظام بین‌المللی است گفت: در مورد مسئله اقلام دوگانه که در بسیاری از صنایع ما بکار می‌رود گفته شده که باید این کالا به کارگروه خریدی که از سوی کمیسیون مشترک مشخص می‌شود ارائه دهند و اجازه همه اعضا نیز برای خرید آن کالا لازم است و حتی اگر یکی از آنها مخالفت کند آن کالا به ایران داده نخواهد شد و درنهایت شورای امنیت نیز باید تأیید کند که آن کالا به ایران داده شود یا خیر.

* تسلط کشورهای دسته چندم بر ایران

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه این اقدام خسارت بزرگی را به ایران وارد می‌‌کند ادامه داد: تازه زمانی که همه این موارد انجام شود بند دیگری وجود دارد که می‌گوید کشور صادر کننده تکنولوژی حق دارد بر نوع استفاده از آن نظارت کند یعنی اگر یک تاجری در کشوری مانند عربستان و دیگر کشورها اقدام به فروش این کالاها می‌کند، کشور صادرکننده حق دارد بر استفاده نهایی آن کالا نظارت کند که این به معنای تسلط کشورهای دسته چندم به ایران است.

نبویان با اشاره به برخی محدودیت‌های ایجاد شده برای ایران در برجام در بازه زمانی ۱۰، ۱۵ و حتی ابدی گفت: ارسال سوخت مصرف شده راکتورها به خارج ممنوعیت بازفراوری، ممنوعیت تحقیق و توسعه در بازپروری و ممنوعیت داشتن تنها یک راکتور آب سنگین، خرید کالاهای با قابلیت دوگانه از طریق کمیسیون مشترک همگی از جمله محدودیت‌های دائمی ایران در برجام است.

وی با بیان اینکه پذیرش این محدودیت‌های به معنای محروم کردن تمامی نسل‌های آینده کشور است اظهار داشت: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که ما باید بسیار مراقب باشیم و در صورت عدم مراقبت ضربه‌های فراوانی خواهیم خورد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بند ۳ نامه مقام معظم انقلاب گفت: رهبر انقلاب در این قسمت به بندهای ۹ گانه مصوبه مجلس شورای اسلامی و ۱۰ بند مصوبه شورای عالی امنیت ملی در ۱۹/۵/۱۳۹۴ اشاره کردند و ضمناً ۹ شرط دیگر نیز برای اجرای برجام از سوی خودشان عنوان کردند که در مجموع ۲۸ شرط برای پذیرش برجام از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفت.

* رهبر انقلاب مصوبه شورای عالی امنیت ملی را با ۲۸ شرط پذیرفته

نبویان با یادآوری زمان تصویب برجام در شورای عالی امنیت ملی در تاریخ ۱۹ مرداد اظهار داشت: رهبر انقلاب بعد از ۲ ماه و ۱۰ روز مصوبه شورای عالی امنیت ملی را با ۲۸ شرط پذیرفته و تأیید کردند؛ معنای این شروط این است که رهبری هیچگاه از خطوط قرمز خود عدول نکرده است زیرا خطوط قرمز منافع ملی خود را حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: خیلی‌ها در کمیسیون ویژه و زمانی که برجام در حال بررسی بود به ما می‌گفتند که حضرت آقا برجام را پذیرفته‌اند ولی تاریخ نامه رهبری و شروط ضمیمه آن نشان داد که این خبر یک دروغ بود.

نبویان با اشاره به شرط اول رهبر انقلاب مبنی بر لزوم لغو همه تحریم‌ها گفت: متاسفانه باید اشاره کنم که تحریم‌های مالی اقتصادی کنگره، ۱۲ تحریم از دستورات اجرایی رئیس جمهور که همگی مربوط به تحریم‌های ثانویه امریکا به ایران است تا ۸ سال نه لغو می‌شود و نه تعلیق بلکه فقط متوقف می‌شود؛ در حالی که هدف ما از مذاکرات برچیده شدن این تحریم‌ها بود.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره زمان برداشته شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز اظهار داشت: بخشی از این تحریم‌ها در روز اجرا (که این زمان هنوز معلوم نیست چون ما هنوز اقدامات خود را انجام نداده‌ایم) لغو شده و بخشی دیگر تا ۸ سال بعد در روز انتقالی و بخشی دیگری ۱۰ سال دیگر برداشته می‌‌شوند. در حالی که هدف ما این بود که همه تحریم‌ها در روز اجرا لغو شود.

نبویان با بیان اینکه تمامی تحریم‌های مربوط به حقوق بشر، تروریسم و تحریم‌های اولیه امریکا درمورد بلوکه شدن دارایی‌ها لغو نمی‌شود گفت: هدف از مذاکره لغو تحریم‌ها بود نه تعلیق ولی متاسفانه در متن برجام این خسارات بزرگ به حال و آینده کشور وارد شده است.

وی منوط شدن لغو تحریم‌ها و انجام تعهدات ایران را یکی از نقاط غم‌انگیز برجام خواند و اشاره رهبر معظم انقلاب را به این مسئله یادآور شد و افزود: ما باید همه تعهدات خود از قبیل جمع‌آوری سانتریفیوژها، از بین بردن قلب راکتور اراک، تغییر کاربری فردو و دیگر اقدامات را انجام دهیم و تازه پس از راستی‌آزمایی آژانس طرف مقابل دستور توقف یا تعلیق تحریم‌ها را صادر می‌کند.

* در متن برجام پذیرفتیم که ابتدا ابزار اقتدار ایران از بین برود

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مسئله‌ هسته‌ای ابزار اقتدار ملت ایران است ادامه داد: ما در متن برجام پذیرفتیم که ابتدا ابزار اقتدار ایران از بین برود ولی در مقابل دشمن ابزار تحریم را در دست خود همچنان نگه دارد؛ کجای این کار عاقلانه است؟ و ما چرا باید چنین اقدامی را می‌پذیرفتیم.

نبویان در ادامه با تاکید بر اینکه امریکا با دید دشمن در این مذاکرات در مقابل ما حاضر شده بود گفت: این نکته از آنجا اثبات می‌شود که ما پس از آنکه تعهدات خود را انجام دادیم امریکا بدون راستی آزمایی آژانس آن را نمی‌پذیرد و می‌گوید که من سازمانی را برای این راستی آزمایی در نظر گرفتم زیرا شما (ایران) دشمن ما محسوب می‌شوید ولی ما در مقابل در زمینه برداشته شدن تحریم‌ها هیچ سازمانی را برای راستی‌ آزمایی در نظر نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدام نشان می‌‌دهد که طرف مقابل با دید دشمن به ما نگاه می‌کند ولی متاسفانه مذاکره کنندگان ما با دید دشمن به طرف مقابل نگاه نمی‌کنند و برای همین رهبر انقلاب تاکید کردند که باید تضمین‌های قوی درباره برداشته شدن تحریم‌ها گرفته شوند و طرف مقابل باید اعلام کند که تحریم‌های پولی و مالی به طور کلی و نه بخشی از آنها لغو شود و حتی اظهار باقی ماندن ساختار تحریم‌ها نیز برجام را لغو خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید ابزارهای فشار ملت ایران را در برجام از دست بدهیم گفت: راکتور آب سنگین اراک به دلیل تولید ۹ کیلو پلوتنیوم در سال و ذخایر اورانیوم ۵ درصد ما دو مورد اصلی نگرانی آمریکا و صهیونیست‌ها هستند و رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که این دو مورد زمانی باید تعهدات ایران درباره آنها انجام شود که پرونده PMD بسته شود.

* آژانس اعلام کرده پایان PMD را آذر ماه اعلام می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آژانس اعلام کرده که بحث پایان PMD را تا آذر ماه اعلام می‌کند پس تا آن زمان کسی حق ندارد به موضوع از بین بردن قلب راکتور اراک و ارسال اورانیوم ۵ درصد به خارج بپردازد.

نبویان با اشاره به ترکیبات در نظر گرفته شده در زمینه مبادله اورانیوم ایران با کشور خارجی در نامه رهبر معظم انقلاب گفت: رهبری تاکید داشته‌اند که این کار به صورت مرحله به مرحله انجام شود یعنی مقداری اورانیوم ۵ درصد را بدهیم و مقدار دیگری دریافت کنیم نه اینکه به صورت ناگهانی چندین تن به آن کشور داده شود.

تاکید مقام معظم رهبر انقلاب بر تولید ۱۹۰ هزار سوخت در انتهای ۱۵ سال را یادآور شد و افزود: رهبری تاکید کردند که هرگونه ابهام و نگرانی ناشی از برخی مطالب بیان شده در زمان برجام باید برطرف شو؛ این ابهام در بند ۶۳ ضمیمه اول برجام وجود دارد که می‌گوید ایران چه تعداد حق تولید سانتریفیوژ نسبت به نسل ۸ و نسل ۶ را دارد چون با توجه به این بند ایران تا حدود ۳۱ سال دیگر به ۱۹۰ هزار سو نخواهد رسید.

وی اضافه کرد: یکی از شروط اساسی رهبر معظم انقلاب برای تأیید برجام این است که اظهارات غربی‌ها درباره ابهامات موجود در برجام مورد قبول نیست و مرجع تنها متن مذاکرات است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تاکید رهبر انقلاب درباره تشکیل یک هیأت قوی و آگاه و هوشمند برای رصد اجرایی شدن برجام گفت: این هیأت باید این ۲۸ شرط و اقدامات طرف مقابل را به صورت دقیق رصد کند.

نبویان ادامه داد: در پایان این نامه نیز شاهد هستیم که رهبر انقلاب تصریح می‌کنند که رفع تحریم‌ها اگرچه خوب است ولی گشایش اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم تنها منوط به رفع تحریم‌ها نخواهد شد و تاثیر تحریم‌ها بسیار اندک است و ایشان تاکید دارند که تنها راه برای نجات اقتصاد کشور اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی پس از برداشته شدن تحریم‌ها به ایران و لزوم دقت در نوع خدمات ارائه شده از سوی آنها گفت: به عنوان مثال وزیر نفت به ما می‌گفت یکی از پیشنهادات ژاپن به ما این است که برای ایران کار خدماتی انجام دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: سرمایه‌گذاری خارجی زمانی ارزشمند است که آن سرمایه‌گذار پول خود را وارد یکی از کارخانه‌های نیمه تعطیل ما کند و ضمن تولید ارزش مالی اشتغال نیز ایجاد شود اما اگر قرار باشد شرکت‌های خارجی برای ما در کیش و شمال هتل بسازند ارزشی ندارد.

* نباید مواد مصرفی را از امریکا وارد کنیم

نبویان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از واردات بی‌رویه پس از برجام خاطر نشان کرد: بر اساس تاکید رهبر انقلاب ما به هیچ وجه نباید مواد مصرفی را از امریکا وارد کنیم.

وی با قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در راستای حفظ منافع ملی خاطر نشان کرد: ما از مسئولان محترمی که می خواهند برجام را اجرا کنند توقع داریم که بدانند تخلف از شروط رهبر انقلاب به معنای ضربه زدن به منافع ملی است و قطعا آنها حق هیچگونه تخطی از این شروط ندارند.

* فضائلی: شروط رهبری برای لغو تحریم‌ها هدف اساسی مذاکرات را احیا کرد/ نفوذ دشمن با بی‌دقتی در اجرای برجام صورت می‌گیرد

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به نامه تاریخی رهبر انقلاب درباره توافق هسته‌ای اظهار داشت: از ابتدا که برجام در مذاکرات بین ایران و ۱+۵ به نتیجه رسید این موضوع محل بحث و تحلیل‌های مختلفی در داخل کشور قرار گرفت و خارج از نقدها دو مسیر قانونی برای بررسی برجام انتخاب شد.

فضائلی با اشاره به نقش شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی برای طی کردن روال قانونی برجام در داخل کشور تصریح کرد: این دو نهاد پذیرش برجام را به صورت صددرصد قابل تأیید ندانستند و تأکید کردند که این طرح دارای ابهاماتی است که عدم برطرف شدن آن منجر به خسارات غیر قابل جبران خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اعلام نظر رهبر انقلاب درباره برجام طبق قانون که مصوبات شورا باید به تأیید رهبری برسد افزود: از آنجایی که گفته شده بود پاسخ به برجام باید به صورت بله یا خیر باشد، پذیرش مشروط از سوی رهبر انقلاب و نوع پاسخ ایشان بسیار هوشمندانه بود.

وی ادامه داد: با این شروطی که رهبری گذاشتند تلاش کردند برجام را به صورت کامل یا نزدیک به کامل به منافع ملی نزدیک کنند و مواردی که می‌توانست به امنیت ملی آسیب بزند با این شروط پیشگیری شد که این بسیار حائز اهمیت است.

فضائلی تأکید کرد: مسئله مهم دیگر غیرت‌مندی رهبر انقلاب نسبت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور بود که ایشان از قبل هم گفته بودند این دستاوردها نباید آسیب ببیند.

این کارشناس مسائل سیاسی هدف اساسی مذاکرات را رفع تحریم‌ها عنوان کرد و یادآور شد: برای رفع تحریم‌ها شرایطی از سوی رهبر انقلاب تعیین شد که اجازه نخواهد داد این مسئله در بین لفاظی و شیطنت‌های طرف مقابل به ویژه آمریکا دچار آسیب شود.

وی با بیان اینکه سراسر محتوای بیانیه رهبری بی‌اعتمادی مستدل نسبت به آمریکا است، خاطرنشان کرد: با توجه به فریبکاری آمریکا در جریان مذاکرات اخیر و تغییر حرف‌ها در جریان مذاکرات صرف نظر از پیشینه پر نیرنگ و فریب آمریکا، این مسئله بسیار حائز اهمیت بود.

فضائلی تأکید کرد: رهبر انقلاب دستور مهمی به شورای عالی امنیت ملی مبنی بر تعیین یک کار گروه جامع برای رصد اجرای برجام دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره پیشنهادات خود برای تعیین اعضای این هیأت نظارت گفت: قاعدتا با تعبیری که رهبری درباره این هیأت داشتند علی‌القاعده کسانی باید در این گروه قرار بگیرند که ضمن برخورداری از ویژگی تدبیر و خدمت،‌نسبت به طرف مقابل خوشبین نبوده و از نگاهی واقع‌بینانه برخوردار باشند.

وی با اشاره به لزوم برخورداری اعضای این هیأت نظارت از دانش، تخصص و اشراف به مسائل برجام خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی باید با در نظر گرفتن این ملاحظات افرادی را انتخاب کند که در افکار عمومی نسبت به آنها اعتماد وجود داشته باشد و منافع و امنیت ملی را به عنوان اولویت در نظر بگیرد.

فضائلی درباره مسدود شدن راه‌های نفوذ در صورت اجرای دقیق نامه رهبری توضیح داد: محدود کردن بحث نفوذ دشمن به برجام اشتباه بوده و به معنای باز گذاشتن راه‌های دیگر برای نفوذ دشمن است.

این کارشناس مسائل سیاسی یکی از راه‌های نفوذ دشمن را بی‌دقتی و ساده‌انگاری در اجرای برجام عنوان کرد و گفت:‌ باید مراقب منافذی که دشمن در صدد نفوذ از طریق آن است باشیم.

* نجابت: بی‌اعتمادی به طرف مقابل مورد تاکید نامه اخیر رهبر انقلاب بود/همه باید در اجرای دقیق برجام به شروط رهبری توجه کنیم

حسین نجابت، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزای فارس به دنبال نامه اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام اظهار داشت: خوشبختانه فرمایش مقام معظم رهبری در راستای فرمایش قبلی ایشان است.

وی افزود: ایشان از ابتدا نیز همزمانی لغو تحریم‌ها را مورد تاکید قرار دادند که باید لغو تحریم‌ها صورت گیرد نه تعلیق و توقف. در صورتی که در متن برجام در برخی لغو ولی برخی دیگر سخن از تعلیق و توقف به میان آمده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ایشان در سخنانشان به بی‌اعتمادی کامل به طرف اروپایی و آمریکایی اشاره کردند لذا در این خصوص با خوشبینی برخورد نمی‌کنند.

نجابت در ادامه مطلب خود عنوان کرد که ما چند سال است که گرفتار گزارشات غیرمنصفانه، جهت‌دار، غیر کارشناسانه و کاملا جانبدارانه و سیاسی آژانس هستیم که در مورد PMD و ابعاد ممکن هسته‌ای و فعالیت‌های غیر صلح آمیز متهم و با ما با ابهام صحبت می‌کنند و پرونده ابعاد گوناگون نظامی را مختومه اعلام نمی‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح یک فوریتی برجام و تصویب آن در مجلس اشاره کرد و گفت که طرف مقابل مذاکره برای ما شرط گذاشتند ما هم در طرح یک فوریتی مجلس این شروط را قرار دادیم ولی نکته مهم در این میان که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره داشتند این است که هیچ اعتمادی به طرف آمریکایی و اروپا وجود ندارد و به صورت مستدل اقدامات سابق و فعلی امریکا را در نظر گرفته و اعلام می‌کنند که هیچ تضمینی نیست که غربی‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

وی به تشریح سابقه طرف مقابل مذاکره‌کننده پرداخت و عنوان کرد: سابقه نشان می‌دهد که این‌ها قوانین خود و بین‌المللی همچنین تعهداتی که داده بودند را زیر پا می‌گذارند و هر جا که زورشان برسد زور می‌گویند. شاهد هستیم که در لیبی، عراق و افغانستان و هر کجا که زورشان رسیده نیز اعمال زور کردند.

این نماینده در ادامه سخنان خود بی‌اعتمادی به طرف مقابل را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: این سابقه بد طرف اروپایی و آمریکایی اثبات می‌کند که به آنها اعتماد نکنیم. ما گفته بودیم که در متن برجام طرف‌های غربی به ما اعتماد نکردند یعنی هر کجا خواستند ما اقدامی انجام دهیم سخن از راستی آزمایی آن به میان آمد. ولی متاسفانه ما در متن به آن‌ها اعتماد کردیم و این اشکال راهبردی بود.

وی در همین رابطه ادامه داد: لذا در همین راستا راه آن ‌را رهبر معظم انقلاب به صورت مستند بیان کردند و فرمودند که اگر بناست اتفاقی در اراک بیفتد باید یک قرارداد مطمئن داشته باشیم یعنی اطمینان پیدا کنیم دستاوردی را که سالها است تلاش کرده و به دست آورده‌ایم را با یک چیز بی‌اعتنا تعویض و نابود نکنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در نامه خود به رئیس جمهور درباره برجام دقیقا با توجه به حفظ منافع کلی نظام و کمک به دولت بوده است چرا که قدرت چانه‌زنی دولت در این میان بیشتر می‌شود.

نجابت متذکر شد که همه باید در اجرای دقیق برجام و شروط رهبری و مجلس دقت کنیم چرا که ۹ بندی که در ماده واحده مصوبه مجلس است تقریبا به شکل تلویحی است که مقام معظم رهبری به صورت شفاف و قاطع‌تر بیان کردند.

وی در همین رابطه ادامه داد: نامه مقام معظم رهبری درباره برجام یک قدم بسیار مهم بود. ما در کمیسیون برجام اقداماتی انجام دادیم؛ از اینکه این اقدامات مورد رضایت ایشان واقع شده است بسیار خوشحالیم چرا که در طول بررسی برجام در کمیسیون ویژه فشارهای بی‌امانی به ما وارد می‌شد که عجله کنید و یا متن برجام را بررسی نکنید لذا زحمات زیادی در این راستا کشیده شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خاتمه ضمن ابراز امیدواری از سخنان رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری موید گزارشی بود که کمیسیون ویژه به مجلس ارائه داد و امیدواریم هم در تبعیت از ایشان به گونه‌ای رفتار کنیم که در راستای حفظ منافع نظام باشد.

* اکرمی: اجرای برجام از خود مذاکرات سخت‌تر است/ضرورت تشکیل کمیته عالی برای نظارت بر اجرای تعهدات طرف مقابل

حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، به ارزیابی نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره اجرای برجام پرداخت و اظهار داشت: رهبر انقلاب در این نامه از طرفی با تأیید برجام به همه اختلافات داخلی افراد خاتمه دادند و از طرفی افشاگری را درباره طرف مقابل به ویژه آمریکا انجام دادند چرا که طرف مقابل در عمل و رفتار تناقض‌گونه عمل می‌کند بنابراین به مردم و دولت هشدار دادند که در برابر دشمن حواس خود را جمع کنیم، احتیاط کنیم و بدانیم که دشمن، دشمن است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله اقتصاد مقاومتی محور بعدی بود که رهبر معظم انقلاب در این نامه به آن اشاره کردند و ما باید این مسئله را جدی بگیریم و کنترل مصرف و وجدان کاری داشته باشیم، برای مثال در زمینه خودرو شاهد هستیم که از طرفی گفته می‌شود که خودروها در بازارها مانده است و خریداری نمی‌شود، از طرفی فروشندگان حاضر نیستند قیمت آن را مناسب کنند و از سویی فکر می‌کنیم اگر از بیرون خودرو وارد کنیم مشکلات حل می‌شود، در حالی که این‌چنین نیست و باید بر کیفیت تولیدات خود بیفزاییم.

اکرمی ادامه داد: باید اقتصاد خودکفا و اقتصاد مقاومتی را در کشورمان اجرا کنیم تا دشمن بداند اگر به ما نرسد نیز ما به اهداف خومان می‌رسیم هر چند که اگر مشکلات برداشته شود قطعا کشور ما رشد بیشتری خواهد داشت.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کمیته عالی برای نظارت بر اجرای تعهدات طرف مقابل خاطرنشان کرد: مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای اجرای برجام است که قطعا از مذاکره‌ کردن سخت‌تر است چرا که این مرحله در مقام عمل است و با توجه به سابقه بدی که آمریکایی‌ها از خود نشان دادند، باید حواسمان را جمع کنیم.

* رحمانی: بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی روزنه‌های نفوذ دشمن در «برجام» را باز می‌گذارد

رضا رحمانی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره محورهای دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس‌جمهور در زمینه اجرای برجام گفت:‌ دشمن می‌خواهد در قالب مذاکرات اهداف دیگری را دنبال کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید در لابلای مذاکرات فلسفه و هدف اصلی آن که لغو تحریم‌هاست فراموش شود، اظهار داشت: تدوین تمهیداتی در این باره آنقدر ضروری است که تشکیل هیأتی ناظر و هوشمند بر روند اجرای برجام مورد تصریح رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

رحمانی در ادامه گفت:‌ دشمن حتی در تعاملات اقتصادی نیز اهداف و منافع خود را دنبال می‌کند و اگر ما مسلح به اقتصاد مقاومتی نشویم حتی در صورت توافق با دشمن نیز متضرر خواهیم شد.

وی از اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد برای کشور یاد کرد و افزود: متأسفانه به این مقوله توجه نمی‌شود و این موجب می‌شود که در جریان توافق هسته‌ای روزنه‌هایی برای دشمن باز بماند چرا که ما در خیلی از حوزه‌ها خودکفا نشده‌ایم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: به‌عنوان مثال نفت که یک ثروت خدادادی برای کشور ماست در جریان تحریم‌ها به عاملی علیه خودمان تبدیل شد، در حالی که اگر آن را به فراوری‌های مختلف می‌رساندیم دیگر دشمن نمی‌توانست از آن به عنوان حربه‌ای برای تهدید ما استفاده کند.

* سلطانی‌صبور: ضروت تشکیل هیأت ناظر بر اجرای برجام/ نامه رهبری اتحاد را به ملت بازگرداند

عطا‌ءالله سلطانی‌صبور نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری در نامه خود به رئیس‌جمهور درباره اجرای برجام، گفت: مجلس نیز می‌توانست در طرح خود این موارد را کتباً لحاظ کند، اما مجلس عجله کرد و این نکات را در طرح خود قید نکرد.

وی با هشدار نسبت به هرگونه خوش‌بینی نسبت به آمریکا و اینکه او دست از دشمنی با ایران برداشته است، اظهار داشت: یک بار سراغ نداریم که آمریکا در قول و قرارهای خود نقض نکرده باشد لذا تشکیل هیأت ناظر بر روند اجرای برجام و انجام تعهدات طرف مقابل به منظور دور نخوردن جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد.

سلطانی‌صبور نامه رهبر معظم انقلاب را درباره اجرای برجام موجب بازگرداندن اتحاد به اردوگاه ملت خواند و گفت: هرگونه خوشبینی به دشمن پس از برجام موجب می‌شود ما از دقت نسبت به خصومت‌های او غافل شده و به او پشت کرده و اسباب سوءاستفاده او را فراهم کنیم.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اخذ تضمین‌های مکتوب و کافی از طرف مقابل درباره لغو تحریم‌ها خاطرنشان کرد: البته این اصل برگرفته از اسلام است که تصریح می‌دارد در هر قرارداد توافقی تضمین‌های کافی صورت گیرد و از شاهد نیز بهره گرفته شود.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی دستورات رهبر معظم انقلاب را آبی گوارا خواند و گفت:‌ محورهای نامه ایشان و رئیس‌جمهور درباره برجام دغدغه‌های ما را برطرف کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با ابراز خرسندی از اینکه در فهرست دلواپسان توافق هسته‌ای قرار داشته است، تصریح کرد: نه تنها گروه موسوم به دلواپسان بلکه رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان نظام و تیم مذاکره‌کننده نیز در حقیقت دلواپس برجام بودند.

* هاشمی: دولت موظف به اجرای دقیق شروط رهبر انقلاب در اجرای برجام است

سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به شروط مقام معظم رهبری برای اجرای برجام در نامه اخیرشان به رئیس‌جمهور اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب یک بار دیگر در یک نقطه حساس و پیچ تاریخی نظام و انقلاب، نقش خودشان را به درستی و به طور صحیح ایفا کردند و از بروز بحران‌هایی در آینده و مشکلات جدی پیشگیری کردند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب با این نامه نقش، جایگاه، قدرت و اساس ولایت فقیه را باز هم اثبات کردند، افزود: رهبر انقلاب در این نامه نواقصی که متأسفانه در رابطه با جزئیات برجام وجود داشت را جبران کردند، علیرغم آنکه تعدادی از نمایندگان مجلس این موضوع را تذکر داده بودند و توجهی به آن نشد، ایشان به طور کامل‌تر، جامع‌تر و قاطع‌تر این موضوعات را به دولت ابلاغ فرمودند.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: با نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور، دولت موظف شد بر اساس قانون به مُرِّ فرمایشات ایشان عمل و تمام چارچوب‌های مورد نظر را عملیاتی کند.

وی با تأ‌کید بر اینکه مسئولان دولتی باید بدانند فرمایشات مقام معظم رهبری برای همه لازم‌الاجراست، گفت: به سهم خودم از رهبر معظم انقلاب تقدیر و تشکر می‌کنم که هوشمندانه در جایگاه خودشان توانستند نواقص موجود را جبران و برطرف و امید جدیدی در قلوب ملت عزیز ایران ایجاد کنند.

هاشمی همچنین یادآور شد: رهبر معظم انقلاب با این نامه نگرانی بسیاری از مردم را رفع کردند و البته شبهات مطرح را به طور دقیق و صحیح برطرف نمودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان دولتی همانطور که در اظهارنظرهای اولیه‌شان اعلام کردند به دستورات مقام معظم رهبری عمل کند و با دست پُر تعهدات طرف غربی در برجام را پیگیری کنند، دولت بداند مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت جدی از مسئولان دولتی در پیگیری و اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری خواهند داشت.

* ذوالنور: نامه مقام معظم رهبری تامین‌کننده منافع مردم است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی (ع) در مصلای امام خمینی (ره) رشت، اظهار کرد:وی درباره برجام متذکر شد: برخی می‌گفتند حتی آب خوردن مردم به تحریم‌ها وابسته است و تا دیروز می‌گفتند مشکلات مردم از سوء‌مدیریت است.

وی با بیان اینکه تقابل دو قطبی درباره برجام در کشور می‌توانست کشور را بر باد دهد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با منویات خود روند موجود را در جهت تأمین امنیت ملی هدایت کردند.

ذوالنور با تصریح بر اینکه مقام معظم رهبری از تیم هسته‌ای به‌طور قاطع حمایت کردند، افزود: ایشان از نقادان برجام نیز حمایت کردند و اجازه دادند سخنان خود را بگویند و فضای کشور را در راستای منافع ملی هدایت کردند.

وی با اشاره به اینکه نقدهای مخالفان موجب موفقیت امروز کشور شده است، یادآور شد: ۹ بند نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور ضروری بود.

این مقام مسئول نامه مقام معظم رهبری را تامین‌کننده منافع مردم دانست و متذکر شد: مقام معظم رهبری نقایص کار دولت مجلس و شورای امنیت ملی را تکمیل کردند.

وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ تلاش کردند جامعه اسلامی را بدون امام و رهبر کنند زیرا هر جا امام باشد دشمن نمی‌تواند در جامعه نفوذ کند.

* فروزنده: نامه رهبری باید مبنای انسجام و وحدت در کشور قرار گیرد/ استراتژی رهبری دشمن را به انفعال کشاند

لطف‌الله فروزنده عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور درباره برجام و تأیید مشروط برجام، اظهار داشت: این نامه بار دیگر این سخن امام خمینی (ره) را برای ما روشن کرد که اگر پشتیبان ولایت فقیه باشیم به مملکت ما آسیبی نمی‌رسد.

وی افزود: دشمن که تلاش می‌کرد برجام را بستری برای نفوذ و ضربه زدن به جمهوری اسلامی کند، با تدبیر رهبری و خردمندی ایشان این تهدید به فرصت تبدیل شد و باعث شد بار دیگر حقانیت جمهوری اسلامی ثابت شود و استکبار جهانی را وادار به انفعال کند.

سخنگوی جمعیت ایثارگران تصریح کرد: مقام معظم رهبری با هوشمندی همه نیروهای انقلاب را متوجه دشمنی آمریکا، زیاده‌خواهی‌های این کشور و دشمن درجه یک بودن نظام اسلامی کردند.

فروزنده با تأکید بر اینکه نامه مقام معظم رهبری مبنای وحدت و انسجام همه است، گفت: همه کسانی که در روند بررسی برجام اختلاف سلیقه داشتند نامه مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب قرار می‌دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی، گفت: ما باید برای حل مشکلات کشور، تمام تمرکز خود را بر اجرای اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیت‌های درونی کنیم و البته در اینجا نقش دولت بی‌بدیل خواهد بود.

* جامعه مهندسین: دستورات رهبری برای اجرای برجام راه هرگونه اختلاف‌افکنی را مسدود کرد

جامعه اسلامی مهندسین بیانیه‌ای درخصوص نامه مهم مقام معظم رهبری پیرامون اجرای برجام صادر کرد.

در این پیام آمده است: خداوند متعال را شاکریم که لطف بیکرانش را با نعمت رهبری و ولایت فقیه بر ملت بزرگ و حماسه ساز ایران اسلامی جاری نموده است. نعمتی که بنا به فرمایش بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام روح الله (ره)، به شرط پشتیبانی ملّت، مملکت ما را از آسیب دشمنان حفظ خواهد کرد. نقش بی بدیل رهبری معظم انقلاب در تمامی نقاط حساس تاریخ انقلاب اسلامی بعد از رحلت امام راحل(ره) حافظ وحدت و راهگشای ملت بزرگ و مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و اکنون در یکی از برهه های حساس حیات طیبه انقلاب اسلامی، بار دیگر شاهد بصیرت و روشنگری رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخورد با موضوع مهم توافق هسته ای بودیم.

این پیام می‌افزاید: مقام معظم رهبری با پیش بینی شایسته اتّفاقات سال جاری، درابتدای این سال بر عنوان و شعار همدلی و همزبانی تأکید فرمودند. این رویکرد معظم له در نخستین روزهای سال ۱۳۹۴ نشان از اتّفاقات مهم در جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود. ثمره راهبرد " نرمش قهرمانانه " کشیدن خط بطلان بر پروژه ایران هراسی و پیگیری رفع تحریم های ظالمانه و ناحق علیه ملّت رشید ایران و حفظ دستاوردهای بزرگ هسته ای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در این پیام آمده است: اکنون و با به سرانجام رسیدن بررسی های نهادهای ذیربط در خصوص توافق نامه هسته ای، دستورات فرمانده کل قوا پیرامون اجرای برجام، تکلیف همه کارگزاران نظام را در رابطه با برجام روشن کرد و راه هرگونه اختلاف افکنی را مسدود ساخت. حالا و برمبنای فرامین رهبر معظم انقلاب لازم است اختلافات گذشته میان موافقین و منتقدین کنار گذشته شود و بر اجرای مطلوب برجام در چارچوب عزتمندانه مشخص شده توسط مجلس شورای اسلامی و رهبری معظم انقلاب کوشیده شود و با حفظ وحدت و پرهیز از ایجاد دودستگی در برخورد با این موضوع، راه نفوذ دشمنان انقلاب اسلامی بسته شود.

در این بیانیه تاکید شده است: جامعه اسلامی مهندسین ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سیدوسالار شهیدان امام حسین علیه السلام به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفداء) و مقام معظم رهبری و شیعیان جهان علی الخصوص ملّت عاشورایی ایران، بر حمایت از خطوط قرمز ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب در اجرای برجام تأکید نموده و همه مسئولین دست اندرکار این موضوع مهم را به اجرای دقیق فرامین معظم له و حرکت بر مسیر وحدت حول محور ولایت و حمایت از دستاوردهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران سفارش می نماید.

* روستا: نامه رهبری درباره برجام جلوی هرگونه سهل‌انگاری در حوزه عمل را می‌گیرد

رضا روستا آزاد عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور درباره برجام، اظهار داشت: با مدیریتی که مقام معظم رهبری بر برجام داشتند، از اینکه این موضوع بتواند باعث تفرقه و دودستگی شود، جلوگیری کردند.

وی با بیان اینکه متن برجام دارای ابهامات متعددی است، گفت: بر همین اساس باید اجرای برجام به دقت رصد شده و آنطور که به صلاح کشور است، مدیریت شود.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با اشاره به نگاه دقیق رهبری به برجام و هدف دشمن از مذاکرات، اظهار داشت: مقام معظم رهبری ملاحظاتی که بر برجام بار است را به طور کتبی و شفاهی به همگان اعلام کردند. شاید این ملاحظات توسط برخی به اندازه کافی جدی گرفته نشده باشد و از برخی خطوط قرمز بیان شده توسط ایشان نادیده گرفته شده است.

روستا آزاد تصریح کرد: این نکات و تذکراتی که مقام معظم رهبری داده‌اند ثبت در تاریخ شده است تا اگر در آینده سهل‌انگاری در مقام اجرا سر بزند، رهبری تذکراتشان موجود باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه نامه رهبری درباره برجام جلوی هرگونه سهل‌انگاری در حوزه عمل را می‌گیرد، گفت: باید کمیته‌ای تشکیل شود تا بر اجرای برجام نظارت کنند تا در گذر زمان برخی موضوعات به فراموشی سپرده نشود.

وی در پایان با بیان اینکه سابقه آمریکا نشان می‌دهد این کشور به تعهدات کتبی پایبند نیست چه برسد به شفاهی، گفت: باید به طور کتبی از طرف مقام برای لغو تحریم‌ها تعهد و امضا گرفته شود تا ما ضمانت بیشتری در اجرای کار داشته باشیم.

* شوهانی: برجام دارای ابهامات و نقاط ضعف فراوانی است/لزوم رعایت بندهای نه‌گانه قانون مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ شورایعالی امنیت

حمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به نامه مهم مقام معظم رهبری به ریاست جمهوری ایران درباره برجام، اظهار داشت: نامه تاریخی مقام معظم رهبری تصریح بر ابهامات و اشکالات توافقنامه برجام بود که می‌توانست در آینده برای ما مشکل‌ساز باشد.

وی افزود: آنچه که مقام عظمای ولایت در نامه خود به ریاست جمهوری اسلامی ایران تصریح فرمودند همان خط قرمزهایی بود که همواره در فرمایشات خود به آن اشاره داشتند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد هستند، گفت: باید از منافع ملی مراقبت و مواظبت بیشتری صورت گیرد و به دغدغه مقام معظم رهبری در مورد نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکایی‌ها اهتمام جدی داشت.

شوهانی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در پذیرش برجام مصوبه‌ای در ۹ بند صورت داد بنابراین دولت باید بر هر ۹ بند این مصوبه تأکید داشته باشد و به مصوبه ۱۰ گانه شواری عالی امنیت نیز توجه کند.

* حسینیان: پیام مقام معظم رهبری فصل‌الخطابی در موضوع برجام است

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان عضو جبهه پایداری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به دولت اظهار داشت: در مجموع آن چیزی که در اجرای برجام موجب نگرانی جامعه و بسیاری از نخبگان شده بود همین شرایطی است که مقام معظم رهبری در پیام خود آنها را گنجانده بودند، خصوصا با توجه به اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند باید برای اجرای برجام تضمین‌های کافی از آنها گرفته شود.

حسینیان ادامه داد: یکی از مواردی که ایران موظف به انجام آن شده باز کردن قلب راکتور اراک و سیمان ریختن داخل این قلب است لذا اگر جمهوری اسلامی این موضوع را اجرایی کند اما آنها تضمین کافی برای لغو تحریم‌ها ندهند، ما یک صنعت بسیار بزرگی که دانشمندان ما چهار سال برای آن زحمت کشیده‌اند از دست خواهد رفت.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بند نهم پیام رهبر انقلاب به دولت درباره برجام تصریح کرد: در هیچ جای دنیا رسم نیست که وقتی بین یک یا چند کشور اختلاف است، کشورهای مدعی قضاوت کنند، کمیسیونی که در حال حاضر برای موارد اختلافی در برجام پیشنهاد شده کمیسیونی متشکل از ۶ کشور به علاوه اتحادیه اروپا است که در مقابل آن ایران به تنهایی در این کمیسیون عضویت دارد؛‌ یعنی در این کمیسیون هفت مخالف و یک نفر به تنهایی حضور دارد که قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه طرف مقابل چیزی از دست نمی‌دهد و این ما هستیم که باید زیرساخت‌های سانتریفیوژهای خود در فردو را تخریب کنیم و حتی کابل‌ها و اتصالات هم باید از بین برود یادآور شد: بنابراین ما از لحاظ عملی باید اقداماتی را انجام دهیم که به ضرر کشور ماست و از این رو باید گروهی تشکیل شود که شیفته غرب نباشد.

حسینیان تصریح کرد: مشکل ما در مذاکرات این بود که برخی افراد شیفتگی زیادی به غرب داشتند و بنابر این باید افرادی در این هیات نظارت حضور داشته باشند که نسبت به آمریکا بدبین باشند، همانطور که زمانی یک عده نامه به امام نوشتند که آیا اجازه می‌دهید که وارد مذاکره با آمریکا شویم که امام چند شرط گذاشتند و اول فرمودند کسانی که می‌خواهند با آمریکا مذاکره کنند باید دلشان مالامال از کینه به آمریکا باشد و این ملاکی که حضرت امام در آن زمان قائل شدند باید در این گروهی که قرار است ناظر بر اجرای برجام باشد هم حفظ شود.

وی تاکید کرد: می‌توان پیام مقام معظم رهبری را فصل‌الخطابی در موضوع برجام دانست اما این شرایط باید اجرا شود و کسی نیز در اجرای این شروط نظارت داشته باشد لذا باید نمایندگان مجلس یا گروهی، پیگیر اجرای شرایطی که رهبری تعیین کرده‌اند، باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *