جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۵
درباره اعلام یک خبر فوری از تأیید توافق هسته ای؛

بازتاب نامه رهبری در رسانه‌های بین المللی/ تعهد برای لغو تحریمها

پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب: 451381
نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهوری کشورمان و دستورات ایشان درباره اجرای برجام بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان به ویژه رسانه های عربی داشت.
بازتاب نامه رهبری در رسانه‌های بین المللی/ تعهد برای لغو تحریمها
به گزارش جهان، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌ عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۹/۵/۹۴ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.

ایشان فرمودند: رفع تحریم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران كار لازمی است، لیكن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات كنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه‌ جانبـه‌ی اقتصاد مقـاومتی میسر نخـواهد شـد. امیـد است كه مراقبت شود كه این مقصود با جدیت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمائید كه وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد، و بخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفی از امریكا جداً پرهیز شود.

فرمایشات مقام معظم رهبری و دستورات ایشان به رئیس جمهوری درباره اجرای برجام، بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی داشت. المیادین با پخش فوری سخنان رهبر معظم انقلاب نوشت: هر گونه اظهار نظری مبنی بر اینکه ساختار تحریم ها باقی بماند به مثابه نقض توافق هسته ای است. آمریکا در موضوع هسته ای اسلوب دشمنی را در پیش گرفت و بعید است در آینده راه و روش دیگری را دنبال کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه نامه رهبر ایران آخرین گام اجرای برجام به حساب می‌آید نوشت: از نظر کارشناسان لحن رهبر انقلاب ایران علیه ایالات متحده با نزدیکتر شدن زمان اجرای برجام تندتر شده است.

سی‌ان‌ان هم در گزارشی با عنوان «رهبر عالی با شروطی توافق هسته‌ای را تائید کرد» نوشت: [آیت‌الله] خامنه‌ای در این نامه تاکید کرد که موضع ایران در قبال آمریکا پس از توافق هسته‌ای هم تغییر نخواهد کرد.

شبکه سی‌بی‌اس هم در گزارشی با این عنوان که رهبر ایران هم سرانجام برجام را تائید کرد، مدعی شد که تائید رهبر عالی ایران پایانی بر بحث‌ها میان دولت حسن روحانی و منتقدانش بود و این یک پیروزی برای میانه‌روها در تهران به حساب می‌آید.

جروزالم‌پست هم در مطلبی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور درباره اجرای برجام نوشت: رهبر عالی ایران در نامه خود تاکید کرد که باید ماهیت رآکتور آب سنگین حفظ شود.

پایگاه خبری النشره نیز در بخش اخبار مهم خود به انعکاس سخنان رهبری پرداخت و نوشت: اگر تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شود باید توافق هسته ای متوقف شود و هر گونه اظهار نظری درباره ابقای ساختار تحریم ها به معنی نقض توافق هسته ای است. «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا باید تعهد مکتوب دهند که تمامی تحریم ها لغو شوند.

شبکه المنار نیز اظهارات مقام معظم رهبری را خبر نخست خود قرار داد و هشدار ایشان به نقض احتمالی توافق از سوی آمریکا را تیتر کرد و نوشت: بقای تحریم ها یا اعمال آن در هر سطحی به معنای نقض توافق هسته ای به شمار می رود. المنار به صورت مشروح به درج توصیه های رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای برجام پرداخت.

پایگاه خبری العهد نیز از جمله رسانه هایی بود که به پخش فرمایشات رهبری پرداخت و اعلام کرد: اقدامات مربوط به توسعه نیروگاه هسته ای اراک و قرارداد اورانیوم غنی شده به محض امضای توافق موثق اجرایی خواهد شد.

العربیه نیز فرمایشات رهبری را در بخش اخبار مربوط به ایران منتشر کرد و نوشت: رهبر ایران توافق هسته ای ایران با کشورهای جهان را به رسمیت شناخت و دستور اجرای آن را صادر کرد. رهبر ایران همچنین از اتحادیه اروپا و آمریکا خواست که صراحتا به رفع تحریم های ایران اشاره کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک با اعلام یک خبر فوری از تأیید توافق هسته ای ۱۴ جولای (۲۳ تیر ماه) میان کشورهای ۱+۵ با ایران موسوم به برجام خبر داد و تأیید معظم له را با حصول برخی شرایط در نامه ای به رئیس جمهور ایران اعلام کرد. این خبرگزاری اعلام کرد که رهبر انقلاب در نامه ای به حسن روحانی نوشت که اتحادیه اروپا و آمریکا باید تمامی تحریم های یکجانبه علیه ایران را لغو کنند.

رویترز نیز تأیید مشروط توافق هسته ای را به مطلع خبر خود در این باره تبدیل کرده و اعلام کرد که رهبر ایران با ارسال نامه ای به روحانی رئیس جمهور ایران گفت که لازم است تا آمریکا و کشورهای اروپایی به وضوح حذف تمامی تحریم های اعمالی علیه ایران را اعلام کنند. همچنین این خبرگزاری تصریح کرد که رهبر انقلاب در این نامه به وجود چندین نقطه ضعف ساختاری در برجام مشهود اشاره کرده است.

یو اِس اِی تودی
ضمن اعلام خبر تأیید برجام از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضعی به ظاهر بی طرفانه، تنها این بخش از فرمایشات معظم له در این باره را مورد تأکید قرار داد که توافق هسته ای مذکور پیشتر مورد بررسی و مداقه مجلس ایران و نهادهای مرتبط قرار گرفته بود.

اما سی بی سی در خبری اعلام کرد که رهبر انقلاب با برنامه جامع اقدام مشترک موافقت کرده است و در نامه ایشان به رئیس جمهور تأکید شده است ایران باید هشیاری خود را حفظ نماید؛ چرا که آمریکا قابل اعتماد نیست. در ادامه این خبر تصریح شده است که ایران آمریکا را «شیطان بزرگ» می داند و در ادامه درباره بهبود روابط آمریکا با ایران پس از حصول این توافق ابراز تردید نموده است.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداوند حافظ وموید این ناخدای کشتی انقلابمان باشدکه در موقع مناسب همه نقشه های شوم دشمنان رانقش بر اب میکنند
محمد
جانم فدای رهبر
Australia
ای رهبر آزاده آماده ایم آماده
مقام معظم رهبری در پایان نامه خودشان امریکا را مورد تحریم وارداتی قرار دادند
حسین از خیابان ایران
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای دامت برکاته. خداوند ایشان را برای جهان اسلام حافظ و نگهدار باشد و ما را نیز شاکر خداوند قرار دهد بخاطر ارزانی نعمت ولایت فقیه و محظ وجود پاک و مقدس ایشان.