شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

بصیرت در فتنه هایی که دلیلش را نمی فهمیم، یعنی جدا نشدن از امام و جانشین او

چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 451195
استاد حوزه علمیه قم گفت: بصیرت یعنی اینکه در مشکلات و فتنه‌های سنگینی که حتی دلیلشان را نمی‌فهمیم از امام و جانشین او جدا نشویم و به دین پشت نکنیم.
بصیرت در فتنه هایی که دلیلش را نمی فهمیم، یعنی جدا نشدن از امام و جانشین او
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری سه‌شنبه شب در مراسم عزاداری هیئت ثارالله که در مدرسه فیضیه برگزار شد گفت: کاری که ما را به لقاء الله و درک حقیقت توحید می‌رساند این است که در مقام ولایت امامان معصوم (ع) برای آن‌ها شریکی قائل نشویم.

وی افزود: اگر دیدید کسی شرک در توحید دارد علتش شرک در ولایت امامان معصوم (ع) است یعنی شرک در ولایت او را به شرک در توحید کشانده بنابراین هر کسی وارد ولایت اهل بیت (ع) شود وارد ولایت خدا نیز می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به درجات بهشت تصریح کرد: روز قیامت مقام و رتبه انسان متناسب با درجه ایمان اوست و اینکه در روایات می‌خوانیم درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است بدین معناست که هر مقدار که نور عمل به قرآن در انسان متجلی باشد به همان مقدار از پاداش الهی بهره‌مند خواهد شد پس رسیدن به بهشت مشروط به ورود در وادی ولایت اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: سیر در مراتب توحید در واقع سیر در مراتب ولایت امامان معصوم(ع) است بنا بر این موحد واقعی یعنی کسی که با تمام وجود به دنبال پیامبر(ص) است.

میرباقری با بیان اینکه دشمن در پی زنده کردن روح بت پرستی است ابراز کرد: دشمنان اسلام می‌خواهند ما را از اهل بیت (ع) جدا کنند تا بتوانند روح بت پرستی را در ما ایجاد کنند که البته بت پرستی در این جا به معنای پرستش سنگ و چوب نیست بلکه شکل‌های مدرن آن است که گاهی حتی ظاهر خداپرستی و ایمان دارد.

وی تاکید کرد: در قرآن می‌خوانیم که خدا یک سری نعمت‌های ظاهری به ما داده و یک سری نعمت‌های باطنی و اینکه در روایات گفته شده منظور از نعمت‌های ظاهری توحید و نبوت و منظور از نعمت‌های باطنی ولایت امامان معصوم(ع) است. این سخن به این معنا نیست که ولایت از توحید بالاتر است بلکه به این معناست که اگر کسی می‌خواهد حقیقت توحید برایش آشکار شود باید ولایت اهل بیت(ع) را درک کند .

وی ادامه داد: ورود در وادی ولایت اهل بیت (ع) موجب نجات از ناپاکی و پلیدی‌های شیطانی است و کسی که به این مرحله رسید باید تلاشش را در راستای نزدیک‌تر شدن به خدا بیشتر کند.

این کارشناس امور دینی فطرت انسان را یک فطرت توحیدی خواند و اذعان کرد: فطرت هر انسانی بر اساس توحید است و اگر اینگونه نبود دعوت انسان به درک بالاترین مراتب توحید توسط پیامبران یک کار بیهوده و بی‌معنا بود.

وی افزود: ما در باطن خود نه تنها میل به لقاء الله داریم بلکه ریشه میل به بالاترین شکل عبادت یعنی عبادت از سر عشق به خدا نیز در وجود ما هست و باید این استعداد را شکوفا کنیم.

میرباقری گفت: در بذر وجودی ما میل به توحید، میل به رسالت و میل به حرکت در وادی امام هست و علاوه بر این‌ها میل به گناه و سرکشی نیز داریم بنا بر این قرآن می‌گوید ما به انسان هم تقوا را الهام کردیم و هم گناه را، پس ما هم توانایی انتخاب اطاعت از خدا و هم توانایی انتخاب راه سرکشی در مقابل او را داریم و اختیار با خودمان است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خدا ما را خواستار توحید می‌آفرید ولی راه رسیدن به آن را به ما نشان نمی‌داد حساب و کتاب بی معنا می‌شد به همین دلیل خدا ابتدا میل به توحید را در فطرت ما نهاد سپس راه رسیدن به آن را نشان داد و سپس استعداد طی کردن این مسیر را در وجودمان گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: اهل بیت(ع) از همان ابتدا در معاهداتی که با خدا داشتند فتنه درگیری با دشمنان را پذیرفته‌اند بنا بر این هر کس در وادی ولایت ورود پیدا کرد وارد این درگیری خواهد شد و البته رشد و تعالی ما در همین است.

وی گفت: بصیرت یعنی اینکه در مشکلات و فتنه‌های سنگینی که حتی دلیلشان را نمی‌فهمیم از امام و جانشین او جدا نشویم و به دین پشت نکنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداوند عزت اين مرد بزرگ و فهيم را زيادتر كند. جه قدر خوب آيات كتاب خدا را مي فهمد و چه قدر خوب تحليل مي كند