شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
کارشناسان در گفت‌و گو با الخلیج کویت؛

دعوت کویت از ایران طرح عربستان بود

سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 451085
یک روزنامه کویتی به نقل از کارشناسان این کشور، دعوت کویت به گفت‌وگو با ایران را مهم توصیف کرد و افزود این موضوع می‌تواند عاملی مهم برای حل بحران‌های منطقه‌ای باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «خالد جارالله» معاون وزیر خارجه کویت هفته جاری به روزنامه  «الحیات » چاپ لندن اعلام کرد که گفت‌وگو با ایران بهتر از درگیری با آن است. جارالله در ادامه گفت: شرایط فعلی منطقه سخت شده و با کمال تاسف پیچیده‌تر می‌شود، دعوتی که «صباح خالد حمد الصباح» وزیر خارجه کویت از ایران برای آغاز گفت‌وگو کرد، یک دعوت کویتی محض بود زیرا ما معتقدیم که گفت‌وگو با ایران مسائل را حل می‌کند نه درگیری با این کشور (جزئیات بیشتر).
 
در همین راستا کارشناسان امور راهبردی کویت در گفت‌وگو با روزنامه «الخلیج» این کشور اعلام کردند : دعوت وزیر خارجه از ایران برای گفت‌وگو مهم است زیرا (گفت‌وگوی ایرانی-کویتی) بهانه ای برای پایین کشیدن شعله بحران‌های منطقه‌ای و تحقق ثبات مورد نظر به شمار می‌رود.
 
«ابراهیم الهدبان» استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت در این باره گفت: گفت‌وگوی خلیجی-ایرانی که شیخ صباح خالد حمد الصباح مطرح کرد و پیش از آن شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر در سازمان ملل مطرح کرده بود می‌تواند به ثبات منطقه‌ای مثبت منجر شود اما قبل از آغاز این گفت‌وگوها باید شروط و بندهایی مورد توافق هر دو طرف در نظر گرفته شود.
 
وی در ادامه گفت: کشورهای خلیج (فارس) که در سایه وضعیت اقتصادی کنونی خود، خواهان این نیستند که تنشی با ایران داشته باشند و در صورت آغاز گفت‌وگو با ایران، این گفت‌وگوها عقلانی خواهد بود.
 
«فایز النشوان» استاد حقوق بین‌الملل نیز گفت: این دعوت کشورهای حاشیه خلیج فارس که امیر قطر و وزیر خارجه کویت مطرح کرده‌اند، طرحی عربستانی بوده که «سعود الفیصل» وزیر خارجه پیشین این کشور بیش از یک سال پیش مطرح کرده بود اما لازم است ابتدا گفت‌وگویی خلیجی-خلیجی صورت گیرد و پس از آن گفت‌وگوی خلیجی-ایرانی آغاز شود.
 
«احمد سامی المنیس» تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار هم در این باره تصریح کرد: گفت‌وگو همیشه به دنبال از بین بردن شبهه‌ها و بدفهمی‌‌ها در مسائل حل نشده است؛ گفت‌وگوی خلیجی-ایرانی می‌تواند حالتی از همکاری را در میان مجموعه مشکلات میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری به وجود آورد.
 
«عبدالله الشایجی» استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت نیز گفت: ایران از این گفت‌وگو استقبال خواهد کرد زیرا ایران متخصص در گفت‌وگوست اما این گفت‌وگو باید چارچوبی خاص داشته باشد و با شروط وضع شده برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *