جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کنایه "مثالیِِِِ" وزیر خارجه آلمان به ظریف

دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 450782
روزنامه شرق در صفحه دیپلماسی از قول اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نوشت: یک ضرب المثل ایرانی است که در زبان آلمانی هم مشابه دارد که «کوه به کوه نمی رسد، ولی آدم ها به هم می رسند» و ما امروز در تهران کنار هم هستیم و این لحظه بسیار مهمی است.
به گزارش جهان به نقل از شرق، دانشگاه تهران دیروز میهمان ویژه ای داشت؛ «فرانک والتر اشتاین مایر»، وزیرخارجه آلمان.

او در ادامه سفرش به تهران که آن را اولین سفر سیاسی خود به ایران می خواند و بعد از شرکت در «کنفرانس اجلاس مقدماتی امنیتی مونیخ» و بازدید از موزه هنرهای معاصر در جمع استادان و دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد.

اشتاین مایر در این مراسم که رئیس دانشگاه تهران، سفیر آلمان و هیأت همراه آلمانی حضور داشتند،گفت: «یک ضرب المثل ایرانی است که در زبان آلمانی هم مشابه دارد که «کوه به کوه نمی رسد، ولی آدم ها به هم می رسند» و ما امروز در تهران کنار هم هستیم و این لحظه بسیار مهمی است؛ چراکه برای اولین بار فارغ التحصیلان DAAD، «سازمان خدمات تبادل دانشجوی آلمان»، در دانشگاه تهران حضور یافته اند و این به تنهایی می تواند دلیلی برای جشن گرفتن باشد » DAAD بزرگ ترین سازمان غیرانتفاعی تحت حمایت آلمان است که در زمینه همکاری بین المللی دانشگاهی فعالیت می کند.

اشتاین مایر قول داد بورسیه های تحصیلی ایرانیان به آلمان را افزایش دهد که از سوی دانشجویان تشویق شد.

او با اشاره به روابط علمی و دانشگاهی در کنار اشتیاق دانشجویان ایرانی برای تحصیل در آلمان افزود: «زمانی که روابط سیاسی دو کشور رو به سردی می رفت، ارتباط تهران و برلین قطع نشد و من به این خاطر از آنها سپاسگزاری می کنم.»

*من پای جمله ظریف را امضا می کنم

اشتاین مایر گفت: «آقای ظریف گفتند ما نباید در گذشته گرفتار شویم.

من هم پای این جمله را امضا می کنم و خود را آماده می کنیم راه حل سیاسی را محقق سازیم، راه حلی که در گذشته میسر نبود».

وزیر خارجه آلمان با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با گروه ١+٥ گفت: «مذاکرات سیاسی ما به نتیجه رسید و ما به تفاهم رسیدیم و می توانم بگویم در سطح سیاسی کوه ها را جابه جا نکردیم، ولی بنایی فراهم شد تا دو کشور بتوانند بهتر با یکدیگر گفت وگو داشته باشند و روابط باوجود مسائلی که وجود داشت ادامه یافت».

او در پایان گفت: «در مذاکراتی که در برلین داشتیم موضوع حل بحران سوریه را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با حضور ایران می توانیم در آینده به راه حلی دست یابیم، ولی گام اول پایان دادن به جنگی است که تا امروز افراد زیادی در آن کشته شده اند و این تنها یک وظیفه سیاسی نیست، بلکه یک وظیفه اخلاقی است».

پس از سخنرانی وزیر خارجه آلمان، دانشجویان به تشویق او پرداخته و رئیس دانشگاه لوح تقدیر و هدیه ای از صنایع دستی ایران را به اشتاین مایر اهدا کرد.

در حاشیه این مراسم نیز تعدادی از دانشجویان به نشانه اعتراض به حضور وزیر خارجه آلمان عکس هایی از افرادی که در سردشت شیمیایی شده بودند در دست داشتند که زیر آن نوشته بود: «سردشت هدیه آلمان» و افرادی نیز در گوشه سالن ماسک شیمیایی به صورت خود زده بود.

هفت مرداد امسال، بعد از توافق هسته ای ایران و ١+٥ و در زمان حضور «لوران فابیوس»، وزیرخارجه فرانسه نیز عده ای در فرودگاه مهرآباد با دردست داشتن پلاکاردهایی درباره پرونده خون های آلوده به حضور او در ایران اعتراض داشتند.

*هاشمی رفسنجانی: مردم و دولت ایران خواستار تقویت روابط با اروپا


وزیر امور خارجه آلمان همچنین روز گذشته به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار «رفت وآمدهای سیاسی مسئولان، آن هم پس از سال های رکود را از نشانه های عزم دو کشور برای تقویت همکاری ها دانست» و گفت: «خواست مردم و دولت ایران، تقویت روابط با کشورهای اروپایی و به ویژه آلمان است و اگر مزاحمت ها کم شود و مسئولان مربوطه هوشیاری به خرج دهند، می توان با تصمیم سازنده، بر موانع فائق آمد».

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به ابراز نگرانی وزیر خارجه آلمان درباره اختلافات ایران و عربستان و تأثیر آن در کندشدن مبارزه با تروریست های منطقه، گفت: «اگرچه این نگرانی شما با توجه به تأثیرگذاری دو کشور در جهان اسلام توجیه دارد، اما تجربه ما می گوید که می توان اختلافات را حل کرد و از ظرفیت های هر دو کشور در جهت مبارزه با تروریسم استفاده کرد».

او با بیان مصادیقی از رشد و میدان داری تروریست ها، در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لیبی، نیجریه، سومالی، یمن و بعضی کشورهای دیگر، گفت: «عقلای جهانی نباید این پدیده را ساده بگیرند و مبارزه با آنها نیاز به همکاری همه جانبه دارد تا اولا جلوی پیشروی تروریست ها گرفته شود و ثانیا ریشه کن شوند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال وزیر امور خارجه آلمان که «راهکار عملی شما برای آب شدن یخ روابط ایران و عربستان چیست؟»، عنوان کرد: «اولا اراده ای فراتر از بازی های سیاسی می خواهد و ثانیا توجه به ضررهایی که به خاطر اختلافات، متوجه جهان اسلام می شود که مهم ترین آن امنیت خاطر رژیم جعلی صهیونیست برای تداوم جنایات علیه فلسطینی های مظلوم است».

اشتاین مایر نیز در این دیدار، با اشاره به اینکه «خوشحالم که پس از ١٠ سال پیگیری، مناقشه هسته ای ایران و ١+٥، حل شد»، گفت: «مایه خرسندی است که دقیقا در روز اجرای توافق نامه ژنو به دیدار شما می آیم.

آلمان آماده است مبادلات تجاری و اقتصادی و حتی رفت وآمدهای سیاسی را افزایش دهد».وزیر خارجه آلمان، سیاست گذاری برای مبارزه با تروریسم با توجه به مشترکات جهانی را مفید دانست و افزود: «اختلافات سیاسی در موضوعات دیگر نباید مانع اتخاذ یک سیاست مشترک برای مبارزه با تروریست ها شود که بدون تردید گسترش می یابند و دامن همه کشورها را می گیرند».

او گفت:«اختلافات سیاسی ایران و عربستان، باعث تقویت تروریست ها در منطقه شده و اگر این دو کشور بزرگ اسلامی هماهنگ باشند، بقیه کشورهای اسلامی نیز دست از اختلافات سیاسی برمی دارند و در مبارزه با تروریسم ها متفق می شوند».

اشتاین مایر در ادامه سخنان خویش، خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «جهان شما را عامل ایجاد و تقویت روابط جمهوری اسلامی با بسیاری از کشورها، مخصوصا عربستان می داند و براساس آن سابقه، انتظار دارد که باز هم از تجربیات خویش برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه استفاده کند».

*شمخانی: اجرای برجام مقطع بسیار مهم در ایجاد اعتماد میان ایران و غرب


همچنین وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه با دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت وگو کرد. به گزارش ایسنا، علی شمخانی در این دیدار با اشاره به نقش تعیین کننده ایران در منطقه و جایگاه مهم آلمان در اروپا، گفت: «در کنار همکاری های دوجانبه در حوزه های سیاسی و اقتصادی، امکان افزایش رایزنی و تبادل اطلاعات میان دو کشور برای حل وفصل بحران های منطقه ای به ویژه در مورد افغانستان، عراق و سوریه وجود دارد».

دبیر شورای عالی امنیت ملی آغاز مرحله اجرائی برجام را مقطعی بسیار مهم در ایجاد و تقویت اعتماد میان ایران و کشورهای غربی غیرمتخاصم عنوان کرد و با تأکید بر اصول ثابت، مستقل و غیرقابل تغییر سیاست خارجی ایران افزود: «تعامل سازنده در چارچوب تأمین منافع مشترک و توجه به خطوط قرمز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین شده می تواند زمینه شکل گیری فصل جدیدی از همکاری های همه جانبه را فراهم کند».

اشتاین مایر نیز در این دیدار با ابراز امیدواری در خصوص گسترش روابط همه جانبه میان ایران و آلمان روابط تاریخی دو کشور را پشتوانه محکمی برای آغاز مناسبات جدید در فضای پس از برجام عنوان کرد.


*لغو عملی تحریم ها پس از ژانویه


فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان،روز یکشنبه در جمع خبرنگاران نیز گفت: «تحریم های ایران با توجه به اینکه قدرت های جهانی می خواهند ببیند، ایران به تعهداتش طبق توافق هسته ای عمل می کند یا نه، تا ماه ژانویه باقی خواهند ماند»

 اشتاین مایر عنوان کرد: «لغو تحریم ها تا قبل از پایان ماه ژانویه روی نخواهد داد؛ چرا که اکنون سؤال این است آیا ایران می تواند به تعهداتش عمل کند.

تهران باید نشان دهد که در حال برچیدن سانتریفیوژهایی است که برای غنی سازی اورانیوم استفاده می شد، ذخیره اورانیوم خود را کاهش می دهد و راکتور آب سنگین اراک را بازطراحی می کند».

*تفاهم نامه همکاری فرهنگی میان ایران و آلمان

عصر شنبه، موزه هنرهای معاصر تهران میزبان «فرانک والتر اشتان مایر»، وزیر امور خارجه آلمان، «میشاییل بارون فون اونگرن اشترنبرگ» سفیر این کشور در ایران و رئیس بنیاد پروس آلمان بود که برای امضای تفاهم نامه همکاری به این موزه آمده بودند.

 در این مراسم تفاهم نامه همکاری میان موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد پروس امضا شد.

میشاییل بارون فون اونگرن اشترنبرگ، سفیر آلمان در آغاز مراسم در سخنان کوتاهی با ابراز خرسندی از همکاری موزه هنرهای معاصر تهران با بنیاد پروس آلمان، امضای این تفاهم نامه را با هدف برپایی نمایشگاهی از آثار هنر مدرن آلمان و آثار هنرمندان ایرانی در برلین ذکر کرد.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در سخنان خود ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم نامه بتواند برای آینده، همکاری های بیشتر و مؤثرتری را در حوزه فرهنگ و هنر رقم زند.

او درباره حضورنداشتن علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: «ما مطمئن نبودیم که وزیر امور خارجه آلمان به موزه هنرهای معاصر می آید و به همین دلیل از وزیر ارشاد نخواستیم که در این مراسم حضور یابد».

وزیر امور خارجه آلمان نیز در سخنان خود با اشاره به حضورنداشتن وزیر ارشاد در این مراسم گفت: «نیازی به عذرخواهی بابت نبودن جناب وزیر نیست؛ چرا که حضور ما در موزه با تأخیر همراه بود و این به دلیل به درازاکشیدن گفت وگوهای ما با رئیس جمهور ایران درباره بحران های خاورمیانه بود».

فرانک والتر اشتاین مایر افزود: «وقتی آثار هنرمندان را در موزه هنرهای معاصر تهران دیدم و معاون امور هنری وزارت ارشاد نیز درباره دیپلماسی فرهنگی سخن گفتند، من فکر می کنم که این دیپلماسی فرهنگی سهم بزرگی در این همکاری ها دارد، آثار موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه بزرگ آثار هنری آن ما را که در اروپا نظرات و پیش داوری هایی را درباره دین اسلام و ایران داریم، تغییر می دهد».

وزیر امور خارجه آلمان گفت: «این فقط یک تفاهم نامه نیست بلکه فرصت خوبی است برای جبران گذشته که امکان تبادل فرهنگی وجود نداشت و اکنون دوباره این امکان برقرار شده است».

در ادامه این مراسم رئیس بنیاد پروس با اشاره به یکی از آثاری که مربوط به سال ۱۹۷۲ است و در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود، گفت: قابل باور نیست که کریستو در بخش اداری پارلمان آلمان برای اجرائی شدن این اثر پیگیر بود و اکنون می توان دید که این اتفاق در قلب اروپا و برلین افتاده است.

این خواسته ماست که بازتاب دهنده تاریخ و پروسه دموکراسی در آلمان است و اگر امکان نمایش این اثر در نمایشگاه برلین فراهم شود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

در پایان معاون امور هنری وزارت ارشاد هدایایی از قبیل کتاب مجموعه آثار نگارگری ایران را به وزیر امور خارجه آلمان تقدیم کرد. همچنین هیأت آلمانی از بازار تجریش بازدید کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *