پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۶
۵۸
در همایش فعالان عرصه امر به معروف‌ونهی ازمنکر مطرح‌شد:

من در رسیدگی به پرونده هسته ای دخالتی ندارم/ این پرونده، پرونده رهبر معظم انقلاب است

يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 450625
رئیس مجلس شورای اسلامی طرح برجام را هماهنگ شده در کلان کشور دانست و گفت: من در رسیدگی به پرونده هسته ای دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده رهبر معظم انقلاب است.
من در رسیدگی به پرونده هسته ای دخالتی ندارم/ این پرونده، پرونده رهبر معظم انقلاب است
گروه سیاست "جهان نيوز" ـ  علی لاریجانی روز یکشنبه پس از سخنرانی در همایش امر به معروف و نهی از منکر که در سالن برج میلاد برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به اعتراض یکی از شرکت کنندگان در همایش امر به معروف و نهی از منکر درباره نحوه رسیدگی مجلس به طرح اجرای برجام بیان کرد.

وی افزود: این پرونده برای من نفع شخصی ندارد. البته بنده از مسائل هسته ای کم اطلاع نیستم و بر اساس وظایفی که دارم عمل کرده ام.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در موضوع هسته ای مجلس همه نکات را در نظر گرفت.

پس از صحبت های علی لاریجانی رییس مجلس در این همایش، خانمی از انتهای سالن به سمت لاریجانی رفت و نسبت به نحوه اداره مجلس و تصویب برجام در مجلس به وی ایراد گرفت و گفت: چرا مجلس به صورت فرمایشی برجام را تصویب کرد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی که صحبت هایش را تمام کرده بود در پاسخ به این خانم گفت: از تذکری که شما دادید متشکرم. این خودش نیز یک امر به معروف و نهی است اما چرا کلمه فرمایشی را بکار بردید؟ در بحث های امر به معروف نباید تند صحبت کنید.

لاریجانی به روند مذاکرات در طول سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: مذاکرات حدود سه سال طول کشید و این گونه نبود که امر فوری و آنی باشد. یک سال در دولت قبل و دو سال در دولت فعلی مذاکرات را پیگیری کردیم و با چشم بینایی جلو رفتیم.

وی افزد: شورای عالی امنیت ملی و شوراهای دیگر درگیر این کار بودند و گاهی به مجلس توضیحاتی می دادند. در نهایت به آخر کار رسیدیم و توافق انجام شد که البته این توافق چارچوب هایی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عده ای می گفتند که این برجام به ضرر کشور است و باید رد شود اما اگر این اتفاق می افتاد تبعات آن چه می شد؟ عده ای هم می گفتند سند خیلی خوبی است و تماما باید اجرا شود؛ اما در این راستا یک نظر سوم وجود داشت که این سند در چارچوب لوازم، تکالیف و شروط دیگری مهار شود که این نظر قوی تر بود.

لاریجانی اضافه کرد: ما نه می خواستیم برجام را رد کنیم و نه می خواستیم با قرائت آمریکایی اجرا شود. ازاین رو بحث ها در شورای عالی امنیت ملی سخت تر شد. یک عده می گفتند پس تکلیف چه می شود و عده ای دیگر می گفتند باید برجام را رد کنیم اما ما می گفتیم که با تعیین ضوابطی می تواند اجرایی شود.

وی یادآور شد: در نهایت رهبر معظم انقلاب خواستند که به صورت علنی برجام در مجلس بررسی شود.

لاریجانی گفت: ما نمی خواستیم تصمیم مجلس فقط در حد یک گزارش در کمیسیون باقی بماند از این رو تلاش کردیم قانونی را در این راستا تصویب کنیم تا مجلس نقش منفعلانه ای نداشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما ساعت ها روی آن فکر کردیم. نمی شود طرح را فقط در یک کمیسیون بررسی کرد. زمان زیادی نیاز داشت. ما چهار قانون در موضوع هسته ای داشتیم که یکی از آن نیز بدون هماهنگی با کلان نظام نبود. این طرح با کلان کشور و نظام هماهنگ شده بود.

** پیشنهاد ارائه طرح رد برجام

لاریجانی افزود: عده ای می گفتند قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل ظرف ۱۰دقیقه به تصویب رسید ولی نه این گونه نیست. دو ماه بر روی آن بحث هایی انجام شد . جلساتی صورت گرفت و در ده دقیقه به تصویب رسید. مطمئن باشید مسائل کلان از قبل بررسی می شود و مربوط به چند دقیقه نیست.

** پدر تحکم نمی کند ولی مشورت می دهد


رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درون مجلس آرا مختلف است و فراکسیون های مختلفی وجود دارد ، گفت: اصلا این گونه نیست که ما از قبل هماهنگی نداشته باشیم. زیرا یک کار پخته نیازمند بررسی زیاد است . اگر می گویند هماهنگی نشده خلاف است. هماهنگی به معنای دستور نیست. مثل این می ماند که ما از پدرمان مشورتی می گیریم. پدرمان تحکم نمی کند ولی توصیه ها و مشورت هایی می دهد.

وی افزود: در داخل مجلس طرفین را دعوت کردیم و جلساتی را میان دو فراکسیون گذاشتیم. دو جلسه چهار ساعته با اعضای دو فراکسیون داشتیم و جلسه سوم نیز با حضور بنده برگزار شد. ما حتی متن ماده واحده را به دلیل نظر آنها عوض کردیم. آنها گفتند گزارش برجام قبل از طرح در صحن مجلس خوانده شود که البته معقول بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ابتدا گزارش خوانده شد و سپس طرح دو فوریتی را بررسی کردیم که البته دو فوریت طرح رای نیاورد ولی این را می خواهم بگویم برای رای دادن به این طرح از قبل توافق بود. یک مساله وفای به عهد است. زیرا مساله امنیت کشور در میان بود. ما قرار بود با وفاق جلو برویم ولی آنها عمل نکردند. در نهایت دو فوریت رای نیاورد و یک فوریت رای آورد. برای بررسی به کمیسیون رفت و دوباره جلسات هماهنگی برگزار شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آنها دوباره در هنگام بررسی کلیات توافقات میان ما را عمل نکردند و شما شاهد بودید که صحن چه پرتلاطم شد. البته من این نظر را دارم که مجلس باید روحیه داشته باشد و زنده باشد ولی نه اینکه با ادبیات جنجالی سخن بگوید.

** شاید اسامی را بگویم باورتان نشود

وی اظهار داشت: مجلس بعد از چهار ساعت به کلیات رای داد . در آن روز عده ای امدند و گفتند طرح رد برجام را بدهید و عده ای نیز گفتند کلا برجام در مجلس مسکوت بماند. که من اگر اسم این افراد را به شمابدهم شاید باورتان نشود. گفتند چه لزومی دارد مجلس تصمیم بگیرد ولی ما گفتیم ما باید قانون بگذاریم چون رهبری گفته اند برجام در مجلس بررسی شود. اگر بررسی نشود بی مسئولیتی و بی خیالی است.

لاریجانی افزود: در نهایت ماده واحده رای اورد . درجلسه بعد جزییات را بررسی کردیم. شب قبل از بررسی جزییات یعنی سه شنبه شب جلسه ای با شورای امنیت در این راستا تشکیل شد برای هماهنگی با فراکسیون ها و در نهایت بنا شد چهار پیشنهاد اصلاحی در طرح اجرای برجام مطرح شود که نهایتا آن را در روز بررسی جزییات اعمال کردیم و این چهار پیشنهاد در صحن رای آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید در این راستا سر و صدا می شد. ما این اقدامات را برای اینکه وفاق در کشور باشد و اختلاف وجود نداشته باشد انجام دادیم ولی عده ای جور دیگر عمل کردند و حال مرا متهم می کنند. این بین خود و خدایشان بماند.

وی گفت: امروز برخی قانون را درست نخوانده اند. این قانون نمی گوید ما برجام را تایید کردیم و بروید انجام دهید، بلکه در چارچوب تدابیر و مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید برجام را اجرایی کنیم، که این موضوع عالمانه و عامدانه بوده چون تمام مصوبات شورای عالی امنیت ملی به امضای رهبری می رسد.

لاریجانی تاکید کرد: این خطر وجود داشت که غربی ها بخواهند جور دیگری برجام را اجرایی کنندما این قانون را تصویب کردیم که نتوانند. بر اساس یکی از تبصره های این قانون اگر تحریم ها لغو نشود یا در انجامش قصوری صورت گیرد یا به بهانه دیگری تحریم ها را احیا کنند برجام باید متوقف شود و کارخانه۱۹۰ هزار سو غنی سازی ظرف دو سال ساخته شود.بر اساس بند دیگری گفته ایم اگر به بهانه ای ایران را تحریم کنند برجام باید متوقف شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد بازرسی ها هم گفته ایم باید تابع مقررات بین المللی باشد و مراکز نظامی و اسرار ما مطلقا حق نظارت ندارند مگر با اجازه رهبری باشد. همچنین گفته شده اگر آژانس در مورد اسرار نظامی ما به نحوی بی احتیاطی کند سطح همکاری های ما با آژانس فروکش می کند.

لاریجانی اضافه کرد: حوزه موشکی دل مشغولی هایی برای جامعه شده بود به همین دلیل ما در یکی از بند های این قانون آورده ایم که بنیه دفاعی ما در زمینه زمینی هوایی ، پدافند هسته ای ، موشکی ، باتری های نوترونی باقی خواهند ماند. ما سلاح هسته ای نمی سازیم ولی برای بنیه دفاعی کشور باید امادگی پدافند هسته ای داشته باشیم. هم اکنون هم تست موشکی انجام داده ایم. هر چه حرف بی ربط بزنند کاری نمی توانند بکنند چون ما قانون نوشته ایم.

وی در مورد نفوذ دشمن گفت: در مورد موضوع نفوذ که رهبری تاکید داشتد شورای عالی امنیت ملی باید ضوابطی داشته باشد که جلوی نفوذ بیگانگان را بگیرد.ما چفت و بست هایی را برای برجام قرار داده ایم. شاید برادری بگوید عقل من بیشتر می رسد.خب بگوید.
منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ما رو چی فرض کردی؟!
سجاد
Iran, Islamic Republic of
واقعا این ادم مردم رو چی فرض کرده اقای لاریجانی
...
اگر توی قم مردم قم بازم به ایشون اقبال نشون بدن باید تو بصیرتشون شک کرد.
چقدر یه آدم میتونه .... باشه
عمار
Iran, Islamic Republic of
لاریجانی:"طرح برجام در کلان کشور هماهنگ شده بود"

اگر قبلا هماهنگ شده بود علت تشکیل کمسیون تخصصی برجام چی بود؟!
س
آقای لاریجانی از حزب اللهی ها رای می گیری به نفع اصلاح‌طلبان نظر می دی !?
پارمیدا سادات
"بر اساس وظایفی که دارم عمل کرده ام." رو خیلی خوب اومدی...
یعنی این اسمهایی که میگفت چه کسانی هستند؟!
برادر لاریجانی شما همکه رفتی سراغ روشهای احمدی نژادی... اسم داری نمیگی؟؟
تو جیب کاپشنت نیست؟
زود تر میگفتی!
عجب آدمیه
این همه .. نذاشتی نظر مخالفان مطرح بشه، پرونده ای که 15سال روی آن مذاکره شده بود را در عرض 15 دقیقه فیصله دادی، آنوقت می گویی پرونده مربوط به رهبری است!!!
چرا ..؟؟؟!!!
United Kingdom
حالا برجام شد مال رهبر!! خيلي رو. داريد
يكي حرف میگه من امضاء نكرده ام
بعدي نطق ميكنه من دخالتي نداشتم
حتما در اينده ادعا ميكنيد ما را مجبور كردند
سیاح
من می گم نره این می گه بدوش !
رهبری می فرماید من در ریز مسائل دخالت نمی کنم ۰۰۰ این می گه پرونده رهبری است ۰۰۰ !?
من که یاد سنگ پا می افتم
ناهید
..
اومدیم و شما جرات پیدا کردی و برجام رو لغو کردی!
خیال میکنی اونا ول کن ما هستن>؟
جمشید
آقای لاریجانی شما فقط یک سوال را جواب بده ، چرا و طبق کدام قانون اجازه پیشنهاد ندادی !?
زرديني
عجب حالا كه گندش دراومده از رهبربي مايه ميگذاريد؟ بيخود نبود اخيرا در خبرها آمده بود چقدر سنگ پا از خارج وارد كرده اند معلوم ميشه توليد قزوين كفاف نميده
Iran, Islamic Republic of
این دو ماهی که شما می فرمایید باید بین تصویب کلیات و جزئیات قرار می گرفت، نه اینکه امروز کلیات تصویب می شود و فردای آن روز در 10 دقیقه جزئیات تصویب می شود.
کاظم
لطفا از رهبرى هزينه نکنيد حضرت اقا گفتنى ها را فرمودند.
مهدی م
Iran, Islamic Republic of
آقای لاریجانی شما فکر نکردید بعد از برچیدن همه زیر ساخت ها برخی خواهد گفت ما توانایی راه اندازی همان 18 هزار سو رو هم نداریم چه برسد به 190 هزار سو؟؟!! ضمنا فردا نمی گویید اگر بخواهیم در مقابل بد عهدی غرب عمل متقابل انجام دهیم جنگ می شود و تحریم ها بر می گردد و ... و کلا بی خیال این طرح فرمالیته بشوید؟؟!!
مردم
.. یک روزی چنان زمین بخورید که از رهبری .. مایه می گذارید. مردم آگاهند و بیدار
ای رهبر آزاده آماده ایم آماده
" این پرونده، پرونده رهبر معظم انقلاب است."

رهبری بارها موضع خودشون رو اعلام کردند، نتایج کار خودتان را بر دوش رهبری عزیز نندازید قطعا تا آخر عمر مسدول هرگونه عواقب احتمالی خواهید بود
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما فقط می خواهید از رهبری خرج کنید
Iran, Islamic Republic of
اقایان طبق معمول از رهبری خرج می کنند
مجید
لاریجانی حق نداره از حضرت آقا خرج کنه تا کاهای خود و دوستانش در دولت راستگویان را از سر خود باز کنه.
لاریجانی بداند مردم جواب کارهایش را به بدترین وجه ممکن خواهند داد
قمیها حواستان باشد.......
انسانم آرزوست
برادر بزرگوار من
خود رهبر میگه برجام اد راه قانونی بررسی بشه
بعدش شما میگی نقشی نداری؟؟
پس چرا تو راس مجلس نشستی؟؟
خوب بیا پایین
برادر من چرا قبل تصویب برجام این رو نگفتی؟
آقای لاریجانی ما رو چی فرض کردی این رو گفتی؟
ما که میدونیم رهبر نه رد کردن نه تایید سپردن دست مراجع قانونی کشور..
آقای لاریجانی این پرونده واسه رهبره اون وقت جواب طرح شما رو که دوبار ارسال کرده بودی نداد؟؟؟
رهبر بلد نیود بگه پرونده رو خودم تعیین تکلیف میکنم؟
یهو شانسی و اشتباهی گفت مجلس کنار نمونه؟؟
شما کارت رو بکن و رهبر رو به تصمیماتتون نچسبونید
و اگر نقشی نداری و نمیتونی به حرف رهبر که گفت مراجع قانونی نقش آفرین باشن عمل کنی زور نیس که برادر من نشین راس مجلس
حق گو
از خودت مایه بذار یکم
Iran, Islamic Republic of
حالا که اینجوری شد ... میندازید گردن رهبری؟!!!!
از خجالت بویی هم برده‌اید شما؟!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
اسامی موافقان برجام اعلام شود تا مردم در انتخابات با انتخاب صحیح، مجلسی توانمند و دلخواه داشته باشند.
Iran, Islamic Republic of
شما برنامه ای برای رفتارهای وزیر علوم ندارید؟ یا مثل دولت نشسته اید بازی برجام رو تماشا می کنید.
محسن
Iran, Islamic Republic of
وزیر نفت مهمتره!
صفا
United States
لطفا از رهبری خرج نکنید ..
نادر
United Kingdom
جناب لاريجاني امامجلس برجام رابه راي نگذاشت بلكه فقط طرحي درباره برجام (نه خودبرجام)رابه تصويب رساند .آيا بااينكاربرجام مسيرقانوني خود راطي كرد؟
United States
خدا تو رو هدایت کنه لاریجانی
ابوالفضل
تو خوبی...!! ما همه رو .. فرض کردید...چرا آنقدر .. هستید که نخواستید برجام به اسم شما تمام شود و در آخر به دامن رهبر انداخته شد...؟ چرا نباید حسین زمان چهار تا آدم نترس و شجاع داشته باشد که از تشر آمریکا و اذنابش نترسه و ... وااااااای که ناشکری نعمت ولایت تا چه حد...؟ ما راضی نیستیم رهبری جام برجام را که شما .. رهایش کردید بنوشد و بعد شما بگید رهبر امضاء کرد... خداوندا تو شاهد باش ما اعلام کردیم که راضی نیستیم رهبری این جام را بنوشد...اگر برخی راضی اند خود میدانند و خدای خود...والسلام
خیلی خوب
توپ افتاد تو زمین رهبری
اگر به شما ربطی ندارد پس بی خود می کنید اظهار نظر می کنید
Iran, Islamic Republic of
یعنی این مشکل رهبری است! به من ربطی ندارد! علی الظاهر!
واقعا برات متاسفم لاریجانی از رایی که در دور اول 84 برات دادم متاسفم
خیلی .. واقعا...

توپ رو انداختن تو زمین رهبری. اگر برجام موفق شد خودشون بودند و گرنه رهبری بوده.
آقای لاریجانی مطمین باشید بااین کاری که کردید نه تنها آرا شما بیشتر نشد که انشاالله کمتر میشود آخ چه حال میده رای نیاری
United States
اقای لاریجانی از همون ابتدا اقا بدین مضمون فرمودند مسئولان درخواست مذاکره کردند ما هم مخالفتی نکردیم و .... پس مسئولیت برجام تمام و کمال متعلق به شما، اقای روحانی، اقای صالحی و اقای ظریف و بروبچ هست، لطفا اماده پاسخگویی بر عواقب این قراراداد .. باشید
امین
Iran, Islamic Republic of
"این قانون نمی گوید ما برجام را تایید کردیم و بروید انجام دهید، بلکه در چارچوب تدابیر و مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید برجام را اجرایی کنیم، که این موضوع جالب توجه است چون تمام مصوبات شورای عالی امنیت ملی به امضای رهبری می رسد."
یعنی مسئول اجرا یا عدم اجرای آن ما نیستیم بلکه هزینه آن با کس دیگری می باشد.
حسین
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم مساله همین است که چرا شما موضوع را در دامن رهبری می گذارید در حالی که وظیفه شماست. چرا ایشان باید جور شمایان را بکشند؟
علی
United States
آقای برجام. کی بعد از مخالفت حدود 200 نماینده گفت برجام سیب‌زمینی نیست؟
دیده بان
United States
تاریخ قضاوت خواهد چه کسانی چه کردند
رهبری هرگز برجام را تایید نکردند و ظبق بیانه رسمی هر گونه دخالتی در روند قانونی ببرسی برجام را رد کردند
پس این چیه؟!

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت بیداری عمومی در مقابل ترفندهای دشمنان افزودند: آنها منتظرند که ملت و نظام خوابشان ببرد و ده سال دیگر که مثلاً بنده نباشم، اهدافشان را محقق کنند.
!!!!!!!
United States
رییس مجلس شورای اسلامی گفت:.....

که اینطور!!
تقي پور
.. رهبري بارها فرمودند من در مذاكرات هسته اي وارد نميشوم چگونه آقاي لاريجاني توپ را تو زمين رهبري مي اندازد؟
رکب خوردید.
تا کی آقایان میخواهند از رهبری خرج خودشان کنند و ...
Romania
متاسفانه توضیحات ایشان دلیل قانع کننده ای نیست
Estonia
خجالت هم خوب چیزیه.
هرکاری دلش خواسته کرده بازم میگه من دخالتی ندارم!
من به عنوان یک اصولگرا دیگه محاله در هیچ انتخاباتی به لاریجانی رای بدم
رهبری عزیز چارچوب مشخص کردن و مسیر راه. وقتی هیچ کدام رعایت نمیشود و رهبری عزیز مدام تذکر میدهد پس از رهبری خرج نکنید و بدانید مسئول کوچکترین اتفاق ها در آینده کشور هستید.
عجب چفت بست هایی قراردادهای عامو ما همه چیز مطابق میل اونا انجام بدیم بعد 2 ماه یا 4 ما یا 6 ماه بعد اگه اژانسی که دست اوناس تایید کرد شاید تخفیف .توقف با این همه خسارت چه کنیم شما بیت المال تلف کنید باید جواب 79 میلیون ایرانی را روز قیامت بدید حالا با اصلاحاتی ها فعلا بتازون
جناب لاریجانی مردم شما را شناختند،
دیگر اینقدر از رهبر انقلاب مایه نگذارید تا بیش از این از چشم مردم نیفتید
مردم
چرا به گردن رهبری می اندازید کم کاری خود را . برای استیضاح یک ویزر مملکت ساعت ها وقت می گذارید اما برای یک توافق به این مهمی 20 دقیقه و حال می گویید رهبری .
محمد
واقعاً!!!!!
مردم را چی فرض کردید؟؟
نظرات رهبری را بارها مردم از رسانه ها دیدند شنیدند و خواندد
عملکرد شما را هم دیدند و شنیدند
مهران
این یکی رو باش واقعا ما رو ببین به چه کسایی رای دادیم اخه مرد حسابی مردم که احمق نیستن اخه وقتی شما مجلس اومدید برجام رو تصویب کردید به عنوان نمایندگان مردم رهبر چی کار میتونه بکنه اگه کلاه هم سرمون رفته باشه که صد در صد رفته رهبر بخاد هم جلوش بگیره نمیشه اخه فوری دولت .. به مردم میگه ما میخاستیم اونا نزاشتن