کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختصاصی "جهان نیوز"؛

عربستان درخواست هاشمی رفسنجانی را رد كرد/ كم رنگ شدن اعتبار هاشمی در میان آل سعود

25 مهر 1394 ساعت 14:59

آقای هاشمی با اصرار برخی مسؤولان دولت و اطرافیانش از طریق مسؤولان باقی مانده از دوره ملك فهد و ملک عبدالله با مقامات عربستانی تماس گرفته بود اما سعودی ها با این درخواست هاشمی مخالفت كردند.


گروه سیاست جهان نیوز ـ در پی حادثه تلخ منا در حج امسال و كارشكنی های دولت عربستان برای پیگیری وضعیت كشته شدگان و مفقودان ایرانی در عربستان، آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از مقامات سعودی خواست تا شرایط را برای پیگیری و حضور مقامات كشورمان در عربستان تسهیل كنند.

پیگیری های خبرنگار جهان حكایت از آن دارد كه آقای هاشمی با اصرار برخی مسؤولان دولت و اطرافیانش از طریق مسؤولان باقی مانده از دوره ملك فهد و ملک عبدالله با مقامات عربستانی تماس گرفته بود اما سعودی ها با این درخواست هاشمی مخالفت كردند.

بی اعتنایی مقامات سعودی به درخواست آقای هاشمی رفسنجانی در حالی است كه امیر موسوی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل و از چهره های نزدیك به دولت پیشتر با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی ثابت کرده است که تسلط خوبی بر پرونده روابط ایران و عربستان دارد، گفته بود: در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی هم دو کشور پس از سال ها تیرگی در روابط توانستند آشتی موقتی برقرار کنند که این نشان دهنده آن است که آقای هاشمی کلید باز کردن قفل روابط ایران و عربستان را در اختیار دارد.

در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا و تجمع بیش از ظرفیت حجاج در خیابان 204 منا به دلیل بسته شدن معابر اصلی و فرعی مرتبط با آن، فاجعه جانباختان هزاران نفر رخ داد.

پس از این حادثه دولت ایران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مامور پیگیری این حادثه كرد اما دولت عربستان برای سفر جنتی به عربستان ویزا صادر نكرد.

در روز حادثه تلخ منا كه رهبر معظم انقلاب سه روز عزای عمومی اعلام كردند، حسن روحانی رئیس جمهور عازم نیویورك بود و بعد از گذشت ۵ روز از این حادثه به تهران بازگشت.


کد مطلب: 450464

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/450464/عربستان-درخواست-هاشمی-رفسنجانی-رد-كرد-كم-رنگ-شدن-اعتبار-میان-آل-سعود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com