پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چرا کت و کول تان درد می گیرد؟

شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 450446
توجه به داشتن تغذیه مناسب و رعایت اصول انجام فعالیت‌های درست و نشستن صحیح از راهکارهای مقابله با ریسک‌ها و دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاید همه ما کما بیش با دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر درگیر باشیم، به طور یکه در طول شبانه‌روز عاجزانه به دنبال یک درمان اساسی و راهکار صحیح می‌گردیم تا شاید کمی از دردهایمان کاسته شود و یا ممکن است هنگام شب و خواب به دلیل دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر با مشکل بی‌خوابی مواجه شویم.

برخی از افراد برای تسکین دردهای خود به سراغ راهکارهای گوناگون می‌روند، در صورتی که ممکن است دردهای آنها درمان نشود و دچار عارضه‌های دیگر شوند.

کارشناسان معتقدند، بی‌توجهی به اصول درست فعالیت‌های روزمره می‌تواند بر بروز دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر موثر باشد.

*زندگی ماشینی دردها را افزون می‌کند

محمدرضا معتمد متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بیشترین مراجعه کنندگان در جوامع مختلف بشری به مراکز درمانی مرتبط با عارضه‌های گردن درد و گمردرد است، اظهار کرد: عارضه‌های درد گردن و کمر با افزایش سن بیشتر می‌شود و عواملی شامل دود، آلودگی‌های شهری، زندگی شهری و افزایش وزن با این عارضه‌ها رابطه مستقیم دارد.

هرچه این معضلات بیشتر شود و شهروندان با زندگی ماشینی بیشتر درگیر باشند، دامنه این بیماری‌ها و شیوع آن نیز بیشتر می‌شود.

*درست نشستن همانا و دیسک همانا


این متخصص مغز و اعصاب گفت: رفتارهای نامناسب نشستن و رفتارهای نامناسب هنگام کار و فعالیت روزمره، نداشتن تحرک و فعالیت‌های ورزشی، تغذیه نامناسب و افزایش وزن از عواملی‌اند که بر بروز بیماری‌های ناحیه ستون فقرات، گردن و کمر موثر هستند.

*چرخش سر و گردن را جدی بگیرید

اما گاهی اوقات برخی از ما به دلیل رفتارهای نامناسب و غافل از اینکه چه سرنوشتی در انتظار ما است، اقدام به انجام حرکاتی مانند چرخش سر و گردن به جلو و طرفین در بین کارهای روزمره با دفعات زیاد می‌کنیم و دچار عراضه‌هایی مانند دیسک گردن و کمردردهای شدید می‌شویم.

معتمد با اشاره به اینکه تنها یک لحظه غفلت عاملی برای بروز بیماری‌هایی از جمله دیسک‌ها و دردهای شدید گردن و کمر می‌شود، تصریح کرد: برخی از افراد به دلیل عادت همیشگی خود و رفتارهای نادرست به صورت مکرر اقدام به چرخش سر و گردن به ناحیه جلو یا طرفین در حین کارهای روزمره می‌کنند.

عدم رعایت فعالیت‌های ورزشی باعث تشدید این عارضه‌ها می‌شود و ضعف عضلات ناحیه گردن و سر باعث چرخش ستون فقرات، گردن و کمر می‌شود.

همچنین باعث تحریک مایع درونی ستون فقرات، گردن و کمر می‌شود و با افزایش سن این دردها تشدید می‌یابد.

*فاکتورهای ژنتیکی و دیسک‌های عضلانی چه رابطه‌ای دارند؟

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: فاکتورهای ژنتیکی در بروز دیسک‌ها و دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر موثر است و در حقیقت برخی از افراد آمادگی بیشتری برای بروز این دردها دارند.

*دیسک‌های گردن و کمر چه ناحیه‌هایی از بدن را تهدید میِ‌کند؟

معتمد اشاره کرد: دیسک‌ها و دردهای شدید گردن و کمر ناحیه گردن و کمر به ویژه مهره‌های گردن، مهره‌های تحتاتی کمر و مهره‌ةای چهارم، پنجم و معمولا مهره‌های خاکی را بیشتر درگیر می‌:ند.

وی ادامه داد: افزایش سن باعث تغییراتی در بافت غضروفی، مایع درون بافت گوش، بافت کارتیا دیاژدیف تفکیک می‌شود و بر رشته‌های عصبی فشار وارد می‌کند و باعث آزاد شدن دردهای گردن و کمر می‌شود.

*چرا دیسک و دردهای شدید گردن و کمر به وجود می‌آید؟


این متخصص مغز و اعصاب گفت: دیسک و دردهای شدید گردن و کمر به این علت است که بافت نرمی که میان مهره‌های گردن و کمر قرار دارد، تحت تاثیر فعالیت‌های منظم غیر اصولی و شدید در ناحیه گردن و کمر قرار می‌گیرد و باعث آسیب و تخریب این ناحیه‌ها می‌شود و بر سلول‌های عصبی آن ناحیه فشار وارد و باعث بروز دردهای گردن و کمر می‌شود.

*چگونه با ریسک‌ها و دردهای شدید گردن و کمر مقابله کنیم؟

معتمد بیان کرد: انجام فعالیت‌های منظم ورزشی، کاهش وزن، تقویت عضلات ناحیه‌های گردن و کمر، الگوی صحیح نشستن، الگوی صحیح راه رفتن، افرادی که مشاغل خاصی دارند و مجبورند فعالیت‌های بدنی خاصی را انجام دهند، باید براساس یک الگوی صحیح فعالیت‌های مرتبط با کار خود را انجام دهند.

*از اصول جابجایی درست وسایل تا دسیک‌های عضلانی

خم شدن به جلو حتی برای برداشتن وزنه‌ها و بارهای سبک باعث آسیب دیدن مهره‌های گردن و کمر خواهد شد، به این افراد توصیه می‌شود از سرویس‌های بهداشتی فرنگی استفاده کنند و باید تا آنجایی که می‌توانند از نشستن نادرست و فعالیت‌های نامناسب پرهیز کنند.

*درصد بنشینید تا دیسک نگیرید

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: با الگوی درست نشستن می‌توانیم با بروز دیسک‌ها و دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر مقابله کنیم.

الگوهای صحیح نشستن شامل این است که هنگامی که فرد می‌نشیند باید پاها را روی زمین قرار دهد و زانوهایش کمی به طرف جلو خم شود، ستون فقرات، پشت و کمر باید در یک راستا قرار بگیرد و از انحراف به طرفین و خم شدن به جلو پرهیز شود.

وی افزود: در هنگام فعالیت‌هایی مانند رانندگی به طور حتم فرد باید از پشت گردن استفاده کند و کمربند ایمنی خود را ببندد.

در غیر این صورت بی‌توجهی به این موارد باعث بروز دیسک‌های ناگهانی گردن و کمر می‌شود، زیرا هنگام رانندگی بر مهره‌های گردن و کمر فشار وارد می‌شود.

*تغذیه و داشتن بدنی سالم را جدی بگیرید

اکبری در پایان گفت: داشتن تغذیه مناسب، مصرف مواد کلسیم‌دار و موادی که در استحکام ستون فقرات، ستون مهره‌های گردن و کمر موثر باشد، کلسیم و مواغد معدنی به مقدار کافی، پرهیز از مواد غذایی که باعث افزایش وزن می‌شود مانند غذاهای چرب، آماده و فست‌فود راهکارهای مناسبی برای مقابله با ریسک‌ها و دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر است.

گفتنی است، تنها با رعایت چند نکته میِ‌توان در داشتن بدنی سالم کوشا باشیم و رعایت اصول تغذیه مناسب، اصول درست نشستن، اصول انجام درست فعالیت‌ها و سلامتی بدن از بروز ریسک‌ها و دردهای شدید ناگهانی ستون فقرات، گردن و کمر جلوگیری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *