پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

پاسخ ظریف به وضعیت معلمان ایرانی در امارات چیست؟

جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 450316
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انفعال وزارت امورخارجه در قبال بازداشت معلمات ایرانی در امارات گفت،‌گفت: اکنون که مثل فاجعه منا آقای ظریف در سفر آمریکا نیست و در تهران حضور دارد چرا هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از تحقیر ملت ایران توسط کشور کوچکی مثل امارات انجام نمی دهد؟
به گزارش جهان،محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به دیپلماسی منفعلانه وزارت خارجه کشورمان در قبال بازداشت معلمان ایرانی در امارات، اظهار داشت: کشور کوچک امارات با بازداشت و تراشیدن موی سر معلمان ایرانی عملاً به جمهوری اسلامی ایران اهانت و ما را تحقیر کرده است اما با این وجود شاهد دیپلماسی قوی از سوی وزارت خارجه نیستیم و حتی وزیر خارجه هم موضع محکمی را در قبال این اقدام توهین‌آمیز امارات اتخاذ نکرده است.

وی افزود: آقای ظریف در زمان وقوع فاجعه منا، در آمریکا بود اما الآن که در ایران است، پس چرا موضع محکمی را در قبال کشور کوچکی مانند امارات نمی‌گیرد، چرا وزارت خارجه اجازه با دیپلماسی منفعلانه خود اجازه می‌دهد کشور کوچکی مانند امارات به ما اهانت کند، تا چه زمانی قرار است «دیپلماسی لبخند به دشمن» ادامه یابد؟

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد: دولت هر کشوری مسئول حمایت از همه شهروندان آن کشور است، ایران همه باید از همه شهروندان در اقصی‌نقاط دنیا حمایت کند و مسائل مربوط به کارهایشان را پیگیری نماید؛ این معلمان که در امارات بازداشت شدند کارمندان آموزش و پرورش بودند و عملاً برای انجام مأموریت به این کشور رفته بودند، مجوز داشتند و مثل یک دیپلمات ایرانی تلقی می‌شوند، انفعال وزارت خارجه در قبال حمایت از این دیپلمات‌ها واقعاً‌ جای سؤال دارد.

سلیمانی تأکید کرد:‌ آقایان در تعامل بین‌المللی و داشتن حرکت قابل قبول و در شأن جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور کوچکی مانند امارات ناتوان هستند، به نظر می‌رسد مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان آنطور که باید متوجه مسئولیتشان در قبال ایرانیان خارج از کشور نیستند و گرفتار کارهای صرفاً سیاسی و غیرمرتبط به خودشان هستند، به نظر می‌رسد مسائل مهم اینچنینی را کلاً فراموش می‌کنند.

وی ادامه داد: بازداشت معلمان ایرانی در امارات یک ضایعه توهین‌آمیز و تحقیر علیه ملت ایران است و انتظار می‌رود نه تنها وزارت امور خارجه بلکه رئیس‌جمهور باید در این زمینه وارد میدان شود، الآن چند روز است که این معلمان بازداشت شدند و بدون هیچ دلیلی آنان را نگه داشتند، در حالی که امارات نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد و خلاف قوانین مرسوم و متداول بین‌المللی است.

نماینده تهران در مجلس همچنین تأکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به اقدام غیرقانونی کشور امارات بدهد تا این معلمان هرچه زودتر آزاد شوند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دوستان در وزارت خارجه اصلاً وقعی به شهروندان ایرانی و حقوق آنان قائل نیستند، تصریح کرد: یکی از شعارهای آقای رئیس‌جمهور در جریان انتخابات سال ۹۲ بازگرداندن اعتبار و ارزش به پاسپورت ایرانی بود اما امروز اصلاً شاهد این ارزش و اعتبار نیستیم و حتی نهایت ضعف و ناتوانی مسئولان دولتی و وزارت امور خارجه را در قبال بازداشت معلمان وزارت آموزش و پرورش شاهدیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *