پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

امام‌حسین(ع) به محاصره‌کنندگانش چه‌گفت؟

جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 450281
اگر ما را خوش نمى‌دارید و این حقّ را براى ما نمى‌شناسید، که در این صورت این نظر شما برخلاف آن چیزى است که نامه‌هاى شما به من مى‌گوید.
به گزارش جهان،امام حسین علیه‌السلام در خطبه خود خطاب به کسانى که براى محاصره او به کربلا آمده بودند: امّا بعد، اى مردم! اگر شما تقوا در پیش گیرید و حقّ را براى اهلش شناسید خدا از شما خشنودتر خواهد گشت.

و ما خاندان محمّد به داشتن ولایت این امر بر شما شایسته‌تر هستیم از این مدّعیانى که از آن بى‌بهره‌اند و در میان شما به ظلم و تجاوز مى‌گردند.و اگر ما را خوش نمى‌دارید و این حقّ را براى ما نمى‌شناسید، که در این صورت این نظر شما برخلاف آن چیزى است که نامه هاى شما به من مى‌گوید و پیکهاى شما به من گفته‌اند، پس من از نزد شما برمی‌گردم.

متن حدیث:

لإمام الحسین علیه السلام ـ فی خُطبَتِهِ لِمَن جاءَ إلى مُحاصَرَتِهِ بِکَربَلاءَ ـ: أمّا بَعدُ ، أیُّهَا النّاسُ، فَإِنَّکُم إن تَتَّقوا وتَعرِفُوا الحَقَّ لِأَهلِهِ یَکُن أرضى للّه ِِ عَنکُم، ونَحنُ أهلُ بَیتِ مُحمَّدٍ أولى بِوَلایَةِ هذَا الأَمرِ عَلَیکُم مِن هؤُلاءِ المُدَّعینَ ما لَیسَ لَهُم، والسّائِرینَ فیکُم بِالجَورِ والعُدوانِ. و إن أبَیتُم إلاّ کَراهِیَةً لَنا و الجَهلَ بِحَقِّنا فَکانَ رَأیُکُمُ الآنَ غَیرَ ما أتَتنی بِهِ کُتُبُکُم و قَدِمَت بِهِ عَلَیَّ رُسُلُکُم، انصَرَفتُ عَنکُم.

«الإرشاد، ج ۲،ص ۷۹- وقعة الطفّ، ۱۷۰- الکامل فی التاریخ،ج۲،ص ۵۵۲ »
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *