کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در برنامه "توقف ممنوع" با موضوع کارایی پایین ادارات دولتی مطرح شد؛

کسی‌که‌می‌داند۳۰سال استخدام است چرا باید کار مفید انجام بدهد؟

24 مهر 1394 ساعت 9:38

دکتر قدیری ابیانه با بیان اینکه استخدام مادام العمر و رسمی یکی از آفات سیستم های اداری است گفت: کسی که می داند چه کارکند و چه نکند ۳۰سال استخدام است و آب باریکه اش برقرار است، چرا باید کار مفید انجام بدهد؟


به گزارش جهان، چهارشنبه شب در برنامه "توقف ممنوع" دکتر علی نقی مشایخی و دکتر محمدحسن قدیری ابیانه از کارشناسان حوزه مدیریت در مقابل محمد دلاوری قرار گرفته و به بررسی موضوع کارایی پایین ادارات پرداختند. در ادامه بخش‌های خواندنی این بحث و گفت و گو آمده است:

*مشایخی: یکی از عوامل پایین بودن بهره وری، ذهنیت کارمندان و ارگان های دولتی است. اینکه چقدر باور دارند که برای راه انداختن کارمردم در آن مکان نشسته اند و اینکه چقدر از راه انداختن کار مردم احساس رضایت می کنند. عواملی دیگر مثل نظام مدیریتی حاکم بر سازمان، توانایی و قابلیت افراد وتوانایی و انگیزه مدیران سازمان هم در تعیین سطح بهره وری موثرند.

*مشایخی: یکی از عومل مهم پایین بودن بهره وری در سازمانها، وجود فساد است. فساد انگیزه ای است برای تعویق انجام کار تا زمینه استفاده شخصی فراهم شود.

*قدیری ابیانه: بعضی از کارمندان حقوق خود را با همتایان خود در کشورهای ثروتمند مقایسه می کنند و کم بودن حقوقشان را دلیل کم کاری می دانند درحالی که مقایسه سرانه تولید، حجم کار و خدمت و میزان تولید ثروت با کارمندان آن کشورها را نادیده می گیرند.

*قدیری ابیانه: در بخش دولتی مدیر دوست دارد چارت سازمانی و حقوق کارمندان و... را زیاد کند ویا آشنایانش را در سازمان خود مشغول به کارکند. اما در بخش خصوصی مدیرمی خواهد با کمترین پرسنل بیشترین بهره وری را داشته باشد و برای همین به برادر خودشان هم پول مفت نمی دهد!

*مشایخی: اگر بودجه جاری کشور که همان حقوق است را به تعداد کارمندان تقسیم کنیم حاصل با درآمد سرانه کشور بسیار فاصله دارد.

*مشایخی: کارمندی که پولش به زندگی اش نمی رسد، سرکار انگیزه ای برای کار کردن ندارد و این بستر و زمینه لغزش و فساد را فراهم می کند. دولت کم کم نمی تواند افراد با قابلیت بالا را جذب کند و این افراد جذب بخش خصوصی می شوند.

*قدیری ابیانه: قرار نیست کسی استخدام شود تا مشکل بیکاری اش حل شود، قرار است کسی استخدام شود که بتواند مشکلی از مشکلات مردم را حل کند.

*مشایخی: فضای کلی جامعه و برخوردهای دستگاه اجرایی و قضائی با فسادهای بزرگی که در کشور صورت می گیرد ولی مردم نمی شنوند که چگونه با آنها برخورد می شود در آلوده شدن ذهن ها بسیار موثر است.

*قدیری ابیانه: اگر اوج درآمد نفتی ایران که طبق مصوبات درسال۹۲ محقق نشد، اتفاق افتاده بود و به طور مساوی بین همه مردم تقسیم شده بود، ۶۱هزار میلیارد تومان تقسیم بر۷۵ میلیون نفر در ۱۲ماه می شد، تنها ماهی ۶۷هزارتومان به هر فرد تعلق می گرفت! این توهمی از درآمدهای کلان نفتی دولت درجامعه است که باید اصلاح شود.

*قدیری ابیانه: استخدام مادام العمر و رسمی یکی از آفات سیستم های اداری است. کسی که می داند چه کارکند و چه نکند ۳۰سال استخدام است و آب باریکه اش برقرار است، چرا باید کار مفید انجام بدهد؟

*مشایخی: از زمان شکل گیری دولت مدرن در ایران، دولت در ازای هر تکلیفی که برایش در نظر گرفته شده است تشکیلاتی را به وجود آورده است و کسانی را استخدام کرده است. اندکی بعد آن تکلیف برای دولت ازبین رفته است ولی تشکیلاتش باقی مانده است و عده ای بدون کار مشخص هنوز درآن حوزه مشغول فعالیت هستند.

*مشایخی: راه حل رفع مشکلات بهره وری اداری، یکی این است که ماموریت های کلی سازمان های دولتی را بازبینی کنیم. بپرسیم با احتساب سیاست های کلی اصل۴۴، با احتراز از تصدی گری، با واگذاری کارها به بخش خصوصی و... ماموریت این سازمان دولتی چگونه خلاصه می شود تا کارهای اضافی آن سازمان کنار گذاشته شود.

*قدیری ابیانه: ما درایران هشت و نیم ملیون حقوق بگیر داریم. در دنیا سال به سال سن بازنشستگی را پایین آوردند و رساندند به ۶۷سال، ما رسانده ایم به ۵۰سال. ۱۷سال آنها یک حقوق می دهند ما دوحقوق. در دنیا درقبال هر ۶نفرشاغل یک نفر بازنشسته است، درایران و در دستگاه های دولتی به ازای هر ۲نفر شاغل، یک و خورده ای بازنشسته وجود دارد.

*مشایخی: در ایران مدیرانی هستند که وقتی می خواهند در جلسه ای تصمیم گیری کنند، بازرس مجموعه راهم در آن جلسه دعوت می کنند تا بعدها مورد مواخذه بازرسی قرار نگیرند. حتی حراست ها هم گاهی درتصمیمات مدیرمجموعه دخالت می کند و این کارها به شدت اقتدار مدیریت را خدشه دار می کند.

*قدیری ابیانه: دخالت بازرسی وحراست در جلسات وانتصاب افراد به علت دانستن سابقه و ارزشیابی افراد ضروری است و باعث می شود افراد دوتابعیتی مثل خاوری استخدام نشوند تا سربزنگاه فرار کنند.

*قدیری ابیانه: امام علی(ع) می فرمایند: بهترین تفریح کار است ولی باور عمومی جامعه ما این است که بهترین کار تفریح است و از زیر کار در رفتن زرنگی است.

*قدیری ابیانه: مدیریت در دنیا یا مدیرمحور است، یا کارمندمحور یا مردم محور. در ایران مدیریت ازدونوع اول است. یعنی ارباب رجوع می آیند و می روند. مدیرهم می خواهد هوای کارمندان را داشته باشد تا آنها هم هوای او را داشته باشند.


کد مطلب: 450269

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/450269/کسی-که-می-داند۳۰سال-استخدام-چرا-باید-کار-مفید-انجام-بدهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com