جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

گلایه‌نامه انجمن ارگانیک ایران به لاریجانی

پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 450176
انجمن ارگانیک ایران طی نامه‌ای به رئیس مجلس و کمیسیونها مرتبط، خواستار مقابله با واردات محصولات تراریخته به کشور به دلیل اثرات جبران ناپذیر آن به محیط زیست وسلامتی مردم شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، انجمن ارگانیک ایران طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های کشاورزی، بهداشت و امنیت ملی مجلس، از وجود جریانی در کشور برای واردات محصولات تراریخته(دستکاری ژنتیکی) انتقاد کرده و بر اساس قانون توقف واردات اینگونه محصولات را به دلیل آسیب‌های جبران ناپذیر به محیط زیست و سلامت مردم، خواسته است.

متن کامل نامه به این شرح است:

همانطور که مستحضرید آگاهی عموم جامعه نسبت به ماهیت مواد غذایی و آشامیدنی و مخاطرات آنها، یک حق طبیعی در تمامی جوامع بشری به‌شمار می‌آید.

متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهدیم مدافعان واردات و تولید محصولات دستکاری ژنتیکی (تراریخته) با طرح کلیدواژه‌هایی نظیر دانایی ستیزی، فناوری هراسی و واپس‌گرایی سعی دارند مانع آگاهی جامعه، دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس نسبت به واقعیت‌های این محصولات در جامعه شوند. انجمن ارگانیک ایران بنا بر رسالت ملی و شرعی خود، کمیسیون تخصصی نقد محصولات دستکاری شده ژنتیکی را تشکیل داده و پس از بررسی و تحقیقات لازم موارد زیر را به اطلاع حضرتعالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌رساند:

۱- مطابق ماده ۲ قانون ایمنی زیستی کلیه امور مربوط به تولید، رهاسازی، واردات و صادرات محصولات دستکاری ژنتیکی (تراریخته) برعهده بخش غیردولتی است. به لحاظ قانونی، دولت باید بی‌طرف بوده و فارغ از تبلیغ و بزرگنمایی مانند یک داور و ناظر «تمهیدات لازم» را ایجاد کند و به مصرف‌کنندگان محترم نیز حق انتخاب بدهد.

۲- با توجه به رفتار مصرف‌کنندگان اروپایی و اتخاذ موضع سخت‌گیرانه در برابر مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی و مردود دانستن این محصولات توسط بیش از ۸۰ درصد جامعه اروپا، این حقیقت باید مورد توجه متولیان بخش کشاورزی و سلامت جامعه قرار گیرد که رفتار مصرف‌کنندگان به رابطه میان فواید محصول غذایی و ریسک‌های ادراک‌شده آن محصول وابسته است، نه چیز دیگر.

۳- موافقان «محصولات دستکاری شده ژنتیکی» درحالی در ظاهر به مخالفت با مافیای «مونسانتو آمریکایی» می‌پردازند که در آمار ۱۸۱ میلیون هکتاری اراضی زیر کشت محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی در دنیا، اگر بذرهای کشت‌شده کمپانی مونسانتوی آمریکا را حذف کنند، چیزی باقی نخواهد ماند که به آن ببالند. بنابراین هرگونه تبلیغ محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی و وام گرفتن آمار کشت آنها، عملاً تبلیغ مونسانتوی آمریکا است!!

۴- لازم به توضیح است که بیش از ۸۰ درصد محصولات دستکاری‌شده ژنتیک دنیا دارای ژن مقاومت به علف‌کش گلایفوسیت (راندآپ) هستند. یعنی تولید گیاهان تراریخته مساوی است با مصرف سم بیش‌تر، آلودگی محیط زیست و مخاطرات سلامتی بی‌بازگشت و از همه مهم‌تر فجایع اجتماعی ـ اقتصادی.

۵- متأسفانه برخی از متخصصان داخلی واردات، تولید و رهاسازی محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی را در راستای تأمین امنیت غذایی کشور مطرح می‌کنند، ولی باید قبول کرد که «غذا یک سلاح است» و به مخاطره انداختن تغذیه ملت ایران بزرگ‌ترین خدمت به بیگانگان منفعت‌طلب و دشمنان انقلاب اسلامی می‌باشد.

۶- اگرچه کرم ساقه‌خوار برنج یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شالیکاران است، ولی رهاسازی غیرمسئولانه آزولای فیلیپینی هم سالیان مدیدی است که کام برنجکاران را تلخ کرده است. لذا از کمیسیون‌های محترم کشاورزی و محیط زیست مجلس تقاضا می‌شود نسبت به آسیب‌شناسی فاجعه آزولا و بررسی عملکرد معکوس آن در شالیزاران و تالاب‌ها اقدام عاجل نمایند، زیرا رهاسازی عجولانه بذرهای دستکاری‌شده ژنتیکی در اکوسیستم می‌تواند فاجعه‌ای مخرب‌تر ازآزولا را به‌وجود بیاورد.

۷- مدافعان محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی درحالی نوید محصول سالم را می‌دهند که در ارزیابی‌های بهداشتی، این محصولات جدید، هم ارز محصولات کشاورزی رایج بررسی می‌شوند، لذا «اصلاح قانون ایمنی زیستی و تصویب آزمایشات جهت ارزیابی مخاطرات سلامتی و زیست محیطی و ردیابی محصولات تراریخته» مورد تقاضا است.

۸- اخیراً، انجمن ارگانیک ایران با دعوت از دانشمندان و متخصصان بین‌المللی اقدام به برگزاری سومین همایش بین‌المللی توسعه محصولات ارگانیک با موضوع ریسک‌های به‌کارگیری موجودات دستکاری‌شده ژنتیکی شده کرد. این همایش با هزینه بخش غیردولتی بوده و شرکت‌کنندگان در همایش نیز با پرداخت هزینه از برگزاری این همایش بین‌المللی و کارگاه‌های جانبی آن استقبال چشمگیری کردند. امید است در راستای اقتصاد مقاومتی از اجرای چنین همایش‌های کاربردی الگوبرداری شود و نمایندگان محترم ملت نیز در راستای توسعه سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در کشور حمایت های قانونی لازم را داشته باشند.

در خاتمه از حضرتعالی به‌عنوان بالاترین مقام قانون‌گذاری کشور تقاضا می‌شود به مسئولان محترم دولتی تذکر فرمایید تا ضمن احترام به ماده ۲ قانون ایمنی زیستی، به این نکته توجه کنند که بخش دولتی مکلف به استفاده از امکانات دولتی جهت تبلیغات و ترویج محصولات دستکاری شده ژنتیکی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *