شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
در اعتراض به حضور سلمان رشدی

ناشران‌ایرانی غرفه‌هایشان را تعطیل‌کردند

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب: 450083
چند ناشر حاضر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند علی رغم حضور در این نمایشگاه، در اعتراض به حضور سلمان رشدی غرفه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، چند ناشر حاضر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند علی رغم حضور در این نمایشگاه، در اعتراض به حضور سلمان رشدی غرفه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.
 
در این بیانیه آمده است:
 
سلام و احترام
 
عزیزان مهربان ، ما با موضوع اعتراض همراه هستیم با اینکه از نظر مالی بسیار متضرر شده ایم. علاوه براین از آنجا که وزارت محترم ارشاد به عنوان پرچمدار نظام جمهوری اسلامی ایران از حضور خودداری کرده است ما نیز غرفه‌هایمان را باز نخواهیم کرد ولی برای مقابله با دشمنان و آگاه کردن نادانان همیشه در صحنه حضور داریم و همواره به عنوان سربازی کوچک در عرصه های فرهنگی پشتیبان نظام اسلامی مان خواهیم بود.
 
این نامه را امیر صالحی طالقانی ، سید حسین عابدینی ، داود میم باشی، شرکت سهامی کتاب کهن و انتشارات خانه هنرمندان امضا کرده اند.
 
انتشارات شمع مه در راستای اعتراض به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و همچنین تعامل با دولت و نظام جمهوری اسلامی تمامی برنامه های خود اعم از رونمایی و نشست های ادبی با توجه به دعوت یک انجمن ادبی از شهر مونیخ لغو کرده و برنامه های آینده خود را در جهت شناخت چهره واقعی پیامبر اسلام در فضای بین المللی بازار نشر و کتاب اعلام خواهد کرد.
 
افشین شحنه تبار. احمد دهقان. سعید رمضانی. کارولین کراسکری. آنشلا ورنر. زهرا رضازاده.
 
همچنین در بیانیه‌ دیگر که با عنوان جمعی از ناشران (البته بدون امضا) به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است نسبت به حضور سلمان رشدی اعتراض شده است:
 
«در نخستین ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر، در کنار حقوق انسان‌ها به حرمت آنان نیز تأکید شده است.
 
آزادی بیان یکی از حقوق و ارزش‌های برجسته انسانی و مورد احترام دین مبین اسلام و ما مسلمانان است، اما آیا به بهانه حقوق می‌توان حرمت انسان‌ها را رعایت نکرد؟ آیا می‌توان کسی را نماد آزادی بیان قرارداد که به بیش از میلیارد مسلمان و ارزش‌های آنان توهین و نخستین ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض کرده است؟
 
ما جمعی از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه فرانکفورت مراتب اعتراض خود را به دعوت نویسنده‌ای که به پیامبر بزرگ اسلام توهین و تهمت روا داشته و حرمت و احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان را جریحه‌دار کرده است، اعلام می‌کنیم و روز نخست نمایشگاه را به نشانه اعتراض در نمایشگاه حضور نمی‌یابیم.
 
در روزهایی که جهان را خطر افراط‌گرایی و خشونت فراگرفته است و بسیاری از مردم جهان از جمله اروپا نیز تحت تأثیر این حوادث هستند، عقلانیت ایجاب می‌کرد، رویکردی همدلانه و محترمانه نسبت به مسلمانان در پیش گرفته می‌شد.
 
انتظار می‌رفت مسئولان نمایشگاه بین المللی فرانکفورت که از معتبرترین رویدادهای فرهنگی جهان است، در مواجهه با ارزش‌های بشری گزینشی و در برابر مسلمانان تبعیض گرایانه برخورد نمی‌کرد و فضای فرهنگی را به سیاست زدگی آغشته نمی‌کرد.»
 
معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز در مطلبی بازتاب‌های عدم حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را منتشر کرد.
 
در این مطلب آمده است: به دنبال حضور نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی در نشست خبری نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بسته بودن غرفه جمهوری اسلامی ایران و دیگر ناشران ایرانی موجب جلب توجه بازدیدکنندگان، خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های حاضر در نمایشگاه فرانکفورت شده است. همچنین اقدام اعتراضی ایران در این نمایشگاه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرده و شکل جدیدی از اعتراض مدنی را به نمایش گذاشته است.
 
غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در اولین اقدام ترجمه انگلیسی رمان محمد (ص) را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است و به صورت رایگان به علاقه‌مندان اهدا می‌کند.
 
همچنین بروشورهایی به زبان انگلیسی با موضوع اعجاز قرآن کریم به بازدیدکنندگان از غرفه ایران اهدا می‌شود. نصب بنرهای اعتراضی از دیگر اقدامات در غرفه جمهوری اسلامی ایران است که به موضوع دفاع از حرمت پیامبر اعظم (ص) و دلایل اعتراضی ایران نسبت به حضور نویسنده هتاک می‌پردازد.

گفتنی است، مسیر اعتراضی ایجاد در غرفه ایران در روزهای آینده شکل فعال‌تری به خود خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *