جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

راه‌اندازی قرارگاه آسیب‌های اجتماعی

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 449592
رئیس شورای شهر تهران با برخی معاونان شهرداری تهران در بازدید از منطقه هرندی و شوش و مددسراهای منطقه ۱۵ از آمادگی شهرداری برای پاکسازی تهران از معتادان و کارتن‌خواب‌ها در ۶ ماه آینده به شرط همکاری دستگاه‌های مختلف خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اعضای شورای شهر تهران به همراه جمعی از معاونین و مدیران شهرداری تهران شب گذشته بازدیدی را از محله‌ هرندی، بوستان حقانی، مددسرای مناطق ۱۲ و ۱۵ داشتند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به همراه (رضا تقی‌پور، رحمت‌الله حافظی،‌ غلامرضا انصاری، احمد دنیامالی،‌ ولی‌الله شجاع‌پوریان، محسن پیرهادی و پرویز سروری) از اعضای شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام میثم امرودی معاون امور فرهنگی شهرداری تهران، مجتبی عبداللهی معاون امور خدمات شهری شهرداری تهران،‌ فرزاد هوشیار پارسیان رئیس سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران،‌ ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، عابد ملکی شهردار منطقه ۱۲ و علی‌اکبر انجمنی شهردار منطقه ۱۵ در این بازدید حضور داشتند.

مقصد اول: بوستان حقانی(هرندی)-مقصد دوم: مددسرای منطقه ۱۲-مقصد سوم:مددسرای منطقه ۱۵

در ابتدای این بازدید اعضای شورای شهر تهران به همراه دو تن از معاونین شهردار تهران مدیران شهری و جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف در محله هرندی و پارک حقانی حضور یافتند و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پارک با تعدادی از معتادین در این بوستان به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش فارس، در پارک حقانی تعداد قابل توجهی از معتادین مرد و زن حضور داشتند و همین امر مشکلاتی را برای شهروندان این محله به‌وجود آورده است،‌ معتادانی که شب و روز خود را در این پارک سپری می‌کنند.

فروش مواد مخدر اعم سنتی و صنعتی،‌ تزریق مواد، تردد اوباش و فروشندگان مواد مخدر تنها بخشی از معضلات بوستان حقانی در محله هرندی است که به گفته برخی از شهروندان، این موارد هر روز در حال افزایش است.

علی، یکی از معتادین حاضر در بوستان حقانی با بیان اینکه من شب‌ها جنس و مواد مخدر را از این بوستان تهیه می‌کنم، گفت: اوایل اوضاع زندگی‌ام بسیار خوب بود و خانه و ماشین داشتم، اما رفته رفته و با آمدن به سمت مواد مخدر همه دارایی و زندگی‌ام از دستم رفت.

وی با بیان اینکه بسیاری از معتادین زن و مرد که در این بوستان تردد می‌کنند، دارای بیماری‌های متعددی هستند، بیان داشت: شهرداری تهران تنها در بحث غذایی ما را کمک می‌کند و این درحالی است که ما نیاز به حمایت‌های دیگری داریم.

سونیا، یکی دیگر از مصرف‌کنندگان مواد مخدر در این پارک، گفت: حدود ۱۵ سال است که مواد مخدر مصرف می‌کنم و هم‌اکنون بیش‌تر مصرف من شیشه است.

وی با اشاره به اینکه پول مواد را از طریق بساط کردن تهیه می‌کنم، اضافه کرد:‌ چند سالی است که در این پارک زندگی می‌کنم، ضمن اینکه عامل اصلی در معتاد کردن من همسرم بود.

سونیا با بیان اینکه دو بچه ۶ و ۹ ساله دارد، گفت: در این مدت تلاش کرده‌ام که تن‌فروشی نکنم، ‌اما چندین نوبت توسط اوباش خفت‌گیری شدم که البته با ورود نیروی انتظامی از دست آنها فرار کردم.

* تعداد معتادان در محله هرندی افزایش یافته است

به گزارش فارس، فرزاد هوشیار رئیس سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران با اشاره به اقدامات شهرداری در این بوستان، خاطرنشان کرد: در هفته به‌صورت یک شب در میان برخی از NGO‌ها با حضور در این بوستان اقدام به پخش غذای گرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: این کمک‌ها عموماً از طریق مردم بوده تا به‌صورت میانگین در هفته ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ غذا در این بوستان توزیع می‌شود.

هوشیار با اشاره به تردد معتادین مرد و زن در بوستان حقانی واقع در محله هرندی، خاطرنشان کرد: تعداد این افراد نسبت به گذشته افزایش یافته است که البته شهرداری تهران تلاش‌های گسترده‌ای را برای بهبود این افراد انجام داده است که در همین راستا افرادی که آمادگی داشته باشند به صورت رایگان به مراکز بازپروری و کمپ‌های اعتیاد معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران اضافه کرد: هر شب حدود ۳ هزار کارتن‌خواب در شهر تهران ساماندهی می‌شوند و با حضور در مددسراها از خدمات پیش‌بینی‌شده استفاده می‌کنند.

هوشیار پارسیان ادامه داد: علاوه بر مراکزی که توسط شهرداری تهران برای ارائه خدمات در نظر گرفته شده است، مراکز DIC سازمان بهزیستی نیز خدماتی را به این افراد می‌دهد.

* نگهداری معتادان زن در شرق تهران

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز جدیدی با ظرفیت ۵ هزار نفر جهت نگهداری و ارائه خدمات به معتادین زن در شرق تهران، خاطرنشان کرد: این مرکز در اطراف خیابان اتحاد در نظر گرفته شده است و به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران در ادامه به مراکز ترک اعتیاد و همچنین خانه‌های میان‌راهی اشاره کرد و گفت: افراد معتاد پس از ورود به مراکز ترک اعتیاد و گذراندن دورانی، به خانه‌های میان‌راهی مراجعه می‌کنند و در این اماکن علاوه بر حرفه‌آموزی برای آنها شغل تهیه می‌شود.

هوشیار پارسیان با تأکید بر اینکه شهرداری تهران ۵۰ درصد از انرژی خود را معطوف به حوزه پیشگیری نموده است، گفت: تا پایان سال ۹۵، در ۵ پهنه تهران مراکزی تحت عنوان مراکز بازگشت به زندگی برای بهبود معتادین زن و مرد راه‌اندازی خواهد شد.

* سازمان‌های دولتی و غیردولتی شرایط برگشت معتادین پس از درمان به خانواده‌ها را فراهم کنند

به گزارش فارس، احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در حاشیه این بازدید ضمن اشاره بر حمایت درمان معتادان زن و مرد در شهر تهران تأکید کرد: عمده‌ترین مشکل این افراد بیکاری و نبود شغل است که در این زمینه دولت بایستی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: خوشبختانه NGO‌ها و سازمان‌های غیردولتی در این بخش به صورت فعال کارهای مؤثری را انجام می‌دهند و شاهد هستیم که در طول هفته سازمان‌های غیردولتی حمایت‌های غذایی را از معتادین در بوستان‌ها و معابر انجام می‌دهند.

دنیامالی گفت: باید راهکار اساسی را برای برگشت افراد معتاد و درمان آنها به خانواده‌ها داشته باشیم که البته در این بخش بایستی ساختارهای لازم فراهم شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد که با تلاش دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان‌های دولتی و غیردولتی شرایط برگشت معتادین پس از درمان به خانواده‌ها فراهم شود و آنها بتوانند با اختیار گرفتن شغل، زندگی خود را ادامه بدهند.

* بهزیستی متولی ساماندهی معتادین

به گزارش فارس، در حاشیه این بازدید رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به بازدید قبلی خود از محله هرندی و بوستان حقانی در این محله خاطرنشان کرد: این بازدید سبب شد که اعضای شورای شهر نگرانی‌هایی را نسبت به این محله داشته باشند و همین امر منجر گردید جمعی از اعضای شورای شهر تهران به همراه معاونین و مدیران شهرداری تهران بازدیدی را از محله هرندی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای رفع معضلات محله هرندی بایستی تمامی دستگاه‌های دولتی با یکدیگر همکاری داشته باشند، گفت: در همین راستا شورای شهر تهران بنا دارد جلسه‌ای را در تاریخ ۲۹ مهر امسال برگزار کند و هماهنگی‌هایی را با دستگاه‌های مسئول در این بخش انجام دهد.

حافظی با اشاره به حضور دستگاه‌های مسئول در جلسه مدنظر، خاطرنشان کرد: نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت رفاه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه حضور خواهند داشت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: قطعاً در قالب یک برنامه مستند و مدون می‌توانیم اقدامات گسترده‌ای را برای کاهش خطرات در محله هرندی انجام دهیم که البته این اقدامات مستلزم همکاری‌ دستگاه‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی اصلی‌ترین نهاد متولی در حوزه ساماندهی معتادین در کشور محسوب می‌شود، گفت: شهرداری نیز براساس ظرفیتی که دارد نسبتا اقدامات قابل قبولی را انجام داده است که برای تکمیل شدن این اقدامات بایستی سایر دستگاه‌ها نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.

حافظی ادامه داد: برای ساماندهی افراد معتاد اعم از زنان و مردان می‌توان ۳ برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ترسیم کرد که در مرحله اول بایستی به پاکسازی بوستان‌ها و معابر اقدام شود، در مرحله میان‌مدت نقش مشارکتی دستگاه‌ها مهم است و در مرحله سوم دولت و حاکمیت (سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه) باید به وظایف در قبال درمان معتادان و بازگشت آنها به خانواده عمل کنند.

وی همچنین با اشاره به تعداد معتادین شهر تهران،‌ خاطرنشان کرد: بالغ بر ۶۰ درصد از این افراد غیربومی از شهرهای مختلف کشور در تهران حضور دارند.

* تا یک ماه آینده دیگر افراد معتاد را در این مرکز پذیرش نخواهیم کرد

علی‌اکبر انجمنی شهردار منطقه ۱۵ نیز با اشاره به ظرفیت مددسرای خاوران در منطقه ۱۵، گفت: این مرکز گنجایش نگهداری ۴۰۰ نفر از معتادان و کارتن‌خواب‌ها را دارد.

وی گفت: افراد معتاد و کارتن‌خواب هر روز از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در این مرکز پذیرش می‌شوند و تا ۷ الی ۸ صبح و پس از صرف صبحانه محل را ترک می‌کنند و مجدداً شب به مرکز مراجعه می‌کنند.

انجمنی با اشاره به راه‌اندازی مرکز اشاره‌شده در سال ۸۵، گفت: در این سال‌ها خدمات خوبی ارائه شده است که البته نظارت‌های مستمری بر روند ارائه خدمات در مرکز وجود دارد.

شهردار منطقه ۱۵ با تأکید بر اینکه باید تفاوتی بین کارتن‌خواب و معتادین داشته باشیم، گفت: افراد کارتن‌خواب ابن‌سبیل و در راه‌مانده هستند و باید حمایت شوند.

انجمنی گفت: طبق مصوبه خدمات شهری شهرداری تهران ما تا یک ماه آینده دیگر افراد معتاد را در این مرکز پذیرش نخواهیم کرد و تنها افراد کارتن‌خواب و در راه مانده در این مرکز پذیرش می‌شوند.

وی در خصوص اعتبارات احداث مرکز اشاره‌شده، گفت: بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخت این مرکز هزینه شده است و این مجموعه شامل ۱۳ اتاق اعم از اتاق پزشک و قاضی کشیک است.

شهردار منطقه ۱۵ همچنین با تأکید بر اینکه افراد زیر ۱۸ سال در این مرکز پذیرش نمی‌شوند، گفت: در ایام زمستان و با توجه به سرما تعداد پذیرش‌شدگان در این مرکز بالغ بر ۷۰۰ نفر می‌رسد.

* راه‌اندازی مرکزی تحت عنوان قرارگاه اجتماعی

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام امرودی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در پایان بازدید شبانه مدیریت شهری از محله‌ هرندی (بوستان حقانی)، مددسرای منطقه ۱۲ و مددسرای منطقه ۱۵ در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ طرح انضباط شهری که از سوی شهرداری تهران تهیه و تدوین شده است ویژگی‌های متعددی را دارد.

وی تصریح کرد: این طرح دارای ۷ بخش است که از آن جمله می‌توان به بحث امنیت و کسب و کار اشاره کرد.

حجت‌الاسلام امرودی با بیان اینکه سه‌شنبه‌ هفته جاری، شهرداری تهران گزارشی را از روند طرح انضباط شهری در صحن علنی شورا ارائه خواهد کرد، گفت: ما در این جلسه از اعضای شورای شهر تهران می‌خواهیم حد و حدود اختیارات شهرداری تهران را در موضوعات مختلف اجتماعی مشخص کنند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به راه‌اندازی مرکزی تحت عنوان قرارگاه اجتماعی، گفت: در این قرار گاه ۱۲ سازمان و دستگاه حضور خواهند داشت که هماهنگی‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب‌تر در شهر به آسیب‌دیدگان اجتماعی دیده خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در منطقه هرندی بیان داشت: طی مطالعاتی که صورت گرفته است، طرح‌هایی در این محلات در حال اجراست.

حجت‌الاسلام امرودی ادامه داد: در حال حاضر ۴۶ نقطه پراکنده ۳ نقطه مرکزی در تهران درخصوص آسیب‌های اجتماعی مشخص شده است.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد: سایر دستگاه‌های مسئول اعم از بهزیستی، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و... نیز بتوانند با همکاری و همراهی خدمات موثرتری را به آسیب‌دیدگان اجتماعی ارائه کنند.

* آمادگی شهرداری تهران برای پاکسازی تهران از معتادین و کارتن‌خواب‌ها

به گزارش فارس، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در پایان این بازدید در جمع خبرنگاران، تأکید کرد: شورا قاعدتاً سعی می‌کند از برنامه‌های شهرداری تهران جهت ارائه خدمات به افراد مختلف، حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که هماهنگی‌ها بین دستگاه‌ها انجام نگیرد ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که اقدام مؤثری در شهر تهران صورت بگیرد.

چمران با اشاره به این هماهنگی‌ها، گفت: بخشی از این هماهنگی‌ها به کل جامعه برمی‌گردد که در این بخش بایستی با تعامل و همکاری بین بخشی و سایر افراد جامعه بتوان مشکلات شهر تهران را برطرف کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور ۶۰ الی ۷۰ درصد از افراد معتاد در محله هرندی و بوستان حقانی، گفت: طبق گفتگویی که با این افراد انجام شد، اکثر آنها از شهرستان‌های مختلف به خاطر عدم اشتغال به شهر تهران مراجعه کرده‌اند که بایستی تمهیداتی برای بازگشت آنها به شهرهای‌شان و همچنین اشتغال آنها فراهم شود.

وی گفت: مسئله اشتغال و کار نخستین اقدامی است که باید صورت بگیرد که این از وظایف دولت است.

چمران با اشاره به آمادگی شهرداری تهران برای پاکسازی تهران از معتادین و کارتن‌خواب‌ها، گفت: شهرداری تهران در صورتی می‌تواند این اقدام مهم را انجام دهد که سایر دستگاه‌ها حمایت‌های لازم را انجام بدهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله بهزیستی، وزارت رفاه، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و قوه قضائیه در بحث درمان معتادان و پاکسازی شهر، گفت: در صورتی که هماهنگی لازم انجام بگیرد، می‌توان امیدوار بود که به طرح شهرداری تهران دست یابیم.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری تهران هیچ مسئولیتی را در قبال شغل ندارند، گفت: امیدواریم دستگاه‌های مذکور و به‌ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمهیدات لازم را برای این کار انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *