چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

اقرار اروپا به نقش مهم ایران در سوریه

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 449560
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر سیاسی بودن راه حل بحران سوریه، اعلام کرد تمام بازیگران منطقه‌ای نظیر ایران و عربستان باید در این روند نقش داشته باشند.
اقرار اروپا به نقش مهم ایران در سوریه
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره انگلیسی اظهار داشت راه حل مساله سوریه سیاسی است نه جنگ.

"فدریکا موگرینی" در پاسخ به این سوال که راه حل برون رفت از بحران سوریه چیست اظهار داشت: چیزی که ما به آن نیاز داریم سرمایه گذاری جدی بر روی یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه است.

وی اضافه کرد: ۴ سال و نیم است که جنگ در سوریه شروع شده، اما اسد همچنان در سوریه حضوردارد و داعش هم همچنان وجود دارد.

وی گفت: ما نیازمند یک راه حل سیاسی هستیم.

به این معنا که ما چاره ای نداریم جر اینکه فضا هایی برای امنیت، پایان دادن به جنگ داخلی و مواجهه با موجودیتی بنام داعش که در سوریه عملیات می کند باز کنیم.

ما باید راهی پیدا کنیم که بطورجدی به تحقق یک روند انتقالی در سوریه منجر شود و نیروها را با هم برعلیه داعش متحد کند.

وی گفت: این نیازمند نه تنها اتحاد دورهم جمع شدن بازیگران داخل سوریه بلکه نیازمند و دورهم جمع شدن بازیگران منطقه ای و قدرت هایی جهانی برای مشارکت در چارچوب یک دستور کار مشترک است و این چیزی است که ما این روزها به دنبال آن هستیم.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نقش اسد و احمتال ماندن وی بر راس قدرت برای مدتی گفت : مساله مهم این نیست که چند ماه اسد بر سر قدرت می ماند.

چیزی که باید اتفاق بیفتد آغاز فرایندی است که به یک انتقال سیاسی منجر شود، انتقالی که قبلا درباره آن تصمیم گیری شده باشد و از طرف سازمان ملل پیش بینی شده و با اجازه خود سوریه ها صورت گرفته باشد و همچنین مورد حمایت چارچوب های منطقه ای وجهانی باشد .

وی اضافه کرد : نکته واقعی شروع این فرایند در واقعیت است. این کارنیازمند کنارهم جمع کردن چارچوب‌های منطقه ای است که هر کدام نفوذ خود را در داخل سوریه دارند.

تمام بازیگران منطقه ای باید حول این دستور کار دور هم جمع شوند .

بازیگران منطقه ای نظیر کشورهای حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان، و ایران، بخصوص بعد از توافق هسته ای که با این کشور داشتیم، و ترکیه باید در این فرآیند مشارکت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *