سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲

ولایتی قدمت عراق را به رخ آمریکا کشید

يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 449462
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بشاراسد برای ما مهم است، گفت: غربی‌ها جایگزینی برای اسد ندارند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با یانکوویش نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق در جمع خبرنگاران و درخصوص ارزیابی خود از برجام گفت: مجلس نهادی مهم و تصمیم‌گیرنده است و تصمیم مجلس در مورد هر آنچه پیرامون این موضوع باشد، محترم است. 
 
وی در ادامه با اشاره به دیدار خود با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق افزود: ما در این دیدار فقط به مسئله عراق تمرکز نداریم بلکه بر تمام مسائل منطقه و از جمله تحولات سوریه تمرکز کردیم و بعد از همکاری روسیه با متحدانی که در سوریه علیه تروریسم می‌جنگند نیز صحبت کردیم و هر دو معتقدیم که باید از تمامیت ارضی عراق دفاع کنیم.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئولان غربی گفته‌اند که به دنبال تجزیه عراق هستند ولی ایران با تجزیه عراق مخالفت است و آقای یانکوویش با نظر بنده در این موضوع موافق است؛ ایران با هرگونه طرحی با تجریه عراق مخالف است و نظر هر دوی ما در مورد سوریه این است که راه حل نظامی وجود ندارد؛ بلکه راه حل سوریه سیاسی است و منطقه ما باید از امنیت برخوردار باشد. 
 
ولایتی با اشاره به تشکر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق از همکاری ایران یادآور شد: وی از نقش ایران در ایجاد صلح و آرامش در منطقه ستایش کرد و گفت که سازمان ملل با هرگونه تلاش برای تجزیه عراق مخالف است. 
 
وی درباره سخنان یکی از مسئولان ارتش آمریکا گفت: یکی از مسئولان بلندپایه ارتش آمریکا مطلبی را درباره تجزیه عراق بیان کرد که من به صراحت با آن مخالفت کردم؛ به آمریکا چه ارتباطی دارد که در مورد سرنوشت عراق اظهار نظر کند. آنها در مورد مسائل استراتژیک نباید نظر منفی داشته باشند. 
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم عراق از کشور و تمامیت ارضی خود حمایت کرده و عراق سابقه فرهنگی و تمدنی چندهزار ساله دارد، افزود: آمریکایی‌ها با این سابقه کم نباید در این مورد صحبت کنند و نماینده سازمان ملل در امور عراق در این خصوص با نظر ایران موافق بود. 
 
ولایتی تاکید کرد: کسانی که خارج از عراق این سخنان را می‌گویند یا عمدا می‌خواهند این کشور مهم عرب و مسلمان را به مجموعه‌های کوچکتر تبدیل کنند تا همیشه در حال جنگ باشند یا اینکه از آمریکایی‌ها کمک بخواهند تا آنها سوءاستفاده خود را داشته باشند.
 
وی افزود: در مورد نوع مشارکت ایران در ائتلاف چهارگانه نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق مشارکت روسیه در قبال سوریه را فرصت و تهدید دانست. 
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بااین حرکت تروریست‌ها شکست خوردند و ناامید شدند و عملا دولت قانونی سوریه تقویت شد و با سرعت بیشتر تروریست‌ها و حامیان آنها را دور کردند. بشاراسد برای ما مهم است و به مردم سوریه فرصت داده می‌شود که در مورد آینده‌شان تصمیم بگیرند.
 
ولایتی در پایان خاطرنشان کرد: بشاراسد سر جایش باقی می‌ماند و البته مقاومت 4 ساله بدون مقاومت مردم ممکن نبود و غربی‌ها جایگزینی برای اسد ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *