پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲۵
۲۴۸
با سنگ تمام لاریجانی برای طرح یک فوریتی؛

مجلس بیانیه‌سیاسی‌رابه‌جای طرح‌برجام‌تصویب‌کرد!/ نمایندگان حاضر به‌درج نام‌شان پای رأی خود نشدند!

جلوگیری از پخش فیلم سخنان رهبر انقلاب در مجلس!
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 449358
با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
مجلس بیانیه‌سیاسی‌رابه‌جای طرح‌برجام‌تصویب‌کرد!/ نمایندگان حاضر به‌درج نام‌شان پای رأی خود نشدند!
گروه سیاست جهان نيوز ـ نمایندگان مجلس در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام را تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور در نهایت کلیات این طرح را با ۱۳۹ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب کردند.


در این جلسه سید بهبول حسینی، کاظم جلالی، ابراهیم نکو و هادی قوامی به عنوان موافقین کلیات طرح و مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، حسین طلا و الیاس نادران به عنوان مخالفان طرح مذکور صحبت کردند.

جلسه امروز حاشیه‌های بسیاری در پی داشت که از جمله آن می‌توان به اخطارها و تذکرات متعدد وکلای ملت نسبت به بررسی این طرح در صحن بهارستان اشاره کرد.

تجمع اعتراضی اعضای فراکسیون اصولگرایان و گعده نمایندگان شاخص دو فراکسیون در اطراف صحن علنی مجلس از دیگر حاشیه‌های جلسه بررسی طرح برجام در صحن بهارستان بود.

وندی شرمن معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا طی نشستی در انستیتو جان اف کندی (وابسته به دانشگاه هاروارد) گفته بود: در مجلس ایران، طرح یک فوریتی برای بررسی برجام مطرح شده است که به ایران این امکان را می‌دهد تا برجام را تازمانی اجرا کند که عزت ایران حفظ شود. این طرح، بخشهای دیگری هم دارد اما هیچ یک از این بخشها، مانع اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که نیاز امروز ما و مورد تاکید کاخ سفید است نمی‌شود.


در ادامه مشروح مذاکرات امروز مجلس را می خوانید:

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. جلسه علنی امروز با حضور ۱۹۹ تن از نمایندگان آغاز به کار کرد که با این حساب، در آغاز جلسه ۸۸ نماینده در صحن حضور نداشتند.

آغاز جلسه علنی مجلس با حضور ظریف و حضور بیش از ۲۰۰ نماینده

در حالی که بررسی طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام به‌عنوان چهارمین دستور کار جلسه علنی مجلس از سوی هیئت رئیسه پارلمان قرائت شد، از ابتدای نشست علنی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در صحن حضور داشتند.

علی لاریجانی هم در حالی زنگ آغاز جلسه علنی را به صدا در آورد که ظریف و حسن قشقاوی معاونش در جایگاه میهمانان دولت در صحن حضور داشتند و به نظر می‌رسد پیش از آغاز جلسه علنی، یک نشست غیررسمی هم با حضور وزیر امور خارجه و معاونش برگزار شده است.

حسینیان در مخالفت با تغییر دستور کار صحن علنی مجلس:
جریانی پشت طرح برجام می‌خواهد مجلس را در عمل انجام شده قرار دهد

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به طرح یک فوریتی برجام گفت: پشت قضیه جریانی را می‌بینم که می‌خواهد مجلس را در عمل انجام شده قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان تقاضای جمعی از وکلای ملت برای تغییر دستور کار صحن علنی مجلس و بررسی با اولویت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را مورد بررسی قرار دادند.

عباس قائدرحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس طی سخنانی به عنوان متقاضی این تقاضای تغییر دستور طی سخنانی اظهار داشت: از آنجا که موضوع برجام بسیار با اهمیت است و باید از ۲۶ مهرماه اجرایی شود لذا لازم است تا هر چه زودتر برجام در مجلس تعیین تکلیف شود. لذا تعداد زیادی از نمایندگان تقاضای دستور کار را امضا کردند تا این طرح در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این طرح به نکات بسیاری اشاره شده از جمله اینکه ضرورت صیانت از دستاوردها و حقوق ملت ایران در دانش هسته‌ای، رعایت حدود شرعی و قانونی تاکید شده توسط مقام معظم رهبری، جلوگیری و جلوگیری و انسداد از هرگونه راه نفوذ در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است.

این نماینده مجلس در خصوص جزئیات این طرح گفت: در این طرح به دولت اجازه می‌دهیم که به شکل داوطلبانه برجام را اجرا کند. همچنین در این طرح بر فتوای مقام معظم رهبری در مورد عدم استفاده از سلاح هسته‌ای تاکید شده و اقدامات متقابلی برای احقاق حقوق ملت در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل دیده شده است.

در ادامه روح‌الله حسینیان نماینده تهران به عنوان مخالف تغییر دستور کار صحن علنی مجلس گفت: چرا مجلس باید قبل از اینکه کمیسیون برجام کار خود را نهایی کند، طرحی بدهند و برجام را تایید کند در حالیکه برجام هنوز به تایید مجلس نرسیده که مجلس بخواهد یک طرح را تصویب کند و یک حاشیه بر متن بزند.

وی ادامه داد: برجام یک عهدنامه طرفینی است که یک طرف آن ۱+۵ و یک طرف دیگر ایران است لذا نمی‌شود با اضافه کردن و یا کم کردن و پاورقی زدن در آن دست برد.

حسینیان ادامه داد: آیین‌نامه داخلی مجلس به هیئت رئیسه اجازه داده که اگر یک فوریت طرحی به تصویب رسید، حداقل ۱۰ روز در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و سایر کمیسیون‌ها نظر خود را در این باره اعلام کنند اما اینقدر برای اجرای این طرح دستپاچه هستید که کمیسیون امنیت ملی در عرض ۲۴ ساعت و بدون اینکه نظر کمیسیون‌های فرعی را بگیرد این طرح را به تصویب می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌ یک فوریتی حداقل باید ۱۰ روز در کمیسیون‌ها بمانند تا نمایندگان اظهار نظر کنند گفت: چه مسئله‌ای پشت قضیه است که شما با دستپاچگی نمایندگان را در مقابل یک عمل انجام شده قرار می‌دهید.

وی افزود: این مصوبه در تاریخ به عنوان ترکمانچای دوم و گلستان سوم باقی خواهد ماند. همچنین مجلس نباید در مورد این مسئله پراهمیت، چشم‌بسته عمل کند و نداند قرار است چه چیزی را به تصویب برساند.

حسینیان در پایان تاکید کرد: اگر این طرح از طریق رویه قانونی خود آمده بود ما مخالفتی با آن نداشتیم، اما اکنون در پشت قضیه جریانی را می‌بینیم که می‌خواهد مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و قراردادی را به تصویب برساند که هیچ عزتی برای جمهوری اسلامی ایران ندارد.

علی لاریجانی در پاسخ به بخشی از تذکر حسینیان گفت: اینکه گفتید که هیئت رئیسه عجله کرده و دست‌هایی پشت کار است باید بگویم اینطور نیست و ۱۰ روزی که فرمودید باید طرح‌ها در کمیسیون‌ها بمانند مربوط به طرح‌های عادی است و به طرح‌های فوریتی مربوط نمی‌شود. همچنین این طرح دو ماه است که در مجلس مطرح است.

در ادامه کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس طی سخنانی در موافقت با تغییر دستور کار صحن علنی مجلس اظهار داشت: نگاه غالب نمایندگان به برجام بر اساس نگاه فراجناحی و منافع ملی است و این طرح چکیده توافق دو فراکسیون است و قاطبه نمایندگان یار این طرح هستند.

وی افزود: نمایندگان با دولت در خصوص این طرح همدل و همزبان هستند و تنها عده‌ای از کاسبان تحریم و افرادی که منافعشان به تحریم‌ها گره خورده است در این زمینه کارشکنی می‌کنند.

وی در پایان گفت: مجلس رکن رکین جمهوریت نظام است و اجازه نمی‌دهد که تعداد اندکی بخواهند مجلس ایران را پیش جهانیان بی‌مقدار کنند.

رسایی در اخطار قانون اساسی:
برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به طرح یک فوریتی برجام گفت: دوستانی که در بیانیه ۱۶۵ امتیاز برای برجام برشمردند و یک عیب هم از آن نگرفتند، خودشان طرح آورده‌اند و می‌گویند چون برجام عیب دارد باید آن را مشروط کنیم.

حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در اخطاری با استناد به اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی اظهار داشت: این دو اصل قانون اساسی صراحت دارد که تمامی موافقتنامه‌ها باید به صورت لایحه به مجلس بیاید. در واقع دولت باید این موافقتنامه ها را در هیئت دولت به تصویب برساند و سپس به شکل یک لایحه به مجلس تقدیم کند.

وی ادامه داد: برجام یک موافقتنامه است و نمی‌شود آن را توجیه کرد اما دولت حتی برجام را در هیئت دولت هم نبرده است و برخی از وزرا حتی حاضر نشدند در جلسه کمیسیون برجام و در شورای عالی امنیت ملی از برجام دفاع کنند.

رسایی با بیان اینکه دولت برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه نداد، گفت: در حالی که دولت حاضر نشد چنین لایحه‌ای به مجلس بدهد ما داریم آن را به شکل یک طرح در مجلس مطرح کرده و به صورت ضمنی آن را تصویب می‌کنیم و جای سوال است که آیا دولت باید برای ما ریل‌گذاری کند یا ما برای دولت ریل‌گذاری کنیم؟

نماینده تهران تاکید کرد: دولت قانون‌شکنی کند، لایحه ندهد، بعد ما را مجبور کند که طرح ارائه دهیم. آن هم طرحی که به صورت ضمنی برجام را تایید می‌کند. بنده مخالفتی با این نمی‌کنم اما از آقای رئیس جمهور و آقای ظریف می‌پرسم شما که می‌گویید برجام باعث شده ابرقدرت‌ها در مقابل ایران تعظیم کنند، پس چرا لایحه آن را به مجلس نمی‌دهید؟

وی ادامه داد: ما با یک طرح داریم چیزی را که باید در لایحه باشد، تصویب می‌کنیم. آن هم طرحی که از سوی افرادی تهیه شده که ۵ نفر از آنها نامه نوشتند و ۱۶۵ امتیاز برای برجام برشمردند و بعد همین افراد چنین طرحی را آوردند و می‌گویند چون برجام عیب دارد، باید با یک طرح آن را مشروط کنید.

رسایی با بیان اینکه این طرح به صورت ضمنی برجام را تایید می‌کند، گفت: دولت لایحه به مجلس بیاورد و ما آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این اخطار گفت: استناد شما درست نیست چرا که در این اصول قانون اساسی گفته شده که موافقتنامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد.

احمد توکلی:
هیئت رئیسه از حیثیت کمیسیون برجام دفاع نکرد

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در این بند تصریح شده که حفظ حیثیت مجلس وظیفه هیئت رئیسه است اما هیئت رئیسه از حیثیت کمیسیون برجام دفاع نکرد.

وی تصریح کرد: برخوردی که با کمیسیون برجام صورت گرفت، مناسب نبود؛ وقتی که به روش کمیسیون اعتراض کردند و اعتراض نابجایی هم بود اما هیئت رئیسه از کمیسیون، دفاع نکرد.

توکلی گفت: کمیسیون ۴۰ روز زحمت کشید و تلاش کرد و جلسات مختلفی برگزار کرد و حقایقی از برجام را نقد کرد اما هیئت رئیسه دفاع نکرد. البته شما در ابتدا از کمیسیون دفاع کردید اما بعد از اینکه مورد حمله قرار گرفت دفاعی نکردید.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس افزود: کمیسیون برجام حقایقی را از برجام مطرح کرد که برخی‌ها خوش‌شان نیامد و بعد این افراد رفتند به کار کمیسیون اعتراض کردند در حالی که گزارش کمیسیون ۶ به ۴ رای آورده بود. لذا بنده از هیئت رئیسه می‌خواهم وقتی کمیسیونی که از ارکان مجلس است، مورد هجمه قرار می‌گیرد، هیئت رئیسه باید از آن دفاع کند.

در پاسخ به تذکر احمد توکلی اعلام شد:
علی لاریجانی: از مصوبه کمیسیون برجام دفاع می‌کنیم

رئیس مجلس درباره برخی هجمه‌ها به مصوبه کمیسیون ویژه برجام گفت: نباید جواب هر کسی که هر حرفی می‌زند را داد؛ ما همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها دفاع می‌کنیم چون ارکان مجلس هستند.

علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به توکلی گفت: ما که از کمیسیون برجام دفاع کردیم توکلی نیز خطاب به لاریجانی گفت: شما پس از اینکه کمیسیون مورد هجمه قرار گرفت دفاع نکردید قبل از آن دفاع کردید.

لاریجانی هم بر همین اساس گفت: هر کسی که هر حرفی می‌زند که نباید جواب آن را داد؛ ما همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها دفاع می‌کنیم چرا که کمیسیون‌ها از ارکان مجلس هستند اما در جامعه این بحث‌ها زیاد است.

طرح اقدام متقابل دولت در اجرای برجام در اولویت بررسی در صحن مجلس قرار گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان با تقاضای تغییر دستور کار صحن علنی مجلس و بررسی بااولویت طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را مورد بررسی قرار دادند.

بیش از ۵۰ نفر از وکلای ملت تغییر دستور کار صحن علنی مجلس را درخواست کردند تا طرح اقدام متقابل و متناسب ایران در اجرای برجام با اولویت در صحن علنی بررسی شود.

پس از سخنان متقاضی، مخالف و موافق این تقاضای دستور کار، در نهایت این تقاضا با ۱۳۳ رأی موافق، ۹۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

یک‌فوریت طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در روز یکشنبه هفته گذشته به تصویب رسید و امروز چهارمین دستور کار صحن علنی مجلس بود که با تصویب بررسی بااولویت آن، هم‌اکنون رسیدگی به کلیات و جزئیات آن در صحن علنی مجلس آغاز شد.

اعتراض اعضای فراکسیون اصولگرایان به روند بررسی طرح برجام
وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور در نهایت کلیات این طرح را با ۱۳۹ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب کردند.
در مجلس


جمعی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس با تجمع در مقابل تریبون مجلس نسبت به روند بررسی طرح برجام در صحن علنی مجلس اعتراض کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب تقاضای تغییر دستورکار صحن علنی مجلس و بررسی با اولویت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، موافقت کردند.

پس از در دستور کار قرار گرفتن این طرح، دو موافق و دو مخالف درباره کلیات طرح مذکور صحبت کردند. اما در خلال این سخنان مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در تذکری، اظهار داشت: طبق ماده ۱۱۲ آئین نامه داخلی مجلس در مورد عهدنامه‌ها باید سه ساعت در مجلس وقت گذاشته شود و طرح‌ها و لوایح مهم نمایندگان می‌توانند ۱۵ دقیقه صحبت کنند.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر نیز گفت: اینکه مجلس باید سه ساعت وقت بگذارد صحیح است اما در آئین نامه مدت نطق در این باره برای دو موافق و دو مخالف درنظر گرفته شده است در حالی که دوستان می‌خواستند بیشتر از این تعداد صحبت کنند لذا طبیعتاً زمان نطق هر نماینده کاهش می‌یابد.

در خلال این سخنان جمعی از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان مجلس در مقابل تریبون مجلس تجمع کردند و اعتراضی نسبت به روال بررسی طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در صحن علنی مجلس داشتند.

علی لاریجانی نیز پس از این مخالفت‌ها پیشنهاد داد که در ادامه بررسی کلیات طرح مذکور، دو موافق و دو مخالف دیگر هر کدام ۱۵ دقیقه صحبت کنند که این پیشنهاد با ۱۴۶ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع به تصویب رسید.

همچنان بررسی کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در دستور کار مجلس قرار دارد.

بذرپاش در مخالفت به طرح یک فوریتی برجام:
مذاکره‌کنندگان اظهارات وندی شرمن را تکذیب کنند

عضو هیئت‌رئیسه مجلس در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی برجام، با اشاره به اظهارات اخیر وندی شرمن گفت: مذاکره‌کنندگان اظهارات وندی شرمن را تکذیب کنند.

مهرداد بذرپاش عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی برجام در مجلس، اظهار داشت: چرا ما کاری انجام دادیم که مجلس دو تکه شد. اگر مسیر خود را که همان کمیسیون برجام بود طی می‌کرد، وضع بهتر بود. کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت طرح به این مهمی را بررسی کرده و ۲۰۰ پیشنهاد دیگر را رد کرده است. به نظر شما این درست است؟

وی با اشاره به آمارهایی درباره نتایج نظرسنجی مردم درباره برجام، گفت: این اعداد که می‌گویند ۹۰ درصد یا ۷۰ درصد مردم موافق برجام هستند، این نشان می‌دهد که آنها خودشان را با صحنه سیاسی تنظیم کرده‌اند.

این نماینده مجلس خطاب به نمایندگان با بیان اینکه کسی منتظر من و شما نیست، آیا دولت منتظر مجوز من و شماست؟ تصریح کرد: شروع کردند به خطی که هر روز تاخیر این قدر میلیارد به کشور ضرر می‌زند. این دورغ محض است. این چه حرفی است که می‌زنند. اصلاً قرار نبود زودتر از ۲۶ مهرماه برجام اجرا شود؛این خلافی است که در تاریخ می‌ماند.

بذرپاش افزود: حتماً دولت در روز اجرا، توافق را اجرا خواهد کرد و منتظر من و شما یعنی مجلس نخواهد بود. آیا تاکنون گفته‌اند که ما منتظر مجلس هستیم؟

وی با اشاره به سخنان موگرینی گفت: یکی از دوستان دولت گفته که ما منتظر مجوز هستیم، حتی بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب. من خواهش دارم که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده امروز جواب خانم شرمن را بدهد.

بذرپاش ادامه داد: خانم شرمن عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا گفته "هیچ یک از بخش‌های طرح یک فوریتی مجلس مانع اجرایی شدن برجام نیست که نیاز امروز ما و کاخ سفید باشد. آقای روحانی می‌خواهد اجرای برجام قبل از انتخابات باشد." یک نفر از اعضای تیم مذاکره‌کننده این اظهارات را تکذیب کند.

وی افزود: آیا ما نباید حساس باشیم؟ چه میزان تحریم باقی می‌ماند؟ اگر طرف مقابل تحریم‌ها را به هر بهانه‌ای برگرداند، تکلیف چیست؟ چند سال دیگر همه ما عوض شده‌ایم و این سند است که حرف می‌زند. این طرح در عرض کمتر از دو ساعت در کمیسیون بررسی کرده و کمیسیون اصلی که ۵۰ روز به بررسی آن پرداخته را رها می‌کنند.

بذرپاش اضافه کرد: در اینکه برجام حفره‌های امنیتی دارد شکی نیست. اعضای کمیسیون دیدند مسئولان نظامی چه حفره‌های امنیتی و نگران‌کننده‌ای را در برجام ذکر کرده‌اند. ما نباید این مسئله را در طرح ببینیم؟ طرح صیانت را تصویب کردیم، اما هیچ‌کدام از بندهای آن اجرا نشد. اکنون نیز این طرح را تصویب کرده و اجرا نمی‌کنید و بعد می‌گوییم نتوانستیم آن را اجرا کنیم. پس چرا شما اصرار می‌کنید چیزی را تصویب کنید که قرار نیست اجرا کنند؟ کسی منتظر شما نیست، کسی دنبال شما برای تصویب نیست.

تذکر بروجردی و انتقاد بذرپاش از مدیریت جلسه مجلس

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی تذکری به مخالفت نماینده مردم تهران با طرح اقدام متقابل هسته‌ای ایران اعتراض کرد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکر آئین‌نامه‌ای با استناد به ماده ۷۹ آئین نامه‌ داخلی مجلس به مخالفت مهرداد بذرپاش با طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام، گفت: برادر عزیزمان آقای بذرپاش خودشان از طراحان و تیم تهیه طرح اقدام متقابل ایران بودند و حتی آقای رسایی پیشنهاد جایگزین را مطرح کردند لذا ایشان از تمام ابعاد این طرح آگاه هستند.

بعد از تذکر بروجردی، بذرپاش با بیان اینکه بنده اسمی از آقای بروجردی نبردم اما ایشان به من تذکر دادند و حالا که وی اسم بنده را بردند باید وقت تذکر داشته باشم، از نحوه مدیریت جلسه انتقاد کرد.

هادی قوامی در موافقت با طرح "برجام":
مهمترین آثار توافق بهبود شرایط اعتبارات اسنادی است

نماینده اسفراین گفت: مهمترین آثار توافق بهبود شرایط اعتبارات اسنادی یا ال سی است.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین به عنوان موافق طرح برجام گفت: اگر این طرح تصویب نشود، باید ارزیابی کنیم که چه اتفاقاتی برای کشور رخ خواهد داد؟ آیا با تصویب برجام شرایط بهتر خواهد شد؟ ۲۶ مهر برجام عملی می شود. لذا لازم است به گفته مقام معظم رهبری در مجلس برجام مورد بررسی و بحث قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید مجلس در این حوزه اقدامات شایسته ای انجام دهد. دوستانی هم که تذکر می دهند، به اصول حساس هستند و این قابل تقدیر است. اما اگر شما که به مواد و بند هایی از قانون اساسی حساس هستید ای کاش به همه اصول حساس بودید، اگر به اصل ۴۳ حساس بودید یا اقتصاد مقاومتی را از دولت قبل پیگیری می کردید، امروز در شرایط بهتری بودیم و می توانستیم چانه زنی بهتری داشته باشیم، شاید امروز اقدامات شایسته تری می توانستیم انجام دهیم.

نماینده اسفراین تاکید کرد:چرا بعضی از دوستان در موردبعضی مواد قانون اساسی بی تفاوت هستند و تنها به بخشی از مسائل تاکید دارند، همکاران باید همدلی و جهتی را مد نظر قرار دهند، همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند نباید انشقاقی میان نیروهای انقلابی رخ دهد، نباید کاری کنیم که نیروهای انقلاب به دو دسته سیاه و سفید تقسیم شوند، باید به این مسائل دقت شود.

قوامی تصریح کرد: باید آثار و برکات برجام مورد بررسی قرار گیرد. مهمترین آثار توافق بهبود شرایط اعتبارات اسنادی یا ال سی است. با تصویب برجام واردات کالا‌های سرمایه‌ای تسهیل خواهد شد، لذا اگر دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم اگر هدفی را دنبال می‌کنیم، باید شرایط تسهیل واردات کالا‌های سرمایه‌ای بهبود یابند.

وی خاطرنشان کرد: باید هزینه مبادله کالای شرکت‌های تولید کننده کاهش یابد، امروز وضعیت رکود عمق بسیاری پیدا کرده است، نباید بگذاریم شرایط فعلی در اقتصاد کشور ادامه یابد زیرا ممکن است خسارات جبران ناپذیری برای تولیدات داخلی رخ دهد.در شرایط فعلی هزینه تجارت ۱۵ درصد افزایش می یابد و این امر سبب می شود تا تجارت از روال غیر‌معمول کار انجام شود و این مسئله ضرر بسیاری برای کشور دارد.

نماینده مردم اسفراین گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه تجارت رقابت بین‌المللی داشته باشیم، اگر می خواهیم با تولید کالای داخل با کالاهای خارجی رقابت کنیم باید برای واردات کالاهای سرمایه‌ای اقدام کنیم و شرایط را برای یک جهش اقتصادی فراهم کنیم، باید سهم صنایع پتروشیمی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد و به جایگاه واقعی خود بازگردد، باید طرح برجام اجرایی شود و دست دولت در این حوزه بازگذاشته شود، باید با اجرایی کردن برجام از عزت مردم دفاع کنیم. قطعا مجلس هم جنبه‌های نظارتی خود را انجام داده و به دولت کمک خواهد کرد.

زاکانی در تذکر آئین‌نامه‌ای:
مجلس ایران طرحی که رضایت وندی‌شرمن را تامین کند، تصویب نخواهد کرد

نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات روز گذشته وندی شرمن مبنی بر دفاع از طرح یک فوریتی کمیسیون امنیت درباره برجام، عنوان کرد: او اعلام کرده این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند اما مجلس ایران زیر بار این حرف نخواهد رفت.

علیرضازاکانی نماینده مردم تهران صبح امروز در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: بنده در تذکر شفاهی هم قید کردم، تذکر بنده در خصوص عدم رعایت آیین نامه در سیر رسیدگی به طرح یک فوریتی مجلس درباره برجام است.

وی گفت: تذکر بنده درباره مبهم بودن برخوردکردن و عدم انعکاس آن به کمیسیون تخصصی توسط هیئت رئیسه مجلس است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به اینکه کمیسیون برجام ۴۰ شبانه روز تلاش کرده است و گزارشی را تهیه کرد که ماحصل آن در صحن علنی مجلس خدمت نمایندگان محترم اعلام شد، ادامه داد: ماحصل آن به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیون های مجلس به تصویب رسید و به لطف خدا در صحن منعکس شد، اما شما آقای لاریجانی این طرح را از دو ماه قبل آماده کرده بودید سپس به دو فراکسیون موکول کردید و فراکسیون اصولگرایان با اهتمام به این موضوع که مشکل ملی است و باید آن را از طریق تفاهم حل کنند، وارد صحبت شد که در نهایت و در حضور شما آنچه که مورد توجه فراکسیون اصولگرایان بود مورد دقت واقع نشد و نکات مهم حذف شد.

زاکانی در همین زمینه گفت: ما آن زمان در صحن مجلس سکوت کردیم و گفتیم از طریق قانونی و به واسطه ماده قانونی امکان تصحیح مشکلات داخل این طرح وجود دارد طرحی که بیشتر به یک بیانیه سیاسی معطوف است تا طرحی که بتوان در چارچوب قانونگذاری آن را قرار داد.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته وندی شرمن مبنی بر دفاع از طرح یک فوریتی کمیسیون امنیت درباره برجام، عنوان کرد: او اعلام کرده این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند اما مجلس ایران زیر بار این حرف نخواهد رفت.

نماینده مردم تهران در مجلس با خطاب قرار دادن لاریجانی گفت: شما از فراکسیون هزینه کردید از دفتر و دبیرخانه هزینه کردید درحالی که دستخط‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دست بنده هست که اشکالات جدی به این طرح وارد کردند.

زاکانی ادامه داد: ما در اینجا باز هم سکوت کردیم و این گزارش به کمیسیون امنیت موکول شد. کمیسیون برخلاف نص صریح ماده ۱۴۵ قبل از جمع آوری نظرات کمیسیون‌های فرعی به آن رسیدگی کرد ونتیجه رسیدگی را با حداقل تغییراتی به صحن مجلس ارائه داد.

حجت‌الاسلام حسینیان در اخطار قانون اساسی:
آقایان ظریف و صالحی در مذاکرات هسته‌ای بارها از خطوط قرمز عبور کرده‌اند

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه آقای ظریف و صالحی در مذاکرات بارها از خطوط قرمز عبور کرده‌اند گفت: برجام عبورگاهی از خطوط قرمز مقام معظم رهبری است.

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در اخطاری با استناد به اصل ۵۳ قانون اساسی، اظهار داشت: براساس این اصل هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه به منافع طبیعی، اقتصادی، فرهنگ، دفاعی و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است.

وی ادامه داد: نگویید که ایران NPT را پذیرفته، پس نظارت را پذیرفته‌ایم، چرا که بین نظارت و سلطه فرق است. نظارت به این معناست که ناظر می‌آید و اعمال کشور را زیر نظر می‌گیرد و هرگاه انحرافی در اقدامات کشور پیدا شود، ناظر اعلام می‌کند، اما دخالت و سلطه مسئله دیگری است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در برجام چند جا اجازه دادند بیگانگان تصمیم‌گیری کنند، در حالی که طبق قانون اساسی این سلطه بیگانگان محسوب می‌شود. سلطه یعنی اینکه در امور کشور مدنظر دخالت می‌کنند. بر این اساس، در سند برجام ما آمده‌ایم ۱۰ و ۱۵ سال یا ۲۵ سال کشورمان را از توسعه و تحقیق محدود کردیم و به بیگانگان اجازه دادیم پس از این مدت در مورد ما نتیجه‌گیری کنند، لذا این یک سلطه علنی است.

حجت‌الاسلام حسینیان گفت: در مورد موشک‌های بالستیک در برجام نکاتی مطرح شده که سلطه بیگانگان در کشور ما محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اصل ۱۱۰ قانون اساسی خاطرنشان کرد: براساس این اصل، یکی از وظایف مقام معظم رهبری تعیین سیاست‌های کلی نظام است. مقام معظم رهبری بارها در مورد مذاکرات خطوط کلی را اعلام کرده‌اندو خطوط قرمز را مشخص کردند، اما متاسفانه آقایان ظریف و صالحی در این مذاکرات بارها از خطوط قرمز اعلام شده رهبری عبور کرده‌اند و
وندی شرمن معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا طی نشستی در انستیتو جان اف کندی (وابسته به دانشگاه هاروارد) گفته بود: در مجلس ایران، طرح یک فوریتی برای بررسی برجام مطرح شده است که به ایران این امکان را می‌دهد تا برجام را تازمانی اجرا کند که عزت ایران حفظ شود. این طرح، بخشهای دیگری هم دارد اما هیچ یک از این بخشها، مانع اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که نیاز امروز ما و مورد تاکید کاخ سفید است نمی‌شود.
این برجام عبورگاهی از خطوط قرمز رهبری است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: براساس اصل ۱۲۵ قانون اساسی، مقاوله‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها باید پس از تصویب مجلس به رئیس‌جمهور برسد. الان رئیس‌جمهور می‌گوید من امضا نمی‌کنم و وزیر خارجه می‌گوید امضای من نمادین است. سوال من این است که چرا مجلس را وارد کاری کنیم که اصل آن غیرقانونی است؟

وی در پایان گفت: ما اصلا برجام را به رسمیت نمی‌شناسیم، پس چرا مسئولیت برجام را بر گردن مجلس می‌اندازیم؟

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: در قانون اساسی تصریح شده که مجلس موافقت‌نامه‌ها را تصویب کند و ما هم داریم برجام را بررسی می‌کنیم، لذا این اشکال وارد نیست.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر نظارت‌ آژانس بر معادن ۲۵ سال است، اسم آن سلطه نمی‌شود. مگر آژانس در حال حاضر بر سایت نطنز نظارت ندارد؟ وقتی ما ان پی تی را پذیرفته‌ایم این نظارت‌ها جزئی از آن است و سلطه نیست.

نادران در مخالفت با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام:
ردپای گزارش کمیسیون ویژه در کجای طرح پیشنهادی مشاهده می‌شود؟/ طرح‌های مهم باید دو شوری مورد رسیدگی قرار گیرند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگانی که به امید تغییر جزییات به کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام رای می‌دهند یا رئیس مجلس را نشناخته‌اند و یا ساده‌لوحی می‌کنند.
خبرگزاری فارس: ردپای گزارش کمیسیون ویژه در کجای طرح پیشنهادی مشاهده می‌شود؟/طرح‌های مهم باید دو شوری مورد رسیدگی قرار گیرند

به گزارش فارس، الیاس نادران در جلسه علنی امروز مجلس (۱۹ مهر ۹۴) و در جریان مخالفت با کیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: تقاضا می‌کنم که موافقت‌ها و مخالفت‌ها با دقت انجام شود تا تصمیمی اتخاذ کنیم که برای خوشایند کسی نباشد.

وی افزود: اگر دولت احتیاج می‌دید که باید مصوبه‌ای از مجلس داده شود که براساس آنچه که در طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام پیشنهاد شده مورد تصویب قرار گیرد چرا چنین کاری نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی نمایندگان می‌گویند در تهیه طرح مذکور با شورای امنیت و فراکسیون‌های مختلف هماهنگی‌ها به عمل آمده است. بنده نه تابع فراکسیون‌های مختلف هستم و نه تابع شورای عالی امنیت ملی بنده تابع مصوبات،آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی هستم. قانون اساسی چنین اختیاری را به هیچ فراکسیونی و شورای عالی امنیت ملی نمی‌دهد. مجلس مطابق اصول قانون اساسی و مطابق آیین نامه داخلی باید به موضوع رسیدگی کند و طبق آیین نامه داخلی هم رسیدگی دو شوری است.

نادران اضافه کرد: وقتی طرحی دارای اهمیت است و زمانی که یک موافقتنامه مهم در دستور کار قرار می‌گیرد باید دو شوری مورد رسیدگی قرار گیرد و نه یک شوری.

وی افزود: به فرض که بازار منتظر تصمیمات برجام و تصویب و یا عدم تصویب آن باشد.دولت چرا معطل کرده و چرا وزرا دو سال و نیم است که دست روی دست گذاشته‌اند. آن زمانی که دولت دستشان نبود می گفتند ۲۰ درصد مشکلات کشور به تحریم‌ها مرتبط است امروز که دولت دستشان است از ابتدای کار دولت دست روی دست گذاشته‌اند و در حوزه اقتصادی کار را به جایی رسانده‌اند که وزرای دولت از ناکارآمدی و کم کاری و از فشاری که به اقتصاد کشور آمده دادشان درآمده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت:مسئولان دولتی می‌گویند که ما هر روز از تحریم‌ها ضرر می‌کنیم. اگر ما از تحریم‌ها هر روز ضرر می‌کنیم و در این دو سال و نیم مسئولیتش برعهده مسئولین دولتی است و از ۲۶ مهر به بعد برعهده دیگران است و مسئولیت کار تا ۲۶ مهر را چه کسی می‌پذیرد.

دولت مسئولیت و فشار اقتصادی و معیشتی را می‌پذیرد که مابقی ان را به گردن دیگران می‌اندازد.

نادران خاطرنشان کرد: دولت چرا ناکارآمدی خود را به گردن تحریم می‌اندازد. قرار بود اقتصاد مقاومتی اجرا شود چه شد.

وی افزود: اینکه در بند ۱ طرح پیشنهادی فتوای رهبر معظم انقلاب رهبری در حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای قانونی شده و این یعنی اینکه ما در مجلس مصوب می‌کنیم که فتوای رهبر معظم انقلاب درست است. را قانونی است و اشکالی ندارد این کار وهن ماست، وهن رهبری است و یا که داریم دیگران را بازی می‌دهیم. در پس این نوشته‌ها چیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیسیون ویژه بررسی برجام ۴۰ روز متن برجام را مورد رسیدگی قرار داد و گزارشی را منتشر و در صحن علنی مجلس قرائت کرد رد پای این گزارش در کجای طرح پیشنهادی مشاهده می‌شود. کمیسیون امنیت ملی باید پاسخ دهد اشکالاتی که در کمیسیون ویژه بررسی برجام مورد رسیدگی قرار گرفته کدام یک از دغدغه‌های مطرح شده در طرح پیشنهادی رفع شده است.

نادران خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها مجلس هفتم را به خاطر وضع قانون الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی مصوب سال ۱۳۸۴ مورد تقدیر قرار دادند و مجلس در طرح پیشنهادی خود همین قانون و مصوبه سه ماه قبل مجلس که با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی و اعمال نظر رئیس و بعضی از بزرگان مجلس لغو می‌شود.

وی افزود: در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای آمده است که طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی اگر بناست توافقنامه ای به تصویب برسد باید به صورت لایحه از مسیر دولت به مجلس بیاید و این مصوبه در طرح پیشنهادی جدید لغو می شود و این کرامتی است که از این طرح خارج می‌شود. طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام یک مصوبه است برای ذلت ایران و خط کشیدن بر روی همه آرمان‌های ملت ایران.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: عده ای با کلیات و جزییات طرح پیشنهادی موافقند که خودشان می‌دانند و عده ای هم به تصور اینکه به کلیات رای دهند بعد در جزییات خواهند توانست پیشنهادات خود را جایگزین کنند به کلیات رای می دهند که من خطاب به گروه دوم می‌گویم شما یا آقای رئیس را نشناخته اید یا ساده لوحی می‌کنید برای اینکه فکر می‌کنید چیزی را می‌شود تصویب کرد و جایگزین آنچه کرد که کمیسیون امنیت ملی در صحن تقدیم کرده است. این تجربه در دو سه روز آینده مشخص می‌شود.

زاکانی در تذکر آئین‌نامه‌ای خبر داد
درخواست شمخانی از لاریجانی برای خروج طرح برجام از دستورکار مجلس

نماینده مردم تهران از درخواست دبیرشورایعالی امنیت ملی از رئیس مجلس شورای اسلامی برای خروج طرح برجام از دستورکار مجلس خبر داد.

علیرضازاکانی نماینده مردم تهران صبح امروز در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: بنده در تذکر شفاهی هم قید کردم، تذکر بنده در خصوص عدم رعایت آیین نامه در سیر رسیدگی به طرح یک فوریتی مجلس درباره برجام است.

وی گفت: تذکر بنده درباره مبهم بودن برخوردکردن و عدم انعکاس آن به کمیسیون تخصصی توسط هیئت رئیسه مجلس است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به اینکه کمیسیون برجام ۴۰ شبانه روز تلاش کرده است و گزارشی را تهیه کرد که ماحصل آن در صحن علنی مجلس خدمت نمایندگان محترم اعلام شد، ادامه داد: ماحصل آن به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیون های مجلس به تصویب رسید و به لطف خدا در صحن منعکس شد، اما شما آقای لاریجانی این طرح را از دو ماه قبل آماده کرده بودید سپس به دو فراکسیون موکول کردید و فراکسیون اصولگرایان با اهتمام به این موضوع که مشکل ملی است و باید آن را از طریق تفاهم حل کنند، وارد صحبت شد که در نهایت و در حضور شما آنچه که مورد توجه فراکسیون اصولگرایان بود مورد دقت واقع نشد و نکات مهم حذف شد.

زاکانی در همین زمینه گفت: ما آن زمان در صحن مجلس سکوت کردیم و گفتیم از طریق قانونی و به واسطه ماده قانونی امکان تصحیح مشکلات داخل این طرح وجود دارد طرحی که بیشتر به یک بیانیه سیاسی معطوف است تا طرحی که بتوان در چارچوب قانونگذاری آن را قرار داد.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته وندی شرمن مبنی بر دفاع از طرح یک فوریتی کمیسیون امنیت درباره برجام، عنوان کرد: او اعلام کرده این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند اما مجلس ایران زیر بار این حرف نخواهد رفت.

نماینده مردم تهران در مجلس با خطاب قرار دادن لاریجانی گفت: شما از فراکسیون هزینه کردید از دفتر و دبیرخانه هزینه کردید درحالی که دستخط‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دست بنده هست که اشکالات جدی به این طرح وارد کردند.

زاکانی ادامه داد: ما در اینجا باز هم سکوت کردیم و این گزارش به کمیسیون امنیت موکول شد. کمیسیون برخلاف نص صریح ماده ۱۴۵ قبل از جمع آوری نظرات کمیسیون‌های فرعی به آن رسیدگی کرد ونتیجه رسیدگی را با حداقل تغییراتی به صحن مجلس ارائه داد.

وی گفت: این مسئله نه به صلاح مملکت و نه منافع کشور است و شما باید تجدیدنظر کنید. روز گذشته به ما گفتند دبیرخانه دنبال تفاهم است دوستانی که امروز سکوت کرده‌اند به دلیل اینکه صبح ما در جلسه به آنها گفتیم دبیرخانه درحال تفاهم است. دبیرشورای عالی امنیت ملی صبح امروز در حضور بنده به مسئول دفتر شما زنگ زد و خواهش کرد که این طرح را از دستور خارج کند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: مملکت نیاز به تفاهم دارد نیاز به ضدیت ندارد. ما مکمل دولت هستیم. دولت و مجلس یکی است. ما امروز هستیم، اما در آینده نه آقای ظریف، نه آقای لاریجانی و نه بنده هستیم. این تذکر را رعایت کرده و طرح را از دستور خارج کنید تا با هم تفاهم کنیم و یک کار ملی انجام دهیم.

زاکانی در ادامه سخنانی خود و در واکنش به اظهارات لاریجانی با بیان تذکری منوط به ماده ۷۹ آیین نامه مجلس گفت: شما بنده را متهم به دروغ‌گویی کردید. بنده صبح دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم. صحبت‌هایی که دیروز با آقای شمخانی کردید مطرح شد. دوست عزیزی که آنجا بود گفتند آقای لاریجانی موضوع را درست به شما منعکس نکرده است، رو در رو کردیم. صحبت‌هایی که با آقای جلالی و بنده شده بود با طرحی که در دستور کار است مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه شما یک تنه در حال دفاع از طرح هستید گفت: می‌خواهید از طرح دفاع کنید، دفاع کنید. حداقل منطق ما را هم بشنوید. شما بنده را در دو جای صحبت‌تان متهم به دروغگویی کردید.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سخنان لاریجانی مبنی براینکه اتهامی به شما زده نشده است، با اشاره به بند ۷۹ آیین نامه مجلس تصریح کرد: شما در سخنانتان عقیده بنده را خلاف جلوه دادید. دوست عزیزی که در دبیرخانه بودند با بنده و آقای جلالی صحبت کرده‌بودند دست خط‌هایی را آوردند که مغایرت داشت و رعایت نشده بود.

زاکانی با اشاره به مطلب دیگری مبنی بر اظهارات لاریجانی در خصوص نظر مقام معظم رهبری درباره برجام گفت: سخنانی که من درباره نظر ایشان مطرح کردم به نقل از سخنان آقای بروجردی در جلسه ۶ نفره و نقل شما بود که فرمودید دو بار خدمت حضرت آقا رفتم و آخرین متن اصلاح شده را به ایشان ارائه دادم که ایشان نظری ندادند.

وی در ادامه گفت: اکثر توافق‌های فراکسیون اصولگرایان در این زمینه رعایت نشده است که آقای زارعی و آقای بذرپاش در تذکراتی اعلام خواهند کرد.

لاریجانی در پاسخ به زاکانی:
اینکه نظرات دبیرخانه اعمال نشد را تکذیب می‌کنم/ فکر نکنید پشت پرده‌ای وجود دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه نظرات دبیرخانه اعمال نشد را حتماً تکذیب می‌کنم، فکر نکنید پشت پرده‌ای وجود دارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات زاکانی مبنی بر مخالفت با کلیات طرح برجام اظهار داشت: آقای زاکانی چند نکته بیان کردند که باید به آن توجه کرد یکی اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را بنده داده‌ام و دیگری اینکه ایشان دو بار طرح را به مقام رهبری دادند و ایشان جواب نداند.

وی افزود: هر دوی این سخنان درست نیست ما نباید از مقام رهبری اینگونه نقل کنیم. مقام رهبری علنی گفته‌اند من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی‌کنم، بنده هم همین حرف را زدم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اما در حل این مسئله رهبری فرمودند مجلس تصمیم بگیرد. آیا مجلس فقط همان مطلبی است که کمیسیون برجام ارائه داد؟ آیا مقصود رهبر معظم انقلاب همان بود که کمیسیون برجام گزارشی دهد و تمام شود، ظاهراً این نیست.

لاریجانی در ادامه مطلب خود متذکر شد: مجلس باید تصمیم بگیرد، ما در مشاوره‌ای که داشتیم گفتیم راه‌های این‌چنینی نیز وجود دارد اگر من از قبل این پیش‌بینی‌ها را نمی‌کردم امروز شما می‌گفتید چرا مدیریت نشد. لذا بحث‌های اولیه‌ای مطرح شد.

وی همچنین اضافه کرد: موضوع به دبیرخانه ارجاع شد آقایان زاکانی و جلالی را خود بنده به دبیرخانه معرفی کردم که طرح را با دبیرخانه آماده کنید. آقایان نیز در دبیرخانه فردی مشخص کردند و طرح را منقح کردند. اینکه نظرات دبیرخانه اعمال نشد را حتماً تکذیب می‌کنم، شب گذشته ساعت ۷، آقای شمخانی نزد بنده بودند و ما از ابتدا تا انتها این طرح را بررسی کرده و با نظر دبیرخانه همه قبول کردند که اجرا شود. ایشان هم اکنون حاضر هستند اتفاقاً بنده به ایشان گفتم امروز در مجلس حاضر شوند که روشن شود چیزی در پشت صحنه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: ما این کار را انجام دادیم چرا که یک مسئله ملی است. من فرمایش آقای زاکانی را تأئید می‌کنم که یک مسئله ملی است. در مسئله ملی باید توافق شود موضوع هسته‌ای مسئله‌ای است که به رهبری مربوط می‌شود بنابراین ما رهبری را مطلع کردیم ما که نباید نظر ایشان را می‌گرفتیم چون اگر نظر ایشان گرفته می‌شد دیگر مجلس نمی‌توانست خلاف آن نظریه را دهد.

* رهبر معظم انقلاب بنا نبود در خصوص برجام نظری بدهند

لاریجانی در ادامه متذکر شد: اینکه گفته‌اند رهبر معظم انقلاب نظری نداده‌اند رهبری
در ادامه روح‌الله حسینیان نماینده تهران به عنوان مخالف تغییر دستور کار صحن علنی مجلس گفت: چرا مجلس باید قبل از اینکه کمیسیون برجام کار خود را نهایی کند، طرحی بدهند و برجام را تایید کند در حالیکه برجام هنوز به تایید مجلس نرسیده که مجلس بخواهد یک طرح را تصویب کند و یک حاشیه بر متن بزند.
بنا نبود نظر بدهند بنابراین حق این بود که ما رهبری را مطلع کنیم که کردیم.

وی اضافه کرد: همیشه طرح‌های مربوط به هسته‌ای از طریق دبیرخانه انجام و هماهنگ می‌شد و ما این کار را انجام دادیم نهایتاً‌ دیشب هم از ابتدا تا انتهای طرح را خواندیم.

وی ادامه داد: مطلبی که آقای زاکانی مبنی بر بیانیه بودن طرح زدند حرف آقای شمخانی نیست چرا که از آقای شمخانی پرسیدند این یک بیانیه است؟ ولی ایشان گفتند خیر نکات مهمی در آن وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چرا با دست خودتان یک چیز را خراب می‌کنید؟ ما با هماهنگی کار کردیم. مباحث با هماهنگی داخل مجلس صورت گرفت، ما چه باید می‌کردیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد:‌ یکی دو ماه پیش بنده آقای حداد را در یکی از مجالس دیدم و ایشان، گفت در این مسئله چه باید انجام دهیم و بنده پیشنهادات خود را ارائه دادم و ایشان گفتند بنده نیز همین مسائل به ذهنم رسید. بنابراین از همگرا بودن نمایندگان در مجلس سخن گفتم. از اواسط بحث در کمیسیون برجام نیز آقای زاکانی را در جریان گذاشتم و گفتم با دبیرخانه همکاری کنید که پس از گزارش برجام یک طرحی وجود داشته باشد وگرنه می‌خواهید چه کار بکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایشان نیز این کلیات را قبول داشت. بنده در این بین به آقای جلالی هم گفتم که همکاری کنند تا فراکسیون به نتیجه برسند سپس با حضور آقای حداد و دوستانی مانند آقایان زارعی، نبویان و دهقان جلسه‌ای داشتیم و سیر بحث را مشخص کردیم و مقرر شد سه نفر از هر دو فراکسیون بنشینند و بر روی طرح مقدماتی کار کرده و نظرات خود را اعمال کنند.

وی ادامه داد: پس از آن آقایان توکلی، زارعی، بذرپاش، حقیقت‌پور، جلالی و بروجردی چهار نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان ولایت سه جلسه برگزار کردند. در این جلسات برخلاف گفته آقای زاکانی جلسه آخر آن نزد خود بنده برگزار شد و نظرات دو فراکسیون عمل شد.

لاریجانی گفت که این متن واحده قبلی نبود بلکه پیشنهاد اصولگرایان بود ما متن را عوض کردیم تنها یک مورد بود که آقایان می‌خواستند بندی را اضافه کنند و ما توافق نکردیم چرا که دو فراکسیون باید توافق کنند. ما این اضافه کردن بند را مصلحت نمی‌دانستیم که بعد بررسی کردم و دبیرخانه نیز مصلحت نمی‌دانست که این کار انجام شود.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: بقیه موارد اعمال شد بطوریکه همه گفتند ما امضاء کنیم و حتی آقای زاکانی گفتند من به شرطی امضاء می‌کنم که گزارش کمیسیون برجام زودتر خوانده شود، ولی ما گفتیم ما نمی‌توانیم این تعهد را بدهیم. این مسیر همگرایی پیش رفته است اگر حرفی از دبیرخانه به دفتر می‌زنند خلاف است، دفتر رابط دارد و آن رابط آقای حجازی است که باید به بنده بگوید و حرف‌های آنها را بنده در عین امانت‌داری به شما منتقل می‌کنم اگر هم بحث دبیرخانه است که بنده دیشب از ابتدا تا انتها بررسی کردیم و آقای شمخانی قبول کردند و نظرات اعمال شد و قبول کردند که طرح خوبی است و اینکه از نظرات دیگران گفته می‌شود ما نمی‌دانیم و این واقعیت قضیه بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: این که عده‌ای می‌گویند طرح عقب بیفتد یا آن را رد کنیم چند نظر در مجلس وجود دارد. عده‌ای نظر بر این دارند که برجام را رد کنیم بنده نیز نظر آنها را محترم می‌بینیم البته من مخالف این کار هستم. دومین نظر این است که ما برجام را به دولت برگردانیم و بگوییم که آنها لایحه بدهند و دوباره به مذاکره بنشینیم و این در شرایط فعلی تیر در تاریکی است ولی در هر حال یک نظر است.

*فکر نکنید پشت پرده‌ای وجود دارد

لاریجانی به دیگر نظرات نیز اشاره کرد و ادامه داد: نظر سوم این است که ما به دولت اجازه بدهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که باید به تصویب رهبری برسد و ملاحظاتی که ما ذیل آن می‌آوریم بتوانند برجام را اجرا کنند که در مورد تهدیدات خارجی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این طرح اصلاً یک بیانیه نیست، متذکر شد: بند دیگری نیز مربوط به لغزش‌ها است. مثلاً در خصوص نیروهای مسلح و موشکی که ما صریح گفتیم باید تقویت شود یا در خصوص نفوذ سیاسی و فرهنگی ما فرمایش رهبر معظم انقلاب را اجرا کردیم.

لاریجانی ادامه داد: اینکه می‌گویند ما می‌خواهیم هماهنگی بیشتری انجام دهیم مانعی نیست ولی ما هماهنگی را شروع کرده‌ایم که برخی نظر آقایان عوض شد. فکر نکنید پشت صحنه‌ای وجود دارد همه چیز همین است و هیچ چیزی عوض نشده است.

وی عنوان کرد: در آیین‌نامه قید شده است هیأت رئیسه می‌تواند طرح‌ها را به این کمیسیون ارجاع دهد ولی ما به دلیلی ارجاع ندادیم و دلیل آن روشن است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از روز اول مخالفت می‌کرد و می‌گفت شما وظیفه اساسی این کمیسیون را به کمیسیون دیگری داده‌اید و ما گفتیم کمیسیون ویژه به دلیل اهمیت آن می‌خواهد گزارشی تهیه کند.

لاریجانی در پایان عنوان کرد: کمیسیون امنیت ملی کمیسیونی است که چهار طرح هسته‌ای دیگر نیز از آن استخراج شده است. به علت مشغله و اختلافاتی که در کمیسیون ویژه وجود داشت صلاح ندیدیم گزارش به آن ارجاع داده شود. ما دیدیم که ممکن است این طرح به تعویق بیفتد و به کمیسیون دیگری ارجاع دادیم این کجا خلاف قانون است؟ ما به وظیفه خود عمل کردیم. هیأت رئیسه نیز رأی داده است و یک نظر فردی نبوده لذا این تذکر وارد نیست.

زاکانی در مخالفت با طرح "برجام": غالب تحریم‌ها باقی می‌ماند
هیچ تحریمی در برجام غیر از دستورات رئیس‌جمهور آمریکا لغو نمی‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برجام در کلیاتش اعلام می‌کند که تحریم‌ها لغو می‌شود، هیچ تحریمی غیر از چهارتا و نصفی که دستورات رئیس‌جمهور آمریکا است، لغو نمی‌شود.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح یک‌فوریتی برجام در صحن علنی مجلس سخنانی را مطرح کرد.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به‌مناسبت شهادت سردار همدانی اظهار داشت: امروز مجلس در یک موقف ملی و گردنه حساسی از تاریخ عمر مجالس گذشته و به‌ویژه مجلس نهم قرار دارد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: بحث توافقنامه برجام به‌طبع با عنایت به ابعاد مختلف و تعهداتی که ایجاد می‌کند به‌تعبیر شورای نگهبان موافقت‌نامه‌ای با هر اسمی اگر تعهداتی را برای کشور ایجاد کند و طرف مقابل ما یک کشور خارجی یا یک نهاد دیگری باشد، باید به مجلس ارائه شود.

زاکانی ادامه داد: متأسفانه دولت تدبیر و امید در اولین گام در جهت انجام قانون ارسال لایحه به مجلس را انجام نداد، این بی‌اعتنایی و بی‌احترامی در مجلس ثبت خواهد شد.

وی گفت: در مسیر رسیدگی به برجام هم تقریباً از همه خطوط قرمز و قوانین قبلی مجلس عبور شد و در رسیدگی‌هایی که ما در کمیسیون برجام انجام دادیم به این جمع‌بندی رسیدیم که قوانینی که قبلاً در سال ۸۴ و ۹۴ بنیان گذاشته شده است مجلس و قانون سال ۹۴ را که رهبری جزو انگشت‌شمار قوانین برتر صد سال کشور دانسته‌اند متأسفانه تیم مذاکره کننده مورد توجه قرار نداد و از آن عبور کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در همین زمینه گفت: ما در کمیسیون برجام که با رأی شما نمایندگان محترم انتخاب شد و از همان روز اول هم مورد بی‌مهری قرار گرفت مسیری را انتخاب کردیم که ماحصل آن گزارشی واقع بینانه بود که به سمع و نظر شما نمایندگان و مردم عزیز رسید.

زاکانی با اشاره به اینکه در مسیر رسیدگی به کمیسیون برجام مشخص شد همه ادعاها بدون هیچ خللی که پیرامون برجام صورت گرفته است خلاف است، گفت: ادعای اول این بود که برجام سایه جنگ را از سر کشور برداشت در حالی که تمام کسانی که به کمیسیون گزارش دادند مانند آقای عراقچی و دیگران همگی اظهار داشتند سایه جنگ به‌واسطه اقتدار کشور برداشته شده است.

وی ادامه داد: اعلام شد که ما از ذیل فصل هفت خارج شدیم درحالی که ما مستدل اعلام کردیم که همان شرایط قطعنامه ۱۹۲۶ با لحن آرام‌تری در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است و ما هنوز ذیل بند ۴۱ فصل ۷ هستیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: آقای ظریف در کمیسیون اعلام کرد: "اگر ما ژنو و تعهدات آن را انجام نمی‌دادیم فروش نفتمان صفر می‌شد" که ما با آمارهای آمریکایی‌ها و آمارهای مجامع بین المللی اعلام کردیم این حرف حرف نادرستی است زیرا ما یک سال و نیم قبل از ژنو روزانه یک و یک‌دهم میلیون و بیشتر بشکه نفت می‌فروختیم و این از آمارهای رسمی جهانی است که در گزارش ذکر شده است.

زاکانی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند کشور را بحرانی نشان دهند خودشان باید بگویند دنبال چه هستند، گفت: در آمارهای بانک مرکزی هم آمده بود که ما با فروش غیررسمی هم در سال ۹۱ در اوج تحریم‌ها روزانه ۱.۸ میلیون بشکه در روز می‌فروختیم و ۱.۶ میلیون بشکه نفت در سال ۹۲ می‌فروختیم.

وی با ابراز اینکه اعلام کردند تحریم‌ها لغو می‌شود خطاب به نمایندگان مجلس و ملت ایران گفت: برجام در کلیاتش اعلام می‌کند که تحریم‌ها لغو می‌شود اما در ضمیمه دو در توضیح این تحریم‌ها را و در ضمیمه پنج زمانبندی آنها را اعلام می‌کند، هیچ تحریمی غیر از چهارتا و نصفی که دستورات رئیس جمهور آمریکا است لغو نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تحریم‌هایی که تحت عنوان تحریم‌های شورای امنیت است لغو مشروط می‌شود، تحریم‌هایی که تحت عنوان اروپا هست قوانین آن باقی می‌ماند و بخشی از آیین‌نامه‌های آن لغو می‌شود، تحریم‌های ایالات آمریکا لغو نمی‌شود، تحریم‌های کنگره لغو نمی‌شود، البته این تحریم‌ها تنها تحریم‌هایی بوده است که قرار بوده است تعلیق شود، اما آن هم تعلیق نمی‌شود.

زاکانی با اشاره به اینکه تمام پیش‌فرض‌هایی که درباره این مذاکرات است پیش‌فرض‌های نادرستی است، گفت: اعلام کردند که تیم مذاکره کننده با مقامات عالی کشور هماهنگ بودند، بله، در کلیات و چارچوب اما در جزئیات با هیچ‌کس در کشور هماهنگ نبوده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون برجام اظهار داشت که شورای عالی امنیت ملی در جریان ریز این امور نبود.

وی افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون برجام گفت که کمیته هسته‌ای جلسات آن‌چنانی در این دبیرخانه نداشته است و در طول دو سال تنها ۲۰ جلسه داشته است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به اینکه در این خصوص کلیاتی است که دولت علاقه نداشت در مجلس مورد واکاوی قرار گیرد، گفت: همکاران توجه کنند اگر خط قرمزهای رهبری که کف منافع ملی ما را تأمین می‌کند، اگر قوانین کشور که چارچوب‌های قانونی برای ریل گذاری کشور برای دولت هستند مورد نظر دولت با شعار قانونگرایی قرار نمی‌گیرد، اگر تمام مسائل قبل از توافقنامه مدنظر قرار نمی‌گیرد بعد از توافقنامه و بعد از ژنو مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان فرمودند: «اگر لغوی صورت نمی‌گیرد تعلیق در مقابل تعلیق انجام شود. اگر قرار است لغوی صورت نگیرد ما برچیدن امکانات را از روی زمین در ایران انجام نخواهیم داد».

زاکانی با طرح سؤالی از رئیس مجلس گفت: در کجای این طرح این فرمایش منطقی دقیق و بالای رهبری دیده شده است، بله، چون این فرمایش مدنظر قرار نگرفته است وندی شرمن به استقبال این طرح مجلس آمده است.

وی گفت: دولت محترم به‌شدت مخالف آمدن این طرح به مجلس است، آقای ظریف، آقای روحانی، آقای صالحی فرمودند همه دوستان این نکته را گفتند، از طرفی در داخل مجلس هم آقای لاریجانی مخالف آمدن این طرح به صحن بودند و مصاحبه علنی کردند و در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم حضرت آقا فرمودند که این طرح به مجلس بیاید.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام خطاب به نمایندگان اظهار داشت: اگر حضرت آقا فرمودند این طرح به مجلس بیاید آیا باید با این طرح این‌گونه و سرسری برخورد کنیم. ما به‌شدت نسبت به همکاران خود در کمیسیون امنیت اشکال داریم، مسیری که دوستان آمدند و بدون درنظر گرفتن نظرات کمیسیون‌های فرعی است مورد اعتراض ما است.

زاکانی افزود: آنچه در حال رخ دادن است، برجام در همین حالتی که هست خطرات بسیار بزرگی برای کشور خواهد داشت، اولاً فرمودند مطلقاً مأذون نیستند از پادگان‌ها و مراکز نظامی بازدید کنند، اما در یکی از این بندها این اذن به آنها داده شده، حداکثر ظرف ۲۴ ساعت می‌توانند از هرجایی که خواستند بازدید کنند، اعلام کردند: مشکلات امنیتی برای ما پیش نمی‌آید.

وی تصریح کرد: در پاسخ به سؤال ما که علت تحریم‌های گذشته چه بود، گفتند عدم تمکین ایران از قطعنامه‌های سازمان ملل، اگر از قطعنامه‌هایی که خودمان به آنها اعتراض داشتیم و تمکین نکردیم، اگر در آینده از قطعنامه ۲۲۳۱ که خود تیم مذاکره کننده پیش‌نویس آن را تنظیم کرده و گفته‌اند: "بند ب آن را قبول نداریم" آیا این تبعات کمتری برای ما خواهد داشت، به‌طریق اولی برای ما تبعات خواهد داشت و باعث بازگشت همه تحریم‌های گذشته و قطعنامه‌های گذشته می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه آنچه گفته می‌شود در مقام شعار است و برای کمیسیون برجام هیچ سندی از سوی تیم مذاکره کننده ارائه نشد، گفت: آقای قشقاوی گفتند: "حرف‌هایی که می‌زنم سند است" در حالی که حرف‌های آقای عراقچی با حرف‌های آقای صالحی با حرف‌های آقای ظریف و با حرف‌های آقای شمخانی تناقض دارد.

زاکانی افزود: این تناقض و این حرف‌هایی که زده می‌شود نمی‌دانیم کجا و
رسایی در اخطار قانون اساسی:برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند
مبتنی بر چه اسنادی است، البته ما طبق بررسی‌های خودمان دریافتیم ۵ سند داریم؛ برجام، قطعنامه که آقای عراقچی اعلام کرد: "قطعنامه را قبول نمی‌کنیم و آن بخشی را که مربوط به دفاع است، قبول نداریم" و گفتند: "چون دفاع مهم است زیربار قطعنامه نمی‌رویم" و وقتی پرسیدیم که آیا این نپذیرفتن تبعات دارد، گفتند: "بله، تبعات سختی هم دارد" این در کمیسیون ثبت و ضبط شده است.

وی تصریح کرد: گفتیم: چرا زیر بار این نمی‌روید؟" گفتند: "چون زورمان زیاد است". اگر ما اعتراض داریم به اینکه قبلاً می‌گفتند قطعنامه‌ها کاغذپاره است که ما هم قبول نداشتیم الآن دولت همین ادبیات دیپلماتیک را دارد بیان می‌کند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با یادآوری "در مقطع حساسی هستیم" گفت: سند سوم سند بلندمدت هسته‌ای است، آقای عراقچی گفتند این سند همان سندی است که در برجام است. آقای صالحی گفتند این نیست، سند دیگری است و آماده است. من از آقای رحیمیان پرسیدم، گفتند: "دادیم به وزارت خارجه" اما وزارت خارجه اعلام کرد: "هنوز آن را آماده نکردیم و درحال تدوین هستیم."، چرا حرف درست و منطقی به نمایندگان نمی‌زنیم.

زاکانی افزود: وقتی ما سؤال کردیم، دیدیم بله، تنظیم نکرده بودند و درحال تنظیم بودند. در مقام کلام گفتند: "تنظیم کردیم و به وزارت خارجه دادیم".

وی گفت: سند دیگر نیز حل مسائل گذشته و حال است. منطقاً در کمیسیون اعلام کردند که نمی‌توانیم جزئیات آن را بگوییم، شفاهاً اعلام کردند و کمیسیون آن را قبول کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اظهار "ما به تناقضاتی که وجود داشت توجه کردیم" گفت: اعلام کردند سند پنجمی هم هست که بین ایران و آمریکا بسته شده است، من خواهشم این است که این را شفاف بگویند.

زاکانی تصریح کرد: با این سند برجام ۳۱ سال طول می‌کشد تا ما بتوانیم ۱۹۰هزار سو داشته باشیم اما ما به حرف شما اعتماد کردیم، آقای صالحی، و در گزارشمان نیز از شما تشکر کردیم. اما خدمت شما نمایندگان می‌گویم مسیر بازگشت پذیری مسیر ارائه شکایت ما و حق‌خواهی ما در این سند مسدود است.

وی گفت: به آقای عراقچی گفتیم: "اگر ما از این شکایت داشته باشیم باید به کجا شکایت ببریم؟" گفتند: "باید به خدا شکایت ببرید". اگر ما قرار بود به خدا شکایت ببریم نیاز نبود ۱۲ سال مذاکره کنیم و دو سال به این شکل مذاکره سنگین کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در پایان اظهارات خود با ابراز "اشکالی که ما به این تیم داشتیم اشکال جدی بود" گفت: ما این تیم را به خیانت متهم نمی‌کنیم و این حرف‌ها را قبول نداریم اما تیم مذاکره کننده نتوانست حقوق اساسی ملت ایران را از گرگ‌های اروپایی و آمریکایی بگیرد، در گزارش خودمان هم از آنها تشکر کردیم اما لازم نیست اگر تیمی نتوانست حق ملت را ادا کند ملت زیر بار توافق‌نامه‌ای رود که برای کشور مشکلاتی را ایجاد کند لذا ما خواهان تغییر اساسی محتوایی این طرح هستیم چون این طرح مورد نظر امثال وندی شرمن است.

نکو در موافقت با کلیات طرح اجرای برجام:
جوسازی‌ها درباره طرح اجرای برجام درست نیست/نباید جناحی یا سیاسی با موضوع هسته‌ای برخورد شود

نماینده رباط‌کریم در مجلس با بیان اینکه جوسازی‌های در مورد طرح اقدام متناسب ایران در اجرای برجام صحیح نیست،گفت: نباید جناحی یا سیاسی با این طرح برخورد شود.

ابراهیم نکو نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان آخرین موافق کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب با و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، اظهار داشت: مجلسی که عصاره ملت است، نباید به بیان برخی مطالب بپردازد، بیان برخی موضوعات در صحن علنی و از تریبون پارلمان صحیح نیست و هیأت رئیسه مجلس موظف به برقراری نظم پارلمان است.

وی با بیان اینکه رفتار عده‌ای از نمایندگان مجلس منجر به دو قطبی شدن جامعه می‌شود که با فرمایشات رهبر معظم انقلاب مغایرت دارد، گفت:‌ بعد از امضای توافق هسته‌ای و برجام، یک شوکی به اقتصاد کشور وارد شد و مشکلاتی به وجود آمد که تکلیف آنها را باید مشخص کنیم، نمایندگان باید شرایط کارگران کشور و فضای اقتصادی حاکم بر جامعه را ببینند و سپس درباره برجام نظر دهند، امروز تولید ما با رکود مواجه شده است.

نکو همچنین یادآور شد: بیایید در موعد مقرر بررسی برجام را به اتمام برسانیم، به نوعی اقتصاد کشور ارتباط مستقیم با برجام دارد، چرا امروز به قانون بی‌احترامی می‌کنیم، این ایده که بخواهیم تفکرات خودمان را به دیگران غالب کنیم، صحیح نیست.

وی با بیان اینکه بهتر است از حاشیه درست کردن خودداری کنیم که در شأن مجلس نیست، تصریح کرد: طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شده است، ما باید به مصوبه کمیسیون امنیت ملی احترام بگذاریم، این کمیسیون تشخیص داده که برخی پیشنهادات نمایندگان مطرح نشود البته پیشنهادات دیگری هم وجود دارد که می‌تواند تغییرات دیگری در جزئیات طرح مذکور به وجود آورد.

نماینده رباط‌کریم در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ما باید تصمیمی بگیریم که مصالح انقلاب و نظام در آن دیده شود، چرا مجلس را دوقطبی کنیم و نمایندگان را به خودی و غیرخودی تقسیم کنیم، همه ما سربازان ولایت هستیم و امروز باید با همکاری یکدیگر به وظیفه خودمان عمل کنیم.

وی با بیان اینکه ما به کمیسیون ویژه برجام خسته نباشید می‌گوییم، تصریح کرد: اعضای کمیسیون برجام به طور دقیق توافق هسته‌‌ای را بررسی کردند، اجازه دهید این گزارش به قضاوت نمایندگان مجلس گذاشته شود قضاوت نمایندگان را هم بپذیرید.

وی با اشاره به تدوین طرح یک فوریتی مربوط به برجام توسط دو فراکسیون مجلس، گفت:‌ وقتی خود فراکسیون‌ها عقلایی را انتخاب کردند تا این طرح را بررسی کنند، باید به تصمیم آنها احترام بگذاریم، آنان با بهره‌گیری از مراجع بالادستی این طرح را تدوین کردند، طرحی که راه سلطه بیگانگان را می‌بندد، چرا جناحی و سیاسی به طرح مربوط به برجام نگاه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طرح یک فوریتی اقدام متناسب ایران در قبال برجام دارای مخالفانی است که به دو دسته تقسیم می‌شوند، مخالفانی که منصف هستند و مخالفانی که ما را به فحش و ناسزا کشیدند، چرا اینگونه جوی را درست کردید و هر روز به ما پیامک می‌دهند که یک بار برجام را مطالعه کنید، باید بگویم همه ما برجام را خوانده‌ایم و سوگند یاد کرده‌ایم به قانون پایبند باشیم، از همه نمایندگان تقاضا می‌کنم این جوسازی‌ها را ایجاد نکنند که درست نیست.

نماینده رباط‌کریم در مجلس بر همین اساس یادآور شد: در بندی از این طرح به فتوای رهبر معظم انقلاب اشاره شده است، نظرات نمایندگان مجلس در طرح یک فوریتی اعمال شده، کجای این طرح انحراف است، این طرح عین کمک به بهتر اجرایی شدن برجام است. کلیات برجام نشان می‌دهد که منافع ما تأمین شده است.

نکو در پایان خاطرنشان کرد: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام یک طرح مهم و محکمی در جهت تقویت سند توافق هسته‌ای است که باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.

طلا در مخالفت با کلیات طرح برجام:
با توافق مخالف نیستیم/ به دنبال گرفتن حق قانونی ملتیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با توافق مخالف نیستیم، گفت: ما به دنبال گرفتن حق قانونی ملتیم و از این رو دغدغه‌های‌مان را بیان می‌کنیم.

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در مخالفت با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، به بیان تفاوت‌های نگاه مقاومت و سازش پرداخت.

وی با بیان اینکه آنچه برگ برنده آقای ظریف در پای میز مذاکرات جریان مقاومت بود، خاطرنشان کرد: ما در سال ۸۲ به توافق نرسیدیم و در آن زمان تجهیزات خود را پلمپ کردیم اما امروز همین برگ برنده ما را در این مسیر یاری کرد.

وی این سوالات را پرسید که امروز برنامه جامع اقدام مشترک چگونه به مجلس آمده؟ شماره چاپ و تاریخ آن کجاست؟ پیوست آن کجاست؟

طلا با بیان اینکه ما چیزی را بررسی می‌کنیم که نمی‌دانیم کجاست و چه پیوست‌هایی دارد، خاطرنشان کرد:‌آقای روحانی پیشتر گفته‌اند ما چیزی را امضا نکرده‌ایم پس در چنین وضعیتی ما امروز چه چیزی را بررسی می‌کنیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری اینکه در دوره قبل گفتند ترجمه توافق اشتباه دارد، خاطرنشان کرد: همین باعث شد ترجمه ها را جمع کرده و متن جدیدی را توزیع کنند، در چنین شرایطی ما چگونه به این متن اطمینان داشته باشیم؟

وی با تأکید بر اینکه ما مخالف توافق و رفاه مردم نیستیم، خاطرنشان کرد: ما مخالف این طرحیم زیرا این طرح اصول اصلی ما و دغدغه‌های نظام را محقق را نمی‌کند.

طلا اضافه کرد: ما مخالف این پرینتیم چون گفتمانی را حاکم می‌کند که با اصول انقلاب در تضاد است، مخالفیم چون به استقلال کشور لطمه می‌زند،

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد که با توافق انجام شده ما ۱۵ سال وارد محدودیت می‌شویم و این برای کشور مفید نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری درباره برجام دو نکته اصلی را بیان کرده‌اند، در بیان این دو نکته گفت: اول اینکه ایشان تأکید کردند توافق بررسی شود که از همین رو کمیسیون ویژه تشکیل و نهایتا گزارش آن قرائت شد. دوم اینکه تأکید کردند من در رد یا قبول توافق دخالتی نمی‌کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید مجدد اینکه با توافق و رفاه مردم مخالف نیست، خاطرنشان کرد: ما امروز به دنبال گرفتن حق قانونی مردمیم. ما مخالف اینیم که عزت و شرف ملت زیر سوال برود. البته باید بگویم منظورم این نیست که طرح همکاران باعث این موضوع شده اما باید همکاری بیشتری برای جمع‌بندی در این زمینه داشته باشیم.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: در آن حادثه چیزی که مؤثر بود دیپلماسی خنده نبود بلکه صلابت و مواضع حیدرگونه مقام معظم رهبری بود؛ در آن روزها که افراد نمی‌دانستند چه باید بکنند مقام معظم رهبری با صلابت حیدرگونه قصه را برگرداند و اگر امروز به عزیزان ما توهین نمی‌شود به خاطر این است نه به خاطر دیپلماسی خنده.

جلالی در تذکر آئین‌نامه‌ای:
مصوبه کمیسیون امنیت‌ملی برای ذلت مردم نیست

نماینده مردم شاهرود در مجلس از کسانی که مصوبه کمیسیون امنیت‌ملی را در راستای ذلت مردم می‌دانند، انتقاد کرد.

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یک‌شنبه) مجلس شورای اسلامی طی تذکری با انتقاد از مخالفان طرح اقدام متقابل هسته‌ای ایران، گفت: برخی دوستان گفتند، مصوبه مجلس برای ذلت مجلس است که این اظهارات توهین به ملت ایران و مجلس است.

وی با بیان اینکه ادبیات برخی نمایندگان مجلس فاخر نیست و نباید فضای جامعه را دوقطبی کرد، تصریح کرد: ما باید مطالب‌مان را در فضای مطلوب طرح کنیم، نه اینکه همانند برخی رسانه‌‌ها صف یزد و امام حسین(ع) یا صف ابوسفیان و امام علی(ع) درست کنیم، چرا که موافقان این طرح هم همانند مخالفان دلسوز هستند.

لاهوتی در اخطاری قانونی:
مجلس نمی‌تواند در ماهیت و مفاد مذاکرات هسته‌ای تغییری ایجاد کند

نماینده لنگرود در مجلس گفت: نمایندگان نمی‌توانند تغییری در ماهیت و مفاد مذاکرات هسته‌ای ایجاد کنند و اگر بخواهیم تغییر دهیم، عملا مذاکرات را باطل کرده‌ایم.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان و در جریان بررسی کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، در اخطاری با استناد به اصل ۱۲۵ قانون اساسی، اظهار داشت: همه موافقت‌نامه‌ها و مقاوله‌نامه‌ها بین ایران و دیگر کشورها به صورت لایحه از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و نمایندگان آن را بررسی و تصویب کنند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم در ماهیت و مفاد مذاکرات در موافقت‌نامه‌ها تغییری ایجاد کنیم، گفت: در همه موافقت‌نامه‌هایی که در قالب لایحه تقدیم مجلس شده، نمایندگان این موضوع را رعایت کردند اما اگر امروز بخواهیم با تصویب این طرح تغییری در روند مذاکرات هسته‌ای بدهیم،‌عملا مذاکرات را باطل کرده‌ایم.

لاهوتی در پایان گفت: طرح مربوط به اجرای برجام یا باید رد شود یا تائید، ما نمی‌توانیم با تغییر در جزئیات این طرح، تغییری در روند مذاکرات ایجاد کنیم و نباید این اتفاق بیفتد.

در موافقت با طرح برجام
جلالی: در صورت عدم لغو تحریم‌ها، برجام را اجرا نمی‌کنیم

نماینده مردم شاهرود در مجلس گفت: در صورت اجرا نشدن توافقات و عدم لغو تحریم‌ها از طرف مقابل، ما نیز برجام را اجرایی نخواهیم کرد.

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح برجام در مجلس، گفت: اجرای مسئله برجام نباید سبب دو قطبی شدن جامعه شود؛ از طرفی نباید کشور را دچار خسران کند. باید عملکرد ما به نحوی باشد که
احمد توکلی:هیئت رئیسه از حیثیت کمیسیون برجام دفاع نکرد
برجام مسئله‌ای وحدت‌بخش شود.

وی ادامه داد: دوستان در جلسات متعددی که داشتند نقطه نظرات خود را بیان کردند. مثلا آقای نبویان گفتند که من مخالف تصویب طرح برجام هستم که آقای لاریجانی نیز از شفافیت و صراحت ایشان استقبال کرد یا در جلسه روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح آقای توکلی در جلسه دیگری حضور داشتند و نظرات کارشناسی بسیار خوبی ارائه کردند. ما در روز جمعه و شنبه نیز جلساتی را با حضور اعضا از جمله آقای بذرپاش برگزار کردیم که این نشان می‌دهد که مجلس نهایت دقت و توجه خود را به برجام دارد.

وی اظهار داشت: دوستان نباید تنها به کدهایی از شرمن و کری اکتفا کنند. آنها می‌خواهند جو مجلس را مدیریت کنند. چرا از دیگر شخصیت‌ها سخنانی را نیاوریم؟ مثلا سیدحسن‌نصرالله در صحبت‌های خود که به مناسبت حادثه منا در ۱۵ مهرماه منتشر کرد، درباره این توافق گفت که اسرائیل تمام تلاش خود را کرد که این توافق اتفاق نیفتد یا در جای دیگر اشاره داشت که این توافق فرصت‌های بزرگی را برای ایران ایجاد می‌کند، حتی قبل از توافق هم سیدحسن نصرالله گفته بود "شکی نیست که توافق ایران یک توافق بزرگ برای منطقه است. "

جلالی ادامه داد: ما چرا مدام از کری و شرمن حرف می‌زنیم، مگر آنها دلسوز کشور ما هستند، اما از طرفی مدام برخی از مسئولان کشور را می‌‌کوبیم. من در ابتدا موافق ارائه طرح در مجلس نبودم، اما دو نکته من را درباره ارائه طرح برجام در مجلس قانع کرد. نخست بیان صریح مقام معظم رهبری بود که تاکید داشتند که نمی‌شود در مسئله هسته‌ای مجلس را کنار گذاشت. از طرفی بعضی مصوبات این طرح در مغایرت با مسائل امنیتی نشان می‌داد که از این طرف مجلس وظیفه تعیین تکلیف را برای دولت داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مورد برجام نقدهایی وجود دارد، اما باید بدانیم که این مسئله یک مسئله جدی است. آقای لاریجانی یک بار به من گفت که من می‌خواهم کشور را از یک گردنه سرنوشت‌ساز عبور دهم و حتی انتظار یک تشکر هم ندارم. نباید با کنایه حرف بزنیم، اما باید سریع باشیم. وضعیت کشور تنها نتیجه سیاست‌های گذشته و اظهارات غیرکارشناسی مسئولان وقت است. عده‌ای می‌گفتند که تحریم صدای شیطان است یا تحریم کاغذ پاره است. چرا در آن زمان صدایی بلند نشد؟ مجلس باید مسئله هسته‌ای را در تمام زمان‌ها دقیق بررسی کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: من در مسئله هسته‌ای ۱۶ سال عضو کمیسیون امنیت‌ملی بوده‌ام و تمام مسائل را به خوبی به یاد دارم. زمانی که در سالن اجلاس سران قرارداد بستیم که سوخت را از کشور خارج کنیم، چرا کسی حرفی نزد؟ حتی در یک ملاقات خارجی یکی از مقامات خارجی به من گفت که چرا آقای لاریجانی مخالف توافق است و فشارهای زیادی در آن زمان بر مجلس بود؟ من گفتم سوخت یک مسئله بازدارنده است، حتی برخی از مسئولان ارشد دولتی نیز به من گفتند تا به آقای لاریجانی بگویم با خارج کردن سوخت موافقت کنند. من گفتم این مسئله دست ما را خالی می‌کند، اما آنها اعتقاد داشتند ما دوباره سوخت تولید می‌کنیم. چرا در آن زمان صدای اصول‌گرایان درنیامد؟

جلالی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مسئله برجام بسیار حساس هستند. اگر بفهمیم ایشان ذره‌ای خلل در برجام دارند ما آن را کنار می‌گذاریم. ایشان ولی‌فقیه هستند. عده‌ای از شهید مدرس و مدرس زمان نام می‌بردند. باید بگوییم زمانی که رضاخان نماینده مجلس بود، شخصی مثل رضاخان کشور را در دست داشت، اما امروز شخصی هوشمند، دقیق، کارشناس و حکیم به عنوان ولی‌فقیه مسئول کشور است و اصول نظام و رویکردها را هدایت می‌کند. آقای لاریجانی نیز بارها پیروی از رهبری را ثابت کردند. ایشان که با واسطه کمتری از جریانات مطلع هستند. چرا برخی افراد که با واسطه بیشتر به اطلاعات دسترسی دارند حرف‌های عجیب‌تری می‌زنند؟

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات دو دسته مذاکره فنی و سیاسی اتفاق افتاد. مذاکره فنی را آقای صالحی انجام داد که شخصی مومن و متقی است. وی در تمامی دولت‌ها حضور داشته و شخصیتی فراحزبی است. وی وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد بوده و یک کارشناس بسیار زبده است، حتی چندین بار درباره بعضی موارد نیز به ما تذکر داد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: در طرح برجام لغزندگی‌هایی وجود دارد. ما مذاکره کرده‌ایم، نه یک بیانیه سیاسی صادر کنیم. در بیانیه سیاسی فرد خواسته‌های خود را بیان می‌کند و از آن کوتاه نمی‌آید، اما همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند آنها در مذاکرات یک جایی کوتاه آمدند. ما هم باید کوتاه بیاییم، پس این نشانه برخی لغزندگی‌ها در برجام است، اما باید بدانیم برجام یک سند بزرگ تاریخی است. قدرت‌های جهان بدانند رهبری چنین اعتقادی دارند و برجام سند چشم‌انداز افتخار برای کشور است.

جلالی در پایان گفت: در بحث تحریم‌ها اگر دشمن تحریمی را لغو نکند ما در ماده ۳ تاکید کرده‌ایم که اجرای برجام را متوقف خواهیم کرد. ما نماینده مردم هستیم و در مسیر عزت آنها قدم برخواهیم داشت.

صالحی در صحن مجلس:
خواسته‌مان را بر غرب تحمیل کردیم/ تاریخ ثابت خواهد کرد که در مذاکرات دست بالاتر را داشتیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آنچه که طرف مقابل در مذاکرات از ما می‌خواست محقق نشد آنها می‌خواستند ما کشوری در کلوب فناوری هسته‌ای نباشیم که به لطف الهی هستیم. خواسته‌مان را بر آنها تحمیل کردیم.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه ۱۹ مهر ۹۴) و در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام، گفت: آنچه که ما ادعا می‌کنیم بر اساس تعقل و مفاهیم علمی و براساس بررسی‌هایی است که انجام داده‌ایم. ما نیامده‌ایم که در خلأ به شما قولی بدهیم. ما اگر مذاکره کردیم در خلأ مذاکره نکردیم ما بر اساس یک اصولی مذاکره کردیم و در یک چارچوبی این مذاکرات انجام شده است.

وی ادامه داد: این چارچوب را چه کسی تعیین کرده من تعیین کردم؟ آیا نظام جمهوری اسلامی بعد از ۳۶ سال نتوانسته خودش را به گونه‌ای مدیریت کند که تکلیف یک عده مذاکره‌کننده را روشن کند؟ قطعاً این گونه نیست. ما اگر مذاکره کردیم در چارچوبی مذاکره کردیم و کف و سقفی برای ما تعیین شده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: چند روز پیش عده ای در تلویزیون آرزوی مرگ می‌کردند. می گفتند آقایی در تلویزیون آمده و گفته برنامه برجام ۱۰ سال است، این آقا ۶۶ سالش است و منظور وی من بودم. می گفت متوسط عمر ایرانیان ۷۲ سال است و این فرد (یعنی من) تا آن زمان مرده است.

صالحی خاطرنشان کرد: این چه لحن بیان است؟ آیا این فرد جای خدا نشسته است که بداند ما کی می‌میریم و تا چه زمان زنده هستیم؟ این چه گونه صحبت کردن است.

وی افزود: برادر عزیزی در همین مجلس قسم جلاله می‌خورد و به من می‌گوید روی تو سیمان می‌ریزیم و می‌کشیمت این چه طرز بیان آن هم در جمهوری اسلامی است؟ آیا این نحوه گفتار و صحبت است که به ما می‌گویند روی شما سیمان می‌ریزیم و در همان قلب رآکتور اراک دفنتان می‌کنیم؟

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: بعضی از عدم تخصص افکار عمومی سوءاستفاده می‌کنند و می‌گویند پلوتونیوم مهم است و ما آن را از دست داده‌ایم و می‌گویند که این پلوتونیوم برای گداخت هسته‌ای استفاده می‌شود و ما نباید پلوتونیوم و آب سنگین را صادر کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: رآکتور اراک که هنوز راه نیفتاده، درصورت راه اندازی ۸ کیلو پلوتونیوم در سال تولید می‌کند و ۳۰ سال عمر این رآکتور است که در طول عمر خود ۲۴۰ کیلو پلوتونیوم تولید می‌کند.

وی افزود: گفته می‌شود که از پلوتونیوم به دست آمده می‌شود در رآکتورهای قدرت استفاده کرد ما از ۲۴۰ کیلو پلوتونیوم به دست آمده از رآکتور اراک میِ‌توانیم تا ۳۰ سال آینده استفاده کنیم و این در حالی است که هر مجتمع سوختی ۵۰۰ کیلو است و ۷ درصد آن می‌شود ۳۵ کیلو که این یعنی ۵ یا ۶ مجتمع و از ۶۰ مجتمعی که در سال هر رآکتوری نیاز دارد ۵، ۶ مجتمع را بعد از ۳۰ سال از پلوتونیوم آن استفاده کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود آب سنگین صادر نشود چرا که آب سنگین که در رآکتورهای گداخت استفاده می‌شود. از این فرد باید پرسید که چه مواد دوتریوم برای گداخت نیاز است. هر هزار مگاوات صد کیلو بوتریوم نیاز دارد و ما در شرایط کنونی ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کنیم که یک چهارم آن دوتریوم است یعنی حدود ۴ تن در سال.

صالحی خاطرنشان کرد: گداخت بعد از ۴۰ سال دیگر به کار گرفته می‌شود و ما از زمان حال تا ۴۰ سال بعد اگر بخواهیم ۴ تن دوتریوم را جمع کنیم به ۱۶۰ تن خواهد رسید و این در حالی است که هر هزار مگاوات صد کیلو دوتریوم می‌خواهد.

وی افزود: متأسفانه تواضع من ضدمسئولیت من شده من هیچ گاه نیامده‌ام بگویم چه کسی هستم و چه کاری کرده و چه کاری نکرده‌ام چرا که باید آن را خدا بداند اگر معامله‌ای است با خدا کرده‌ایم و نه برای تحبیب علو و گرفتن جایگاه اجتماعی.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: بنده در اینجا شهادت می‌دهم والا در مسائل هسته‌ای نه با کندی روبرو خواهیم شد و نه با توقف. آب سنگینمان خواهد بود. تحقیقات ما بر سر جای خود خواهد ماند، غنی‌سازی را انجام خواهیم داد و این در حالی است که ‌آمریکایی‌ها می‌خواستند آب سنگین غنی‌سازی و غیره نباشد اما به لطف خدا همه اینها بر سر جایش باقی است.

صالحی خاطرنشان کرد: آنچه که طرف مقابل در مذاکرات از ما می‌خواست محقق نشد آنها می‌خواستند ما کشوری در کلوب فناوری هسته‌ای نباشیم که به لطف الهی هستیم. خواسته‌مان را بر آنها تحمیل کردیم در حالی که واقعیت مذاکره بوده است و مقام معظم رهبری هم تمام تکلیف ما را روشن کرده بودند.

وی ادامه داد: ما باید به گونه‌ای مذاکره می‌کردیم که هم عزت و اقتدار ملت ما و هم صنعت و فناوری هسته‌ای کشورمان پابرجا بماند که همین گونه شد. این مذاکرات با اقتدار و عزتمندی انجام شد و تاریخ بعداً ثابت خواهد کرد که ما در این مذاکرات دست بالاتر را داشتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: تنها محدودیت‌هایی که ما در این مذاکرات پذیرفتیم محدودیت‌هایی بود که بر سر راه رفتن به تولید بمب هسته‌ای بود. ما بنا به فرمان مقام معظم رهبری هیچگاه به دنبال این راه نبودیم لذا هر محدودیتی بر سر این راه گذاشته‌اند بگذارند. این به ما ربطی ندارد. آنها برای خودشان دلشان را خوش کنند.

صالحی اضافه کرد: ما به غنی‌سازی خود ادامه خواهیم داد، تحقیق و توسعه ادامه خواهد داشت، آب سنگینمان را خواهیم داشت و فروشنده اورانیوم غنی‌ شده و آب سنگین خواهیم بود و به لطف خدا و حمایت مقام معظم رهبری و هدایت‌های ایشان برجام تاج افتخاری برای این ملت خواهد بود و یقین بدانید با این برجام منافع ملی و حاکمیت ملی حفظ خواهد شد.

رسایی در تذکر آئین‌نامه‌ای:
طرح اقدام متقابل ایران به نفوذ آمریکایی‌ها رسمیت می‌دهد/ جلوگیری از پخش فیلم سخنان رهبر انقلاب در مجلس!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح اقدام متقابل ایران در اجرای هسته‌ءای به نفوذ آمریکایی‌ها رسمیت می‌دهد.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری با بیان اینکه، جلوگیری نفوذ سلطه به کشور وظیفه مجلس است، گفت: من می‌خواستم یک فیلم ۱ دقیقه از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پخش کنم، اما اجازه ندادند، ملت بدانند یک دقیقه از بیانات رهبری را نمی‌گذارند پخش کنیم.

وی گفت: حضرت آقا در پاسخ به نامه روحانی تاکید کردند، برجام را با دقت بررسی کنید اما آقایان با عجله یک طرح را به مجلس آورده‌اند تا تصویب کنند که این برخلاف نظر رهبر انقلاب است.

رسایی در عین حال گفت: مقام معظم رهبری از ما خواسته‌اند که برجام را طوری بررسی کنیم که در پیشگاه خدا، سربلند باشیم. آقا فرمودند مراقب نفوذ دشمن باشیم اما این طرحی که به مجلس آورده‌اند به نفوذ آمریکایی‌ها رسیمت می‌دهد و این طرح یعنی نفوذ آمریکا.

مخالفت مجلس با رای‌گیری علنی درباره کلیات طرح برجام

نمایندگان مجلس با تقاضای رای‌گیری علنی در خصوص کلیات طرح برجام مخالفت کردند.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و پس از بیان نظرات موافقان و مخالفان طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام تقاضای رای‌گیری کلیات این طرح با ورقه و انتشار اسامی رای‌دهندگان را داشتند.

بر اساس آیین‌نامه اگر ۱۰ نفر از نمایندگان چنین تقاضایی داشته باشند، رئیس موظف است این تقاضا را به رای نمایندگان برساند و اگر به تصویب برسد، رای‌گیری از نمایندگان علنی خواهد بود و اسامی در روزنامه‌ها منتشر می‌شود.

بر این اساس هیئت رئیسه این تقاضا را به رای بهارستان نشینان گذاشت وکلای ملت با ۷۰ رای موافق و ۱۴۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع با این تقاضا مخالفت کردند.

بر این اساس رای‌گیری در مورد کلیات طرح برجام از طریق دستگاه وکلای ملت صورت گرفت.
منبع: تسنیم و فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زاکانی حرف عجیبی در مجلس زد که باعث شد من گمانم نسبت به بعضیا تبدیل به یقین بشه...
همونایی از دو ماه قبل طرح آماده کرده بودن... پس کمیسیون برجام چیکاره بوده؟!!!!

صالح عباسی
Iran, Islamic Republic of
این طرحی که میبینیم منجر به این میشه که نهایتا رهبر بخواد برجام رو امضا کنه....

آقااااااا آقایون مجلسی مگه خود آقا نگفت مجلس اظهار نظر کنه؟؟؟؟؟
مگه خود آقا نگفت که من در رد یا تایید برجام دخالت نمی کنم

شما از دو ماه قبل طرح نوشتین که تاییدش بیوفته گردن آقا؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اینا نماینده مردم ما هستند یا خدایی نکرده نماینده...
خداروشکر4سال پیش به اقای لاریجانی رای ندادم.... ای قمی ها هوشیار باشید
افرین به هوشمندی و مدیریت قوی دکتر لاریجانی وبازهم شکست دیگر بر ای اقایان ....وافرین به دکتر با هنر ودکتر بروجردی عقلای مجلس محترم وتشکر از دکترظریف ودکتر صالحی ودکترعراقچی بگذارید شایستگان به این ملت خدمت کنند.....
بعدا مشخص میشه!
Romania
پسر خوب شما که از نقاط ضعف برجامی که وندی شرمن گفته و ظریف امضا کرده چیزی نمی دانی حد اقل طرح دیروز اقایان رو که با تزویر و دور زدن رای مجلس به تصویب رسید را مطالعه کن سپس به شاباش این و ان اقدام کن!
سيد
Iran, Islamic Republic of
اگر نماينده هاي مرد بودند اسم هاشون مي نوشتند معلوم خيلي دنبال صندلي دوباره تو مجلس اند خدايا عاقبت ما را ختم به خير بگردان به خدا قسم براي تكليف راي ميدهيم نه براي اشخاص وگرنه يك راي هم نمي دادم
United States
آقا سید ۱۰۰ نفر به لایحه برجام رای منفی دادند اما فقط ۷۰ نفر به رای گیری علنی رای مثبت دادند. پس حداقل ۳۰ نفر از دلواپسان (و چه بسا خیلی بیشتر از این گروه) راضی به مشخص شدن نامشان نبودند. شما فکر میکنید چرا؟
Iran, Islamic Republic of
نماينده كدخدا هستند
Iran, Islamic Republic of
سلام
نگ و نفرين ابدي نثار نمايندگاني كه بر سند واستگي كشور و پايمال شدن خون شهدا مهر تائيد مي‌زنند.
حمزه
Iran, Islamic Republic of
نماینده های یا خدای نکرده هستند
اکثرهم لا یعقلون
احتمالا" انتخابات مجلس و ریاست جمهوری که منظور شما نبود؟!!!
عالی گفتی !
لایعقلون حتی به اندازه یک نوجوان!
فقط دنبال سیاسی بازی هاشون هشتند. خدا لعنتشون کنه
حتما فقظ شما یعقلون ؟
موافقین طرحی که تن به درج.نامشان ندادند گیرم از ملت مخفی کردید
در برابر عالم سر و پنهانیها بابت کاری که در حق این ملت مظلوم و خون شهدا انجام دادید چه میکنید؟
بعضی از نمایندگان از این امتحان الهی بد جوری بیرون امدن
فردا که همه ملت میگن یا حسین اینا فقط باید بگن یا یزید یا نهایتا دهنشونو ببندن
سیاح
اگر بنا بود طرح دو ماه پیش(مردادماه) آقای لاریجانی بررسی شود چرا کمیسیون ویژه ترتیب دادید !?
چرا اجازه نمی دهند گزارش تکمیلی کمیسیون منتشر شود بعد از آن تصمیم بگیرند !?
چرا طرح به کمیسیون ویژه (که ۴۰ روز وقت گذاشتند و همه بعدی بررسی کردند) ارائه نشد
دوست عزیز این اقایان قصد دارند تا رهبری را مجبور کنند تا نظر خود را بدهند....و کلا در صورت شکست همه چی را به گردن رهبری بیندازند
عزيزاني كه به طرح موجه سازي برجام راي منفي دادند در بيانيه اي نام خود را مشخص كنند تا مردم بتوانند افرادي را كه به اين طرح تباني ضد ملي راي مثبت دادند بشناسند.
مسلماً مدعيان دروغين اصول گرايي نزد مردم آگاه ديگر جايي نخواهند داشت.
پارمیدا سادات
Iran, Islamic Republic of
من به شخصه از حقم نمیگذرم و قیامت جلوی نمایندگانی ک خلاف منافع ملی رای می دهند را می گیرم
پارميدا سادات ! منم همينطور منم جلوي خيلي ها رو كه باعث شدن به اين روز بيفتيم مي گيرم
حمزه
Iran, Islamic Republic of
منم نمیگذرم ...
Germany
حرف نزن بابا
Romania
حرف نزن! در این مملکت ر... حکومت می کند حرف نزن!
Romania
بهترین زمان است که کمیسیون ویؤه ی برجام جذوه ی کارشناسی را به صورت پی دی اف در اختیار مردم بگذارد.
Romania
حاصل کار کار شناسی کمیسیون برجام را منتشر کنید
در اولين فرصت خودت رو به روانپزشك نشون بده!!
مگه تو نشون دادی؟
جنابعالی هم به دامپزشک
سلام میشه هرکسی خودشو نماینده ملت ندونه؟!!!
به خدا واگذارشون کردم اونایی که پا روی خون شهدا گذاشتند و حتی انقدر شجاعت نداشتند رایی که به نفع اجانب حروم کردند گردن بگیرند!
Iran, Islamic Republic of
برخی از ابتدا می خواست کمیسیون ویژه برجام یک چیز نمایشی باشه ولی بعدها چون با دقت و عالمانه پیش رفت موی دماغ او شد و حالا دارد به هر روشی که شده این کمیسیون رو کنار میزنه!!
حمزه
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همینطوره ...
سیاح
کنار زدن کمیسیون ویژه برجام و مانع پخش شدن تصویری مذاکرات و اتفاقات مجلس توسط مسئولان مجلس ، درست نبود !
باید تهدید می کردند
مرگ براسراییل
Iran, Islamic Republic of
با تصویب برجم در مجلس به اسراییل و ایدیش تسلیت عرض می کنم
اصلاح: تبریک
عزیزم تو اول اسمش رو درست یاد بگیر بعد اظهار نظر کن . برجام دلبندم نه برجم
محمدی ازطلاب قم
مجلس امروز خلاف قانون عمل شده و نمایندگان بدون داشتن لایحه رای روی هوا دادنداصلا لایحه ای نبوده که رای بدهند مطمئنا رهبر این رابیان خواهد کرد که رای برروی چه چیزی انجام شده روی یک لایحه خلئی
موسوی
تصویب برجام بر ملت عزیز ایران مبارک
انا لله و انا الیه راجعون
رفتار بعضی از این اقایون اصول گرا وطرز صحبتشون آنقدر زنندس مثل آقای حسینیان که جای هیچ دفاعی رو نمیذاره من خودم اصول گرام ولی رعایت ادب اولین قدم در هر بحث سیاسی هستش ایشون باید معذرت خواهی کنن ازآقای ظریف دور ازشان مومنان ولایت مدار بود رفتارشون چرا ایشون وآقای صالحی رو تهدید به مرگ کردن تمام تلاش های اصول گراهارو بی ادبی ایشون بی نتیجه میکنه خواهش میکنم نظرم رو بگذارید لااقل شما مثل سایتای اصلاحاتی نباشین که تحمل شنیدن انتقاد رو ندارن
Iran, Islamic Republic of
آیا یکشنبه سیاه دیگری در مجلس لاریجانی رقم خواهد خورد؟؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
برخی نمایندگان خواهشا یه امروز رو از حزب باد بیان بیرون و به نفع منافع ملی رای بدهند....
دوست عزیز، رقم خورد!
یکشنبه ای بسیار سیاه تر و تاریک برای ایران و یکشنبه ای روشن و درخشان برای استکبار
احمد
این یکشنبه دیگر سیاه نیست بلکه شومه با خیانت بعضی از نمایندگان دنباله رو ...
حسین
Romania
کی لاریجانی را اینقدر گنده کرده که هر کاری بخواد میکنه؟
خودمان کردیم که لعنت بر خودمان باد؟
Iran, Islamic Republic of
این را از مردم شریف استان قم سوال بفرمایید!
Iran, Islamic Republic of
دلمون خوشه مردم شریف قم مثلا بصسرترین مردم این کشورن.هیهات
بنده به خاطر اینکه لاریجانی در دورانهای قبل بوده از قم به تهران امدم وبه اصولگرایان رای دادم ودل خوش که نداریم هیچ ،از عاقبت این مرد ترسانیم
جمالی
مردم قم هنوز هم با بصیرت ترینند. برخی از علمای حامی لاریجانی هم باید از این صحنه ها درس بگیرند و منافع اسلام را در نظر بگیرند.
محمدی از طلاب قم
امیدواریم ایت الله العظمی مکارم شیرازی دیگر لاریجانی را نه تایید کند ونه دیگر به دفترش راه بدهد
آقا من میگم شما دلواپسها برین قم تقلب کنین بلکه لاریجانی رای نیاره!!
آخه شماها ید طولایی در تقلب و دوپینگ دارین!!
96معلوم میشه عزیزم نگران ح...جونت باش گلم!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
احسنت . آفرین
ابوذر
مرگ بر منافق
مرگ بر ضدولایت فقه
لعنت بر خودتان باد!!!! چرا از جيب بقيه خرج ميكني!!!!
ایمان
از اتیش گرفتن شما افراطی ها لذت می برم, انشاالله با تصویب این طرح شما هم مثل نتانیاهو خاکستر میشین
Norway
مفلوک تو منافع خودت رو هم تشخیص نمی دی
Germany
همون تو ترجيح ميدى كفايت ميكنه با ادب!!
Norway
اگر تو هم مثل اون رفیقت یک جو انصاف داشتی اول می دیدی که اون چی گفت و جواب چه گرفت . ما یه مفلوک انهم در جواب به اون گفتیم . در یک جمله کوتاه چقدر توهین کرده ؟ افراطی اتیش گرفته مثل نتانیاهو خاکستر شده را گفت و جناب هوشی اخری دم نمی زند . مفلوک بی ادبی است ولی جملات حضرت اجل اشرف که توهین نیست شیرین تر از نقل و نبات است . من بدنبال بحث های بچه گانه نیستم . فقط گفتم بنویسم که ببینید با چه کسانی طرفید . اینها همیشه همینطورند . خودشان معصوم و شایسته و دیگران شمرند .
Iran, Islamic Republic of
ادبیات شما نشون شخصیت شما ست
بنده خدا کل دنیا تو قبضه ی همین دار و دسته ی نتانیاهو بوده و هست. امریکایی که روی یک دلاری هرم با چشم شیطان رو زده مگه میتونه دست از پا خطا کنه؟یعنی اصلا شک نداری اینا بازیه؟
شما برو ببین پرزیدنت حسن سریال 24 که هفت هشت سال پیش پخش شد چرا انقدر به پرزیدنت حسن ما شبیه؟
امیرحسین
استدلال شما فیلمه؟؟
من نمیخوام ادای چیزفهم هارو در بیارم ولی راجع به illuminati مطالعه کن ضرر نمیکنی! بیشتر شوکه میشی فکر کنم. تمام لوگو های شرکت ها سمبل های شیطان پرست هاست. از بنز، اینت، ال جی، سامسونگ که ما میشناسیم تا اونور آبیا همش از دم. تمام شبکه های انگلیسی زبان دنیا مال سه نفره کلا! فیلم که جای خود داره. این albert pike یه نامه به یکی دیگشون نوشته صد سال قبل و گفته باید سه تا جنگ جهانی بشه. ذوتاش عیناً اتفاق افتاده سومیش هم بین مسلمونا و اسراییل. بعد اینا و دیگران خوب همدیگرو بکشن. یعدش ما بگیم دین چیه اصلا. همه رو بی دین کنیم. بعد بگیم شسطان پرستی بهترین دینه!
علی
آتشی در کار نیست عموجان! دنیا محل آزمایش است و آخرت محل جزا. آتش مخصوص کافران و منافقان قدیم و جدید است!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
شما هم مثل رییس جمهورت فرمایش مقام معظم رهبری رو پشت گوش انداختی. مگر آقا نفرمود که جوانان انقلابی را با الفاظ افراطی خطاب نکنید؟؟؟؟؟ رییس جمهور که فردای فرمایش رهبر این واژه را به کار برد و شما هم حالا
سرور
اتفاقا من یکی هم خوشحال شدم.چون حداقل حسن روحانی و علی لاریجانی برای عبور از رکود دیگر بهانه ای ندارند.از فردا معلوم می شود صهاینه هم با اینها هم رای هستند.بهر حال باید به بزرگانی چون دکتر زاکانی خسته نباشید گفت.
محمد حسين
United Kingdom
سلام اقا ايمان عزيز هميشه از خودم سئوال مي كردم كه ايا ما ايرانيها آدمهاي با تمدني هستيم و آيا ما ميتونيم بدتر از داعشيها باشيم . اما در گذار تاريخ متوجه شدم كه بعضي از ما ايرانيها مي توانيم از داعش هم داعشي تر بشيم بهت توصيه ميكنم يه كم به اعمال ايرانيها توجه كن . دوست عزيز اگه همين بزرگان بقول خودت افراطي نبودن الان ناموس تو هم مثل زنان ايزدي آواراه شهرها بودن و يا تو سطل اشغال جنازه اش افتاده بود آگر همين افراطيها نبودند كارت ملي عراقي داشتي اگر همين افراطيها نبودن الان بايد به سگاي آمريكا تو خيابودن احترام ميذاشتي و بهشون حق توحش بدي آقا ايمان عزيز از تو ايراني بعيد نيست كه افراطيها رو با نتانياهوي بدتر از شيطان مقايسه كني چرا كه هميشه ايران اسلامي پر از انسانهاي ساده لوح بوده اند اما اينو بدون كه اگر خدايي نكرده گزندي از سوي دشمنان اين مرز و بوم به تو برسه اوني كه اولين دفاع رو از تو مي كنه خود تو و امثال موافقان طرح و جناب ظريف و روحاني نميكنه بلكه مطمئن باش همين افراطيون ميان و تو رو محافظت مي كنه . خدايا همه ما رو از زرق و برق آخر الزمان برهان
حمزه
Iran, Islamic Republic of
احسنت ...
محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اشتباه شما اینه که فقط حرفهای خودت رو میزنی. کلا تو توهم این هستین که همه رو بی غیرتی گرفته و شما علمدار حسین زمان هستین. نه عزیز دا. نه بچه شیعه. اونها هم که از توافق حمایت میکنن دغدغه های شما رو دارن. ولی متاسفانه 8 سال گذشته شما نشون داد شما نمره قبولی نمیگیرید از صداقت و از شرافت. شما همه چیز رو به نام خودتون سند زدید. به اکثریت احترام بگذارید. اکثریتی که روزی دست شما بود و دیگران خس و خاشاک بودن.
محمدجواد خان این 8 سال قابل مقایسه نیست با دولتی که نیومده ایران رو به آشوب و فتنه کشید که اگر موفق شده بود الان داعش رو در خونه داشتی!
Norway
اقای محمد جواد
می دونی مشکل چیه ؟ مشکل همین است که شما خود واعظ بلامنازعید . می گی هشت سال گذشت و نشان دادید . فرهنگ مقاومت را به جریان خاصی پیوند می زنی که این قیاست هم درست نیست . اگر هشت سال نشد پس من هم بگویم دو تا هشت سال قبل از ان هم که نشد . قبلا خیلی خوب بود ؟ و انها فرهنگ انقلاب را در حد قابل قبول بجلو می بردند ؟ ما که دقیقا خاطرمان هست چه بود . اصلا داستان این حرف ها نیست . خیلی ها ازجمله خود من به هشت سال قبلی ایراد داریم و کلی خون و دل خوردیم . ان اقا را ملت انتخاب کردند که 2 هشت سال قبل از ان نباشد .همواره عده ای مبارزه می کنند و عده ای نیز از قبل ان صفا می کنند .

ببخشید ها از دوست ما ایراد نگیر . متاسفانه مخالفین برجام اکثرا با نگرانی صحبت می کنند ولی بسیاری از موافقین خودشان گزک دست دیگران می دهند طوری صحبت و ناله می کنند که ادم فکر می کند عزتش را برای دنیا و شکمش باید بدهد . من به همه موافقین جسارت نمیکنم . حتما انسان های مسئولی هم میان اینها هستند که خوب بالاخره نظرشان این است هرچند بنظر من باشتباه . ولی ان انسانها جزع و فزع شکم و برنج ندارند . تقصیر ان دوست ما نیست . بروید بدنبال ادبیات بسیاری از موافقین انوقت ببینید چطور باید قضاوت کرد . متاسفانه این قضایا مثل چوب دوسر نجس است . ادم می ماند گله کند ، نکند اصلا چه باید کرد . این چند صدایی در داخل مملکت برای یک چنین موضوعی اصلا خوب نیست . ما چه سکوت کنیم و چه با برخی از این موافقین نااگاه برخورد کنیم ضرر را خورده ایم . بخدا با بسیاری از این موافقین که صحبت می کنم اصلا نمی دانند که جریان چیست .
با تشکر از سایت جهان
سید
آقا محمد حسین جوانهایی که به جبهه رفتن از نوع افراطی نبودند بلکه از کل جامعه ایران با جون دل رفتند و جنگیدند ادعای خاصی هم نداشتند از همه ایرانیها با تفکرات مختلف بودند حتی از اقلیتهای مذهبی پس لطفا مثل باقی قضایا جنگ را مال خود نکنید این تفکر شما از ساده لوحی و توهم است
Iran, Islamic Republic of
جناب محمدحسین اشکال همین جاست که شما فکر می کنید که شهدا و جانبازان و آزادگان و ایثارگران همه از طیف سیاسی شما بودند. اینطور نیست برادر.
اگر خدای نکرده گزندی از سوی دشمن متوجه ایران شود همه فارغ از جناح سیاسی شان به دفاع از وطن خواهند پرداخت
همین الان تحریم هم مثل جنگ گزندی از طرف دشمن محسوب میشه که راه مقابله با اون سازش و تسلیم و عقبنشینی برجامی نیست...اگر شهدا هم بر سر خاک مملکت حاضر به مذاکره برد برد(!) میشدند که باید در ازای آتش بس نیمی از خاکمون رو هم میدادیم!
ایمان جان! از ته دل دعا میکنم اون روزی که متوجه بشی تمام سوختن و خاکستر شدن همه دلواپسان فقط و فقط بخاطر منافع و عزت خود تو بوده و تو اون روز دیگه خبری از هیچکدوم از اون شرف و آبرو نیست، واسه برگشتن از این نظرت دیر نشده باشه.
انقلابی گری و آرمان خواهی به کنار، برادر من! عزت و شرف مون داره با این توافق پایمال میشه.
موسوی
بزرگترین خطر یرای اسلام و ایران عزیز و جوانهای ما و نسل آینده تفکر افراطی شماست که یک نوع تفکر داعشی است و خودتان خبر ندارید . انشالله این تفکر از ایران زدوده شود
شما اگر با تفکر داعشی آشنایی داشتی میدونستی که داعش هم مثل فتنه و طالبان و انقلابهای مخملی و اسرائیل و ...ساخته پرداخته دست استکبار آمریکاست!
محمدٌ رسول الله والذین معهم اشداء علی الکفار رحماء بینهم
این ادبیات آتیش گرفتن و .. از ر... و طرفدارانشان بر میاد
اخه جاهل خان نتانیاهو که موافق برجام بود.
Iran, Islamic Republic of
جاهل نتانیاهو چند بار بر ضد برجام حرف زد ؟؟
منبع اطلاعاتی شما کجاست که این جمله از نتانیاهو هنوز به گوشتون نخورده؟
:باید برای اجرای درست برجام تلاش کرد..
ایران
کسانی مثل این برادر عزیزمون که دفاع از ارزش ها و ارزشمداری رو افراطی گری خطاب میکنید،حتی اگر خود امام زمان هم بیان و حرفی مغایر با صحبت هاشون بزنن میگن اونم افراطیه...
امیدوارم اون روزی که با لگد دشمن بیدار میشین از این لذت های امروزتون خاطره ای داشته باشین.
Romania
آنقدر احمقی که فرق خودی با بیگانه را نمی فهمی ! اگر می فهمیدی هموطنانت را در کنار آن آشغال اسرائیلی نمیگذاشتی و آتش نمیزدی !
Romania
کافر همه را به کیش خود پندارد!!! صدای شادی نتانیاهو از این توافق را یا نمیشنوی یا میشنوی و خودت رو به کری زدی هموطن داعشی !!!
امریکا=تندروها(افراطیها)درایران مخالف برجامند
انگل لیس=تندروها درایران مخالف برجامند
هاشمی =تندروها مخالف برجامند
روحانی،ظریف،صالحی،لاریجانی،ابوترابی،بروجردی=
تندروها مخالف برجامند
چقدرشباهت
ابراهیمی
Romania
... و ... اگر دین ندارید آزادگی تان کجاست اگر می خواهید بر خلاف رهبر عزیز نظر بدهید از شمر لعین عبرت بگیریید اگر اون ملعون به ملک ری رسید شما دوتا هم به وعده وعید منافقین خواهید رسید
United States
نابغه عمر سعد لعین قرار بود به ملک ری برسه نه شمر لعین .
البته لعنت بر هر دو باد تا قیامت .
هوشنگ صلح جو
Iran, Islamic Republic of
برجام بهترین سند ممکن است که استاد و "پدر دیپلماسی" ایران یعنی دکتر ظریف با تلاش های دو ساله اش آن را برای مان به ارمغان آورده است....
hosein
Romania
هندونه هاتونو بزارید واسه شب یلدا
"پدر دیپلماسی...."
حامد
به خاطر همین اسرائیل از طرح برجام حمایت کرده !
یه بابایی می گفت
Iran, Islamic Republic of
جاهل اسراییل تا حالا چند بار بر ضد برجام حرف زده ؟؟
اگر اسرائیل قبلا انتظاراتی بیشتر از ... برجام داشته الان اعتقاد داره بلایی که برجام بر سر ایران میاره از جنگ برنمیومد!در ضمن مگه خودتون عقل و هوش ندارید که باید به جای دفاع مستدل و مستند از برجام ما رو به موضع اسرائیل حواله میدید؟
Iran, Islamic Republic of
آیا با این همه خدمت صادقانه برخی به دولت حامی فتنه گران88 و بعضا به خود فتنه گران و تخلف های مکرر او از ولی فقیه زمان، جامعه مدرسین هشیار خواهد شد؟؟!!
Norway
این اقای پیرموذن از اندسته ای مثل حقیر که صادقانه و بدون هیچ گونه منافعی نگران سوراخ سنبه های برجام هستیم شرم نمی کند که ما را کاسبان تحریم می داند . بروح پدرم قسم که نه من و نه اطرافیانم به این شخص رای نخواهیم داد . هرگز .
Iran, Islamic Republic of
خوب نده مگه تو نماینده کل مردمی اخوی؟؟؟
رای نده بهتر
Norway
یک کلمه هم از مادر عروس بشنو
تهمت حق الناسه!برادر پیرموذن پناهنده آمریکاست اونوقت به دیگران اتهمام کاسب میزنه!بالاخره آخریتی هم هست!به خدا واگذارشون میکنیم!
سید
اتفاقا مردم با شناختی که از آقای موذن زاده و پیدا کردند مطمین باش تعداد بیشتری به ایشان رای خواهند داد
ابوذر
انشاالله که شناخت همه مثل شما باشه.
Iran, Islamic Republic of
ولی ما رای میدیم
از خود نماینده ها میپرسند که اسمشون و رایشون اعلام بشه یا نه! :)
بعد هم نماینده ها از ترس افشای اسمشون برای خلق خدا مخالفت میکنند و رای گیری مخفی بدون اسم انجام میشه...
اینجوری میخان با سری افراشته نه فقط در برابر ملت ایران، بلکه در مقابل پروردگار در دادگاه قیامت حاضر شوند...
شما که از خلق خدا میترسید از خدا نمی ترسید!؟ ...
فوقش هممون پنجاه سال دیگه از این دنیا میریم... بالاخره که باید در برابر هم قرار بگیریم و پاسخگو باشیم...
از ترس رای نیاوردن در دنیا آخرت خود را خراب میکنید!؟...
دیدار به قیامت... از تک تک تون نخواهم گذشت...
خوب الحمد الله طرح تصویب شد
رای لب مرزی گرفت!
البته خود برجام هم لب مرزی و ناپلئونی است
چه غلیظ برای وظنفروشی و خیانت و زیر پا گذاشتن خون شهدا از خدا خرج میکنید!!!
بی نام
تبریک بر ملت ایران
حالا ببینیم باز دولت چه بهانه ای برای رکود بیسابقه، بیکاری فزاینده و... پیدا میکند؟!
Iran, Islamic Republic of
اینها که گفتی دستاوردهای دولت احمدی نژاد عمو جون
به لطف شعار روحانی مچکریم امثال شما و به قول روحانی ما باید الان از رکود جلو زده باشیم!منتها نامه4وزیر چی میگه؟
علی طنطاوی
Iran, Islamic Republic of
برادر ما جناب لاریجانی بی دلیل سنگ تمام برای طرح یک فوریتی گذاشتند وتوقع از ایشان این بود که وجهه خود را اینگونه از بین نبرند
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا وجهه خیلی خوبی بین همه مردم با شرف و دلسوز ایران پیدا کرد
اتفاقا هر که به رنگ عوام نشد حقگوست!اونکه برای به دست آوردن عوام و اکثریت حقیقت را زیر پا گذاشت پوپولیستی بیش نیست..
كارشناس ارشد امور مجلس
مجلس نشان داد دنبال روي اقليتي تندرو نيست!!!! اقليتي كه بجاي نمايندگي مردم نمايندگي پايداري را يدك مي كشند.........
مرگ بر منافقینی که در مجلس با رای خود و تضییع حق مردم و انقلاب راه نفوذ آمریکا را باز کردند
هر کی با شما نباشه منافق ؟
منافق تعریف داره و اون نمایندگان رو شامل میشه!برای تایید توافق اصلا دلیلی عاقلانه وجود نداره چراکه خود نمایندگان قبول نکردند که رایشون رو با اسم به صندوق بندازن و عواقبش رو گردن بگیرند
ابوذر
نه ولی هرکی با آمریکا یاشه حتما منافقه
یاشار
یک سؤال برای بنده پیش آمده اینکه جناب جلیلی که مدت 6 سال مسئول پرونده هسته بود و بنا به گفته شاهدان و اعضای کمسیون امنیت ملی یک بار هم دعوت کمسیون را نپذیرفت و نیامد و گزارش بده الان که تیم جدید اینکار را انجام داده ایشان تازه یادش افتاده بیاید گزارش بدهد آن هم خلاف واقع و در راستای مخالفت با برجام؟دوستانی که ایشان را دعوت کردند به کمسیون برجام در زمان مسؤولیت جلیلی کجا بودند و چرا از ایشان توضیح نمی خواستند ؟ بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس در تلوزیون که می گفت وقتی از آقای جلیلی دعوت کردیم بیاید در کمسیون امنیت ملی و گزارش بدهد آقای جلیلی نیامد که هیچ گفت مجلس را چه به مسائل هسته ای ؟ این ها به شورای امنیت ملی ربط دارد.
علی
United Kingdom
اولا) جلیلی خودسرانه به کمیسیون برجام نیامدبلکه دعوتش کردند ثانیا)اون نماینده ی مجلسی که می گی منهم درتلویزیون دیدمش دریغ ازیک مورددفاع منطقی ازبرجام .فقط کلی گویی ومتلک وتیکه پرانی وازاین شاخه به اون شاخه پرید. ثالثا)برفرض هم که جلیلی به مجلس نمی رفت آیامی شودهرکاری که دلمان می خواهدبکنیم وبعدبگوییم چون جلیلی نمی آمدپس دیگرکسی حق اظهارنظرندارد؟
روحاني ، ظريف، عراقچي، صالحي ، اعضاي تيم هسته اي و نمايندگان موافق طرح توافق هسته اي همگي خسته نباشيد
شاهد
خواهش میکنم لیست نمایندگانی که به این طرح رای مثبت داده ان. را منتشر کنید تا ما خائنین به این مملکت را بشناسیم و در مجلس آین ه به آنها رای ندهیم
اف بر مجلس صوری
برو دلت خوشه ها
خائن خود شماها هستید
موافقم...نمایندگی که رای مخالف به برجام دادند هویت خود رو مشخص کنند تا در این خیانت تاریخی افردی که ترکمچای رو تایید کردند رسوا بشن!
Iran, Islamic Republic of
من هم موافقم.لیست را مشخص کنند تا ملت کسانی که منافع ملت را نخواسته و دنبال منافع خاص گروه خودشان هستند و دلواپس کسادی کاسبی خودشان از تحریم ها هستند نه دلواپس مشکلات ملت،را بهتر بشناسند و در اسفند تکلیف خودشان را بدانند.
فقط نمیدونم این نمایندگان حامی منافع ملی چرا از درج نامشون پای رای تایید برجام ترسیدند!
Germany
خون شهید همدانی ها و تهرانی ها و احمدی روشن ها و همه شهدای هسته ای و جنگ به گردن هر چی نماینده ای باشه که به این طرح ذلت بار رای مثبت دادن. امثال شهید همدانی ها باید خارج از مرزهای ایران و برای عدم دستیابی تروریست ها به ایران شهید بشن ، بعد یه مشت صاف کن کدخدا و اروپایی ها شدن. زمان همه چیز و ثابت میکنه . انشالله سرنوشت همه ایرانی ها ختم به خیر بشه و مثل عراق و افغانستان و سوریه نشیم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
رسایی خوب ضایع شد
فدات با این سخنت.اینقدر که هدا از من بدش میاد من از این رسایی
Germany
الکی خوش ، رسایی و امثالهم ضایع نشدن همیشه زدن حرف حق تاوان داره. کسی ضایع میشه که نتونه به حرفاش عمل کنه.
گزارش صد روز ه میدم. دو ماهه پرونده هسته ای رو تمام میکنم. ارزش و به پاسپورت ایرانی بر میگردونم.پناه میبرم به خدا از بستن دهان منقدین . بورسیه و ماادراک مالبورسیه و خیلی چیزهای د یگه
مخالفان رسایی رو باش!رسایی با طرحی که داد دست خالی نمایندگان تایید کنندگان برجام را رو کرد!کی ضایع شد؟ثابت کرد نمایندگان حامیان وینچای حتی برای دفاع از برجام شجاعت ندارند!
دلواپس بسوز که سوز تو کارها بکند. سیاهنمایی هایتان راه به جایی نبرد
Iran, Islamic Republic of
سوز دلواپس چه کارهایی می تواند بکند؟
فقط آیندگان مثل امروز می نویسند که ترکمچایی دیگر امضا شد و عده ای علم مخالفت با آن را برداشته و عده ای دیگر با این افراد مخالفت کردند.

من نمی دانم کوروش کبیر نیز این قرار داد را امضا می کرد یا خیر
Iran, Islamic Republic of
بی غیرت خوشحال باش که ننگ دیگری بر دامان نشست
Germany
دلواپسی برا مملکت غیرت و شرف میخواد
شما بشین به سفید یها نگاه کن
Iran, Islamic Republic of
بیکاری و فقر مردم در زمان احمدی نژاد اسمش شده شرف ؟؟؟
مگه شما از رکود عبورررر نکردیییید؟!؟
اگر سیاهنمایی در کار بود چرا دولت شما جرئت نداشت اجازه پخش دو تا مناظره جوندار با حضور دو طرف رو بده؟چرا به رسانه های منتقد تذکر داد؟مخ امثال شما از جای دیگه خط میگیره..نظر ندی سنگینتری..
احمدرضا
دورود بر صالحی
روح الله
صالحی عزیز ملت ایران علیرغم تهدید بمرگ حقایق را گفت.
حساب فرهیختگان و دانشگاهیان را از هوچیگران کاسب صفت باید جدا کرد.
هوچی گر اونه که در بحث تخصصی و کارشناسی در مجلس با صحبتهای خاله زنکی بحث رو به حاشیه میکشونه!این آقایون اگه مرد بودند در یک مناظره عیار صحبتهاشون رو به رخ مردم میکشوندند..
Iran, Islamic Republic of
بحث خاله زنکی را اون نماینده ای کرد که نمایندگان دولت را تهدید به مرگ کرد
من به عنوان يك فتنه گر روشنفكر طرفدار برجام يك ماه پيش از نمايندگان محترم خواستم و حتي تهديد كردم كه اگر جرات داريد برجام را تصويب نكنيد. چرا آنرا تصويب كرديد؟
United Kingdom
تو خیلی غلط میکنی که فتنه گری و غلط اضافه تر که از نوع روشنفکریش هستی
بنده افتخار ميكنم كه از نظر تو فتنه گر و روشنفكرم ...
به خاطر این روشنفکری چند میگیری؟
علی
باید از موافقان برجام با امضاء و اثر انگشت! تعهد گرفته شود که در صورت از بین رفتن تاسیسات هسته ای ایران مطابق برجام، و عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود، این افراد به دلیل ساده لوحی مفرط، از سمت های خود استعفا دهند و از هر گونه فعالیت سیاسی تا پایان عمر منع شوند.
Norway
اقا الان منافقا ی سطل اشغال اتیش زن می ریزن بهت بد و بیراه می گن ها . رد چند تاشون رو همین جا هم دیدم . حوصله داری ها
متاسفم برای این 135 نماینده ائی که برای تصویب کلیات نابودی مملکت رای دادند ان شالله در آخرت هم جوابگو باشند
البته نابودی منافع شماها !
Iran, Islamic Republic of
برای همین می گم شما ها پاک نیستید
ان شالله اسامی این افراد هم منتشر خواهد شد و ملت و حوزه انتخابیه آنها میفهمند که چه کسانی این برجام و طرح را تائید کردند که باعث نابودی مملکت میشود و در انتخابات آتی مجلس ملت جواب درستی به آنها خواهند داد .
جالبه که خودشون حاضر به افشای نامشون نیستند!
از کنگره آمریکا باید یه کم یاد میگرفتید ای مثلا وکلای ملت.... آنها چه قدر به فکر منافع مردمان خود هستند برای دولتاشان چقدر شرط و شروط میگذارن اونوقت نمایندگان مجلس ما رو ببین متاسفم........
Iran, Islamic Republic of
يكشنبه سياه ديگري براي اين مجلس رقم خورد. دل رهبر عزيزمان به درد آمد . تا به كي اين ندانم كاريها و سياسي بازي ها را بايد تحمل كنيم ؟؟؟؟
خداوند بزرگ از سر تقصيرات تاييد كنندگان اين طرح نگذرد. (آمين)
مهدی
لیاقت شما همین لاریجانی و روحانیه...
این هم نتیجه نامردی های شما در برابر احمدی نژاده..
...
الله اكبر اين پيروزي بزرگ را به ملت ايران به كوري چشم دشمنانش تبريك عرض نموده و اميداوريم كه دولت اعتدل و تدبير همچنان با سرافرازي مالك اشترش دكتر ظريف موفق و مويد باشد.
ملت افراد را شناخت و قطعا در اسفند ماه سالجاري به نمايندگان مخالف راي نخواهد داد.
الله اكبر الله اكبر الله اكبر اين پيروزي خجسته باد
زنده باد دكتر روحاني
زنده باددكتر ظريف و تيم هسته اي
تيم هسته اي سابق مي بابيست از پيشگاه خداوند متعال و ملت ايران عذرخواهي نمايد.
دكان اصول گرايان جمع شد. برجام تصويب شد.
United Kingdom
ساده لوح جاهل
Iran, Islamic Republic of
بابا دانشمند انگلیس نشین ! اگر مملکت این همه بودجه رو به جای انرژی هسته ای در انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کرده بود الان خیلی جلوتر بودیم این همه تحریم و بیکاری هم در کشور نبود
چرا باید خود از یک نوع انرژی محروم کنیم؟!؟چون خواسته اربابان شماست؟در ضمن شما از کجا نظر میذاری که نمیدونی در زمینه انرژی خورشیدی هم فعالیت انجام میشه..
Iran, Islamic Republic of
قران سر نيزه کرده اى از شهدا خجالت نمى کشى .
همزمان با اين وادادگى و ... در همين شهر مردم پيکر پاک شهيد همدانى را بدرقه کردند.
ايا پيام خون اين شهيد بزرگوار وديگر شهدا تصويب طرح ذلت است ؟
تو دیگه چه الکی خوشی هستی
از نمایندگان جاده صاف کن کدخدا تعهد بگیرید وقتی داعش و آمریکا خ استن به ما حمله کنن بیان در صف مقدمه جبهه.!!!! پناهنده کدخدا نشن.
به این الکی خوش هام میگیم دلواپسی واسه مملکت غیرت میخواد که بعضی ها ندارن.
عمار
Iran, Islamic Republic of
شما چرا قران برسرنیزه کردی ؟!
مغرضی یا مثل ابوموسی اشعری ساده لوحی؟!!
الله اکبر برای فتوحات مسلمین است برکفار دودستی تقدیم کردن سنگرها وتسلیم شدن دربرابر کفار استغفار دارد.
تمام دستاوردهای تیم سابق هسته ای را به ثمن بخس فروختند وشادمانی هم میکنند.
از اینها قشنگ تر کسی سراغ داره؟!
مثل اینکه زندگی طرف را سیل برده وکف وسوت بزنه وخوشحالی کنه .اسمش را چی میگذارید؟
Iran, Islamic Republic of
دستاورد تیم هسته ای قبلی فقط تحریم و بیکاری برای ملت بود !
هیچ دروغی با تکرار به حقیقت تبدیل نمیشه...اینکه ایران از اساس به ساخت بمب هسته ای محکوم میشه به خاطر بهانه ایست که در دولت اصلاحات با ورود سانریفیوژهای آلوده به دست دشمن داده شده!اگر قطعنامه ای هم به خاطر لغو تعلیق فعالیت های هسته ای که جزو تعهدات دولت اصلاحات بود و همینطور فتنه به ایران تحمیل شد جوابشو شما باید بدید..
سرور
وزیرای دولت بعد از 7 ماه از حرفهای روحانی اذعان کردند رکود به بحران رسیده است.امریکا هم که هنوز تحریمی را برنداشته است.شما خیلی راستگو و اعتدالی هستی!
حمزه
Iran, Islamic Republic of
واقعا مایه ی ننگ نماینده هایی است که به این طرح رای مثبت دادند ... آقایان خجالت نمی کشید و شرم نمی کنید در حالی این اقدام خفت بار رو انجام دادید که ملت شریف ایران در حال تشییع پیکر شهید بزرگواری مثل سردار همدانی بوده است !!!!!؟؟؟؟ ... واقعا آنقدر کوردل و بی بصیرت هستید که نمیدانید بطور غیر مستقیم دست خود را در دست قاتلین اصلی این شهید بزرگوار و سایر شهدای این مرز و بوم قرار دادید ... اف بر دنیاپرستان بی بصیرت ...
حکایت «خر برفت» از مولوی را شنیده اید؟
شاید اینها همش نمایشی بیش نیست ولی نمایندگان مجلس ثابت کردند که از این نمایش هم سربلند بیرون نیامدند تائید نهائی برجام بدون امضاء مقام معظم رهبری اجرائی نخواهد شد ولی باز خدا روشکر که ملت روسیاهی عده ائی را مشاهد ه کردند که دل به کدخدا دارند کدخدائی که نمیدانند چه بلائی به سرشان خواهد آورد .
عزيزم
زندگي خرج داره !
اینو گفتی که بگی نون تو وطنفروشیه؟
دقيقا
خوشم اومد كه زود گرفتي
ولی غیرت و شرف تو وطنفروشی نیست!
درود بر نمایندگانی که به برجام رای دادند.چون منافع ملی ومصالح کشور دران است.
اقایان!
این عاقبت ائتلاف با لاریجانی ها و باهنرها و توکلی ها و... است
خودکرده را تدبیر نیست
ل... هم طراز ر... و ظ... در گشايش نفوذ بيگانگان به كشور سهيم است
خدا به ما بصيرت عمار گونه عطا كند
نمایندگان باید در پیشگاه خداوند به خاطر خون به ناحق ریخته شده شهدای هسته ای پاسخ گو باشند
طرحهای مخالف منافع ملی یکشنبه ها به تصویب میرسه و یک شنبه سیاه دیگر در کار نامه مجلس ننگ بر این خائنین وطن
Iran, Islamic Republic of
منافع ملی رفع تحریم ها - رفع بیکاری - رفع فقر ! نه منافع شما و دار دسته شما !
امير
نبايد اسم خودشان را درج كنند براينكه مي دانند چه خيانت بزركي كرده اند
Iran, Islamic Republic of
خیانت رو کسی کرده که باعث و بانی بیکاری و فقر و تحریم در کشور !!
محسن
Iran, Islamic Republic of
نماینده های مجلس هروقت طرحی را بر خلاف عقیده تندروها تصویب بکنند می شوند طرفدار آمریکا!!!!!
الان این برجام اگر تامین کننده منافع آمریکا نبود چرا آمریکا برای ادامه مذاکرات و تصویبش خودش رو به هلاکت انداخت؟لابد عاشق چشم و ابروی نداشته برخی بودند!
روح اله
برای امثال لاریجانی ، یکی مرد مثل احمدی نژاد نیاز. است که بدون کوچکترین ترسی فیلم رسوایی شان رو در صحن علنی پخش کند ...
گل گفتی
خاک بر سرمون شد
لعنت به خیانکاران و مسلمان نماها و ارباباشون
Iran, Islamic Republic of
تبریک به همه ملت ایران
بهتر بود مجلس وارد اینم وضوع نشود ولی حداقل فهمیدیم تو انتخابات مجلس به چه کسانی رای بدیم.
مسعود
اگر يه خورده اعتماد هم تا به حال به مجلسي كه اكثريت نماينده هاي آن نام اصولگرايي را هم يدك مي كشند داشتيم با اين كار عجيب و غريب لاريجاني و همفکرانش همين يه خورده اعتماد هم از بين رفت.در عوض اعتماد جماعت افسادطلب به اين شخص و اطرافيانش بيش از پيش افزايش يافت!!! كاش اين كار غلط ل... و مريدان او در اذهان ملت بماند و فراموش نشود تا وقتي كه گل روييده از برجام را ملت چيد و نتيجه شوم قبول اين ذلت را ديد!! آنوقت همين حضرات سينه چاك ندهند و خود را ولايي و فدايي ولايت و رهبري و اصولگراي خالص معرفي نكنند و تقصير قبول برجام را فقط به گردن شيخ حسن روحاني و ظريف و امثالهم نيندازند.
چرا كه در جريان فتنه و شرارت سال 88 افساد طلبان ,همين حضرات مهر سكوت بر لب زدند تا ببينندسرانجام كار به نفع چه كسي و چه گروهي تمام مي شود! وقتي كه آبها از آسياب افتاد و گردوغبار فتنه فرونشست و اينان مشاهده كردند فتنه در نطفه خفه شد و فتنه گران سركوب گرديدند تازه يادشان آمد كه فتنه اي هم به وقوع پيوسته و هدف فتنه هم سرنگوني نظام و رهبري بوده ! آنوقت بود كه ملت شاهد رجز خوانيهاي امثال وي و سخنرانيهاي ايشان در باب فتنه و دفاع از نظام ولايت و رهبري شد. هرچند كه باز هم آنچنان كه بايد و شايد فتنه و فتنه گران را مورد شمات و محكوميت هم قرار ندادند.
رای اعتماد به زنگنه و بار آوردن خسارت کرسنت هم زیر سر همین نمایندگانه..
حمید
از جهان نیوز صمیمانه خواهش میکنم که در صورت امکان و صلاحدید اسامی تمام مخالفین و موافقین را منتشر نماید نه برای ایجاد دودستگی و ترسیم خطوط جناح بندی تازه؛ فقط برای اینکه کارنامه نماینده ای را که به وی اعتماد کردیم و او را به جایگاه رأس امور نشاندیم، دستمان باشد که با این اوضاع و احوال نفاق و تزویر و دروغ، هر بنی بشری، هر لحظه رنگی عوض میکند و به راحتی آب خوردن میزند زیر تمام حرفهای گذشته اش. ممنون
Iran, Islamic Republic of
مخالفان توافق هسته ای دشمنان واقعی مردم ایران هستند و خود راازچشم اکثریت مردم ایران انداخته اند .
افرین
اگر برای اینکه در چشم اکثریت(!) و عوام الناس خوشرقصی کنند به برجام بدفرجام مهر تایید میزدند باید به صداقت و درستی کارشون شک میکردیم!
حداقل نماينده ها يه خورده مردانگي به خرج مي دادند و اجازه مي دادند اين رأي گيري علني باشه تاملت ,وكيل الدوله را بشناسندو حواسشون به دور بعد انتخابات مجلس باشه.
لطفا فایل صوتی رو قرار بدین
Iran, Islamic Republic of
به نظرم اگر فتحعلی شاه هم بود این طرح ذلت بار رو امضاء نمیکرد....
Iran, Islamic Republic of
ذلت افزایش تحریم ها رو امضا می کرد !!!
اگه پیشرفت ایران در زمینه هسته ای رو ذلت میدونی به خودت مربوطه!
ایمان
تا الان فکر میکردم فقط برخی دولتی هامون هستند که خائنند ولی گویا در مجلس هم تا دلمون بخواد خائن و کاسب تحریم داریم...
دلم به حال این مردم میسوزه که رأی به نمایندگانی دادند که حتی یکبار برجام رو نخونده دارند بهش رأی میدن!
خاک عالم بر سر تقی زاده ها و میرزا ملکم خانهای تاریخ ...!
علی
من تو این داستانهای چند ماهه انقدر که به مجلس سنای امریکا امیدوارم بودم یه اقدامی در جهت رد برجام انجام بده به مجلس خودم امیدوار نبودم.!
بصیر
جالب بود امروز یکشنبه بود!!
و یکشنبه سیاهی دیگر در کارنامه مجلس لاریجانی!
واین مجلس، یکشنبه های سیاه زیادی در کارنامه خود دارد!
رجوع کنید به رای نمایندگان درمورد قوانین وقف دانشگاه آزاد و ...
United States
الفاتحه
بوی دماغ سوخته میاد
عزیزم سطل آشغالا رو تو خیابون میسوزوندین که دماغتون بینصیب نموند!برو دم در خونتون بازی کن..
ابراهیم
درود بر ظریف و صالحی وعراقچی وخصوصا جناب روحانی ایران به داشتن فرزندان اگاه وخردمندی مثل شما میبالد سپاس لایک 75میلیونی دارین
صادق
Iran, Islamic Republic of
سلام اسم جناب مالک اشتر رو روی اون آقا نذارید.متاسفم برای این مجلس و همچنین موافقان توافق که هیچ چیز ازاین توافق نمیدونن... متاسفانه برخی مردم رو محرم نمیدونه . خدایا مارو دراین امتحان سرافراز بیرون بیار.
دكتر ظريف مالك اشتر اسلام و ايران است .
مالک اشتر گوش به حرف امیرالمونین میداد نه به شیطان بزرگ ونه ابوهریره وشاگردش
محمد
خداوند لعنت كند كساني را كه با وجود اظهارات رهبر معظم انقلاب برخلاف مصالح ملي قرارداد تركماناي دوم رو امضا نمودند!!!!!!
و سيعلم االذين ظلموا أيّ منقلب ينقلبون
اين طرح افتخار ايران و اسلام است
منتها همینطوری الکی یهویی!عربستان به وزیرتون ویزا نمیداد!مگه اینکه وطن رو خرج آمریکا کرده باشید که یهویی افتخار دست دادن دم دستشویی و برجام رو به ظریفتون بخشیده باشند!
لطفا مالک اشتر ومولا علی ع راوارداین بازی های سیاسی نکنید ما کجا وانها....
کاظم
Romania
انشاالله تصويب کنندگان اين طرح زنده بمانند وبعدازعدم موفقيت حتمى برجام در پيشگاه مردم جوابگو باشند البته اگر تا ان موقع در يکى از کشورهاى غربى پناهنده نشده باشند
تو داری چی میگی
Iran, Islamic Republic of
منافع ملی رفع تحریم ها - رفع بیکاری - رفع فقر ! نه منافع شما و دار دسته شما !
افرادی که رای منفی دادند رو مشخص کنید. اونهایی که مثبت دادن مشخص میشن. افرادی که مثبت دادن نباید در دور بعدی حضور داشته باشند.
عالیه
آیا ابن سعدهای مدرن از گندم مجلس بعد خواهند خورد؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
یه بزرگواری پیدا نمیشه این مجلس ... رو به توپ ببنده آیا ؟؟؟؟
احسنت
ناآشنا
آقامهدی ! یادش بخیر ! کلنل لیاخوف روسی!!!!!
تهدید به مرگ جرم قوه قضاییه باید برخورد شدیدی انجام دهد
Moldova, Republic of
به مردم میگن اوضاع اقتصادی خرابه وتنها راه حلش توافق هسته ای اگه رهبری هم مخالفت کنه بی عرضگی خودشون تو امور اقتصادی رو میندازن گردن اقا که نذاشتن توافق صورت بگیره نقشه اینه وگرنه نامه چهار وزیر اونم الان چه لزومی داشت تو جنگ هم همینا از وضع بد مملکت گفتن وامام رو وادار به نوشیدن جام زهر کردن فکر کردن ما نمیفهمیم از نظر ا ونا مردم یعنی بالا شهریای تهران که بعضیاشون موافق رابطه با امریکان اقایون دولتی ما نون وپیاز می خوریم ولی با یزید زمان امریکا توافق ذلت بار نمی کنیم سی سال سختی رو تحمل نکردیم شهید ندادیم که همشو یجا بباد بدیم شما نمیفهمید چون عزیزی رو از دست ندادید که حالا نگران هدر رفتن خونش باشید ما اقامون امام حسینه واقعا در کربلا بودید چه میکردید؟
Norway
نه اقا شماها افراطی بیسواد هستید . فکر که ندارید . دلتان که نسوخته . برای انقلاب که جان ندادید . رنج که نکشیدید . بدنبال شکم نیستید و از جانتان نمی ترسید بخاطر اینکه ای کیو پایینی دارید . منورالفکرهای زد و بند چی راست می گند . شما غصه خودت را بخور .

ولی یک نوید هم بشما می دهم . غصه نخور . این بساط هم جمع خواهد شد . کمی صبر کنید .
ایران
سوال!!؟
نماینده های عزیز ملت از چی ترسیدین که نگذاشتین رای گیری به صورت کاغذی انجام بشه!!
جواب:
ترس از پاسخگویی به مردم و فرصت شانه خالی کردن از گندی که امروز زدین،که فردای ایام انتخابات انکار بکنید که ما رای مثبت دادیم به طرح.
حیف اسم نماینده که یدک میکشین....
چه کسانی رو فرستادیم مجلس که میترسند اسم خودشون رو روی کاغذ بنویسن...یعنی تا این اندازه ترسو....
Iran, Islamic Republic of
این علی لاریجانی هم درست مثل اکبرولایتی راهنمای راست میزنه به چپ می پیچه
ازجناب دکترزاکانی درخواست دارم اسامی مخالفین برجام نشربدهید تا موافقین هم مشخص میشوند ما باید خائنین به خون شهدا را بشناسیم
United Kingdom
اگه شجاعت دارید اسمی صد نفر مخالف را اعلام کنید مردم خودشان خواهند فهمید بقیه موافق بوده اند. و در انتخابات اسفند خواهید دید چه پاسخی به شما مخالفان خواهند داد
شما بفرمایید چرا خود نمایندگان تاییدکننده برجام ازینکه اسمشون در برگه تایید برجام نوشته بشه واهمه داشتند؟
صبح یکشنبه پا شدم رفتم حرم (امام رضا ع ) واسه مجلس قرآن سر گرفتم . . که این طرح ننگین رای نیاره . هر چند امید زیادی هم به استجابت نداشتم . ولی فکر نکنم کار دیگه ای از دستم بر میومد .
دوستان خوب دقت کنید . باید بد جوری به خودمون شک کنیم . امام خمینی گفت که مجلس عصاره فضایل ملت است . وای به ما که عصاره فضایل ما این نماینده ها هستن . ای وای برما.
برای ظهور آقا اول باید 313 نفر وجود داشته باشن . تعداد نماینه هم حدود 300 نفره . از این جا پی می بریم که چقدر از حق دوریم . خدا خودش رحمی بکنه .
امیرعباس
United States
فقط می گویم بیچاره حسنعلی منصور که کشته شد وهرگز بعنوان قهرمان ملی از او یاد نشد
کدو مسمایی بهتره
محمد
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام
با عنایت به اینکه دانسته یا ندانسته با اجرای این طرح و قبول و اجرای تمامی مفاد برجام احتمالا سرنوشتی مشابه عراق خواهیم داشت و در آینده ای نه چندان دور باید شاهد رژه سربازان آمریکایی در تهران باشیم پیشنهاد می کنم نمایندگانی گه مخالف اجرای برجام هستند از روز سه شنبه (فردا) در هنگام بحث بر سر جزییات طرح یاد شده با اعلام قبلی از جلسه خارج شوند و در جای معینی جمع بشوند به این امید که شاید مجلس را از نظر تعداد از رسمیت بیاندازند که نتوانند بیش از این خرابکاری کنند با این تاکتیک احتمالا قادر خواهیم بود حداقل نمایندگان مخالف برجام را شناسایی و به مردم معرفی کرد بقیه حضرات که موافق برجام یا بی تفاوت نسبت به سرانجام این کشور هستند نیز بدینگونه مشخص خواهد شد با تشکر
ناشناس
ل... دینش را هم بفروشد اصلاح طلب ها او را از خود نمی دانند و دوره اینده دیگه رئیس نیست رئیس یا اصولگرا ها ست که لاریجانی نیست یا از اصلاح طلب هاست که لاریجانی نیست
...
Iran, Islamic Republic of
و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین. آنها مکر و حیله کردند و خدا نیز مکرشان را به خودشان برگرداند و خداوند بهترین مکر کنندگان است. خدا را شاکریم که مکر و حیله جماعتی منفعت طلب و قدرت طلب را برملا کرد.
فریدون
وقتی نماینده ای منطق ندارد و بلد نیست حرفش را با استدلال بیان کند بعد منتظر رای مجلس باشد معلومه که باید بی ادبی و تهدید کند کار اینها همینه اگر منطق بلد بودند که 6 سال مذاکره داشتند به نتیجه میرسید
Iran, Islamic Republic of
بیچاره کاسبان تحریم که دست به هرکاری زدند تابرجام تصویب نشود حتی تهدید به مرگ و هتاکی و وحشی بازی کردند ولی به لطف خدا برجام تصویب شد و لکه ننگی دیگردرکارنامه دلواپسان بدبخت ثبت شد .
اگه صالحی تهدید به مرگ شده بود چرا از راه قانونی اقدام نکرده؟!؟از یک شوخی در محفل خصوصی یک تهدید خونبار ساختن فقط از برخی چون صالحی و حجاریان و مابقی اصلاحطلبان برمیاد...
Iran, Islamic Republic of
روحانی و ظریف دوستت داریم .
یاشار
متأسفانه چندین نفر روحانی تند رو در مجلس هستند که بجای رعایت ادب و اخلاق ، برعکس مدام تهدید و بی اخلاقی را بر ادب و منطق ترجیح میدهند این برای روحانیت خیلی بد است
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
با تشکر فراوان از دولتمردان ونمایندگان محبوب
محمد
Iran, Islamic Republic of
خاک برسر امریکایی ها ی ایران نشین